Pörssien suunta (Osa 2)

Viimeisen n. vuoden ajan on piirretty erilaisia indikaattoreita arvostustasoista siitä miten “kohta lähestytään IT-kuplan huippuja” ja viime aikoina on entistä useammin nämä ovat alkaneet olemaan muodossa “nyt mentiin IT-kuplan tasojen yli”.

Olen viimeisen noin vuoden itse mennyt sillä asenteella, että en juurikaan murehdi indeksien huipuista ja karhumarkkinaan kääntymisestä ennen kuin IT-kuplan tasot on ylitetty ja merkittävästi. Näkisin, että nyt on läträtty sellaisella likvideetillä sellaisessa korkoympäristössä, että on ollut hyvin todennäköistä, että nyt rikotaan kaikki arvostusennätykset mitä historiassa on tehty (olisin ollut jopa hieman “pettynyt” jos tähän ei oltaisi päästy :smiley: ).

Nyt kun nuo IT-kuplan tasot alkaa olemaan takana päin niin pitää alkaa jo vähän tarkemmilla tuntosarvilla haistelemaan että mihin markkina on menossa. Luulen, että ns. viimeinen parabolinen legi ylöspäin on kuitenkin vielä näkemättä ja olisin esim. todella yllättynyt jos SP500 ei rikkoisi maagista 5000pts rajaa tässä syklissä (Jos jatketaan viime vuoden syyskuusta alkanutta tasaisen tappavaa nousua niin tämä tapahtuu muuten jo tammikuussa).

Tämä nyt ehkä enemmänkin tällaista mutuilua. Yksi hyvä kontraindikaattori voisi olla, että siinä vaiheessa kun yhä_musa_soi ja kumppanit lopettaa varoittelun arvostustasoista ja toteaa, että nyt se on “new economy” niin silloin pitää viimeistään hypätä pois kyydistä :smiley: :wink:

72 tykkäystä