Private banking

Nordean private ollut käytössä kolmisen vuotta ja hyvin tyytyväinen olen siihen. Riippuu toki paljon pankkiirista, kuka asioitasi hoitaa.

Yhtään sijoitusneuvoa en ole saanut, kun olen kertonut, että en sellaisia halua.

Lainat onnistuvat helposti ja lähes ilmaiseksi. Parhaimmillaan lainanhakuun vastataan alustavasti vartissa, vaikka kello olisi 21.30.

Kaupankäyntikulut matalat ja tarvittaessa limiitti käytössä. Myös luottokorttiin saa tarpeeksi pelimerkkejä.

Ilmainen tallelokero, sai ottaa kuinka ison halusi.

Maksaa reilun tonnin vuoteen, mutta vähennettävä kulu ja lainojen marginaaleissa säästää tuon moninkertaisesti.

Olen ollut hyvin tyytyväinen, mutta kuten mainitsin, oma pankkiiri vaikuttaa kaikista eniten.

32 tykkäystä

Mielenkiinnosta tarkentavia kysymyksiä:

Puhutko “omien hankintojen” lainoista (asunto, mökki, auto tms.), pörssilainoista, sijoitusasuntolainoista, jostain muista lainoista vai ylipäätään mistä vaan lainoista? Tuleeko joustoa esim. vakuusvaatimuksiin vai meneekö ne kuten kenellä tahansa? Lähinnä mietin pörssilainojen ja sijoitusasuntolainojen vakuusvaatimuksia ja joustoja takaisinmaksuajoissa jne.

2 tykkäystä

Ainakin asuntolainoissa oli pienempi marginaali privaattipuolelta kysyttynä. Suuruusluokka oli tosin jotain 0,1-0,15% tasoa eli tarvitsee aika ison lainan että tuo maksaa sen privaatin kulut.

3 tykkäystä

Vakuusvaatimukset taitavat tulla finanssivalvonnasta, eli niitä ei pysty venyttämään yhtään. Näissä ovat tarkkoja ja aina pitää olla tuoreet arviot esimerkiksi kiinteistöistä, vaikka olisi aiemmin ollut eri lainan panttina.

Lainoissa katsotaan kokonaisuus ja esimerkiksi itsellä hyvin suuri yritykseen liittyvä kiinteistölaina irtosi 0,3 marginaalilla. Eli onnistuu myös asunto, tms lainat katsoa samalla kuntoon.

Sijoituslainaa saa myös sellaisilla ehdoilla, mitä toisesta pankista sanotaan, ettei voi enää saada. Esimerkiksi 5v bullet sijoituslainan, jossa 3kk euribor ja kyllä, euribor vähensi marginaalia. Lainan marginaali 0,6.

13 tykkäystä

Nordnetin private ollut ainakin kolmisen vuotta käytössä. Sen huomasin, että viesteihin vastataan Private asiakkaana hyvin nopeasti.

Itselläni salkku painottuu enemmän jenkkilään, joten alemmat kulut olivat mukava bonus. Osakesäästötiliäkin pitää silloin tällöin hieman täytellä, joka tekee ilmaisesta Inderes Premiumista mainion lisän.

Itselleni just sopiva.

4 tykkäystä

Omia kokemuksia private banking palveluista järjestettynä missä eniten (ja mitä) omaisuutta, eli mitä on eniten tullut käytettyä:

OP: Hyvää asiakaspalvelua, indeksirahastoissa (OP-Eurooppa, OP-Aasia, OP-Amerikka) pienet kulut (kerryttävät myös OP bonusta), hyvä yrityslaina (JVK) tarjonta ja runsaasti emissioita, OP-bonus kertyy myös kerrostuotto tililtä, bonuksia voi käyttää esim. kodin vakuutusten maksamiseen, ilmainen Visa platinum (mm. matkavakuutukset, lounge, verkko-ostosten vakuutus), OP tuotto-osuus hyvä vaihtoehto JVK-sijoituksille jos rahojen likviditeetti ei ole tärkeää, osaketutkimus, osake kaupankäyntihinnat. Huonoa: yrityslainoissa hinnat leivottu tarjouksiin “sisään”, jolloin ei pääse vähentämään verotuksessa, mobiilissa osakekauppa hankalan tuntuista verratuna Nordnet/Mandatum trader.

Nordnet: Hyvää asiakaspalvelua, kulut osakekaupoissa, Inderes premium.

United Bankers: erinomaista palvelua, hyvä JVK tarjonta + komissio.

