Inderesin kahvihuone (Osa 1)

Kuinkahan monta uutta smart eye osakkeenomistajaa tällä foorumilla on, jotka eivät ole esim. kertaakaan itse käyneet yhtiön nettisivuilla tai vilkaissutkaan jotain yhtiön julkaisemaa tiedoitetta? :thinking:

13 tykkäystä

:wave::crazy_face: Täysin foorumin viestien varassa ja lähinnä koemielessä

5 tykkäystä

Ihan pakko sanoa, että täällä foorumilla kyllä jo aika pitkälle ponnistaa uutisvirran osalta, ite en twitteriä käyttelen, vaikka selvästi olisi loistava sijoitus hommiin, mutta onneksi tänne vähän viiveellä moni viesti löytää.

Muutenkin hankala kuvitella sijoittamista ilman foorumia ja inderesin palveluita.

Ihan eri homma itse kaivaa jotain tietoa vaikkapa, että onko sulatetun alumiinin käyttö energian varastoinnissa loistoidea ja kaupallistettavissa aurinkovoiman kanssa (onneksi redeye sanoo, että joo). You get the point. Olis kiva, että olis joku indeläinen sanomassa, että siemens gamesa ropelleita tulee joka rannikolle ja että dfc laskelma me antavat tavoite hinnaksi xx eur ja että valtava megatrendi on takana ja että uusi offshore tehdas valmistuu oikeaan aikaan…

Voisiko inderes palkata jonkun tutkimaan uusiutuvia ja vetyä :roll_eyes::pray:

Ps. Varmaan löytyisi muutamia muitakin kiitollisia :thinking:

6 tykkäystä

Silloinhan palattaisiin perinteisiin eli fundamenttien tutkimiseen ja “jalkatyöhön” (joko kirjaimellisesti tai kuvainnollisesti) :slight_smile:

Tai kuten google sanoo:
image

1 tykkäys

Eikö tämä pidä paikkansa vain, jos tavoitteena on mahdollisimman tehokas hajautus ilman mitään painotuksia?

Itsellänikin on useampia kymmeniä lappuja salkussa. Yhtenä syynä on se, että uskon tiettyjen alojen kasvavan voimakkaasti lähitulevaisuudessa, ja haluan panostaa niihin. Otetaan esimerkiksi tämän vuoden suosikkihype, vety. Tai lääkefirmat. Tämän höpinän kannalta valittavalla kakkupalalla ei ole merkitystä.

Minulla ei ole tietotaitoa / resursseja perehtyä jokaiseen alan firmaan, joista osa on vielä kohtuullisen nuoria / pieniä, joten tietoakaan ei ole niin runsaasti saatavilla kuin isommista pelureista. Niinpä valitsen tuolta alalta vaikkapa 10 firmaa, joiden joukosta uskon löytyvän muutama voittaja, kun tilanne etenee. Mitään tähän sektoriin sijoittava rahastoa ei ole, joten se ei ole vaihtoehto. Varmoja voittajia, vaikka 1-3 kappaletta, en osaisi poimia. Joten ammun haulikolla.

Tämän lisäksi olen valinnut n. 10 firmaa, jotka ottivat huomattavan paljon osumaa koronasta, ja joiden uskon nousevan jaloilleen muutamassa vuodessa. Osittain samaa ajattelua kuin energiapuolella. Pari voi kaatuakin, mutta jos muut nousevat edes lähelle vanhoja tasojaan, jään kivasti plussalle. En varmuudella pysty sanomaan mitkä ovat lähinnä reuna, joten otan varman päälle ja valitsen useamman.

Tämän lisäksi haluan “oikeasti hajauttaa”, ja se tuo salkkuun sen 10-20 firmaa, edellä mainittujen pelien lisäksi.

Koronalaput myydään pois kun aika on kypsä, ja energialappujen määrä vähenee pikkuhiljaa, kun jyvät alkavat erottua akanoista. En vaan aio odottaa sinne sijoittamisen aloitusta niin kauaa, vaan hyppään puolisokkona mukaan jo nyt. Jos siitä joku harmistuu, niin se ei onneksi maksa minulle mitään. Ja toisaalta, en myöskään aio jättää tuota “yleishajautusta” väliin siksi, että minulla on jo salkussa 10 lappua yhdeltä kapealla sektorilta.

Ymmärrän kyllä tuon “kaikkien pitäisi tietää kaikista firmoista kaikki”, tai ainakin osata unissaan referoida omassa salkussaan olevien firmojen edellinen rapsa takaperin, mutta oikeasti… mikähän olisi osakemarkkinoiden arvo, jos sinne saisivat sijoittaa vain em. kriteerin täyttävät henkilöt ja tahot?

Ainakin termin “kansanosake” saisi heti poistaa sanakirjasta :smile:

Te, jotka pystytte edellä mainittuun valinta- ja seurantaprosessiin tietotaitojenne ja elämän resurssien puolesta, onneksi olkoon.

