Eilen oli töissä tylsää niin aloin tonkia EU:n puolustustarvikerahoitusmekanismeja. Olen tunnistanut näitä nyt ainakin kaksi, European Defence Fund ja Act in Support of Ammunition Production (ASAP). EDF:n osalta olen löytänyt luettelon erilaisista innovaatiokilpailuista ja ehdotuksista, joille EDF antaa rahoitusta, mutta en suoraan luetteloa yrityksistä, jotka ovat tätä rahoitusta saaneet tai kilpailuja voittaneet.
ASAP on sen sijaan kiinnostavampi. Sen antamista tukirahoista löytyy viimeisin lista täältä. Se on viime kesältä. En ole löytänyt nyt uudempaa call for proposals -ilmoitusta, joten uutta rahoituskierrosta ei ehkä ole vielä päällä, voi olla että lähiaikoina tällainen sattuneesta syystä aloitetaan.
Listaa tonkimalla ja jatkotutkimuksilla totesin seuraavaa, monelle varmaan jo tuttua:
- iso osa puolustusalan yrityksistä on kokonaan yksityisessä (esim. SENER) tai valtionomistuksessa (esim. EURENCO, Nammo, KNDS), tai ne ovat jonkin konglomeraatin tytäryhtiöitä tai yhteisomistamia.
- ASAPin rahoitusta on annettu suht paljon Rheinmetallin tytäryhtiöille, joita onkin sitten aika monta. Olin ajatellut että RHM tekee lähinnä ajoneuvoja ja tykkejä, mutta sillä näkyisi olevan paljon vertikaalista integraatiota ja tuotantoa monissa eri maissa. Olen pohtinut onko osake jo liian kireästi hinnoiteltu, mutta nyt alan uskoa että ei, koska kaikesta lisärahasta iso määrä menee suoraan RHM:n taskuun ja EU tulee luultavasti myös maksamaan kapasiteetin nostoa RHM:n puolesta. Alan siis ymmärtää, miksi Rheinmetall tuntuu olevan kaikille se apteekin hyllyltä tuleva valinta.
- Puolustusteollisuuden suuryrityksillä on siis myös erilaisia yhteistyöviritelmiä. Esimerkiksi MBDA on yritys, joka valmistaa ohjuksia ja niiden osia. Sen omistavat Airbus, BAE Systems ja Leonardo.
Näin ollen tuntuu siltä, että on tosi vaikeaa tehdä arvo-osakkeiden poimintaa, varsinkin enää tässä vaiheessa. Tämä tuskin on suuri yllätys kenellekään. Luulen että paras potentiaali on kasvavissa pienemmissä yrityksissä (esim. mainitut Theon ja Exosens), jos niitä sattuu pörssistä löytymään. On myös todennäköistä että isot pojat ostavat nämä markkinoilta pois ennemmin tai myöhemmin.
Oma kutina on myös että vaikka BAE on sekin noussut (“vain” kaksinkertaistunut helmikuusta 2022), niin se on ehkä vähän ollut tutkan alla koska se on brittiläinen firma ja se myy paljon USA:han, eli tässä on hinnassa ehkä pelkoa USA:n puolustusleikkauksista. Onpa siinä valuuttariskikin: en näe puntaa erityisen vahvana enää nykyään.
Itse en näihin USA:n leikkauksiin kuitenkaan usko pätkääkään ja UK:n hallinto haluaa nyt laittaa rahaa puolustukseen. En esim. usko että F-35 -hankinnat pannaan jäihin, ja niissä BAE:lla on iso rooli. Ostinkin pienen aloitusposition BAE:ta perjantaina ennen tätä viimeisintä hässäkkää. Salkussa on ennestään jo RENK Groupia ja Alzchemiä, mutta nyt myös Saab ja RHM alkoivat kiinnostaa isoista kertoimistaan huolimatta.
Suurin riski puolustusteollisuuden isoihin pelureihin sijoittamisessa on geopoliittinen riski, siis se että mitä tahansa voi tapahtua. Trump tai Putin voi vaikka kuolla kupsahtaa ylihuomenna (mikä ei muuten haittaisi!), tai EU:n päätöksenteko voi mennä jumiin, tai Ukrainaan saadaan pakkorauha jonka haurautta ei riittävästi ymmärretä. Olen ollut tähän asti varovainen, koska on aina ollut mahdollista että tulee joku erikoinen käänne. Nyt kuitenkin lienee selvää, että mitään suurta suunnitelmaa ei Trumpilla ole, muuta kuin Putinin kanssa kaveeraaminen.
Pidemmän päälle näen erityisen riskin siinä, että EU:ssa äänestetään valtaan (lisää) Venäjää symppaavia hallituksia. Esimerkiksi Ranskan seuraavat presidentinvaalit ovat jo 2027. Silloinkin Rheinmetallin osakkeen hinta on aika pieni murhe.