Nordea: Hyvää palvelua, oma meklari, JVK tarjonta + emissiot, osaketutkimus, vaimolle visa platinum (lounge yms), tallelokero-palvelu (en ole vielä käyttänyt). Miinusta: private banking 1000e/v kulut, en maksa muista private banking palveluista vuosimaksua.

S-Pankki/FIM: Metsä/asunto-rahastoissa mukana, muuten vähäisellä käytöllä, koska ei tarjoa yrityslainoja. Sääli välistä tullutkin erinomaista pankkiiriani kohtaan, kun olen joutunut kieltäytymään sijoitus-ehdotuksista.

Lisäksi ei private banking asiakkaana käytän Mandatum Trader Kiina/Aasia suoriin osake sijoituksiin. Kaupankäynti hinnat saa “kohdalleen” >100te salkulla tai olemalla veronmaksajain keskusliiton jäsen.

Toki moniin ed. mainittuihin sijoitusluokkiin pääsee mukaan ilman private-banking statusta, mutta hinta on monesti korkeampi tai jotakin etua puuttuu.

Yhteistä kaikille, että asiakaspalvelijat/pankkiirit ovat fixuja, palvelualttiita, hyvin tavoitettavissa ja ylipäänsä miellyttäviä henkilöitä. Sijoituspäätökset tulee kuitenkin itse punnita tarkkaan: etenkin erikoissijoitusrahastoissa kulut ovat todella korkeita ja ehkä jokaiseen ideaan ei kannata lähteä edes hajautusmielessä mukaan. Nämä kaverit osaavat kyllä myydä, sinun pitää osata sanoa myös ei.

Minusta on hyvä olla usean pankin asiakkaana etenkin jos sijoittaa yrityslainoihin. Tällöin tarjonta paranee (emissiot) ja hintoja voi vertailla. Helposti voi syntyä useiden tuhansien eurojen eroja kaupoissa 100te nimellisarvoon eri välittäjillä. Lisäksi saa kattavammin informaatiota ja sparrausta, koska asioi useamman asiantuntijan/pankkiirin kanssa. Eli en laittaisi kaikkia munia samaan koriin.

Lisäksi huomioitavaa, että pankit joustavat sen suhteen miten paljon sinulla juuri nyt pitää olla sijoituksia ko. pankissa saadaksesi private banking palvelut: oleellista on, että on suunnitelma kasvattaa pottia kohti (ja yli) kyseistä rajaa jos sinulla on riittävästi sijoittamattomia varoja. Aika hassuahan se olisikin, että avataksesi private banking asiakkuuden sinun pitäisi saman tien laittaa 500te pankin tuotteisiin, olisi aika heikkoa ajallista hajautusta.

17 tykkäystä

Kyllä minä ainakin sain kustomoidun luottotarjouksen PB-asiakkaana pyytäessäni mutta toki vasta sitten kun luotusaste oli yli 50% eli ruvetaan lähestymään normitilanteessa 4,85% korkoa.

Korotettu luottoraja taasen on kiinni luottotarkastelusta ja pitää pyytää aina erikseen. Siihen en ole havainnut PB-asiakkuudella olevan vaikutusta eli prosessi on sama.

1 tykkäys

Sijoittajasta itsestään riippuu myös paljon, että mikä sopii itselle parhaiten. Haluatko käyttää sijoitusasioihin 1000 tuntia vuodessa vapaa-aikaasi (3 tuntia per päivä on monelle tosi alakanttiin käytettynä aikana)? Jos kyllä, ehkä tee se itse -malli sopii sinulle paremmin ja private bankingin tarjoamat rahastot ja jvk-lainat ei ehkä kiinnosta vaan oma osakepoiminta ja kohdeyhtiöiden jatkuva seuranta on se sinun juttusi.

Toinen vaihtoehto:
Eräs vanhempi mies sanoi, että siirsi varallisuutensa OP:n private-puolelle. Syynä korkea ikä, ei jaksa enää pohtia sijoitusasioita kun haluaa nyt mökkeillä ja matkustella ja nauttia elämästään ennen kun rollaattorin käyttö on ajankohtaista. Sanoi myös, että mikäli hän etuajassa nyt kuitenkin kuolee, niin toivoo kovasti, että varallisuutta valvovan OP:n sijoituspäällikön ohjeiden avulla omaiset eivät lähde amatööreinä sekoilemaan perinnön kanssa ja tuhoa sitä välittömästi älyttömiin sijoituskohteisiin.

20 tykkäystä

Itsellä myös Nordean private bankin tarjousehdotus odottaa päätöstä. Sopiiko kysyä, minkä kokoisia omaisuuksia te privatesta kokemuksia jakaneet olette siellä pyöritelleet?

