Private banking

En muista ihan tarkkoja lukuja, joten ripauksella suolaa. Min. taisi olla 1000€ luokkaa vuodessa, mutta käytännössä jotain 0,1-0,2% vuodessa sijoitettavasta varallisuudesta riippuen. Mitä isompi varallisuus, niin sitä pienempi prosentti. Kulun voi vähentää verotuksessa.

4 tykkäystä

Kiitos! okei, eli jotain käyttöä kuitenkin pitää olla että kannattaa, esim. tuo nopea ja joustava sijoituslainansaanti on jo sellainen mistä voi vähän maksaa.

4 tykkäystä

Juuri näin. Jos tavoitteena on puhdas passiivinen sijoittaminen eli ns. täyden valtakirjan varainhoito, niin itse en menisi privaten asiakkaaksi vaan valitsisin x määrän matalakuluisia rahastoja ja sijoittaisin niihin ajallisesti hajauttaen. Tällöin privaten kulut saattaisi syödä turhaan tuottoa ja en usko, että tuota kautta saa merkittävää ylituottoa.

Laskeskelin, että pelkästään koronakriisin aikaisella nopealla ja sopivalla velkavivun käytöllä olen maksanut tulevien vuosien kulut. Tällöin nopea lainansaanti sekä todella maltillinen marginaali 0,7% sijoituslainaan takasi todella hyvät tuotot. Toki takaukset pitää olla kunnossa.

Minulla on tuttava, joka on OP:n privaten jäsen ja huomattavasti minua varakkaampi. Hänellä on ollut todella kivinen tie saada lainaa vähänkään erikoisempiin kohteisiin. Tuntuu, että OP:ssa kaikki lainaprosessit menee samaan pinoon ja siellä joutuu käyttämään huomattavasti enemmän aikaa ja selittämään taustojaan. Toki tämä on vain yksittäistapaus enkä osaa tarkemmin OP:ta arvioida.

8 tykkäystä

Minulla ei ole Private-kokemusta, koska kuulun siihen osaan kansaa jolla varallisuus ei “aivan” täyty. Mutta jos tuota minulle joskus tullaan tarjoamaan, niin ketjun kokemusten perusteella saattaisin tehdä ratkaisun pienikuluisista hyvin hajautetuista rahastoista ja itse maksamastani platinakortista.

Toki rahastojen valinnassa pitää nähdä hiukan vaivaa, mutta nykyäänhän tietoa ja vertaistukea on saatavissa ns. riittävästi ja rahastojen ostaminenkin on melko helppoa. Mitään all in-hurjasteluja en ole nykyisellä pienemmälläkään rahamassillani harrastanut joten siihen en kaipaa apua.

Tilanteita on erilaisia ja ymmärrän esim. yrittäjiä tai johtajia joilla omaisuutta alkaa kertyä, mutta vuorokaudessa ei ole riittävästi tunteja miettimään mihin tilille kertyneet rahat laittaisi. Tällöin homman ulkoistaminen varainhoitajalle on varmasti järkevää ja voi jopa maksaa itsensä takaisin.

Köyhälistön edustajana tätä on kuitenkin melko lailla turha miettiä.

Tarkennan vielä että tuo OP Privatessa ei ole vuosikuluja ja ainakin itse olen saanut sieltä tuon Platinumin myös ilman kustannuksia. Samoin sitä kautta on kyllä pystynyt hankkimaan myös muita osakkeita tarpeen mukaan (pienikuluiset ETF:t myös oma suosikki).

Eli mitään haittapuolia tuosta en oikein ole löytänyt ja on ihan kiva kun on taho jonka kanssa käydä läpi markkinanäkemystä pari kertaa vuodessa. Itse en ole lainoja tarvinnut, mutta vakuutukset on samalla hoitunut tosi kitkatta ja tehokkaasti.

Kuten ketjusta huomaa niin kokemuksia OP:n kanssa näyttää olevan ihan laidasta laitaan joten voipi olla että omalle kohdalle on sattunut vaan poikkeuksellisen pätevä asset manager.

1 tykkäys

OP Private voisi kiinnostaa lähinnä tuon ilmaisen OP Platinum -kortin vuoksi (sis. ilmeisesti Priority Pass -kortin ilman käyntirajoituksia).

Mulla on noin 300k salkku ETF:iä NN:ssä. Onkohan mitään järkeä siirtää ne OP:lle ihan vain kortin takia?

