Pörssien suunta (Osa 2)

Jep, mutta helpommin sanottu kuin tehty. En sano, että sinulla tulee ongelmaa poistumisen kanssa, mutta moni tulee ostamaan sitä dippiä, jonka jälkeen kurssit eivät palaudukkaan entisiinsä. Ajatellaan, että vielä kerran tehdään ATH:t, kun tuli uusia hyviä uutisia. Sitten ei kehdata myydä 10% tappioilla, koska ajatellaan, että kyllä hype palautuu. Youtube senseikin sanoi, että nyt on oston paikka. Sitten -20%…-30%… Moni hype lappu tulee menemään ihan tonttiin saakka. Toki siinä samassa rytinässä menee myös moni zombie-firma. Ehkä näin käy, ehkä ei.

Inderesin foorumilaisille haluaisin sanoa, että ei tehdä tästä mitään hype- vs arvo-osake -taistelua. Oli iljettävää katsella Ehang shorttirapsan aikana, kuinka porukka huuteli, että “mitä minä sanoin!!”. Jos joskus tulee vahvempi korjausliike, niin olisi mielestäni kohtuullista, ettei arvo-omistajat nouse koloistaan ja ala ilkkumaan näitä riskinottajia, jotka jo valmiiksi kärsivät. Sama toki rakettiryhmäläisille. Älkää hieroko tuottojanne toisten naamaa vastaan (en ole tätä huomannut). Annetaan kaikkien kukkien kukkia, ei tämä ole kilpailua. Ei sillä, että tämä nyt olisi mikään suuri ongelma täällä :slight_smile:

t. 80% boomerosakkeissa, 10 % hypessä.

21 tykkäystä

Olen melkein kaikesta samaa mieltä.
Kai kuitenki on on mahdollista ilman hypeäkin ettei kurssit palaudu siihen jossa ne oli kun me ostimme? Kai me kaikki kuitenkin halutaan että meidän ostot ovat arvokkaampia huomenna?
Kiinnostaako sinua että joku muu arvioi firman arvon väärin ja maksoi liikaa sinun myymästä osakkeeta ilman hypeä?

Minä sijoitan siksi että saisin voittoa. se on ainoa syy. joku aina häviää, turha siitä on hypeä syyttää

hate the game, not the player

2 tykkäystä

miten monella on vaikeuksia tehdä teknistä analyysiä ja siksi häviää rahaa?

Olen samaa mieltä. Ilmaisin itseni ehkä vähän huonosti.

Ei sillä periaatteessa ole merkitystä, että ostaako joku huipulta hypen vai väärien laskelmien/TA:n johdosta. Jokainen on vastuussa itsestään. En hypeä missään nimessä koita syyllistää. Myös arvo-osakesäästämiseen kuuluu ennakoimattomat yllätykset (tehdas räjähtää, pörssi rommaa, marsilaiset hyökkää).

Koitin vain indikoida sitä, että tunnen sääliä niitä kohtaa, ketkä toimivat lypsylehminä. Eli heitä ketkä laittavat all in liian myöhään, kuplan huipulla.

-Veikkaisin, että suurimmalle osalle. He juuri katsovat näitä videoita ja ovat alttiinpina vaikuttamiselle.

2 tykkäystä

sama homma. Ennen ne viimeiset laittoivat allin uskomalla kauppalehden tms uutisia. nyt niillä samoilla ihmisillä on kaikki maailman tieto saatavilla ja voivat syyttää vain itseään jos eivät osaa käyttää sitä tietoa hyväkseen