Täällä liikutaan kyllä yli Nordean 500k rajan, mutta kuitenkin alle miljoonassa. Periaatteen tasolla se yli tonni vuodessa tuntuu aika kalliilta kahvittelulta. Ihan konkreettista hyötyä pitäisi saada ja nimenomaan sijoittamisen kannalta.

Yrityksiä, lainoja tai muita vastaavia ei ole pyöriteltävänä. Paremmat luottokortti- ja niihin sisältyvät edut saa halvemmallakin vaikka Amexin platinan ottamalla.

6 tykkäystä

Euro-alueen ulkopuolella on hyvä huomioida valuutan vaihdon kurssitaso. Valuuttakurssin aiheuttama kustannus saattaa olla 3-4 kertaa suurempi kuin kaupankäynnin palkkio.

4 tykkäystä

Usein mainitaan juuri tuo lounge-etu. Tätähän näkee jo näissä premium-korteissakin. Tarkkasilmäinen saattaa kuitenkin huomata, että palvelun saa samaan hintaan, kun ottaa suoraan Priority Passin. Näin esim. Nordean Premium Masterin kohdalla.
Tämä nyt vain näin sivuhuomautuksena.

Itselle tämä Private-kysymys ei ole (valitettavasti) ajankohtainen. Sijoituksetkin hajautettu sikäli huolellisesti, ettei yhdelläkään yksittäisellä palveluntarjoajalla tule ehkä koskaan olemaan niin paljoa pääomaa :smiley:
Ajattelisin, että palvelu voisi olla kiinnostavin tilanteessa, jossa haluaisin täyden valtakirjan varainhoitoa. Silloinkin epäilisin suurten toimijoiden tarjoavan jotain kaappi-indeksiratkaisuja… Kallistuisin ehkä pienempien toimijoiden, Fourtonin yms. puoleen. Mutta kuten todettu, ei näillä pääomilla ole tarpeen.

Jos ei nyt mitään miljoonaomaisuutta ole, niin nämä nyt on yleisesti vähän tällaisia pikkuporvarillisia egon pönkittämiseen tarkoitettuja markkinointikikkoja. Saa tuntea olonsa vähän erityisemmäksi hetken. Mutta muuten tuo Nordnetin private on kyllä näppärä, kun ei mitään maksa ja selvästi saat heti tiettyjä etuja, esim. Inderes Premiumin.

13 tykkäystä

Minä en ole oikein noihin NON palveluihin kovinkaan hyvin perehtynyt, Infront web trader taitaa olla maksuton ainakin.

Välityspalkkiot on sen 2€/kpl ja min. 0,04%, muutaman roposen säästää. Toivotaan, että syksylle tulisi pikkujoulukutsua.

2 tykkäystä

Pakko olla vähän eri mieltä tästä, että palvelun saisi samaan hintaan. Postissa tuli eilen Nordea Premium Master ja sen kyytipoikana Priority Pass. Premium master maksaa 90e vuodessa (ensimmäisen vuoden 45e) ja sisältää 4 lounge käyntiä.

Priority Passin standard -jäsenyys maksaa 89e vuodessa, eikä käsittääkseni sisällä käyntejä, vaan niistä tulee maksaa erikseen. :slight_smile:

Nordealla Private Bankingissa on mahdollisuus hakea joko Platinum (6 lounge käyntiä) tai Black (vain kutsusta, rajattomat lounge käynnit kortinhaltijalle ja perheelle) Mastercard, jotka ovat molemmat kuukausi/vuosimaksuttomia. Itsellä valitettavasti varallisuus jää vielä Private Bankingin rajasta, mutta toivottavasti muutaman vuoden päästä päästään rajan yli.

Jos Private Banking asiakkuudesta itsessään ei synny mitään jatkuvia kuluja, niin mielestäni asiakkuus olisi järkevä jo ihan pelkästään tuon Platinumin takia. Tämä jäi siis vähän epäselväksi tästä ketjusta, että maksaako Nordealla Private Bankin asiakkuus itsessään jotain, vai liittyykö esim. SamSij:n kommentti 1000e/v kuluista siihen, että hän käyttää jotain maksullista lisäpalvelua Private Banking asiakkuuden sisällä? Nordean nettisivuilla ei ainakaan ole mainintaa asiakkuuden maksullisuudesta.

Itse olen siis Nordean Premium Banking asiakas (asiakaspalvelu ollut erinomaista ja reagointi todella nopeaa Premium Banking asiakkuuden aikana) ja tavoitteena pyrkyröidä kohti Private Bankingia. :slight_smile:

4 tykkäystä

Premium-asiakas olen itsekin. Nordean private banking ei todellakaan ole ilmainen, vaan kuten tuossa ylempänä kirjoitinkin, esim. Amexin platinakortinkin saa halvemmilla vuosimaksuilla ja Nordean luottokortteja paremmilla eduilla.

