Politiikkanurkkaus (Osa 1)

Kerrassaan upeaa kehitystä työllisyysasteen suhteen.

Vaikea vaan ymmärtää miten samaan aikaan veroaste on maailman huippua, ja julkisen talouden vaje korkeampaa kuin koskaan.

3 tykkäystä

Ne työntekijät varmaan tienaa joilla on työpaikka jäljellä. Yritykset ovat äänestäneet jaloillaan ja USA:sta on kadonnut valtaosa valmistavan teollisuuden työpaikoista.

Palkkatasoa suurempi ongelma (Sekä Jenkissä että Suomessa) on kuitenkin usein jäykkyys ja joustamattomuus. Esim. General Motorsin tehtaalla taisi olla reilu 300 työnimikettä, eikä yksikään henkilö saanut tehdä muuta työtä kuin mihin hänet oli palkattu. Yksi laittaa mutterin paikoilleen ja toinen saa vääntää sitä…

Lisäksi ongelma on että kaikille maksetaan sama palkka riippumatta taitavuudesta tai tehosta. Paitsi esim. Jenkeissä missä viime autotehtaiden bailoutin yhteydessä sovittiin työntekijöille eri palkkatasot (tier1, tier 2, tier 3) sen mukaan olivatko nykyisiä työntekijöitä ja liiton jäesniä vai eivät. Samalla linjalla oli sitten sen jälkeen kaksi henkilöä jotka tekivät täysin samaa duunia, mutta toinen sai 50% palkasta…

PS. Tarkistakaa itse jos ette usko. “You could not make this shit up.”

Eiköhän tuo tehtaiden katoaminen ilmiönä ole nimeltään globalisaatio ja se on perinteisesti mielletty positiiviseksi asiaksi juuri siksi, että se nostaa kehittyvien maiden elintasoa ja tarjoaa sillä aikaa halpoja tuotteita rikkaampiin maihin. Kärsijänä toki toimii rikkaan vanhan maailman duunariporras. Kumpi tuon kärsimyksen sinusta lopettaa tehokkaammin: palkkojen laskeminen Suomessa vai niiden nostaminen halpatuotantomaissa?

1 tykkäys

Ollaanhan täällä oltu suurvaltana kestävyysjuoksussa, rauhanturvaamisessa, metsätaloudessa, kenkäpuhelimissa ja vaikka missä vuosien varrella, ehkä nyt on ay-kehitysavun vuoro! :grin:

1 tykkäys

Kärsiikö todellisuudessa rikkaan vanhan maailman duunariporraskaan? Toki tämä taidetaan kokea kärsimykseksi, jolloin se on tavallaan todellista kärsimystä. Mutta onhan tämän päivän duunarilla ihan eri elintaso, kuin oli silloin, kun perus tehdastyö oli vielä länsimaissa. Jos katsotaan vaikka mahdollisuuksia matkustella, kuluttaa palveluita, ymv., niin taitaa tämän päivän kaupan kassalla olla parempi elintaso, kuin tuolloin tehdastyöntekijällä ja taitaa olla vapaa-aikaakin enemmän.

Näissä on todella vahvasti läsnä menneisyyden romantisointi ja tuntuu, että puheissa silloin paistoi vain aurinko ja linnut lauloivat lasten leikkiessä ja kaikki vain hymyilivät toisilleen. Jos taas katsoo numeroita tai lukee juttuja noilta ajoilta, niin saa vähän erilaisen kuvan. Kaipa 2060-luvulla sitten muistellaan, kuinka kaikki oli niin hyvin 2000-luvun alkupuolella ja valitetaan silloisesta elintasosta, joka on korkeammalla, kuin nyt ylemmällä keskiluokalla.

1 tykkäys

Palkkojen nostaminen halpatuotantomaissa??? Vähän realisimia kehiin. Jos palkat nuosee yhdessä niistä, niin tuotanto siirtyy taas seuraavaan.

Törmäsin oheiseen “mainontaan” käydessäni kaupassa ja asioilla.

Ymmärrän, että SDP:n ja vasemmiston mielestä Suomen voi ajaa vaikka konkurssiin ennen kuin saavutettuihin etuihin voi koskea, mutta hieman arveluttaa silti tällainen mainonta.

Mainonnan laillisuudesta en osaa oikein sanoa, mutta sanotaanko vaikka, että tällainen voi olla laillisempaa kuin Pekka Haaviston päätökset ministeripestinsä aikana, mutta moraaliltaan silti varsin kehnoa.

(Skannasin tämän iloksenne)

5 tykkäystä

Minä en alla olevasta uutisesta tyrmisty. Mielestäni hyvä, että meillä on olemassa vielä niitäkin politiikkoja, jotka eivät ole kulttuuri- ja taidevastaisia. Ne kuitenkin, jotka tyrmistyivät Haaviston käynnistä Sodankylän elokuvafestivaaleilla sietäisivät varmaan tyrmistyä tästäkin.

2 tykkäystä

Kuten aikaisemmin jo yhdessä totesimme, tyrmistys koski lähinnä kalliita lentoja Rovaniemelle tai Kuusamoon sekä ilmaista ylläpitoa työmatkan aikana, jonka sisältö koostui pääosin “ehkä neljän elokuvan katselusta”. Olisin maksanut itse lippuni, mutta Pekka Haaviston moraali kestää vaikka mitä. :slight_smile:

3 tykkäystä

Maksatko työantajan sijasta siis kaikki työmatkakulusi? Sisältäen lennot ja ylläpidon.

Ja kuten on käyty jo läpi, niin Haavisto tapasi reissullaan mm. Sodankylän kunnan edustajia liittyen kaivos- ja puolustuvoima-asioihin. Kyseessä ei todellakaan ollut mikään sellainen työmatka, joka olisi koostunut vain elokuvissa käymisestä.

