Pörssien suunta (Osa 2)

Reippaasti laskua on näissäkin.

E: @Kesa86 ja @Pavel tarkkasilmäisenä huomasivatkin, että Liz:n kommentin sijaan kannattaa katsoa sitä graafia ja mitä se esittää.

22 tykkäystä

Tästä lentotietoihin jos haluaa joku liittyä kisakatsomoon mailman 2suurimman valtion poliittiseen (toivottavasti ei sotilaalliseen) painiotteluun.

Lentodataa livenä lentokoneesta jossa Nancy Pelosi mahdollisesti on.

Toivotaan ettei nurkkaan ahdistettu kissa (Kiina) joudu käyttämään kasvojenmenetyksen sijaan väkivaltaa. Kovaa peliä ne Ameriikkalaiset pelaavat.

Tältä vielä pääsee seuraamaan jenkki lentotukialuksen sijainteja mutta tulisi 100dollaria vuosi lisenssistä maksaa jos haluaisi aluksien live sijainnit… Jos sen joku hankkii niin kiinnostaisi katsoa nuo kiinan lähirannikot minkälaista liikehdintää siellä on Taiwanin lähivesillä…

Rauhallista elokuuta.

1 tykkäys

Pelosin lentoreitti näyttäisi tosiaan kääntyneen aavistuksen kohti Taipein kenttää.
Filppareiden ja Borneon nurkilla muutenkin aika vähän liikennettä, joten todennäköisesti ihan normaalia koukata Taiwaniin tuolta itäpuolelta.

On muuten hölmösti kommentoitu Liziltä ja luulen että ei olla edes ynmärretty koko graafia koska ei olisi ensimmäinen kerta. Muistaakseni Lizik on joskus aiemmin mm. kommentoinut kontteja Baltic dry indeksillä. Eli joko on vahingossa hassusti muotoiltu tai sitten virheellisesti mutta tosiaan freight cost ei ole pandemia pohjissa, ja sitähän tuo kuvaaja ei esitä. Vaikka moni tuntuu twitterissä saaneen sen käsityksen.

4 tykkäystä

Tuota pelosi-kiina asiaa seurataan jo ainakin kahvihuoneessa, politiikkaketjussa ja täällä. Joku voisi päättää minkä otsikon alla seurataan sitä?

9 tykkäystä

Muitakin on - pistin aiheesta yhden hehkuttelun myös kurssien hehkutteluketjuun! :smiley:

Joo, ehkä Pelosin Seikkailut Taiwanin Ihmemaassa-ketju tarpeen, tai sitten modet linjaa mikä on päivän paikka näille ja työntelee kaikki yhteen läjään?

3 tykkäystä

Kahvihuone, ellei jotain pörssien kannalta merkittävää tapahdu. :coffee:

5 tykkäystä

Tilannehan on kuten Liz sanoo eli rahtikustannukset tippuvat dramaattisesti. Onko ne alempana kuin pandemian aikana, onkin sitten eri asia.

Jos absoluuttista tasoa haluaa seurata, niin esim. Shanghai Containerized freight index antaa hyvää suuntaa.

Indeksissä nämä painotukset (eli tästä ei voida esim vetää suoraa johtopäätöstä, että Euroopan rahdit kehittyvät tätä tahtia).

5 tykkäystä

IMO freightos fbx parempi ja ainakon Mintzin VIE käyttää lähinnä sitä. Mutta joo näinhän se on, kuten sanoinkin, mutta twitterissä kun tuo kuvaaja levisi niin valtaosa ymmärsi sen väärin. Eli kuten sanoin niin tämä oli huonosti häneltä muotoiltu kun olisi voinut ihan hyvin sanoa että perään että kustannukset on kuitenkin reilusti koholla vs pandemian pohja, tai että elämme low seasonia ja kannattaa tarkkailla satamaruuhkia ja rateja kohti normaalisti vahvaa holiday seasonia. Itsellä ei ole konteissa rahaa kiinni, mutta ei ole kovin hedelmällistä heittää kaaviota jonka puolet ymmärtää väärin ja jossa verrataan vuoden takaisiin ath lukuihin.

