Raytheonilta hyvä kvartaali, ohjeistustakin päivitetään hieman:
Second quarter 2023
• Sales of $18.3 billion, up 12 percent versus prior year including 13 percent organic growth*
• GAAP EPS from continuing operations of $0.90, up 2 percent versus prior year, which included $0.39 of acquisition accounting adjustments and net significant and/or non-recurring charges
• Adjusted EPS* of $1.29, up 11 percent versus prior year
• Operating cash flow from continuing operations of $719 million; Free cash flow* of $193 million
• Company backlog of $185 billion; including $73 billion of defense and $112 billion of commercial
• Realized $70 million of incremental RTX gross cost synergies; achieving previous $1.5 billion target
• Repurchased $596 million of RTX shares
Updates outlook for full year 2023
• Sales of $73.0 - $74.0 billion, up from $72.0 - $73.0 billion
• Adjusted EPS* of $4.95 - $5.05, up from $4.90 - $5.05
• Free cash flow* of approximately $4.3 billion, down from approximately $4.8 billion
• Confirms share repurchase of $3.0 billion of RTX shares
Kurssi nyt kuitenkin laskenut ~14%, koska merkittävä määrä P&W moottoreita joudutaan poistamaan käytöstä tarkastuksia varten:
RTX Corp. shares plunged lower Tuesday after the aerospace and industrial group said that a ‘significant’ number of its Pratt & Whitney engines would need to be removed from Airbus A320neo airplanes for urgent inspections.
CEO Gregory Hayes kommentti:
“This is not a flight safety issue, this is a quality issue. In terms of the financial impact, we anticipate around a $500 million cash flow hit this year, but it won’t be a ‘major impact’ for the company.”
Heinäkuussa tilanne näytti siltä, että 200 moottoria tänä vuonna ja ~1000 moottoria vuonna 2024. Vaikutus vuodelle 2023 noin $500 miljoonaa. Itse laskeskelin omiin muistiinpanoihin base-case luvuksi noin $3 miljardia tälle ja ensi vuodelle. Nyt ollaan vajaa pari kuukautta menty eteenpäin, $3 miljardia on poltettu ja puhutaan enää 600-700 moottorista.
Muita moottorimalleja tutkitaan myös:
RTX said it is analyzing the potential impact of the issue on other engine models, although they are expected to be far less affected.
Näiden tietojen perusteella oma bull-case tilanteen osalta näyttää siltä, että enempää vikoja ei löydy eikä viat syö lisää rahaa. Vain parin kuukauden aikana tilanne on kuitenkin muuttunut niin merkittävästi, että en välttämättä pidä sitä kovin todennäköisenä. Paljon on ilmassa.
Lueskelin tuossa US Navyn suunnitelmia Boeing F/A-18E korvaajalle, ja F/A-XX -ohjelman aikana on pääasiassa pyöritelty suuntausta, että uuden hävittäjän sijaan tuloksena olisi esim. F-35:n “merivariantti”, mutta joka tapauksessa suunnitelma kallistuu enemmän itse ohjusten kehittämiseen kuin varsinaiseen alustaan. Venäjällähän on ilmeisesti melko kykeneväisiä ilmasta-ilmaan -ohjuksia Ukrainassa, josta on ehkä F-16 -pyörittelyn ohessa huomattu, ettei ole oikein vastinetta?
NGAD (“and god”?) -ohjelmassa on toki myös sitten niitä tuttujen valmistajien (Boeing (tai oikeastaan McDonnell Douglas), Lockheed Martin, Northrop Grumman) experimental-malleja testikäytössä. Ihan hauska nähdä suuntaus, jolla voi olla yllättävänkin suuria pidemmän tähtäimen vaikutuksiia hävittäjävalmistajiin, jos päätyvät suosimaan ohjuskehitystä hävittäjien sijaan?
Ranska hakee syvempää strategista kumppanuutta Ruotsista. Yhteistä molemmille maille on monenkirjava puolustusteollisuus, joka on lähtenyt tarpeesta olla riippumaton.
