Mitä sinulla on salkussa?

Juu tilastollisesti varmasti näin. Pari menestynyttä sijoittajaa esimerkkinä Peter Lynch ja John Templeton on ostaneet suuren määrän osakkeita ja rikastuneet. Templetonista en tiedä löikö indeksin, mutta osti lähes kaikkia halpoja osakkeita pienen määrän.

Ajatus tasolla kuitenkin näin, että raha kannatta yleensä olla mielummin pienen postiion osakkeessa kuin käteisenä. Poikkeukselliset tuotot tulee poikkeuksellisista tapahtumista. Mainittu Lynch sanoi, että parhaat tuotot osakkeessa tulee vuosina 7-10 ostosta. Voin kertoa omasta salkusta esimerkin, ostin aikanaan erittäin pienen erän Reveniota hintaan 0,40€. Ihmettelin sitten tippumista 0,30€ ja edelleen 0,28€. Noista ostin sitten toiset pienet erät. Jollen olisi ostanut erää 0,40€ en kuuna päivänä olisi osannut ostaa sitä 0,28 ja 0,30€ erää. Reveniolla on ollut merkitys salkuuni, vaikka hankinta summa pieni ja osuus salkusta pienehkö. Kymmen vuoden jälkeen osasin ostaa sitä mielestäni “kalliilla” 20 € hintaan joku aika sitten. :grin: Mikään sijoitus ei ole opettanut minua niin niinkuin Revenio. Nyt olen uskaltanut panostaa muutamiin mahdollisiin vastaaviin skeneihin. Ja tiedän mitä siltä vaaditaan paremmin kuin ennen. Salkusani on toinen ostos jonka tein samoin 0,28€ ja se taitaa edelleen olla samoissa hinnnoissa. Valitettvasti satsasin siihen enemmän.

12 tykkäystä

Olen samaa mieltä hajauttamisen tärkeydestä ja sikäli ymmärrän kyllä kymmeniin osakkeisiin hajautetut salkut. Se, mikä on minulle täysi mysteeri on ajankäyttö, tuntuu että itselleni jo muutamien yhtiöiden kanssa on paljon hommaa. Otetaan esimerkiksi Harvia:

  • Ennen sijoituksen tekoa luin listalleottoesitteen (208 sivua) ja markkinointiesitteen (32 sivua) kahteen kertaan ajatuksella läpi. Samalla tein lyhyet muistiinpanot. Usean tunnin homma.
  • Tein kirjalliset perustelut sille, miksi ja millä perusteilla lähden sijoittamaan yhtiöön (parin tunnin homma)
  • Itse antiin osallistuminen ja myöhemmät ostot eivät sinänsä aikaa vaatineet, sen kun meni ja osti
  • Listautumisen jälkeen olen seurannut Harvian kotisivuilta olennaisimpia uutisia ja suurimpien omistajien listaa (on hyödyllistä tietää, kenen kanssa on samassa veneessä, etenkin tj:n omistuksia on hyvä seurata)
  • Neljä kertaa vuodessa tulee osavuosikatsaus / vuosikertomus
  • Inderes tekee yhtiöpäivityksiä muutaman kerran vuodessa
  • On myös hyvä pitää silmällä, mitä yhtiöstä täällä palstalla puhutaan ja osallistua keskusteluun, että saa sparrattua omia ajatuksiaan
  • Vähintään kerran vuodessa käyn läpi kirjalliset perusteluni, miksi omistan yhtiötä ja katson, ovatko ne yhä voimassa
  • jne.

Tämä kaikki työ yhdestä yhtiöstä. Jos tekisin saman työn vaikkapa 20 yhtiön kohdalla alkaisi se olemaan jo enemmän kuin kokopäivätyötä.Toki tuossa oli asioita, joita tarvitsee tehdä vain kerran - kun perustyöt on tehty niin jatkossa pääsee vähemmällä työmäärällä. Eli kun salkun “saa kasaan” niin työmäärä vähenee toki.

Lisäksi on hyvä seurata markkinoiden uutisia ja tapahtumia noin laajemminkin ja miettiä pidemmän tähtäimen juttuja (tähän käytän paljon enemmän aikaa kuin yksittäisen yhtiön pohdintaan). Ja kerran-pari kertaa kuukaudessa päivitän omistusten arvot exceliin ja tarkastan, että ei ole liikaa vinoumia.

