Politiikkanurkkaus (Osa 1)

Voi kuulostaa yllättävältä, mutta en ole persukannattaja. Kannatan sen sijaan laajaa sananvapautta ja sitä, että sekä median että poliitikkojen puolella pysyttäisiin faktoissa ja argumentointi olisi asiakeskeistä. Ylilyöntejä on tullut viime päivinä molemmin puolin.

Niinpä juuri. Siksi toivoisi myös toimittajien lopettavan epämääräiset natsivihjailut. Yksi “natsi” on jo savustettu ulos. Etsitäänkö nyt niin kauan seuraavaa, että saadaan jostain uusi poliittinen ruumis.

Suomen kaikki suurimmat mediat ovat julistautuneet “vastuulliseksi”, saas nähdä tarkoittaako se neljä vuotta kestävää natsijahtia.

19 tykkäystä

Ymmärrät (ilmeisen tarkoituksellisesti) väärin. Puhuimme kritiikkiin vastaamisesta. Jos tekee itse provosoivaa ja loukkaavaa sisältöä, ei kannata ihmetellä jos tulee palautetta.

11 tykkäystä

Oudointa tässä keskustelussa on se, että Erämaa ei kirjoittamissaan jutuissa hauku ketään natsiksi. Jostain syystä persutwitter näin kuitenkin ajattelee.

4 tykkäystä

Kohdistamalla se artikkelien sisältöön, itse lehteen ja päätoimittajaan. Ei yksittäiseen toimittajaan. Tässä on kaiveltu yksittäisen toimittajan henkilökohtaisilta sometileiltä materiaalia ja nostettu se kritiikin kärkeen.

Yksi vaihtoehto olisi piilottaa toimittajan nimi politiikan artikkeleista, jos niiden lukeminen on PS-lumihiuteleille ja Terelle liian raskasta.

4 tykkäystä

PS-soturit hyökkäävät juuri sitä vastaan, jonka PS-some-edustajat nostavat tikun nokkaan. Ei siinä faktoilla ole kauheasti mitään merkitystä.

10 tykkäystä

Lue nyt edes se Ida Erämaan kirjoittama artikkeli, josta tämä lähti. Siinä ei sanallakaan vihjailla mistään persunatseista.

Aikaisempienkin kirjoitustesi perusteella en usko sanaasi, mitä tulee puoluekantaasi. Lisäksi sana “intersektionaalinen”, jota käytit viitatessasi Iltelehden toimittajaan heti ensimmäisessä minulle osoittamassasi viestissä on persusanastoa, joka on suoraan Sebastian Tynkkysen maalittamisviestistä. :slight_smile: Vihellän pelin poikki. En jatka tätä keskustelua ja/tai aihetta.

8 tykkäystä

Eikös se haukkuminen tapahtunut TikTokissa henkilökohtaisella tilillä?

7 tykkäystä

“Intersektionaalinen” on sana, jolla Ida Erämaa itse määrittelee itsensä. Ehkä hän siis maalitti itsensä? :thinking:

Mennäänpä molemmat takaisin poteroon, kiitos tyhjänpäiväisestä keskustelusta :hugs:

5 tykkäystä

Tätä ja useaa muutakin keskustelua seuranneena on todettava, että suurin ongelma yhteiskunnalle olemme tällä hetkellä me itse. On surullista seurata tätä kahtiajakautumista, jossa äärilaitojen retoriikka alkaa vaikuttamaan hiljaisen ja maltillisen massan ajattelutapaan ja mielipiteisiin. Kun tämä kiehunta saavuttaa lakipisteensä ja kriittisen massan, on pelottavaa ajatella millä tavoin se räjähtää hallitsemattomasti ympärilleen. Oikeastaan kysymys on siitä, että milloin tämä ihmisten välinen kitka ja pahoinvointi purkautuu somealustojen ulkopuolelle sellaisina tekoina, joita olemme nähneet todennäköisesti viimeksi 1918. Vihaa, katkeruutta ja turhautumista ei pitäisi kenenkään lietsoa, varsinkaan politiikkojen - oli kysymys minkä tahansa puolueen edustajasta. Kuka heittää ensimmäisen kiven?

Liberalismi on tällä hetkellä paitsiossa ja konservatiiviset arvot kasvattavat suosiotaan länsimaissa. Se samalla kyseenalaistaa nykyisiä valtarakenteita,vallankäyttäjiä ja vaikuttajia kuten mediaa ja sen tapaa toimia. On kuitenkin arveluttavaa seurata toiveita siitä, että valtiorahoitteisen median eli Ylen rahoitusta leikattaisiin vain sen vuoksi, koska se ei edusta tietyn ja todennäköisesti äänekkäimpien mielipiteitä. Median tehtävä ei ole voidella valtaa käyttävien saappaita.

