Pörssien suunta (Osa 1)

https://www.bloomberg.com/amp/news/articles/2020-04-11/coronavirus-vaccine-could-be-ready-in-six-months-times?__twitter_impression=true

Testaus ihmisillä aloitetaan kahden viikon kuluttua ja rokote käytössä mahdollisesti jo syyskuussa. Olisi hyvä uutinen ihmisille, taloudelle, ja osakkeille

4 tykkäystä

Näin olen itsekin asiaa pohtinut. Kun on oikein fomottanut, niin olen hokenut itsekseni, että miksi aloittaa nyt, kun aikasemmin samalla tasolla ollessa osakkeet tuntuivat hintavilta, erityisesti siis jenkkimarkkina.

1 tykkäys

Kyllähän maailma on paljon synkempi nyt kuin keväällä 2019. Rahaa on vain pumpattu järjestelmään ennennäkemättömän paljon. Jenkkilässä korkotaso on ruuvattu hetkessä nollaan. Euroopassa nollakorot ovat jo arkipäiväistyneet, joten koron laskua EKP:llä ei ollut käytössä.

Itse olen pohtinut, että millä tasolla oltaisiin ilman näitä toimia. Lisäksi olen pohtinut sitä, että millä tasolla oltaisiin myös siinä tapauksessa, jos korkotaso olisi nollattu ilman tätä koronakriisiä?

3 tykkäystä

OPEC+ pääsi sopuun.

OPEC+ maat leikkaavat 9,7 (aiemmin 10, mutta Meksiko tinki osuutensa 400K → 100K ja Trump on lupaillut hoitaa erotuksen heidän puolestaan) miljoonaa barrelia per päivä.

OPEC+:n ulkopuoliset G20 maat ovat lupailleet leikata 3.2 miljoonaa.

Leikkaukset tehdään referenssiarvoista. Joidenkin arvioiden mukaan leikkaukset ovat käytännössä 19 miljoonaa barrelia tämän hetkisestä tuotannosta.

Edit: Öljyä pumpataan mikä ehditään vielä huhtikuun loppuun. Rajoitukset tulevat voimaan 1.5.2020.

3 tykkäystä

Tuo ei taida olla kuin 1/3 tämän hetken ylituotannosta?

1 tykkäys

Itse kyllä näistä uutisista pidän. Öljytankkereiden spot ratet kasvaa, kun niitä tarvitaan kelluviksi varastoiksi ja kuljettamaan tuota möhnää paikkoihin.

Kyllä kait nyt laihakin sopu nostaa öljyn hintaa lyhyellä välillä. Jos ylituotantoa on merkittävä määrä eikä muutoksia tapahdu, sen pitäisi valua ajan yli takaisin.

Tietysti muutoksiahan tapahtuu ja voi tulla vaikka heti huomenna.

3 tykkäystä

Tarkkaan en osaa sanoa. 20 - 30 miljoonaa olen nähnyt mainittavan lukuna, jonka kulutus on pudonnut. Ja toisaalta tuosta nyt sovitusta luvusta on mainittu, että tosiasiallisesti se on lähes 20 miljoonan pudotus viimepäivien tuotantoon verrattuna.

Liekö ideana estää hintojen syöksykierre ja varmistaa se, etteivät varastot tulvi yli tämän kriisin aikana.

Itselläni öljylongi sisällä, tiistaina nähdään riittikö diili nousuun vai jäädyttikö se vain tilanteen :wink:

3 tykkäystä

Herrat puhuu täällä ihan asiaa.
Itse olen nähnyt myös arvion 30mil br kysyntäkuopasta joten saa nähdä

1 tykkäys

Heitän omaa näkemystä asiaan miksei markkinat voisi nyt nousta. Aika vähän nousun puolesta viestejä.

  1. Markkinaa ajaa myös muut tekijät, kuin korona. Ihmiset keskittyy liikaa nyt pelkästään tähän tautiin. Ihmiset on hyviä ratkaisemaan ongelmat. Jos tauti ei heikkene niin ihmiset alkaa silti liikkua tehdä asioita vaatii se sitten maskit tai muita toimenpiteitä.

