Hyvä kirjoitus @Johannes_Sippola
Oma keskeinen peruste, miksi en ole lappujani myymässä vielä aikoihin:
Mikaelin, sinun ja meidän kaikkien skenaarioissa on tiettyjä lähtöoletuksia. Tässä tapauksessa Inderes olettaa 18% markkinaosuutta, joka on yhtiön oman 2025 ohjeistuksen kanssa linjassa.
Huom: Qt tiedetään konservatiiviseksi ohjeistajaksi.
Sitten se mielenkiintoisin: Tutkimustyöhöni perustuen olen itse sillä kannalla, että Qt:n mahdollisuudet ovat paljon suuremmat, kuin esim. Indereksen 18% tai minun heitto 35%. Varmaan tuo 35% osuus olisi jo “hyvin kova saavutus”, eikä se ole tämän päivän tietojen valossa välttämättä se todennäköisin saavutus.
Siltkään tiedossani ei ole vielä yhtään seikkaa, joka täysin rajaisi Qt:ta saavuttamasta vaikka 30-50% markkinaosuuden pitkällä aikavälillä. Mielestäni tästä näkökulmasta viimeisin laaja päivitys teki tästä skenaariosta entistä mielenkiintoisemman - vastoin kaikkia odotuksia merkittävää kilpailua ei ole näköpiirissä.
Suhtaudun siis itse tuohon 18% osuuteen realistisena, ja on hyvä että indereskin perustaa näkemyksenstä yhtiön omaan näkemykseen. Silti, tähän osakkeeseen sisältyy merkittävä upside / optio tuon perusskenaarion päälle. Kukaan meistä ei vielä tiedä, päästäänkö optioon vaiko ei. Jos itse on istunut osakkeen kyydissä jo vähän aikaa, kuten itse, koen että minulla on muutama vuosi vielä varaa odottaa ja katsoa realisoituuko OPTIO. (Kun osake on vaikka 5-kertaistunut 2 vuodessa, niin jos odotan vielä 3 vuotta lisää on tuottoni edelleenkin riittävän hyvä vaikka tuo optio jäisi lunastamatta). On kuitenkin joitain todisteita sen puolesta, että se on mahdollitsa:
- Qt:n integraatio Top-10 MCU-toimittajiin
- Qt:n penetraatio medical top-10 valmistajissa
- Qt:n penetraatio Automotiven top-15 valmistajissa
- Qt:n penetraatio white goods markkinalla (esim LG top-1)