En halua väittää, että äärikonservatismi tai -liberalismi olisi sanan varsinaisessa merkityksessään väärin tai pahaa. Ongelmana on vain se, että nämä äärilaidat eivät edusta kestävää kansainvaltaa vaan ajavat pienen ja hyvin rajallisen väestönosan etuja. Mitä tulee tähän maalittamiseen, valtaa käyttävien tulisi kantaa vastuunsa siitä, etteivät he edistäisi näiden kahden ääripään narratiivia. Se tarkoittaa käytännössä myös sitä, että vaikutusvaltaa käyttävä henkilö kuten politiikko ei kannusta taustajoukkojaan toimimaan lain tai yleisen järjestyksen vastaisesti. Moni on saattanutkin nähdä Twitterissä tavallisia kansalaisia joiden suhteellisuudentaju on merkittävästi alentunut kaataessaan pahaa oloaan yksityisviestein tai postauksin - varsinkin silloin, kun itselleen tärkeä politiikko on kokenut omasta mielestään vääryyttä.

Mikä yhteys tällä kahtiajakautumisella tai nykytilanteella on Suomen ulkopolitiikkaan? Paljonkin. Venäjä ei tällä hetkellä kykene suuntamaan resurssejaan länteen - varsinkaan Suomeen. Sota päättyy aikanaan ja itänaapurimme ei nähtävästi tule muuttumaan. Heikko kansainvalta on myös heikko geopoliittisille uhille ja tätä menoa olemme heikoimmillaan hybridivaikuttamiselle. Sen tuo itärajan takana oleva naapuri osaa varsin hyvin. Sen näimme muun muassa koronapandemian aikana. Sitä ennen Venäjä onnistui rapauttamaan luottamusta rapakon takana Yhdysvalloissa maailman vanhimmassa demokratissa.

Toivoisin kaikella kunnioituksella hyvät kanssaihmiset, että pysähdytte hetkeksi - edes pieneksi sellaiseksi varsinkin, kun käytte debaattia eri alustoilla. Luokaa siltoja vaikka niiden rakentaminen on tuskaisen hidasta ja paikoin kivuliasta.

17 tykkäystä

Koitin tutkia hänen tiktokkiaan mutta ei tuota influensseriryönää kestä pää paria minuuttia pidempään. Onko sinulla linkkiä tuohon natsitteluvideoon?

Erämaa poisti natsitteluvideon.

Onko lukijalla oikeus tietää merkittävän mediatoimijan, kuten YLE, IS, IL tai HS kolumnin kirjoittajan puoluetausta, aatemaailma ja toiminta eri yhdistyksissä, mikäli nämä tiedot ovat julkisesti saatavilla?

  • Lukijalla on oikeus tietää, näistä saa kertoa
  • Lukijalla ei ole oikeutta tietää, taustatietoa ei saa levittää

0 äänestäjää

Ikävää puolustaa henkilöitä tai puolueita, joista en itse tykkää, mutta on tämä nyt aika älytöntä. En nyt tiedä, että puhutaanko täällä vain ristiin siinä mielessä, että varmasti osa persujen kannattajista tai jopa edustajista on harrastanut riman alittavaa touhua. Kuitenkin samassa yhteydessä nostetaan ainakin omaan silmään täysin mitättömiä ja asiallisiakin juttuja, ja itse olen siis puuttunut vain niihin. Eli vaikkapa juuri Rydmanin twiitti. En itse bongannut siitä mitään toimittajan sometilin kaivamista tai kenenkään usuttamista.

Toimittajan nimen käyttäminen on ilmeisesti ollut liikaa, josta olen kyllä eri mieltä. Minusta asiallista kritiikkiä saa esittää kohdistetustikin ja onhan sitä tehty maailmassa aina, ja tehdään edelleen. Ei tuokaan mitenkään uutta ole. Lisäksi, jos kritiikki olisi esitetty kyseiseen artikkeliin, eikä uutiseen, niin osaahan sieltä jokainen katsoa, että kuka jutun on kirjoittanut. Eli siinä mielessä on mun mielestä täysin keinotekoista, että onko twiitissä ilmoitettu toimittajan nimi, vai pelkästään artikkeli, josta löytyy toimittajan nimi. Se olisi ihan validi pointti, että uutisia julkaistaisiin anonyymisti, niin tällaista ei pääsisi syntymään.

Jottei mene vain vänkäämiseksi, niin mielestäni määritelmä vähintään arveluttavalle toiminnalle on:
Jos artikkeli on kirjoitettu anonyymisti, mutta joku on hieman kyseenalaisin keinoin kaivanut artikkelin tekijän ja julistaa sitä. Jos aletaan vaatimaan toimia artikkelin tehnyttä henkilöä vastaan. Jos aletaan haukkumaan tai uhkailemaan artikkelin tehnyttä henkilöä. Yhtään näistä en siis löytänyt Rydmanin twiitistä, joka ei tietty tarkoita, etteikö jonkun muun henkilön twiitit tai postaukset olisi määritelmää täyttäneet.

