Omia kokemuksiani yli 30 vuoden sijoittamisesta ja monista yksityispankkiireista on kertynyt, joten voisin valottaa niistä syntyneitä ajatuksia. Private Bank on yksi tapa sitoa varakas asiakas “oman pankin asiakkaaksi”. Jos ymmärrät mikä pankin liikeidea on, mitä on luotto, talletus jne. tuskin hyödyt yksityispankkiirista. Olen oman tieni kulkija, vihaan nykyajan vertaistukia ja punnitsen tarkkaan onko pankkiirini enemmän tietävä kuin minä. Siis haastattelen uuden yhteistyökumppanini, oli se sitten pankkiiri, lääkäri tai remppamies, niin kuin työnhakijan aikoinaan.
Luottoa saa jokainen, jolla on vakuutta (varallisuutta), luottokortteja tarjotaan kaikille, luottonsa menettäneellekin, ja kaikki pankit ottavat lainanhakijan tai sijoittajankin avosylin vastaan. Bullet-laina on sijoittajalle kätevä, maksaa pois, kun ei enää tarvitse, kun hyvä sijoitusvuosi on tuottanut riittävästi. Kolmen tai viiden pankin kilpailutus on tuonut minulle merkittävät säästöt koroissa ja varsinkin niissä kuluissa. Platinium-kortin saa 500-1000 eurolla, se on yksityispankkia halvempi vaihtoehto, joten mitä sitten se yksityispankkiiri tarjoaa tonnin tai kahden edestä enemmän?
Jos käyt ennustajalla, niin saat varmaan hyviä sijoitusneuvojakin. Olin Op:n asiakkaana, yhteyshenkilölläni (Private Bankeer) oli hyvä koulutus, kokemus oli teoreettinen pankin koulutus lähinnä rahastosijoittamisesta. Vaihdoin Nordeaan, siellä nuori miespankkiiri vaihtui nuoreen naispankkiiriin, minulla ei ollut valinnan mahdollisuutta, eikä pankkiirilla tietoa - mistään. Aina piti varmistaa “takahuoneesta”. Hyviä lounaita, mukavia kahvihetkiä olen saanut vuosien varrella, mutta sijoitustiedon olen hankkinut itse, lukemalla ja sijoittamalla, menestymällä ja menettämällä. Luotatko neuvonantajaasi, ottaako hän palkkion myös silloin, kun sinä kärsit tappiota? Vaihda pikaisesti pois.
Nordnet on kätevä ja toimiva sijoituspankki. Päivittäisasiat pitää hoitaa jossain muussa pankissa. Parhaita toimivia verkko- ja mobiilisovelluksia on Nordnet’in sijoitussovelluksen lisäksi S-Pankilla ja Nordealla. Muut mobiilisovellukset ovat lähinnä katseluohjelmia ja pelkkää sähläystä. Luottokorteista pitää vielä kertoa kokemuksiani; Amex on hyvä, lisäksi jonkun pankin credit-kortti, Norwegian pankin creditcard tai se S-kortti. Maksan kaiken korteillani, nykyään korttimaailmassa on niin paljon väärinkäytöksiä, että aamukahvin maksun suoritettuasi lounasravintola jo ilmoittaa kortin olevan kuoletettu. Joku oli taas Ankarassa yrittänyt kopioidulla kortillani aamukahvin ostoa. Kolme tai neljä korttia on hyvä olla matkalla mukana.
Puhelimeen ei vastaa se yksityispankkiirikaan, sillä on muitakin asiakkaita ja takaisinsoitot ovat … sanonko mistä; prsstä. Siinä se päivä sitten täyttyykin teams-palavereista ja aikataulutetuista puheluista. Mikä se Private palvelu onkaan?
En ole löytänyt vuosien aikana sellaista henkilöä, jolle antaisin lompakkoni!