Pörssien suunta (Osa 2)

Täällä tulee vastaan täysin uusia termejä. Olen kuullut inflaatiosta, deflaatiosta ja jopa stagnaatiosta, mutta mitä on disinflaatio?

4 tykkäystä

Inflaation nousun rajoittamista.

OT mutta kääntäjillä on kyllä joskus hankalaa saada mitään järkeviä käännöksiä, tuo ei ole edes vaikein sana kääntää, eräässä scifi-kirjassa käytettiin termiä unfuck joka pistää miettimään käännöstä

3 tykkäystä

inflation-deflationstagflation-reinflationdisinflation-17-638

3 tykkäystä

Nyt on mielenkiintonen juoni stocktwitsissä… :thinking:

E: Piti mennä kahvihuoneeseen…

11 tykkäystä

Maksaisin tuosta datasta, jos sen kohtuuhintaan saisi. Käyttäjien määrän muutokset, bear/bull sentimenttiä edustavien postausten suhde ja postausten määrä sekä pitkäaikaiset tilastot näistä varmasti tuovat hyvän tiedonmurusen lisää vaikka nyt juuri hedgefundin riskianalyysiin. Ei kovin tieteellistä sellaista, mutta uskoisin että yllättävän totuudenmukaisen silti.

7 tykkäystä
4 tykkäystä

Hämmästyttävää että jengille tulee yllätyksenä että sieltä myydään dataa ulos? :sweat_smile: Jos et maksa palvelusta, olet itse tuote.

14 tykkäystä

Hei! Olen aloitteleva sijoittaja ja minulla olisi muutama kysymys eri pörsseistä.

  1. Miksi saman yrityksen eri pörsseissä olevat osakkeet saattavat olla täysin eri arvoisia ja mennä käyrillään omia reittejään?

  2. Kannattaako monikansallisen yrityksen osakkeissa harkita minkä pörssin osakkeeseen sijoittajaa, jos osake olisi jossain tietyssä pörssissä esim. hyvin aliarvostettu?

Esimerkkinä katsoin McDonaldsin osaketta: MCD (NYQ) ja sen jälkeen osaketta: MCDC34.SA (SAO). Huomasin että Sao Paulon pörssin osake oli yllättäen viime vuonna tippunut täysin eikä ollut noussut sieltä ollenkaan. Mistä tämä voisi johtua, ja kannattaako pörssien erot huomioida sijoittaessa?

1 tykkäys
  1. Osake on saman arvoinen eri pörsseissä noteerausvaluutasta riippumatta. Pientä vaihtelua tässä on, mutta hinnan voi ajatella vaihtelevan kapeassa putkessa ”oikean” arvon ympärillä. Miksi Mäkkärin osake sitten on aivan eri hintainen Brasilian pörssissä, kyse voi olla siitä, että Brasilian ”osake” on ADR, joka vastaa esim. 1/10 tai 1/20 yhden jenkkiosakkeen arvosta. Kurssikin siis vastaavaan tapaan pienempi.

Vertaa esim. Nokian kurssia Helsingissä ja Nokian ADR:ää USA:ssa, niin huomaat niiden olevan käytännössä saman arvoiset. Toki Jenkeissä kaupankäynti jatkui vielä muutaman tunnin Helsingin sulkeutumisen jälkeen ja valuuttakurssikin hieman sen jälkeen heilui.

  1. Kuten yllä selitetty, noteerausvaluutalla ei ole merkitystä. Yleensä kannattaa ostaa sieltä missä on suurin likviditeetti tai omat valuutanvaihto- ja kaupankäyntikulut ovat pienemmät.
7 tykkäystä

Tämä selventää. Kiitos nopeasti vastauksesta :slight_smile:

2 tykkäystä

Tämä on hyvä vinkki.
Huonompi on vinkki on se mitä minä olen harrastannut, eli ostanut euroopan versioita, että kaupankäynti on mielekkäämpää kun sen voi tehdä päiväaikaan.

investing.com tulee luettuu paljo uutisia kun futuurit ja korot näkee reali ajassa.

1 tykkäys

Ei kai tässä viikonlopun aikana mitään uutta ole tullut, onhan se korkojen nousu koko ajan ihan yhtä lailla tiedossa, myös viime pe kun rallateltiin pari prossaa vihreällä.

15 tykkäystä

Ja elvytyspakettihommatkin etenee…

18 tykkäystä

14 tykkäystä
2 tykkäystä

indeksit82

Kiina ja Japani laskettelee taas komeasti. Shanghai näyttää tavoittelevan joulukuun tasoa.

3 tykkäystä

5 tykkäystä

Aika ristiriitainen tunnelma. Aasiassa laskua, euroopassa yllättäen plussaa (toistaiseksi) ja samalla jenkkifutuurit kovassa laskussa. Nasse futu tällä hetkellä -1,86% :open_mouth:

1 tykkäys

Euroopassa indekseissä enemmän arvoyhtiöitä vs kasvu nasse…?

7 tykkäystä