En siis missään nimessä usko viime talven toisintoon
taantumassa ath luvuilla etenkin kun 2023 tulee uusia laivoja, MUTTA taisi mm Maersk nostaa ohjeistustaan. Toisaalta kuka tietää mitä Kiinankin kanssa tapahtuu.

Itse konttilafkat ovat imo liian bullina odotuksissaan ja container leasing sopparit on imo aivan liian korkeita. Mutta näyttää mm GSL tästä kiittävän.

6 tykkäystä

Hyvä kurkkaus tuloskauteen sektoreittain.

Lähes kaikkialla kasvua edelleen.

28 tykkäystä

Tähän voisi kommentoida myös niin, että jos dry bulk ratet ei nouse, ei myöskään talous kehity globaalisti. Itse olen tässä jonkin aikaa kontrannut bearina tämän kautta, mutta keventelin tänään puolet pois DAC:ista. Seuraan kyllä tarkasti, miten tavaraliikenne lähtee käyntiin tai ei lähde.

5 tykkäystä

Joo tota baltic dryta käyttää moni talouden indikaattorina. Itselle toi on yleinsä vain laivojen/hyödykkeenkuskauksen indeksi joka on niin usein kustu yli tarjonnalla, MUTTA itseasiassa nyt drybulkin puolella on teoriassa erittäin tiukka supply/demand ratio ja jos ratet ei lähde tässä pikkuhiljaa nousemaan niin kyllähän se jostain kielii. Varsinkin kun meriliikenteelle tullut Venäjän myötä poikkeuksia mm hiileen mikä koskee drybulkkia. Mutta Kiina kai se olennaisin. Ehkä tosta voisi vielä poimia että näillä rateilla teoriassa esim Golden oceanin ja Eglen ei imo pitäisi olla noin hyvissä osakkeen hinnoissa että sijoittajat vielä selkeästi uskoo talveen. En oo toviin nähnyt vieläkö Hannisdahl on pitänyt kiinni oletuksesta talven drybulk supersyklistä. Menee jo offtopicin puolelle ja sopis enemmän shipping-ketjuun mutta varoittelin toisaalla keväällä osakkeiden laskiessa että kannattaa odottaa ihan vähintään kesäkuun loppuun rateja katsellen mitä tulee drybulkkiin ja itse katsoisin reilua ratejen käännettä ennenkuin salkkuun lappaisin. Etenkin kun VLCC tankkerit selkeässä nousussa mielestäni pienemmillä riskeillä.

Pahoittelut kun meni shipping jaaritteluksi ohi ketjun.

15 tykkäystä

Huomenta! Amerikkalaiskuluttajat höyläävät visaa yhä enenevissä määrin, käy ilmi New Yorkin Fedin tuoreesta tilastosta. Suuren osan velan kasvusta kattavat asuntoluotot, mikä ei ole ihme, sillä 30-vuotisen asuntovelan korko on noussut jo lähelle 6 %:n rajaa.

Enemmän aiheesta aamun makrokatsauksessa, jossa sivusin myös Yhdysvalloissa meneillään olevaa keskustelua avointen työpaikkojen ja työttömyysasteen välisestä linkistä. Lähinnä kysymys on siitä, pystytäänkö avoimissa työpaikoissa pääsemään takaisin pandemiaa edeltäneeseen normaaliin ilman selvää nousua työttömyysasteessa.

