Private banking

Kukaan PB-palvelujen tuottaja ei varmasti julkaise missään lukuja minkälaista tuottoa rahoilleen asiakkaat on keskimäärin saaneet tuolla n.prosentin keskimääräisellä palkkiolla?
Itselle sopii tuo Nordnetin PB, saa Inderesin ilmaiseksi ja pienemmät kaupankäyntikulut.
En tarvitse mustia kortteja enkä lyhyen reissun matkavakuutuksia mihinkään.
Pullakahvit juon mieluiten vaimon tai ystävien kanssa, ilmaiseksi en näitä pankin konttorille lähtisi juomaan tai höpinöitä kuuntelemaan.

5 tykkäystä

Luulen että täydenvaltakirjan sopimuksiin kytketään usein kapitaalisaatiosopimus.

Siitä osataan rahastaa paitsi vuosimaksulla myös tuotteilla mitä sinne saa sisään.

Ihminen on valmis maksamaan paljonkin vältellääkseen veroja

1 tykkäys

Ei siinä vältellä veroja vaan siirretään verotusta.
Paitsi jos kuoressa olevat varoja ei myydä vaan muutetaan rajoitetusti verovelvolliseksi johonkin ulkomaille ennen varojen lunastusta.

Sama periaate on myös OST-tili. Tuskin kukaan enää suomessakaan puhuu tämän kohdalla verojen välttelystä.

1 tykkäys

Ei se välttely ole varsinaisesti väärä sana, kun verotusta voi täysin laillisesti siirtää/vältellä koko elämänsä ajan ilman mitään aikarajaa.

Eli se joka ei välttämättä tarvitse kaikkia voittoa tuottavia sijoituksiaan ikinä, voi menestyksellisestikin vältellä niitä koskevia veroja.

1 tykkäys

Tuossa on hyvä tietopaketti aiheesta jotka haluavat tutustua verovilppiin.

Siellä todetaankin:

Veron välttelyyn liittyvät toimet voidaan jakaa hyväksyttävään verosuunnitteluun, vero-oikeudellisesti ei-hyväksyttävään veron kiertämiseen ja kriminalisoituihin toimiin, eli verovilppiin.

Eli kyllä se “välttely” on ihan käypä termi niistä laillisista toimista, joita itse kyllä kutsun ihan vaan verosuunnitteluksi ilman kummempaa latausta.

5 tykkäystä

Kaikessa voi toimia vilpillisesti. Tämä on kuitenkin laillinen toimenpide omistaa kapitalisaatiosopimuksella sijoitusinstrumentteja. Näissä periaate on korkoa korolle ilmiö jossa verot tulevat maksuun mahdollisia voittoja lunastettaessa.

Kyllä minun näkemykseni on että tämä on täysin laillista ja hyväksyttävää verosuunnittelua kuin verotuksen välttelemistä. Onko OST-tili verotuksen välttelemistä? Ehkä siltä ajalta kun sijoituksia tehdään mutta lunastuksissa voitosta kuitenkin maksetaan vero ja onnistuneissa tapauksissa valtiokin saa tästä paremman siivun jos korkoa korolle efekti on toiminut.

Meni pointti ohi niin että vilahti. Väännän rautalangasta: myös laillista verosuunnittelua voi ja saa kutsua “veron välttelyksi”, kuten postaamasi linkki osoitti verottajankin tekevän. “Välttelyksi” voidaan kutsua niin laitonta kuin laillista toimintaa. Itse suosin muuta termiä, mutta “välttely” oli myös ihan käypä termi kuvaamaan tuota laillista toimintaa.

4 tykkäystä

Onko jonkun henkilön itseisarvo olla sijoittaja ja vältellä verotusta sillä ettei koskaan myy mitään? Minulla on käsitys että 99.9% on joskus tarkoitus nauttia omista rahoistaan eikä kerryttää niitä pelkästään perillisille.

