Palaan vielä tähän edustajien palkkaukseen, koska mielestäni aihe on mielenkiintoinen. Ihan alkuun totean, ettei minua häiritse edustajien palkat tai edut, koska kuten todettua kokonaisuudessa melko mitätömiä rahoja kyseessä. Eli sikäli ehdotus 3x palkoista ei minulle olisi ongelma.
Olen myös samaa mieltä että työhön liittyvä arvostuksen puute yleisesti ja etenkin siihen kohdistuva tiedotusvälineiden huomio ja muu some huutelu yms. vaatisi aivan selkeästi jotain likaisen työn lisää tai vähintään pääsyn ilmaiseksi hyvälle terapeutille. Ja tämä siis riippumatta kuinka syyllisiä tai syyttömiä väistämättömän tuntuisiin kohuihin mahdollisesti ovat.
Mutta ajatus palkkauksen nostamisen auttavan tuomaan kansakunnan parhaimmat edustajiksi ei välttämättä ole sekään aivan ongelmaton. Noin muutenkin minulle tämä “kyvykkyyden” määritteleminen on minusta hyvin hankalaa - eli mikä olisi tähän oikea mittari? Eli ketkä kuuluvat tähän kansakunnan parhaimpien joukkoon? Yhteisten asioiden johtamiseen parhaimmat eivät välttämättä ole yksityisensektorien korkeimpien palkattujen joukosta löydettävissä - tavallaan Sipilä taisi tästä olla malliesimerkki.
Työn saaminen vaatii halua olla vahvasti julkisuudessa, koska valituksi tuleminen vaatii kuitenkin yli 3000 ääntä. Tuohon pääseminen vaatii melkoista työtä ja markkinointia ja silloinkin tulos on vielä epävarma. ‘Varma’ läpi pääseminen vaatiikin sitten jo lähemmäs 8000 ääntä. Tuollaisen suosion saaminen vaatii jo huomattavaa esillä olemista. Tähän tuo korkeampi palkkaus ei sinällään tuo apuja ja siten myös epävarmaa muuttuisiko edustajien koostumus oleellisesti vaikka palkkoja nostettaisiin sen 3x.
Yhtäläisesti voimme ajatella ongelmalliseksi myös tuon voimakkaan halun vaikuttaa yhteisiin asioihin. Eduskunnassa päätöksenteko on kuitenkin lopulta kompromissien hakemista ja asiantuntijoiden kuuntelemista. Ainakin itse suhtaudun epäilyksellä kaikkiin, joilla on erityisen voimakas ideologinen ‘näkemys’ - tämä ideologisuus toki myös helposti subjektiivinen tulkinta.
Ainakin aiemmin on tietyissä ammattiryhmissä ollut selkää yliedustusta (esimerkiksi poliisit, toimittajat ja juristit - juristit sinällään ovat lainsäädännön asiantuntijoita, eli sikäli ihan ok tietynlainen yliedustus). Koulutustasohan on melko korkea Eduskunnassa jo nyt ja jopa tohtorintutkinnolla taitaa olla voimakasta yliedustusta - eli jos näin ajattelee parhaimmistoa, niin eikös tilanne siten ole jo hyvä?
Oikeastaan on mielenkiintoista pohtia myös toimen luonnetta kokemuksen kautta. Eli kuinka monella työpaikalla merkittävä osa on hyvin pienellä kokemuksella tehtävästä? Nyt valitussa eduskunnassa 28% on ensimmäistä kauttaan. Jokaisessa työssä tai toimessa on kuitenkin oleellista oppia miten työ hoidetaan tehokkaasta - politiikka on tässä mielessä mielenkiintoinen poikkeus (kuinka moni sijoittaisi yhtiöön, jos yrityksen hallituksessa olisi 28% ensimmäistä kautta hallitustehtävissä? - ok ei paras mahdollinen vertaus). Toki voisi argumentoida, jos kyseessä olisi "kyvykkäämpää’ väkeä tuo osuus putoaisi, mutta eikös tuo ole myös aikavahvasti sidoksissa yhteiskunnassa tapahtuviin muutoksiin? Eli eri kausina täytyy edistää eri asioita.
Kansanedustajien valtiopäiväkokemus 09.06.2023 (eduskunta.fi)
Olen lukenut useamman entisen edustajan muistelmia ja olen päätynyt johtopäätökseen ettei tuon(kaan) toimen luonnetta ole aivan helppo hahmottaa ulkopuolelta. Ehkä tietyllä tavalla rehellisimmän kuvauksen mielestäni on Jari Lindströmin kirja ‘Syvään Päähän’ (kirjan nimikin tuo monimerkityksellisesti esille tuota hankaluutta ulkopuolelta hahmotta edustajan tai ministerin työtä).