Välillä olen jopa miettinyt että vähentäisin suorien määrän 3-4 yhtiöön ja ostaisin rinnalle paljon isommalla painolla hyvin hajautettuja (indeksi-) rahastoja. Voisi keskittyä enemmän itsensä kehittämiseen. Mutta ei malta, osakepoiminta on kivaa puuhaa :smiley:

14 tykkäystä

Mä oon itse mennyt jo pidemmän aikaa sillä taktiikalla, että kuukausi säästän neljään ETF:än kautta megatrendeihin ja kolmen rahaston kautta idekseihin. Tämän lisäksi noin 40% salkusta on 2-3 osakkeessa, joiden valintaan ja tutkimiseen käytän paljon aikaa. Tämä lähinnä harrastuksen ja huvin vuoksi, pysyy pakka kasassa kun seurattavia yhtiöitä ei ole toistakymmentä :octopus:

2 tykkäystä

Gofore on kyllä kiva, kun velaton ja kassassa rahaa ja taitoa yritysostoihin ja kassaan tulee aina myös lisää rahaa ja taitoa yritysostoihin ja…

Ja inderes ei ennusteissa huomioi tulevia yritysostoja :pray::kissing_heart::heart::smirk::trophy:

3 tykkäystä

Pakko vähän piikittää tähän, että mun uusiutuvat ja vety salkussa on n. 46 yhtiötä, niin ihan kelpo tuottoa vuoden alusta. :smirk:, vaikka ihan oikeassa olet, että mahdoton perehtyä niihin kaikkiin. Useimmiten kuitenkin tiivistyy voittajiin päin.

Suomi salkussa kin paljon osakkeita, mutta isoimmat ottavat isom % osuuden ja pienet positiot ovat riskisimpiä isomman tuoton hakijoita tai esim it palveluissa sektori hajautus digia, innofactor, gofore.

4 tykkäystä

Jos sijoittaa tällaiseen hieman spekulatiiviseen alaan jossa on iso riski että yksittäinen firma raketoi tai poraa isosti, tällöin hajauttaminen kuullostaa jopa fiksulta jos vain kokonaisuus on niin iso ettei hajauttamisesta tule osakevälittäjän kassavirran tukitoimintoa. Tällöin jos yksi tai kaksi lafkaa pissii pahasti kintuille niin ne eivät keikuta koko venettä juuri lainkaan.

Toisaalta en näkisi hirveästi iloa hankkia vaikkapa 20 eri pankkiosaketta…

7 tykkäystä

Näinhän se on. Minun energia salkku on nyt n. 160k eur. Kyllä välittäjäkin kiittää.

4 tykkäystä

Tästähän heräsi oikein aktiivinen keskustelu ja hyviä pointteja :slight_smile: Kommentoin lyhyesti muutamaa näkökulmaa, mutta sitten saa jäädä tämä ketju alkuperäiseen tarkoitukseensa eli omien salkkujen esittelyyn :+1:

Kuten alkuperäisessäkin viestissä totesin, ei ole tarkoitus kritisoida kenenkään sijoitusstrategiaa tai esittää, että oma tai joku toinen strategia olisi parempi tai huonompi kuin toinen. Jokaisella on oma tilanteensa ja eri strategia sopii eri lähtökohtiin ja tavoitteisiin ja monella eri strategialla voi saada hyviä tuottoja. Tarkoituksenani oli vain ymmärtää niitä perusteluita miksi joku näin tekee ja samalla haastaa jos jollekulle se ei ole itselleenkään selvää ja salkku on vain “ajautunut” nykytilaansa :slight_smile:

Tämä ei ollut todellakaan se mitä itse hain takaa. Ei minulla itsellänikään riitä aika/kiinnostus opetella firmojen asioita ulkoa, vuosikertomuksia en lue juuri koskaan ja osareistakin vain pääluvut ja tulevaisuudennäkymät. Itselläni tuo raja on tuntunut olevan, että pystyn ylipäätään edes näin pintapuolisesti seuraamaan tuota n. 10-15. Syvällisesti en tunne näistäkään juuri yhtäkään, en muista edes yhdenkään omistamani firman liikevaihtoa.

En mielestäni ottanut aikajänteeseen kantaa ollenkaan. Jos salkussa on tenbäggeriä 0,1% painolla, niin tuon 1000% tuoton jälkeen sen osuus salkusta on 1%.

Tämä on mielestäni paras perustelu kymmenille eri lapuille :+1: Eli luot käytännössä itsellesi oman indeksin jostain sellaisesta toimialasta jne., josta sitä ei ole muuten tarjolla.

Monissa näissä kymmenien osakkeiden salkuissa on kuitenkin vilkkunut pienillä painoilla monia isoja firmoja sekä Suomesta (Kesko, Kone, Elisa jne.) että maailmalta (Mastercard, Facebook, Disney etc.) niin pointtini oli lähinnä näistä, että kannattaako niistä ruveta kasaamaan itselleen omaa “indeksiä”, että eikö olisi paljon vaivattomampaa ostaa vaan jotain hyvää vähäkuluista Suomi/USA-indeksiä ja keskittyä omissa osakepoiminnoissaan sitten vain muutamaan valikoituun yritykseen? Tämä näyttikin monella olevan strategiana ja se on varmasti tosi toimiva kombo.

9 tykkäystä

Jos haluaa omistaa Helsingin pörssin suurimpia laadukkaita firmoja ja saada niistä osinkoja mutta ei halua omistaa esim Nokiaa niin ei kai silloin mitään indeksiä kannata ostaa?