En tiedä yleisesti henkilöiden itseisarvoista. Itselläni esimerkiksi ei ole tavoite olla minään tiettynä vuonna varaton, kun kuolinvuottakaan ei voi tietää.

Voisin nähdä tämän niin, että joku välttelee veroa niin kauan kun ei tarvitse sitä sijoitukseen sidottuna olevaa rahasummaa muuhun käyttöön. Monessa tapauksessa loppuikänsä.

Kukaan järkevä ihminen ei varmaankaan pakonomaisesti tuhoa omaisuuttaan vain siksi, ettei jäisi mitään käyttämättä, mutta toisaalta jos jotain rahamäärää ei missään tilanteessa saisi itse käyttää, se ei oikeastaan olisi silloin omaa omaisuutta. Itse ajattelen, että ylimääräiset rahat, joita en todennäköisesti tarvitse, ovat jonkinlaisena vakuutuksen tyyppisenä juttuna. Jos tarvitsee, niin sitten.

Mutta toki, kenellä perillisiä on, ei se varmasti mikään täysin yhdentekevä asia sekään ole. Turhuuteen tuhlaaminen on joskus hieman ylimainostettua.

Inderesin keskustelupalstalla elämme tosiaan omassa kuplassamme. Meitä osakesijoittaminen kiinnostaa, siihen ollaan valmiita käyttämään tuhansia tunteja aikaa elämästämme. Osa voittaa osakeindeksituoton, suuri osa häviää sille akateemisten tutkimusten mukaan vuosikymmenten aikajänteellä. Meille tämä on elämäntapa, rakas harrastus, tapa käyttää aikaamme yms… täysin OK.

Kuitenkin vähintään 90% suomalaisista osakesijoittaminen ei kiinnosta tippaakaan. Elämän rajallisia tunteja ei haluta tuhlata tähän asiaan vuosikymmenten ajan. Helppo siis ymmärtää, että Suomessakin tyytyväisiä private banking -asiakkaita on paljon. Näiden kannattaa maksaa palvelusta, amatöörinä “tee se itse -sekoilu” ostamalla osakkeita itse pörssistä tulee luultavasti kalliimmaksi tappiollisina osakesijoituksina. Väite perustuu lukuisiin yliopistojen tilastollisiin tutkimuksiin vuosikymmenten aikana.

Voin kysyä itseltäni:
“Olen käyttänyt ja tulen jatkossakin käyttämään osakesalkkuni rakentamiseen / osakemarkkinoiden seuraamiseen tuhansia tunteja sijoittamiseen perehtymisen muodossa. Olinpa viisas kun en erehtynyt private banking -asiakkaaksi ja vältyin näin palvelumaksuilta, heh heh”.

Minulle asia on ihan OK, mutta valtaosalle ihmisistä yllä oleva lause kuulostaa mielenvikaisen hourailulta. Heille PB-asiakkuus on varmasti hyvä tai sitten rahat osakeindeksiin (jos osaavat olla myymättä markkinapaniikeissa laskumarkkinassa).

Itselläni on Nordnetin PB-asiakkuus. Vuosimaksua ei ole, mutta viime vuodelta Nordnet pääsi laskuttamaan minulta sijoituslainasta korkoa yli 2000 euroa. Nollan euron vuosimaksua tarjoamalla voi siis tehdä ihan hyvää bisnestä kokonaisuutena.

7 tykkäystä

Yksi verojen vättämismuoto missä pääsee kuitenkin nauttimaan omaisuudesta on lainanotto sijoituksia vastaan. Esimerkiksi Nordnetissä voit pitää vakkapa isoa indeksisalkkua ja ottaa hyvikin suuria summia lainaa joustavasti hyvällä vakuusarvolla. Koskaan ei mene verot maksuun.

2 tykkäystä

Kylläpä ihmiset tekee ihmeellisä asioita vältääkseen veroja. Koska verot eivät koskaan ole 100%, joutuu kuitenkin maksamaan kuluista osan.