3 tykkäystä

Minulla on ollut aina vähän sama ajatus tästä touhusta. Täällä jauhetaan milloin mistäkin ja samat porukat käy aina dissaamassa… hype,lotto lappu,Fomo, ym ym. Minulle on aivan sama… rahan takia tätä tehdään. Näillä oikeilla kupongeilla tehdään oikeasti rahaa… se tietysti on väärin kun väärin tienattu. Pitäisi olla joku vitun arvo sijoitus tai jonkun geelitukan suositus ennen kuin kupongilla rahan teko olisi oikein. Annan esimerkin ostat kupongin 0,30 hintaan linttaat siihen aluksi 50000 tonttua rahaa (tietysti matkan varrella lisäät)saat näitä paska fomo,hype,lotto lappuja pyöreästi 166000kpl alku panoksella ja aika kuluu. Mutta hetken kuluttua tämä sama kuponki pyörii 27 hinnoissa ja voisit myydä ne jolloin saisit näistä kupongeista pyöreästi aika paljon rahaa :wink:… mutta tämä esimerkki tarina jatkuu ja matkalla on ollut monta mutkaa ja niin tulee olemaan jatkossakin… Eli jokainen tyylillään.

41 tykkäystä

Se oli tällä foorumilla jonkun kommentti, en muista missä ketjussa tai kenen oli. Mutta herranjumala että tuli oksennuksen maku suuhun

“Hyvä jos saadaan nää robinhoodilaiset bannattua niin pörssi taas seuraa normaalia kaavaa”

se oli suurinpiirtein noin se kommentti

Eli sekö ei kelpaa että on maailmanhistorian suurin nousumarkkina? Siellä varmaan on salkku täynnä ATT:tä ja odotellaan osinkoa. Mikä ihme siinä on ettei nousu kelpaa? etsitään vain syytä miksi huomenna kaikki romahtaa

itse en käyristä mitään ymmärrä mutta tässä yksi

15 tykkäystä

Toki, oma syy. Mutta on äärimmäisen vaikeaa löytää sitä oikeaa tietoa tänä päivänä. Youtubettaja, Musk, pankinjohtaja tai pt Vatanen saattaa pitää epätoivoisesti hypeä yllä samalla, kun exittaa itse markkinoilta. Se on vähän niin ja näin. Epärehellistä, muttei laitonta. (harmaata aluetta)

Markkinan ajoittaminen on myös vaikeaa. Joillekkin rahan menettämättä oleminen on yhtä tärkeää, kuin rahan tekeminen.

Hype hommissa vaikeaa on se, että sitä luulee aina olevansa jo liian myöhässä.

Niko ja Meri, uskokaa tai älkää, suurimmalla osalla ei ole yhtä rautaiset hermot, kuin teillä. Ei sovi kaikille tuo teidän tyyli. Se voi aiheuttaa joillekkin katkeruutta, mutta eikai nyt siitä tarvitse olla katkera, että muut on katkeria. :slight_smile:

13 tykkäystä

Koska huomenna kaikki romahtaa. Oli sijoitusmuoto mikä tahnsa, niin kaikki on sidottu fundaan ja talouskasvuun.

Nousukausien hype-euforia-manioissa mehupillistäkin tulee tarpeeksi ilmaa hakata hintoihin, mutta sitten kun tullaan alas, niin tullaan tyylikkäästi pitkälle ja telemarkkien sijaan tullaan rähmälleen. Noususta pitää siirtyä shorttiin.

Itse olen shortannut jo viikkoja voitolla ja se ehkä vääristää omaa näkemystäni, että karhumarkkina on tosiasia, vaikka linkit ja videot vielä puhuvat euforiasta. Se on perusmarkkinalta jo lähtenyt ja perusmarkkina odottaa, että lähdetäänkö alas vai ylös.

Mitään syytä ei ole lähteä ylös.

4 tykkäystä

Eniten ihmetyttää se että vaikka tulisikin joku korjaus, niin mitä sitten? pelkääkö nämä pelkääjät että jäädään sinne alas vai miksi se on ongelma?

image

6 tykkäystä

En tiedä viittaatko kommenttiini SPAC-ketjussa, mutta tässä vielä linkki niin voit itse tulkita:

Viesti ei millään tavalla liity nousumarkkinaan, vaan viittaa enemmänkin omaan huoleeni nykytunnelman kestämisestä. Otetaan esimerkiksi vaikka tuo viestin CCIV-SPAC, joka kävi huitelemassa $65 saakka, ihan vaan koska EV on nyt hot. Tein itsekin kovat rahat tuolla, mutta tämä sama markkinakäytös alkaa vähitellen levitä muihinkin “rationaalisempiin” lappuihin. Mitä käy kun kotiin jumiutuneet ihmiset vetävät nämä pelirahat ulos pörssistä?