Tähän liittyvä ja alla oleva TS Lombardilta poimittu kuvapari on mielestäni hyvin keskeiset ongelmat kokoava. Vielä nykytasoilla ollaan tilanteessa, jossa palkkapaineet ovat jo kasvaneet. Ja sekös on päänsärkynä Federal Reservelle. Kuten toisesta alla olevasta kuviosta on huomattavissa, reaalikorko on edelleen vahvasti negatiivinen. Siinä pitäisi nähdä vielä selvää nousua ennen kuin inflaatio alkaa talttua, mikä tuskin onnistuu ilman työttömyysasteen nousua. Rahapolitiikan osalta tie siis kulkisi (työmarkkina)taantuman kautta voittoon, ja vaatisi vielä useita koronnostoja.

38 tykkäystä

Mielenkiintoinen katsaus! Olen ajatellut että inflaatio ei ole kovin kestävällä tasolla niin kauan kun reaalipalkat ovat negatiivisia, mutta en ole kauheasti ajatellut että voihan kulutusjuhlaa tosiaan pitää pystyssä kotitalouksien velan lisääntyminen, mikä on mahdollista jos työllisyys on korkea. Tietenkin on melko ymmärrettävää, että kun töitä on niin on houkuttelevaa ottaa luottoa säilyttääkseen kulutuksen samalla tasolla myös hintojen noustessa. Kovin kestävällä tasolla tosin tämäkään ei ole (ellei sitten palkat ala sillä välin nousta :smiley:). Mutta tämä on kokonaisuudessaan vähän kaksipiippuinen asia; kun kaikki ovat sorvin ääressä, se on taloudelle hyvä mutta toisaalta se ruokkii inflaatiota. Kunnon rymähdys työmarkkinoilla laittaisi stopin inflaatiolle, mutta se ei ole taas talouden kannalta hyvä. Lieneekö se ainoa vaihtoehto silti sitten Fedille…

7 tykkäystä

Väittäisin kyllä että jenkkien palkankorotukset pärjäävät inflaatiolle varsin hyvin, etenkin matalapalkkapäässä missä se aidosti siirtyy parhaiten kulutukseen. Useat suuryritykset ovat nostaneet minimipalkkojaan ihan reippaasti, erityisesti ravintola- ja kauppa-alalla.

Tässä mielestäni on se (jenkki)inflaation sitkeyden juuri syy. Energian hinta voi pysyä paikallaan hetken, mutta ketjureaktio palkkojen nostoista johtuen tulee jatkumaan vielä pitkään. Ei paljon auta jos peak inflaatio hellittää, mutta kuitenkin pysytään jossain 5-7% välissä. Siis auta FEDiä, joka joutuu lopulta tappamaan työllisyyttä pysyäkseen siinä 2% tavoitteessa. Epäilen kyllä että tavoitetta reivataan ylöspäin, mutta silti koronnostot jatkuvat.

5 tykkäystä

Öljyn hinta laskee, ruuan hinta laskee, rahdin hinta laskee ja metallien hinnat laskee. Tulee vaan tästä viime aikaisesta mieleen se D-alkuinen laatio. Sehän tulee sellaisina purskeina ja myrkkyä sitten taloudelle. Ihmiset eivät osta, kun saavat jatkossa halvemmalla. Olettako huomanneet sellasita käytöstä viimeaikoina. Itse olen huomannut, että autojen hankintapäätöksiä lykätään. Kamux ketjussa tämän näkee samoin.

7 tykkäystä

No, se korjaa inflaatiolukemat todella vauhdikkaasti jos näin käy. Jonka jälkeen FED voi sitten laskea korkoja ja osakemarkkinat saada siitä vähän rakettibensaa.

13 tykkäystä

Ei mitään mahdollisuuksia että nämä ihan kauhean nopeasti ja rajusti tulevat alas, niin ikävä ja laaja momentum.

2 tykkäystä

Markkinalle riittää että alkaa tulla dataa joka osoittaa alamäkeen, se on hyvin vikkelä ekstrapoloimaan tulevaan heti kun on datapisteitä jotka osoittavat pulkkamäkeen alaspäin.

9 tykkäystä

Only way is up…
Näinhän se on

25 tykkäystä