Niin kauan varmasti toimii kun kaikki menee hyvin… Mitäs sitten kun otat hemmetisti lainaa ja markkina kyykkää ja vakuusarvot sen mukana… Siinähän alat lunastamaan tappiollisia sijoituksia tai pankki tekee sen puolestasi.

Kyllähän nousukaudella tuolla on voinut tehdä hyvää rahaa mutta hiukan epäilen että viimeaikoina löytyy toisenlaisiakin kokemuksia. Lainankorot ovat nousseet samalla kun tuotot ovat tulleet alas tai osassa jopa osakkeiden/rahastojen arvot romahtaneet… Noilla lainoilla/vivulla on saanut tällöin boostia omaisuuden menettämiseen.

Tuotoista 40% on osinkoja ja 60% arvonnousua. Arvonnousun verotusta voi siirtää vaikka kuinka, mutta osingon vain vakuutuskuorella (tai sijoitusrahastolla).

Saathan ne osinkojen verot siirrettyä myös ostilla. Tietty tuohon saa pääomaa vain ennaltamäärätyn summan.

1 tykkäys

Varainhoidolla ei voi luoda mitään arvoa, koska finanssi-instrumenttien ostaminen ja myyminen on nollasummapeli. Yhtiöt luovat arvon liiketoiminnallaan, jos ovat luodakseen. Kun salkunhoitaja piiloindeksoi rahastonsa, häntä ei kiinnosta minkään yhtiön liiketoiminta. Varainhoitajien liiketoiminta skaalautuu “assets under managementin” mukaan. Sellaiset sanat jotka johtavat asiakasta siirtämään varoja pankkitililtä rahastoon ovat hyviä ja sellaiset jotka johtavat varojen siirtoon rahastosta pois ovat huonoja. Osakepoimijoille tarjotaan taas treidaamiseen johtavia Osta, Lisää, Vähennä, Myy -suosituksia. Pankit keräävät palkkion kaupankäynnistä.

Miten varainhoitajat voivat tehdä lisäarvoa? Kun joku makrotalousluku julkaistaan, jokainen voi käydä lukemassa sen alkuperäisestä lähteestä odottamatta varainhoitotalon referaattia. Uusi tieto näkyy salamana osakekurssissa. Jos varainhoitajalla olisi sisäpiiritietoa, sen hyväksikäyttö olisi rikollista. Voisiko varainhoitotalot sitten lisätä asiakkaidensa ymmärrystä sijoittamisesta? Tämä olisi ehkä hyödyllisin tarkoitus, jos intressiristiriitaa ei olisi. Toisaalta jos tekeminen on vain indeksisijoittamista, siitä ei osaamista kerry. On surkuhupaisaa lukea kommentteja kuten “private equity pärjäsi hyvin kaikkien muiden omaisuusluokkien laskiessa”. Toki jos rahastolla on epälikvidi kohde jonka käypää arvoa on vaikea määrittää eikä sillä käydä kauppaa, sen hinnassa ei epälikviyden vuoksi näy laskua.

3 tykkäystä

Olen pohtinut tätä Nordean Premium jäseneksi liittymistä. Massit ei vielä riitä private banking asiakkuuteen. Premium jäsenyydellä saisi jo hienon hopeisen MasterCardinkin :money_mouth_face: etuina näytti olevan kuukausi veloituksetonta Nordea leasing autoilua ja muutakin rahan arvoista*

1 tykkäys

Enemmän siitä on etua kuin haittaa. Tässä vielä linkki muille kiinnostuneille. Premium Banking -edut asiakkaille | Nordea

6 tykkäystä

Nordean Premiumia varten ei noin paljon ole lainaa mitä vaaditaan mutta 80 000 säästöjä/talletuksia sinne voisi siirtää. Nyt ETF:t Nordnetissa ja talletukset Sveassa. Vinkkejä miten saisi helpoiten Premium-edut käyttöön? Osa ETF:istä lojumaan Nordealle? Joku 80 000 säästötili?