  2. Korona seurauksena kuolemat koskettaa enemmän ikä ihmisiä. Näiltä jää perintöä nuorimmille sukupolville, jotka käyttävät rahaa enemmän, kuin ikä ihmiset. Kiertoon tulee enemmän rahaa.

  3. Kun karanteenit alkaa helpottua varmasti on patoutunutta kysyntää ja ihmiset haluaa kuluttaa rahaa palveluihin yms, kun kuukausia oltu kahden seinän sisässä. Joilla sitä sitten vielä on.

  4. Tiedän kansainvälisiä yrityksiä joilla on tuotantoa eri mantereilla. Tilauskannat on olleet ennätystasoa Q1. Tilauksia on tullut sisään hyvin myös tämän kriisin aikana. Tehtaita on suljettuna, kun ne avataan niin tuotanto on tarkoitus kiriä loppuvuoden aikana. Tietysti siitä tulee ylimääräisiä kuluja, mutta liikevaihdot voi olla kovia Q3 ja Q4 tulosta se syö jos ylitöillä yms. yritetään kiriä loppuvuotena.

  5. Keskuspankit ja valtiot elvyttäneet rajusti se tulee läpi jossain kohtaa. Tässä voi käydä niin, että kaikki tehtaat on taas tukossa ja pula on kaikesta.

  6. Itse onnistuin myymään kaikki omat osakkeet pois silloin maanantaina 24.2.2020, kun tämä rytinä alkoi. Nyt olen jo Massen junan kyydissä, mutta en onnistunut kuitenkaan pohjilta ostamaan. Osan ostin liian aikaisin ja osan liian myöhään. Seison kuitenkin vaunujen eteisessä jos tilanne vaatii niin hyppään kyydistä pois. Veturinkuljettaja taisi sen jo tehdä ainakin osittain. ;0)

  7. Lääke tai rokote löytyy nopeammalla aikataululla, kuin nyt arvioidaan. Sen kehitykseen käytettään enemmän aikaa ja rahaa, kuin minkään muun lääkkeen kehitykseen näin lyhyellä aikavälillä. Lisäksi se tuodaan nopeammin nyt markkinoille, kuin normaalisti.

Varmasti tulee olemaan häviäjiä, mutta itse uskon myös palvelualojen toipumiseen. Riskiryhmillä tämä karanteeni voi tietysti jatkua pidempään jos lääkettä tai rokotetta ei löydy.

2 tykkäystä

Anteeksi nyt vain, mutta kyllä me kaikki olemme ns. “riskiryhmää” En ymmärrä miks tuota mantraa näistä riskiryhmistä huudellaan kun ei tämä virus katso kantajansa ikää.
Ihan riittävästi on tullut luettua viruksen ominaisuuksista, että voin nähdä sen olevan valtava riski kaikenikäisten ihmisten terveydelle!

3 tykkäystä

Kovat panokset pelis

https://twitter.com/fxhedgers/status/1249424278530846720?s=21

2 tykkäystä

Itse olen jo miettinyt, mikä mahtaa olla pörssien suunta, kun tästä selvitään ja joskus tulee seuraava virus. Meneekö kaikki pörssit kiinni, kun kaikki heittää osakkeita laitaan paniikissa paukkuuko -20% rajat silloin. Koronan kohdalla kävi niin katsottiin vanhoja viruksia ja miten pörssi on reagoineet niin niistä toipuminen ollut nopeaa ja kuopat pieniä. Kukaan ei uskonut millainen kriisi tästä tulee. Lähdetäänkö jatkossa vertaan sitten tähän tautiin…

Miksi kirjoitat taas suoraan väärää informaatiota tänne? Suomessa oli menehtyneiden mediaani 81v. Tällöin virus katsoo kyllä kantajansa ikää, vaikka se on vaarallinen muillekkin.

9 tykkäystä

Oletko yrittänyt ymmärtää asiaa globaalista näkövinkkelistä vai mietitkö vain omaa ja suomalaisten sairastumista? Valitettavasti leviäminen on suuressa osassa maailmaa jo niin pitkällä, ettei tukahduttaminen ole enää realistinen vaihtoehto kovinkaan monessa maassa. Puhumattakaan niistä maista, joissa ei ole varaa edes kunnolliseen testaamiseen juuri nyt. Ja toisaalta paljon testaavilla mailla on suuri taloudellinen paine avata rajoitteita, kunhan sairaalakapasiteetti vain kestää. Tällöin on helpompi erotella ja eristää vanhemmat ihmiset “riskiryhmään” ja antaa viruksen levitä (ainakin osittain) muihin, jotta talous voidaan avata.

