Joo ja Lappeenrannassa Tokmannilla, Rustalla, Tavaratalo Mainiolla ja Puuilolla on sama parkkipaikka. Vieressä myös Biltema ja muutaman sadan metrin päässä Motonet. Sinne voi mennä päivystämään, että missä kaupassa ne kuluttajat käy.
Myymäläkohtaisia kannattavuuslukuja ei julkaista eikä niitä varmaan koskaan julkaistakaan niin turhaa nyt mutuilla onko joku sijainti kannattava. Eiköhän ne myymälän ovet mene säppiin, jos kauppa ei kannata.
Puuilon P/E-luku on tilikauden 2024 osakekohtaisella tulosennusteella mitattuna tällä hetkellä 16,5 ja tilikauden 2025 ennusteella mitattuna luku on 14,6. Yhtiön kasvunäkymiin huomioiden arvostustaso on maltillisella tasolla.
Puuilo tulee julkaisemaan päivitetyn strategian ja mahdollisesti uudet taloudelliset tavoitteet yhtiön Sijoittajapäivässä 23.4.2024. Uusi strategia voi auttaa hahmottamaan yhtiön pidemmän aikavälin kasvupotentiaalia.
Inderes Nordic -kanavalla (814 tilaajaa) oli tällainen video, jossa @Isa_Hudd ja @Arttu_Heikura keskustelivat Puuilosta englanniksi.
Good news! Our Puuilo equity research is now available in English! Analyst Arttu Heikura summarizes the case of the Finland-based handy-man’s discount chain: business-model, performance, valuation and recommendation- also in comparison to peers.
Content:
00:00 Intro 00:21 Businessmodel and concept in comparison to peers 05:45 Excellent profitability, limited growth options 17:30 Valutation and recommendation
Puuilon osakepohjainen kannustinjärjestelmä kannustaa avainhenkilöitä sijoittamaan yhtiön osakkeisiin.
Järjestelmän tarkoituksena on kannustaa avainhenkilöitä sijoittamaan henkilökohtaisesti yhtiön osakkeisiin, ohjata heitä yhtiön strategisten tavoitteiden saavuttamiseen, sitouttaa heitä yhtiöön ja tarjota heille kilpailukykyinen Puuilon osakkeiden hankkimiseen, ansaintaan ja kertymiseen perustuva palkkiojärjestelmä.
Katsoin, että tämä on samanlainen kuin entuudessaan ja silti on ollut paremminkin osakemyyntejä.
Pörräsin aikani puuilossa ja mieleen pari seikkaa:
Puuilon ostajat osaa asiansa. Varsinkin oman hankintakanavan kautta tulee riittävän laadukasta kamaa erinomaiseen hintaan.
Ykköskohdan hyöty tunnutaan sitten lahjoitettavan liian helposti asiakkaille. Kaupassa oli tuotteita, joiden hintaa voisi nostaa 15% ja Puuilo olisi silti se halvin. Tämä ei varmaan asiakasta niin haittaa, mutta osakkeita omistavia saattaa.
Mutta täytyy vielä korjata, että kokonaiskatteeseen vaikutus tuskin on niin iso, mutta vaikutus kuitenkin.
Hintojen nostaminen myös voi ajaa asiakkaat muualle, koska silloin ei Puuiloon mennä vain siitä syystä että se on halpa. Käytännössä silloin aivan sama meneekö K-rautaan ja ottaa vastaavat tuotteet sieltä muiden asioiden ohessa. Maksaa se edestakainen ajelu ja etsiminenkin. Tosin tätä tuntuu monet kuluttajat muutaman euron takia harrastavan.
Päivän keskisuomalaisessa oli puuilosta juttua, maksumuurin takana mutta jotain tietoa tässä:
Kauppaketju Puuilo haluaa perustaa useita uusia myymälöitä Keski-Suomeen. Toimitusjohtajan Juha Saarelan mukaan Äänekosken myymälä on lähiaikoina päätöksenteossa. Lisäksi yritys etsii Jyväskylästä sopivia liikepaikkoja kahdelle kaupalle ja pitää mahdollisena 1-2 liikkeen perustamista myös naapurikuntiin.