1 tykkäys

Kyllä, jos “työmatkani” sisältää elokuvien katselua. Sellaisia minulla ei ollut. En myöskään käy enää töissä, joten kysymys on spekulatiivinen.

Pekka Haavistolla ei ilmekään värähtänyt maksattaessaan Sodankylän reissunsa veronmaksajilla. Oma moraalini ei olisi tuollaista kestänyt. Minulla se on selvästi parempi kuin Pekalla.

1 tykkäys

Sinun väitteesi siis on, että Helsinkiläisellä kansaedustajalla on tärkeää keskustella Sodankyläläisten paikallispolitikoiden kanssa kaivosasioista ja sitä varten lentää erikseen Rovaniemelle ja matkustaa sieltä Sodankylään. Aikuisen oikeasti uskotko sinä itsekään tuohon? Ja vielä yllättäen, kun sattuu olemaan festarit johon sattui saamaan ilmaisen lipun :wink:

12 tykkäystä

Mielestäni on epäinhimillistä, että ihmisillä ei voisi olla lepoaikaa myös työmatkoillaan. Ja vaikka kyse olisi työmatkan lepoajalla tapahtuvasta elokuvissa käynnistä, niin on eri asia, kuinka rauhassa tai vapaalla esim. Haavisto on saanut tosiasiallisesti tuolla leffafestareilla olla. Kyseessä on kuitenkin osin myös sidosryhmätapaamisesta.

Itse en näe mitään syytä tosiaan, miksi Haaviston ilmeen pitäisi värähtää siitä, että käy lepoajallaan elokuvissa. En tiedä, että millainen on ihminen, jolla on Haavistoa parempi moraali. Mukava kuitenkin kuulla, että olet siis ainakin omien sanojesi mukaan Pekkaa parempi, ei hän täydellinen ihminen varmastikaan ole. En kyllä tosin tiedä, että oletko sinäkään?

Politiikkojen verottomat kulukorvaukset,.vapaaliput sinne tänne yms muiden maksamat edut hämärtävät tehokkaasti verotuksen kireyden. Kun kansanedustaja saa minimissään palkkaa noin 7.100 e kuussa, niin hommaan liittyvien etujen vuoksi se vastaa vähintään reilun kymppitonnin liksaa.

12 tykkäystä

No, aika hyvän kuvan Pekka Haaviston moraalista on saanut, jos ei katsele maailmaa laput silmillä. Kävimme tämän keskustelun jo kertaalleen, ja suoraan sanoen saman toistaminen on aika hölmöä.

Jos Pekka Haaviston moraali, oli kyse sitten ministeripestin laittomuuksista tai Sodankylän fimifestivaaleista tai oopperajuhlista, kelpaa sinulle, minulla ei ole mitään ongelmaa sen kanssa.

Minulle Pekka Haaviston moraali ei kelpaa ja toivon, että kaltaisiani on Suomessa paljon. Erityisesti nostan esille Pekan kiusaamisen ministeriössä. Sellaista en ole koskaan hyväksynyt. Johtajana tämä on vielä muuta kiusaamista tuomittavampaa – häpeällistä toimintaa.

16 tykkäystä

Kyseessä ei ole pelkästään kansanedustaja, vaan entinen ulkoministeri, joka oli mukana viemässä Suomea Natoon. Sodankylässä sijaitsee varuskunta, eikä sen merkitystä puolutuspoliittisesti voi väheksyä.

Joten aikuisten oikeesti: totta kai uskon. Eikä ajoitus tietenkään ollut luultavasti sattumaa. Fiksua oli nimenomaan valita työmatkan ajankohdaksi tuo, niin tuli hyödynnettyä vapaa-aikakin sen sijaan, että olisi tuijotellut iltaisin hotellihuoneessa seiniä.

Minä en jaksa enää väitellä tuloksetta tästä samasta asiasta. Jos joku haluaa nähdä työmatkan vain vapaa-ajan matkana, niin nähköön sitten.

Vaikka olenkin sitä mieltä, että opintotuki on jo ennen inflaatiota ollut liian pieni ja varsinkin nyt, niin tekstissä tuo kohta “hallitus tekee suomesta täydellistä dystopiaa kun kokoajan leikataan” Kyllä hieman naurattaa. Eihän hallitus ole leikannut paljon yhtään viimeisen 3v+ aikana vaan nostanut veroja. Nyt vasta tulee leikkauksia, ja niitäkään ei tarpeeksi kun valtion velannotto ei siltikään laske.

10 tykkäystä

Milloin se Haavisto toimi puolustusministerinä? Minä kun luulin sen olleen ulkoministeri.
Mitenkä ne kaivos- tai puolustusministerin asiat kuuluu ulkoministerin toimenkuvaan. Varsinkin jos ei edes satu olemaan edes ministerin toimessa. Eiköhän iha rehellisyyden nimissä puhuta vain Helsinkiläisen kansanedustaja Haaviston itselle järjestämästä “työmatkasta”.

6 tykkäystä

Minä taas luulin Pekka Haaviston olevan vihreä, mutta matkustaminen lentokoneella fimifestivaaleille Lappiin ei ilmeisesti aiheuta lainkaan haitallisia hiilidioksidipäästöjä Pekka Haaviston ollessa koneen kyydissä – tai Pekka Haavisto katsoo filmifestivaalin (tai Pekka Haaviston) olevan luontoa ja ilmastonmuutosta tärkeämpi asia.

6 tykkäystä

Sori, ulkoministerinä on toki toiminut, ei puolustusministerinä. Tämä ei silti poista sitä, etteikö Haavistolla ole ollut paljonkin tekemistä esim. Nato-asioiden kanssa.