Jos kuolleisuus on yli 70-vuotiailla luokkaa 20% ja alle 60-vuotiailla alle 1%, niin tämä tarkoittaa että kantajan iällä on huomattava merkitys. Kyllä, virus on silti vaarallinen muillekin, mutta se ei tarkoita etteikö osa porukkaa voisi silti olla suuremmassa vaarassa.

Kyseessä ei ole 1/0-tyyppinen valinta (auki vs. kiinni), vaan leviämistä voidaan hallita toimenpiteillä. Esim. ensin auki Uudenmaan raja, sitten ravintolat ja baarit, ja vasta lopuksi kaikki yli 50 ihmisen tilat&tapahtumat. Ja samaan aikaan kunnon eristys riskiryhmille. Vaikeaa, muttei mahdotonta. Meidän potentiaalisesta 1000 tehohoitopaikasta on muuten käytössä tällä hetkellä n. 8% (Lääkärilehti - ”Tuhat tehohoitopaikkaa saadaan kasaan”).

Jatketaanko Wuhan-ketjussa?

4 tykkäystä

Toki nykytiedon valossa yllättävän moni riskiryhmän ulkopuolella oleva nuori ja perustervekin on joutunut sairaalahoitoon (ei tehohoitoon, mutta sairaalaan). Jos Suomen mittakaavassa riskiryhmäläiset eristettäisiin ja loput 4 miljoonaa saisivat liikkua vapaasti ja levittää tautia, niin veikkaan, että myös tällaisessa skenaariossa sairaalat täyttyisivät nopeasti.

2 tykkäystä

Näyttää siltä että montun missanneista käteisen hautojista moni on alkanut täyttää salkkuaan hyväksyttyään että jäi junasta. Myös shortteja lienee suljettu paljon.

Sepe on 2800p. Nämä kaikki ovat sellaisia merkkejä että tämä ylöskorjaus on mahdollisesti kohta ostettu täyteen.

6 tykkäystä

Hiukan samansuuntaisia mietteitä Johannes Ankelolla Sijoitustiedon puolella.

11 tykkäystä

Tästä artikkelista tuli kaksi asiaa mieleen: 1) kiinalaiset kuluttajat eivät luota omiin päättäjiin tarpeeksi, että lähtisivät ostoksille vaikka lockdowneja on avattu; ja 2) kiinan ulkopuoliset firmat ovat menettämässä luottamustaan Kiinaan hyvänä paikkana keskittää tuotantoa.

Eli Kiinan sisäinen ja ulkoinen luottamus on syvässä kuopassa ja kyseisen artikkelin perusteella Kiinalla ei ole edes varaa paikata luottamusta isolla rahalla. Mitä tästä seuraa? Epäilen, että tehtaita alkaa palautumaan hiljalleen muualle maailmaa, mutta koska niitä on kallis pyörittää esim. Euroopassa, tulee robotiikka ottamaan harppauksia ja hinnat tulevat mahdollisesti nousemaan.

2 tykkäystä

Tämä vaikuttaa mielestäni realistiselta skenaariolta. Historiassa vastaavat pandemiat ovat menneet aalloittain. Nyt vaikka voisimmekin hallita leviämistä hieman paremmin kuin vaikkapa 1918, ei meillä ole 100% kontrollia.

No, miltä tällainen on/off-talous näyttäisi pörssin kannalta? Varmaan silloin V, W ja U voidaan unohtaa vuosiksi ja hyvässä tapauksessa puhuttaisiin Nike Swooshista tai ehkäpä siitä L:stä.

1 tykkäys

Mistä tällainen tuntuma, että käteisenhautojat olisi hypänneet mukaan? Pari viikkoa sitten kaikki oli sitä mieltä että alas vielä tullaan. En ole yhtään varma onko sentimentti siitä kuitenkaan kovin paljoa muuttunut.