Kun Eurooppa nyt toivottavasti alkaa tuottaa pommeja, tykkejä, tähtäimiä, elso-vehkeitä, ammuksia, sotalennokkeja yms., niin mitkäs EU:n alueen pörssiyhtiöt tästä korjaa parhaat potit? Paljonko Britannian EU-ero vaikuttaa sikäläisen sotateollisuuden EU-kauppaan?
Saab ja Rheinmetall ovat ainakin tehneet melkoista tiliä. Itellä rahat kiinni Saabissa. Firmasta löytyy täältä foorumilta myös ketju.
Mielelläni sijoittaisin Suomeen, mutta ei vaan ole alan firmoja pörssissä. Välillisesti toki voi sijoittaa, esim Keslaan, jolta pv on tilannut mm. Kuljetukseen liittyvää kalustoa.
Osaa voi treidata New Yorkin kautta, jos ei Pariisin pörssiin ole yhteyttä. Lisäksi löytyy VanEck Defense UCITS ETF, jossa toki amerikkalaisilla alan jäteillä on suuri paino, eli ei varsinaisesti kysytyn Eurooppa-fokuksen mukaista.
Alariville suurin vaikutus taitaa olla vaunukaupoilla, vaikkakin muutamia toisenlaisia avauksia on nähty. Tässä yksi sellainen:
Lisäksi Business Finland näkee että Patrian ympärille voisi kehittää uutta liiketoimintaa:
Ensimmäinen puolustusalan veturihanke Patrian eALLIANCE rakentaa ainutlaatuista siviili- ja puolustusteknologiayritysten yhteistyötä
Patrian johtama, Business Finlandin osarahoittama eALLIANCE-veturihanke vahvistaa suomalaisten siviili- ja puolustusteknologiayritysten välistä yhteistyötä. Tavoitteena on luoda murroksellisia digitaalisia ratkaisuja, joilla mahdollistetaan tehokkaampi tiedonvaihto ja kattavan digitaalisen virtuaalimaailman rakentaminen.
Tässä on vielä Henri Huovisen tänään julkaistu juttu puolustusalan tuottomahdollisuuksista.
Puolustusala on ollut pitkällä aikavälillä yksi tuottavimmista Yhdysvaltain osakemarkkinoiden toimialoista. Sen tuotto oli 15,9 prosenttia vuodessa 1984-2023, mikä oli toiseksi korkein tupakkateollisuuden jälkeen yhteensä 49:sta toimialasta. Tupakkateollisuuden yhtiöiden osakkeet tuottivat 18,9 prosenttia vuodessa.
Alaotsikot:
Yhtiöiden liiketoiminnassa vahva momentum
Puolustusala on ollut tuottavimpia toimialoja Yhdysvaltain osakemarkkinoilla
Tässä on Sijoittaja.fi:n juttu puolusteollisuuden yhtiöstä, jutussa käsitellään kuutta yhtiötä; Rheinmetallia, Saabbia, BAE systemisiä, Lockheed Martinia, Raytheon Technologiesia ja Northrop Grummania.
Puolustusteollisuus on kovasti kilpailtu ala ja suurimmat hankinnat tekevät usein valtiot. Tämä tarkoittaa, että maan poliittisella johdolla on suuri vaikutus hankintapäätöksiin ja aseteollisuudessa onkin esiintynyt useita korruptiotapauksia, joissa asejätit ovat lahjoneet päättäjiä. Kun aseiden ostajina ovat pääasiassa valtiot, on potentiaalisten ostajien määrä hyvin suppea ja kilpailu asiakkaista on kovaa.
Puolustusteollisuuden tehottomuuteen, korruptioon, hitauteen, kalleuteen ja disruption mahdollisuuteen liittyen Bloombergin ohjelma Palmer Luckeysta ja Andurilista:
Tyyppi ei ehkä varsinaisesti herätä luottamusta mutta asiat ja argumentit monilta osin järkeviä.
Rheinmetall on solminut Saksan puolustusvoimien kanssa 8,5 miljardin euron puitesopimuksen 155 millimetrin tykistöammusten toimittamisesta, kertoo sotatekniikkajulkaisu Soldat&Technik . Sopimus allekirjoitettiin juhannusaaton aattona 20. kesäkuuta Koblenzissa.