Ja ihan vain keskustelun sujuvoittamiseksi, niin jos “persut”, “vihervassarit” tai mikä tahansa joukko tekee mitä tahansa, niin mikäli lakia tai oikeudenmukaisuutta on rikottu, niin rikkomuksen pystyy vaivatta esittämään mainitsematta lainkaan kyseistä tahoa. Nyt näkyy erityisen vahvasti sitä, että jollain taholla on historiallista painolastia ja sitä sitten puretaan. Viestien uskottavuutta syö aika paljon, kun aletaan vetoamaan siihen, että: “Ainahan tai taas persut/vihervassarit törttöilevät näin”. Jos ei pysty osoittamaan virhettä siinä, mitä on nyt tehty, niin sitten luultavasti virhettä ei ole tehty.

13 tykkäystä

Kyllähän se silti oikeustajua ravisuttaa kun keski-ikäiset miehet kerääntyvät joukolla dissaamaan ensimmäisessä oman alansa kesätyössä toimivaa nuorta. En tiedä oliko Erämaa natsitellut vaiko eikö mutta kyllä kai tämän yhteiskunnan perinteisten arvojen mukaan tuollaiset tilanteet hoidetaan ihan muilla tavoilla.

9 tykkäystä

Tässä seuraava toimittaja, jonka kimppuun laitaoikeisto armotta kävi kun julkaisi kriittisen näkökulmatekstin. Ei varmaan tarvitse arvata, mistä suunnasta se viha pulppusi.

Ylen Pariisin-kirjeenvaihtaja Annastiina Heikkilää vastaan käynnistyi 22. kesäkuuta lokakampanja hänen jaettuaan Twitterissä ranskalaisen Le Monden jutun Suomen uudesta hallituksesta. Le Monden teksti oli kriittinen, mutta Heikkilä valitsi päivitykseensä tarkoituksella neutraalit saatesanat.

”Siitä alkoi hillitön hyökkäys henkilökohtaisesti minua vastaan. Olin shokissa, koska en osannut odottaa sitä ollenkaan”, Heikkilä kertoo.

Viikkoa myöhemmin Heikkilä kirjoitti Ylelle näkökulmatekstin nyt jo eronneesta elinkeinoministeri Vilhelm Junnilasta (ps.) ja siitä, miten natsisymbolien kanssa flirttailuun suhtaudutaan Ranskassa. Se lietsoi vihaa entisestään.

”Sain halventavia viestejä sekä suoria ja epäsuoria uhkauksia monissa eri viestikanavissa”, Heikkilä kertoo.

Kiusaajat ilakoivat esimerkiksi Heikkilän siskon kuolemalla, mistä myös kirjailijana ja juontajana julkisuudessa tunnettu Heikkilä on puhunut haastatteluissa.

11 tykkäystä

Hetkinen, eikös Erämaa ole lähes kolmekymppinen? LinkedInin mukaan ainakin tehnyt freelancerina valokuvaushommia vuodesta 2013. Aloittanut tosin AMK:ssa journalistin opinnot toissa vuonna eli varmaan teknisesti kesätöissä.

Kiitos hyvästä muistutuksesta.
Itse ajattelen juuri samoin, ja harmittelen nykytilannetta. Olisi helppoa nähdä vaihtoehto vastakkainasettelulle, pientä maltillisuutta ja asiallisuutta puolin ja toisin ja poliitikkojen toimimista esimerkkeinä kaikilla alustoilla.
Mutta se ei palvele yhtä hyvin tarkoituksia :worried:

2 tykkäystä

Tämä on ikävää ja toivon (turhaan), että poliitikot pyytäisivät kannattajiaan luopumaan tällaisesta. Taitaa fakta vaan olla, että äänet kyllä kelpaa ihan sama, keneltä ne tulee. Ja ääniä menettää arvostelemalla “omiensa” toimia. Vastaavasti vastustajilta tuleva sympatia oikealle teolle ei kuitenkaan tuo ääniä, varmaan joissain tapauksessa jopa vähentää niitä.

4 tykkäystä

Niin siis sitä lähinnä mietin, että onko tuolla kuvalla mitään merkitystä. Toimeentulotuella oleva ei osallistu talkoisiin. Millin vuodessa tienaava osallistuu. Siltä väliltä löytyy käyrä, joka kertoo mitä enemmän tienaa, sitä enemmän osallistuu. Kukapa olisi arvannut…

4 tykkäystä

Miksi kritiikkiä ei saa esittää yksittäistä toimittajaa kohtaan? Pitäisikö kritiikki kohdistaa aina puoluejohtajaan tai puolueeseen ei kansanedustajaan. Maalittaminen on eri juttu, sitä ei pitäisi sallia toimittajaa eikä kansanedustajaa kohtaan.

1 tykkäys