Ja tosiaan (ainakin itselle) suurella riskillä pelaaville kunnioitusta, itsellä ei psyyke riitä tuohon hommaan. Pelilappujen osuus salkusta max 10%, sillä ei vielä menetä yöunia. Tiedostan, että nyt on käsillä ehkä paras mahdollisuus tehdä tuottoa seuraavaan kymmeneen vuoteen, mutta riski ei vaan mene yhteen oman sijoitussuunnitelman ja riskinsietokyvyn kanssa.

Pahoittelut jos on liian off-topiccia pörssin suunta -ketjuun, modet voi siirtää tarvittaessa.

6 tykkäystä

Tottahan tuo “kaikki on sidottu fundaan”, mutta tähän lisänä ettei ihan kaikki firmat ole markkinaan sidottuja ja sikäli kaikki tapauskohtaista. Hyvä kasvava bisnes voi olla hyvä kasvava bisnes, jos muut kurssit (raaka-aine tmv.) sitä suoraan käännä.

@Boomer Se on tasan noin kuin kirjoitat tämä ei todellakaan sovi kaikille siksi kirjoitinkin että jokainen tyylillään :slightly_smiling_face:

2 tykkäystä

kyllä tämä oli se joka jäi mieleen. asiayhteys ei.
Muistin asian väärin ja pahoittelen.

minun on nyt Parempi lopettaa nyt tältä illalta ja juoda vaan sitä olutta.

6 tykkäystä

Sijoitustagedia voi olla myös se, että tuosta 13800 tasosta tullaan viidessä vuodessa tasolle 4800. Siellä varmaan alkaa osakkeiden hinta ja arvo kohtaamaan toisensa.

2 tykkäystä

Tossa @Verneri_Pulkkinen julkaisema graafi. Eli oman aikansa hypebeast Nokia ja ämpäreitä valmistava UPM +muut. Monella osakesäästäjällä on myös se skenaario mielessä, että osakkeita ostetaankin pidempään pitoon. Tällöin funda onkin yllättäen vähän tärkeämpää. Kuten huomaamme, niin ei se kuplan puhkeaminen välttämättä tarkoita sitä, että kaikki romahtaa. UPM liikkui kiltisti sivusuunnassa ja maksoi omistajille osinkoa.

Arvostan kovasti, kuinka tuotte @niko_naakka ja @Meri valtavirtaa vastaan olevia mielipiteitä tänne. Kiva olisi hypellä pelata isomminkin, mutta kun ei vaan uskolla. Toivotaan että show jatkuu!

Olen muuten vähän skeptinen kaikkia hypeosakkeista/kryptoista puhuvia kohtaan. Kryptohommista muistan, kuinka jokainen krypto-x:n omistaja on samalla sen mainostaja, jonka tavoite on saada lisää rahaa myllyyn. Suoramarkkinointia ja wincapitaa! huom. en ketään täällä tästä syytä! Tätä olen huomannut enemmänkin youtubessa, redditissä ja stonkvitsissä.

10 tykkäystä

ovatko kaikki kasvuyhtiöt hypeä? vai muuttuuko kasvuyhtiö hypeksi kun siitä tehdään tubevideo?
mikä on se peruste että osake muuttuu hypeosakkeeksi?
Mitä jos niillä tubettajilla oikeasti on hyviä pointteja miksi osake on aliarvostettu?
paljonko tubevideo nostaa kurssia esim vs tämän foorumin QT ketjua? eikö QT:ssä ole hypeä`?. yhtään? Olisko kurssi sama ilman tätä foorumia?