Noiden korttien ja muiden lisukkeiden pitäisi ainakin omasta mielestä olla tosiaan vain lisuke. Todellisen hyödyn pitäisi tulla muualta, ja se nimenomaan kiinnostaisi: oletteko nykyiset asiakkaat kokeneet saavanne oikeasti rahalle vastinetta?

2 tykkäystä

Kappas tosiaan, seison korjattuna. Ennen wanhaan oli niin, että tuolla yhdeksänkympin priority passilla sai juuri nuo samat neljä käyntiä ilmaiseksi.
Saas nähdä, muuttuuko jossain kohtaa myös Nordean käytäntö.

1 tykkäys

Nordean Private Banking vuotuinen hinta:
Vuonna 2022 0,15% asiakkaan varallisuuden markkina-arvosta, johon ei lueta käyttötilivaroja, omaisuudenhoitotilin varoja eikä vakuutussopimuksen piirissa olevaa varallisuutta. Kuitenkin vähintään 900euroa 0-alv.%. Lasketaan 4kertaa vuodessa. Välityspalkkio pörssikaupassa 0,20%.

Firma maksaa täyden palkkion ja henkilökohtaisella puolella sovittu “sopuhinta”. Suurimpana ja oikeastaan ainoana käytettynä etuna on henkilökohtainen palvelu ja tavoittaa kun tarvitsee. Tuo pitääkin selvittää maksaako platinum-kortti vielä tuota ihan perus mastercardia enemmän, olishan se hieno :sunglasses:

4 tykkäystä

Olen Nordean private wealth managementin puolella asiakkaana.

Plussaa:

  • Pankkiirin saa kiinni aina. Kerran kun soitin noin 17 aikaan sieltä tuli tekstari takaisin että voisiko hän soitella minulle huomenna, muuten puheluun on vastattu heti tai soitettu hetken päästä takaisin.
  • Mihinkään minun pyyntöön (asuntolaina, sijoitusluottolimiitti, mikä tahansa muu) ei ole sanottu ei vaan niihin on palattu vähän ajan päästä ja kerrottu miten ne onnistuu.
  • Sijoitusvinkit ovat olleen pääosin järkeviä. Itse vastaan toteutuksesta, mutta keskustellaan markkinasta, yrityksistä ja saan sieltä hyvää tietoa.
  • Mitään ei ole yritetty myydä lisää
  • Välityspalkkiot sovittiin neuvottelussa
  • Mustaan Masteriin sai sen verran pitoa ettei heti rupea lipsumaan.
  • Hyvät ehdot luottolimiittiin, jossa osakesalkku vakuutena.

Neutraali

  • Maksan ainoastaan vuosihinnan ja siihen sisältyy kaikki paitsi transaktioista aiheutuneet kustannukset sekä lainoihin liittyvät kulut. Onko se paljon vai ei, jokainen voi päättää itse.
  • Vuosihinta on noi 0,05% sijoitusvarallisuudestani, joten olen päättänyt että se ei ole paljoa. Jos pankkiiri antaa minulle yhden hyvän sijoitusvinkin, jota en olisi itse keksinyt, on vuosihinta katettu reilusti.
  • Lounget ja muut “edut”. Minun mielestä vähän että who cares. Loungeen pääsee käytännössä millä tahansa kortilla jos vilauttaa korttia maksaa muutaman kympin itse. Montako kertaa vuodessa käyt siellä? Jos tilaisuuksia on paljon niin silloin sinulla on varmaan jo lentoyhtiön myöntämä loungepassi, jos tilaisuuksia on vähän niin puhutaan muutaman kympin kustannuksesta per kerta eli satasista vuodessa.

Miinusta

  • Ei valuuttatiliä. Ehkä pitäisi pyytää uudestaan. Eli ulkomaisia osakkeita ostettaessa valuutanvaihdosta menee osto- ja myyntikurssien välinen spreadi. Tästä seurauksena pidän Nordnetissa privetasoa yllä ja sijoitan eri valuutassa olevat osakkeet sinne.
13 tykkäystä

Oliko näin, että privaten kulut sai vielä vähentää verotuksessa? Tällöinhän kyse on mukavasta lisäarvosta

Päätellen noista et ole ihan 500k alarajalla oleva asiakas vaan jotain muuta?

Juuri noita mainitsemiasi asioita olen itsekin hakemassa, mutta varallisuuden osalta ei tosiaan ihan miljoonissa vielä mennä.