Priority pass maksaa 100 - 250 euroa per vuosi riippuen minkä tierin haluaa joten en nyt yksinään tuon takia lähtisi siirtelemään. Omalla kohdalla olen saanut hyvää asiakaspalvelua sekä sijoitusten että vakuutusten kanssa (vakuutusten kanssa yllättävän kilpailukykyisiä jos haluavat). Eli olen ollut oikein tyytyväinen tuohon “kokonaispakettiin”.

1 tykkäys

OP:n sivulla lukee “Saat maksutta käyttöösi kattavat lisäpalvelut sisältävät OP Platinum tai OP Gold -kortin.”

Ei kannata. Ei sillä pääse “oikeisiin” loungeihin. Sellaisiin huonompiin jotka väkeä täynnä. Oli myös itselle yllätys tämä. Esim Finnair loungeen ei pääsyä Helsinki-Vantaalla.

1 tykkäys

Kyllä toi varmaan kannattaa laskea auki. Meneekö rahaa salkun siirrossa, paljonko menee rahaa uuden välittäjän komissioihin. Onko kaiken tämän jälkeen kalliimpaa vai halvempaa maksaa itse se priority pass kun sen vielä suhteuttaa siihen, montako kertaa sitä tulisi vuodessa käyttäneeksi.

Schengen-puolella Finskin lounge on erityisesti ruuhka-aikaan todella paha rysä, eikä laadullisesti mielestäni juuri eroa Aspiresta (johon PP:llä pääsee). Non-Schengenissä sitten PP:llä ei pääse loungeen, mutta eipä sielläkään ilman parempaa OneWorldin tasokorttia pääse ns. laadukkaampaan loungeen (Platinum Wing).

Ulkomaiden osalta on sitten hyvä käydä läpi minne on tarkoitus reissata ja miten usein. Joissakin kohteissa on jopa niin päin, että lentoyhtiöiden tasokorteilla ei enää pääse loungeen, kun taas PP:llä pääsee (näin on käynyt esim. Mallorcalla).

Yhteenvetona siis, mikäli matkustaa muutenkin paljon → tasokortit taskussa → pääsee loungeen → PP:stä aika vähäinen hyöty. Ja sitten jos matkustaa vähemmän (ei tasokortteja), niin PP:stä on enemmän hyötyä.

3 tykkäystä

Aika surkea kuva tulee kyllä private bankingin tasosta, kun lounge pass nähdään yhtenä sen suurimpana etuna :grin:

32 tykkäystä

Toisaalta, jos osaa ja haluaa sijoittaa itse, niin silloin private banking -asiakkuuksissa kiinnostaa nimenomaan ne kaikki muut edut paitsi varainhoito. Varsinkin jos asiakkuus ei maksa mitään.

4 tykkäystä

Jos PP kiinnostaa, niin kannataa hankkia Amex Gold (4käyntiä/v) tai OP Gold (2/v) / Nordea Premium (4/v).

Tummemmat kortit joissa rajoittamaton PP tai LoungeKey vaativat jo Private palveluja tai Amex Platina 780€/vuosi.

1 tykkäys

Itselläni on Nordnetin “priva” ja OP:ssa keskustelin vastaavasta. Nordeassa en ole vielä käynyt livenä, mutta se oli myös yksi vaihtoehto. Pitkään pohdin tätä, mutta esim. OP tyrkytti omia kalliita rahastojaan, sekä vakutuuskuorta, eikä sijoitusneuvoja oikein kuunnellut tahtotilaani (sijoittaminen matalilla kustannuksilla ajallisesti hajauttaen ja sopivaa osakepoimintaa,johon olisi hänen näkemystä kaivannut sparrausmielessä).

Oma salkku on nyt hajautettu, enkä koe tarvitsevani varsinaisesti Private Bankingin tukea. Eli itselleni nämä oheisasiat ovat tärkeitä. Sujuva asiointi (nyt ei ole lainaa, joten en tiedä mitä se voisi sitten olla), mahdollinen lounge- kortti jne. Päädyin siihen, että itselleni hyöty jää aika olemattomaksi. Tuo lounge -pass jota @Kopi1 kuvaa on juuri se mopokortti, jolla ei nyt kunnon loungeihin pääse ja hyöty pieni jos taskusta löytyy esim. Finnair Gold. Tuolta Op:lta sain nuo tummemmat kortit käyttöön, mutta pitää katsoa josko kuitenkin luopuisi niistä.

Ehkä testaan vielä tuon Nordean, jos sieltä saisi sparriapua niin sitten hyvä. Muussa tapauksessa esim. Nordnetin private riittää ihan hyvin.