Tässä omat yli 10% nousseet osakkeet tänään

image

pitkässä salkussa noista on palantir, baidu, plug, exone

voiko joku kertoa mitkä tuolta listalta ovat hypeosakkeita ja miksi, pikku perusteluineen

12 tykkäystä

Muistan kyllä tuon ajan… ja ennen tuota nokian nousua tehtiin rahaa pankki osakkeilla. Nyt on taas eri aika ja sen mukaan eletään… nyt eletään yhden megarendin alkua taas… jota jotkut kutsuvat hypeksi :slightly_smiling_face:.Historiasta löytyy esimerkki tästä käsillä olevasta muutoksesta… aikoinaan meret oli täynnä purjelaivoja ja sitten tuli uusi ilmestys… höyrylaiva. Jotkin varustamot eivät uskoneet höyryn voimaan vaan jatkoivat purjelaivoihin investointeja koska höyry oli sen ajan hype… No historia kertoo miten niille varustamoille kävi jotka valitsivat väärän hevosen… nyt on sama tilanne… jotka valitsevat fossiiliset hiilivedyt niin niiden yhtiöiden…kohtalona on sama mitä kävi aikoinaan. Tuosta tulikin mieleen että omasta salkusta löytyy tämäkin ei niin hype osake Hapag Lloyd… saattaa pärjätä ihan hyvin jatkossa :grin: tai no kait tuo on jonkun mielestä hype kun tekee tuommoisia ihme nousuja välillä tuo kurssi :grin:

13 tykkäystä

Onko sillä termillä mitään merkitystä lopputuloksen kannalta? Moni täällä korkeita arvostuskertoimia pelkäävistä näkevät asiat ehkä seuraavalla tavalla:

  • Korkojen nousu ja tulevaisuuden tulojen diskonttaus kuumottaa

  • Arvostus on niin korkealla, ettei sitä voi liiketoiminnan vahvuudella tai edes kasvulla enää selittää

  • Historiallisesti vastaavat tilanteet ovat johtaneet kuplan puhkeamiseen tai arvostuskertoimien korjailuun

  • Ylipäätänsä liiketoiminnan ja tuotteen hämäryys (case Nikola)

  • Fundalla on pidemmässä juoksussa väliä

Qt on myös korkeasti arvostettu.
image

Vielä korkeammin arvostettuja verrokkeja kuitenkin löytyy. Varmasti Qt:ssa on tämän foorumin myötä hypeä. Ja se on mun mielestä ok. Mun mielestä on myös ihan ok, jos näkee Palantirissa mahdollisuuksia ja pystyy niiden avulla perustelemaan kertoimet, kuten Qt Bullit tekevät. Mutta jossain on sen rajan kuljettava, jossa arvostus on jo liian suuri. Ehkä se raja on vielä 400% korkeammalla. Itse en oikein Palantirista ole innostunut ja laitoin laput laitaan demo daynä.

Oma mielipiteeni koko asiaan on ehkä hivenen Lepikkömäisen karhumainen, mutta koitan vielä tanssia mukana. Kertoimet ovat monella alalla päässeet lipsahtamaan korkeiksi. Kupla saattaa venyä kuitenkin vaikka kuinka paljon vielä.

Mutta siis: Eihän mikään hinta ole periaatteessa liian korkea, jos uskoo, että firman hinta on korkeampi ajanhetkellä x. Ehkä voisin ostaa QT:tä 150€, joka tuntuisi tällä hetkellä korkealta, mutta 15 vuoden päästä se onkin parin splitin ja hurjan kurssinousun jälkeen halpa. Ei olisi jälkeenpäin ollut korkea hinta ostaa Amazonia (ylihintaan) 100$ vuonna 2002. Tai ei olisi ollut korkea hinta ostaa viikko sitten QT hintaan 88€. Mutta ei olisi ollut mitenkään ok, jos olisinkin ostanut vuonna 2003 Amazonia hintaan 5000€. Oman näkemykseni mukaan moni ostelee näitä lappuja tällä hetkellä hinnalla, jota ei tulla fundan puolesta ikinä saavuttamaan.

Ei kukaan tiedä, että mikä on tämän päivän amazon ja mikä cisco. Se on uhkapeliä.

Tämä ei tietenkään liity myöskään teidän lyhyen aikavälin treidaukseen.

11 tykkäystä

Kiitos rehellisyydestä. Muista kuitenkin, että jos pelit ihan juduroilleen menee, niin ainaskin se yks Sanna kuulemma jeesaa.