Monilla päivän vapaa-aika, joka tuntuu usein olevan miinusmerkkinen, jakautuu muutaman minuutin pätkiin kaiken muun hässäkän keskellä, eikä esim. minulla olisi tänä aamuna ollut mitään toivoa perehtyä Smart Eyen uusimpiin tietoihin, vaikka ehkä olisikin halunnut. Muksut on hoidettava, työt on hoidettava, eikä noista viime yön 4 tunnin unistakaan oikein viitsinyt nipistää :wink:

Aion silti sijoittaa, sillä tiedolla, taidolla ja resursseilla, jotka minulla on käytössäni. Jos joku haluaa minut johonkin alempaan kastiin sijoittajien luokkajaossa lokeroida, niin kaikin mokomin, sekään ei ole minulta pois :kissing_heart:

P.S. Lapsen kädessä olleesta aseesta ammuttu luoti on yhtä vaarallinen, kuin ammattisotilaan ampuma. Tämä ei ole verhottu uhkaus, vaan tarkoitan sitä, että jos katson parhaaksi beesata kun foorumin 5 “isähahmoa” kaivelee positiivisia asioita firmasta X, niin minun ostamani osakkeet tuottavat saman kuin heidänkin, vaikka ne on ostettu ohkaisemmilla tiedoilla ko. firmasta, tai jopa sektorista.

P.P.S. Kiitokset vaan näille isähahmoille, you know who you are :+1:

P.P.P.S. @Johannes_Sippola olisin vastannut kafferoomin puolelle, mutta päätelaite ja peukalo eivät kommunikoi, en saa linkitettyä, siirrätkö. Kiitos!

14 tykkäystä

HALOO, nk. besservisserit: Yllä olevaa Astonin kuutti-näkemystä ja Masse-sedän siihen tekemää kommenttia ei ole kukaan Mode siirtänyt yhtään mihinkään, vaan sedän tämä hurjasti tykätty kommentti on, perskules vie, tehty erään vanhemman sijoittajakonkarin toimesta ihan itse suoraan kafferoomiin!!! Onnistui :slight_smile:

Masse-setä, FA, vanha kunnon ATK rulettaa, nytkin 5 näyttöä auki yhtäaikaa :muscle:

3 tykkäystä

Hei,

Sellainen hölmö kysymys miksi Tradingviewissä viive tuntuu olevan 15min viive vaikka minulla on premium lisenssi käytössä?

Reaaliaikainen data pitää ostaa erikseen! :slight_smile: Mutta esim. OMXH:lle ei maksa kuin $3/kk, eli on ihan suht halpaa!

1 tykkäys

Nyt on @Samsu’n avatar karannut Twitterin puolelle :point_down:


9 tykkäystä

Lävähti Nordnetista tällainen kun yritin tehdä päivän ensimmäistä ihan normaalia osaketoimeksiantoa (on siis jo pari vuotta ollut osakekaupat NNssä). Olikohan tämä joku NNn tekoälyn vinkki, että ei kannattaisi kyseistä osaketta ostaa :smiley: Sivun refreshaamalla pääsi kuitenkin tuosta eroon.

Näyttökuva 2020-9-30 kello 10.04.18

13 tykkäystä

Haha, mahtavaa! Kiitos, tämä piristi päivää.

Itseasiassa bongasin kanssa eilen saman, ja jotenkin olin kovin loukkaantunut? :smiley:
Etenkin, kun tein twitterinkin vajaa viikko sitten - ja kuinka ollakaan, samalla avatarilla :crazy_face: (Samsu_official)

Ei auta officialit nickin perässä, silti kaikenmaailman vuoriset ja kumppanit lainailee mestarin kuvaa.
…Eikun se olikin vaan konkari, ainakin toistaiseksi… :cold_sweat: :disappointed_relieved: :sob: Törkeetä.

Ps. kuvahan ei siis tietenkään ole minun, mutta yhdennäköisyys on hämmästyttävän suuri.

5 tykkäystä

“Buy high, sell low” eiku…

Huhhuh Harvia painelee 18 eurossa :sweat_smile:

1 tykkäys

Olen sijoittanut yhtiöön keskustelupalstan ja RedEyen analyysin pohjalta. Hyvältä vaikuttaa, nyt vaan saa odottaa, että onnistuuko yhtiö lunastamaan lupauksensa. Pienemmällä analyysillä ostin Qt Groupia pari vuotta sitten. Siihen katsoin vain Inderesin tavoitehintaa ja suositusta. Ajan kanssa oppii paremmin analysoimaan :slight_smile:

Oliko kenties joku preferred share kyseessä?

On tää kova, oliko joku uutinenkin nousun takana vai ounastellaako posaria jo?

Tuo myyntilaidan tilanne ei taida kovin yleinen olla? Itse en ainakaan ole törmännyt🤑. Toki sinne nyt on ilmaantunut lisää.

1 tykkäys

Eikun kyseessä oli ihan Tokmanni :smiley: (tai onhan se minun mielestäni “preferred” kun salkussa sitä jo ennestäänkin löytyy :wink: )

Jaaha, joku koittaa onneaan 19,35e pumpsilla :rofl: :+1:

2 tykkäystä

Osaisiko matikkanerot auttaa minkälaisella kaavalla saisi laskettua kuinka moneksi vuodeksi pääoma riittää jos muuttujina on: Pääoman koko, käteen jäävä tuotto % vuodessa ja vuosittain käyttöön nostettava osuus. Tekisi mieli laskeskella millaisen kassan tarvitsee jos haluaisi elää pääomilla ja samalla syödä sitä niin että vanhainkoti-iässä olisi tili nollilla. Eläminen tuotto-osuudella pääoman pienentymättä on pitkäaikainen tavoite mutta olisi mukava laskeskella mikä olisi aikaisin mahdollinen “eläköitymisikä”

4 tykkäystä