1 tykkäys

Itselleni aikanaan tuputettiin vierailua konttoriin tarkastelemaan tilannetta OP:hen. Siellä oli sellainen nuori sijoitusneuvoja, joka halusi myydä minulle kovasti kehittyvien markkinoiden kallista aktiivista rahastoa. No kädestä pitäen koulutin neuvojaa näyttämällä salkustani Vanguardin tuotteen kehittyville markkinoille ja yhdessä katselimme verraten tuotot Morning Starista ja Vanguard pesi OP:n mennen tullen ja maksaa vielä päälle osinkoa. Laittelin sitten tulikiven katkuisen palautteen OP:lle, kun jo varaus vaiheessa kerroin, etten koe tarvetta “avulle”. Minusta silloin neuvojan olisi vähintään pitänyt tutustua salkkuuni ja tuottesiin ja ymmärtää ne. Tämän jälkeen minulle on tullut nimetty palveluneuvoja. Tasaiseen häneltä tulee kysymykset onko kaikki ok ja haluanko keskustella. Uskoisin palveluni olevan lähellä tuota Privatea halutessani. OP:ssa itseäni rassaa tuo pomppuilu hinnoittelussa ja palveluissa. Nyt poistui ne ETF:t tietyllä kustannuksilla. Lähtökohtaisesti sijoitukset itselläni on pitkäaikaiset ja häiritsee, jos en pysty luottamaan, että voin järkevillä kustannuksilla niitä halutessani muokkaamaan pidemmän ajan päästä.

Olen keskustellut LähiTapiolan kanssa samoin, mutta se oli pitkälle sitä tunneko heidän tuotteensa. No itselläni on Seligson/LähiTapiola rahastoja ja sen listan sieltä näen ja niitä omistan niin tyhmältä tuntui kysymys. Sillä hetkellä minua kiinnosti erityisesti heidän ajatukset koroista ja olin kiinnostunut Seligson korkorahastojen ajatuksista, mutta tämä neuvoja ei osannut sitöä keskustelua oikeille raiteille johdatella vaan pyöri siellä Tapiolan paletissa ja väärässä omaisuusluokassa. Itse olin kovasti kiinnostunut samaan Privan kautta valikoiutja USA ETF:iä, kulujen ja yleisen saatavuuden vuoksi. Tähän kysymykseen minulle ei koskaan vastattu. Yksi puhelu tuli, mutta en työpalaverin aikana kyennyt vastaamaan.

5 tykkäystä

Näissäkin kannattaa laskea, mikä on järkevää. Esim. Aspire loungeen pääsee 39e:lla ilman mitään kortteja. Amex Gold maksaa 210e/v eli yli 50e/käynti. Nordea Premium on halvempi, 90e/v eli 22.5e/käynti. OP:sta en tiedä.

(Olko noissa muuten ylimenevistä käynneistä joku alennettu maksu?)

1 tykkäys

Amex Goldiin sisältyy jo paljon muutakin mitä pankkien kortteihin ei, korkeampi hinta mielestäni perusteltu. (lounge on the go, pisteet/cashback, vakuutus, ravintolaetu etc.)

Ei taida loungeihin päästä jos käynnit kalenterivuonna käytetty. Tosiaan ei PP:llä hirveesti mitään tee jos on lentoyhtiön vähintään kultakortti.

1 tykkäys

Osakemarkkinoiden lisäksi private bankingin kautta voi päästä käsiksi erilaisiin vaihtoehtoisiin sijoitustuotteisiin joita ei myydä vähäosaisille pankkitiskiltä. Esimerkkinä erilaiset kiinteistö- ja private equity-rahastot joissa minimisijoitus on tyypillisesti 6-numeroinen.

Itsekin olen yhteen amerikkalaiseen (suomalaispankin jälleenmyymään) private equity- rahastoon roposiani laittanut. Rahat kiinni jopa 8 vuotta ilman irtautumismahdollisuutta mutta vuosittainen tuotto-odotus sijoittajalle on yli 20%, mikä on ainakin historiallisesti (20 v) toteutunut. Tänä vuonna aloittaa samaisen pankin tarjoama ammattilaisille suunnattu kiinteistörahasto jossa tuotto-odotus yli 10%.

Lisäksi pankki tarjoaa erilaisia kissanristiäisiä ilmaisine lounaineen ja jopa lapsille soveltuvaa finanssikoulutusta. Jos noille jotain arvoa antaa :man_shrugging:

20 tykkäystä

Onko kellään kokemuksia Dansken palvelusta? Ihan mielenkiinnosta kyselen.