Politiikkanurkkaus (Osa 1)

Jep, no sittenhän se on pakko uskoa.

Pienen Suomen AY-liike on yllättävän isossa roolissa ympäri maailmaa.

Wink Barbie GIF by Warner Bros. Pictures|100%x100%

7 tykkäystä

Eli lomailemassa olivat ja varmasti kehtasivat ryypätäkin?

2 tykkäystä

Solidaarisuusvero vain edesauttaa sitä kehitystä, mikä laittaa sen yhteiskuntamme parhaat, koulutetuimmat yksilöt vähemmälle työtuntimäärälle.

Omassa keskiluokkaisessa lähipiirissäni on kulovalkean tavoin yleistynyt nelipäiväinen työviikko. Mikä on yksilön kannalta hyvin järkevää. Vapaa-aika kasvaa 50% ja tuloissa muutos on marginaalinen verotuksen kireyden vuoksi.

On älytöntä ja kestämätöntä valtiontalouden näkökulmasta, että valtio on rahoittanut ensin lääkäreiden, dippa-inssien ja koodareiden kalliit koulutukset. Ja sitten nämä alkavat siinä viiden vuoden työuran jälkeen tekemään lyhyempää viikkoa.

23 tykkäystä

Mennään ohi aiheen, mutta ei missään toimita niin, että lähdetään työnantajan piikkiin lomamatkalle ja sanotaan, että se on lomamatkalle. Valitaan sopiva konferenssi tai joku muu näennäisesti tärkeä kohde ja lähdetään sinne pyörähtämään. Tämä ei rajoitu edes mitenkään julkiseen sektoriin, mutta oletan olevan yleisintä juurikin yleishyödyllisissä järjestöissä. Teollisuudessa ollaan yleensä vähän tarkempia ja on lisäksi helpompi arvioida, että kuuluuko joku konferenssi siihen, mitä on tarkoitus tehdä ja saavutetaanko siitä jotain hyötyä, mutta kyllä tätä silti isommissa firmoissa tapahtuu.

Jos nyt miettii vaikka suomalaista AY-liikettä, niin on varmasti ihan hyödyllistä verkostoitua muiden maiden liikkeiden kanssa ja vaihtaa kokemuksia ymv., mutta tässä parhaat vertailukohdat ovat varmasti Pohjoismaat ja muu Eurooppa. Maat, joissa meno on hyvin kaukana Suomesta, eivät tarjoa hirveän hyvää vertailukohtaa ja toki niitä voi olla hyvä käydä läpi ja opiskella, mutta onko tarvetta lähtä ihan paikan päälle? Toisaalta Ruotsiin ei ole ihan yhtä glamouria matkustaa, joten se siitä. Tai varmaan sielläkin käydään ja nämä matkat lienevät sitten lähempänä työmatkoja.

4 tykkäystä

Mikä estäisi heitä tekemästä samaa ratkaisua vaikka solidaarisuusvero poistettaisiin? Elintasomme on niin korkea että tuota kehitystä tuskin pystyy estämään. En ole lääkäri, dippa-inssi tai koodari, mutta silti tein viisi vuotta putkeen nelipäiväistä työviikkoa ilman mitään ongelmia.

Oon aiemminkin täällä sanonut, että minulla henkilökohtainen raja työn tekemisen määrälle menee siinä, että vähintään puolet pitää palkasta jäädä nettona kouraan. Enempää en hommia tee. Nyt tuon solidaarisuusveron alatrajan noston myötä ensi vuodelle tuloveroprosenttini laskee n yhden prosenttiyksikön verran. Tuon veronkevennyksen verran olen ajatellut lisätä ensi vuodelle töitäni. Töitä minulla riittää enemmän kuin tarpeeksi, mutta toisaalta hyvin jaksaisin hommia enemmänkin tehdä. Verotus ohjaa tällä hetkellä tekemäni työn määrää.

9 tykkäystä

Yhä keskituloisemmat turvautuvat tuohon ratkaisuun. Se aiempi raja, joka oli liian matala toimi lisäksi hyvänä pelotteena. Vaikka progressio nouseekin hurjasti tulotason noustessa 40000 → 70000 niin tuo ylimääräinen siipaisu tuloista oli kohtuutonta ja itse asiallista haitallista valtiolle.

No koko jässäkän kasvot siirtyi kovapalkkaisiin hommiin. Toivottavasti maksaa nämä kohtuulliseksi näkemänsä verot tuloistaan Suomeen.

3 tykkäystä

Tämä on erittäin mielenkiintoinen keskusteluaihe, jota on käyty sekä tässä että varallisuus -ryhmässä.

Itselläni on lähipiirissä muutama esimerkki niin päin, että hyvätuloinen on vähentänyt työtunteja tai jäänyt “ennenaikaisesti” eläkkeelle, koska on voinut. Solidaarisuusveron ja ansiotuloveron kevennyksillä em. tapauksissa jäisivät vielä aiemmin.

Isossa kuvassa, tutkimustiedon valossa on hieman epäselvää, mikä on ansiotuloverotuksen tai solidaarisuusveron muutosten vaikutus; milloin työnteko lisääntyy ja milloin ei? Milloin valtion verokertymä lisääntyy ja milloin ei? Nämä ovat monitahoisia ja hankalsti arvioitavia asioita tietysti.

1 tykkäys

Tässä ei kyllä pitäisi olla mitään epäselvää. Mitä enemmän verotat jotain, sitä vähemmän saat kyseistä resurssia/asiaa. Tämähän on perusidea haittaverojenkin osalta. Kummasti vaan vasemmistolta aina unohtuu että sama pätee myös esim. työntekoon.