Puuilo jatkaa tulevalla strategiakaudella kasvuaan Suomessa ja tavoittelee yli 70 myymälän verkostoa tilikauden 2028 (päättyy 01/2029) loppuun mennessä. Tavoitteena on avata keskimäärin 5–6 uutta myymälää vuodessa. Puuilon tavoitteena on yhdessä vertailukelpoisen kasvun sekä uusien myymälöiden avaamisen kautta saavuttaa yli 600 milj. euron liikevaihto sekä yli 105 miljoonan euron oikaistu liikevoitto (oik. EBITA) tilikauden 2028 (päättyy 01/2029) loppuun mennessä.
edit: Taisi olla 60 myymälää aiempi tavoite, eli lisää on haarukoitu. Ja alla aiemmat tavoitteet vuosille 2021-2025.
Pitkän aikavälin tavoitteemme (2021–2025):
Kasvu: Liikevaihto ylittää 400 milj. euroa tilikauden 2025 loppuun mennessä ja kasvaa orgaanisesti yli 10 prosenttia vuosittain.
Kannattavuus: Oikaistu EBITA-% on välillä 17–19 prosenttia liikevaihdosta.
Osinkopolitiikka: Yhtiö pyrkii jakamaan vähintään 80 prosenttia osinkoa kunkin tilikauden tuloksesta, riippuen yhtiön pääomarakenteesta, taloudellisesta asemasta, yleisestä talous- ja liiketoimintaympäristöstä sekä tulevaisuuden näkymistä.
Velkaantuneisuus: Yhtiön nettovelan ja oikaistun käyttökatteen suhde alittaa 2.0x.
Voitonjako ennallaan, mutta termistössä vaihtuvuutta
Puuilo pyrkii jatkossakin jakamaan nettotuloksestaan yli 80 % omistajilleen. Aiemman strategian tavoite viittasi suoraan osingonjakoon, ja uusissa tavoitteissa yhtiö puhuu voitonjaosta. Tämä arviomme mukaan tarkoittaa muiden voitonjakotapojen tulleen yhtiölle relevanteiksi, eli Puuilo arviomme mukaan saattaa käyttää esimerkiksi omien osakkeiden ostoja osana voitonjakopolitiikkaansa.
Tulee mielenkiintoiset CMD-esitykset. Juhaa ja Villeä on kannattanut kuunnella ja say/do -ratio on ollut korkea. Oikeastaan ainoa pieni mietinnän hetki pörssitaipaleen aikana oli kaksi vuotta sitten kun annettiin tulosvaroitus, mutta kävi ilmi, että se johtui lähinnä lumisesta huhtikuusta. Saa nähdä miten kylmät kelit tänä vuonna vaikuttaa Q1:seen.
Sijoittajapäivän esitysmateriaali on ladattavissa Puuilon sivuilta (linkki). Kiinnostavaa tietoa kaikkinensa esimerkiksi nykyisen myymäläverkon ylönmyyntipotentiaalista, uusien myymälöiden potentiaalisesta sijoittumisesta maantieteellisesti ja myynnistä eri kokoisissa kaupungeissa sekä kilpailijoiden myymäläavauksien vaikutuksesta Puuilon myyntiin. Näihin esityksiin on hyvä palata ja kerrata aina välillä.
Kansainvälinen rakennusmateriaalien tukkuri ja tee-se-itse-jälleenmyyjä Grafton group on julkaissut alkuvuoden lukujaan yhtiökokouksensa yhteydessä. Graftonin Suomen toiminta IKH kärsii edelleen Suomen talouden ja rakennusalan hidastumisesta.
The slowdown in the Finnish economy and construction sector continued to impact volumes in IKH.