19 tykkäystä

Toki tapauskohtaista mutta onkohan noilla solidaarisuus yms. veroilla niin välix jos tilillä on tarpeeksi ja toimeentulo taattu niin miksi repiä yhtään ylimääräistä, ihan hyvin voi lyhentää työviikkoa ja tehdä jotain kivaa tai ei mitään

1 tykkäys

Verotus on todellakin mielenkiintoinen ilmiö.

Välillä pieniäkin muutoksia perustellaan usein niiden kannustavuudella,
esimerkiksi sokerivero, mitä olen noteerannut niin vaikkapa 24-pack limsan tarjoushinta on 11 eur (sokerillinen) ja 10 eur (sokeriton). Euron ero siis. Harvalla toistuu ostos montaa kertaa viikossa.

Mutta tosiaan ansioverotuksessa tuntuu olevan ihan sama jos maksat vuosiansioista veroja vaikkapa 86.000 EUR (vuositulot 170.000 EUR) niin se ei ole juuri mitään ja talkoisiin kutsutaan osallistumaan

Eri puolueiden kannattajilla vaikuttaa olevan sangen erilainen näkemys kysymykseen onko verotus Suomessa kaiken kaikkiaan liian ankara.

Jostain syystä liberaaleiksi luonnehditut puolueet vaikuttavat arvostavan rahojen kierrätystä valtion kautta.

image

8 tykkäystä

Älä jaksa @OldFeki levittää täällä taas valheellista tietoa. Kuten jo on käyty läpi, niin esimerkiksi Haavisto ei matkannut Sodankylään vain filmifestarien takia, vaan kyseessä oli ensisijaisesti työmatka. Tällaisesta virheellisen tiedon toistuvasta ja tarkoituksenhakuisesta levittämisestä joku voisi nostaa kunnialoukkaussyytteen. Vaikka tuskin jaksaa Haavistoa ihan hirveästi tällainen idioottimainen nettikirjoittelu hetkauttaa. Ikävää silti.

1 tykkäys

Mitä ihmettä taas horiset?

Tästä saa lähteä kunnianloukkausta hakemaan, mutta jokainen sana on totta. :smiley:

Oli kyse sitten entisen SDP:n puheenjohtajan Venäjä-kytköksistä lobbailuineen tai nykyisen helsinkiläiskansanedustajan lentomatkoista Sodankylän filmifestareille, puhumattakaan ay-liikkeen johtajien äijäreissusta Afrikkaan – maksajina ovat takuuvarmasti muut kuin johtajat itse – eli tavalliset veronmaksajat – ja toisinaan myös ay-liikkeen jäsenmaksun maksajat.

3 tykkäystä

Väität epäsuorasti (etkä niin kovin epäsuorastikaan) Haaviston lomailleen veronmaksajien rahoilla. Täytyisi olla aika vahvat todisteet, että voit lähteä julistamaan moista.

1 tykkäys

Lue viestini uudestaan.

Mitä Haavistoon tulee, hän on mielestäni epäluotettava poliitikko, jota omat virkamiehet syyttelivät lehdissä kiusaamisesta. Hänen toimensa todettiin myös Eduskunnassa laittomiksi.

Siitä sitten kunnianloukkausta nostamaan, ole hyvä. Pistä yksityisviestiä niin annan puhelinnumeron.

12 tykkäystä

Juu katkeruutesi Haavistoa kohtaan on kyllä tullut hyvin selväksi pitkin tätä foorumia.

Ei tässä mitkään kunnianloukkaussyytteet ketään auta. Aika turha olisi lähteä sellaisia nostamaan, kun netissä menee paljon pahempiakin juttuja läpi. Minä en toki ole Haavisto, joten en ole muutenkaan tässä mitenkään osallinen.

Luulen, että jonkun pitäisi järjestää Pekan numero sinulle, niin pääsisitte setvimään kaikki menneet yhdessä.

2 tykkäystä

Jospa keskittyisit nyt kuitenkin Haavistoon ja politiikkaan etkä minuun.

Minulla ei ole mitään tunteita Haavistoa kohtaan. Hän on vain tavanomaista epäluotettavampi poliitikko. Ja tämä on politiikkaketju.

11 tykkäystä

Mun mielestä hyvä kun AY-pomot on Afrikassa eikä pahanteossa Suomessa. Siltikin että ovat siellä osittain veronmaksajien kustannuksella (verovapauden takia). Jos olisin sitä mieltä että AY-liike nykyisellään on hyvä asia Suomelle ja yleisesti, niin minuahan v**uttaisi kuin pientä oravaa että herrat ovat huitelemassa Afrikoissa ”mukamas-työreissulla” eikä tekemässä sitä duunia Suomessa mihin heidät on palkattu. Kumma että palstan toverit ovat tästä(kin) eri mieltä?

1 tykkäys

Taidamme ajatella asiaa aika erilaisilta kantilta. USA:ssa järjestäytynyt työntekijä tienaa n. 30% paremmin kuin järjestäytymätön. Afrikassa kai keskimäärin toimitaan hyvin vapaassa markkinataloudessa ja USA:ta vastaavia tuloksia on mahdollista saavuttaa järjestäytymällä. Minusta se on positiivista kehitystä ja on hyvä, että Suomessa tehdään töitä sellaisen kehityksen saavuttamiseksi, vaikka se rahaa maksaakin.

2 tykkäystä

Ehkä SAK:n ja STTK:n puheenjohtajien seuraava matka suuntautuu sitten länteen, pistämään USA:n työntekijöiden asioita kuntoon?

Kaikinmokomin, jos itse ei joutuisi veronmaksajan roolissa olemaan sponssaamassa näitä “yleishyödyllisiä” tahoja

6 tykkäystä