Kaikista vaivattominta olisi myydä kaikki osakkeet ja rahastot pois ja käyttää sijoitustoiminnasta vapautuneet pääomat kaikkeen kivaan esim autoon ja dokaamiseen. :+1:t2:

4 tykkäystä

Aletaan kohta raportoimaan sitten salkun sisällöistä, vaikka itsekin vähän osallistuin keskusteluun omilla sektorihajautuksilla​:triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post::triangular_flag_on_post:

Koitin tuota auton, kotiteatterin, elektroniikan ja viinan osto -taktiikkaa muutaman vuoden eikä jäänyt paljoa jälkipolville kerrottavaa😂

Tämän vuoden Viro/Latvia -reissun varat laitettiin toukokuussa suoriin osakkeisiin ja siitä tää oma innostus lähti😇

Ketjun aiheeseen liittyen salkusta löytyy tällä hetkellä:

Marimekko
Kamux
Nordea
CapMan
Fortum
Vincit
Wärtsilä

Loppuviikosta haetaan äskettäisten myyntien rahoille kivaa ostopaikkaa➡️

7 tykkäystä

Olen samaa asiaa itse pohtinut ja kerron omalta osaltani mitä johtopäätöksiä itse olen tehnyt. Mutta ennen sitä kommentoin noihin osakkeisiin.

Mainitut osakkeet on minusta nyky tilanteessa hyvä ratkaisu. Keskolla menee hyvin nykyisessä korona tilanteessa, se jopa hyötyy. Tilanteen korjaantumista ei ole toistaiseksi näköpiirissä. Ravintoilaiden aukioloja rajoitettiin juuri eilen. Kone puolestaan on pystynyt selviämään hyvin, sen tilanteessa korona on näykynyt vähän. Elisa samoin on aika immuuni koronalle, netin käyttö lisääntyy koronan myötä. Minusta on ymmärettävää nyt sijoittaa noihin ja jättää pääomaa syövät Outokummut, SSAB:t ja YT-neuvottelevat tehtaita sulkevat paperifirmat poissa.

Samaa voi sanoa noista Facebook, Mastercard ja Disney. Ne osoittaneet selviävänsä korona tilanteessa. Master card on esimerkkinä luonut uutta bisnestä korttidatasta. Miksi siis ei sijoittaa noihin ja olla ulkona lentoyhtiöistä, ravintoista ja muista, jotka kärsii tilanteesta.

Jos laittaa pikku possan jokaiseen esimekkinä 3% ja odottelee tilanteen kehittymistä ja nautiskelee pikku kassavirrasta osingoista ja miettii vuoden päästä mihin sitä sijoittelee tai lataa mahdollisessa dipissä sisään.

Oma salkkuni on pitkälle oma indeksi. Siinä on satoja sijoituksia ja siinä on päällekkäisyyksiä. Minulta löytyy esimerkkinä mainittu Elisa salkusta pienellä painolla. Olen ostanut sen 10.6.2011 hintaan 15,37€, koska se oli mielestäni siihen aikaan hyvä sijoitus. Elisa on mielestäni markkina-alueellaan vahvin toimija ja sillä erinomainen pääoman tuotto. Sama teesi jatkuu edelleen. Elisa kuuluu Helsingin 20% osakkeista, jotka tekee voittoa kaikissa markkinatilanteissa eikä syö tai tuohoa paaomaa. No nyt tapahtuuko se, että jotkut tuohoaa pääomaa esimerkkinä seuraavan vuoden aikana. Korona väijyy kokoajan taustalla ja se voi olla hyvin todennäköistä. Voi olla, että ensi keväänä pörssi on paljon alempana. Siinä vaiheessa uskon, että Elisan kyydissä on ihan hyvä olla. Edelleen työkkäri hakemuksent tehdään netissä ja ei tehdä ilman nettiä. Jollei ole rahaa nettiin, laskut menee toimeentulo tuen haun kautta. Elisan osinko kilahtaa tilille ja sillä voi ostella sitten dipannutta indeksiä, esimerkkinä Nordnetin kautta. elisast iaheutuva kuluni on verot ja osa salkkupalvelun maksust. Vähennän varainhoidon kuluista osan verotuksessa osinko verosta 25,5% joka halvin vero nostaa tuottoa sijoituksista.

Kannataako minun myydä Elisa? Se 229% plussalla eli siitä menee sievoinen vero. Lisäksi maksan myyntipalkkiot noin prosentin. Kanattiko minun sijoittaa Elisaan? Se tuottanut mainitun ja osingot päälle. Se on hyvä tuotto, suurin kysymys mitä olen tehnyt osingoilla? Sijoittamalla ne takaisin yhtiöön olisin pärjännyt erinomaisesti. Minulla on kaksi muuta teleoperaattoria, Telia ja AT&T. Ne ovat olleet huonompia sijoituksia. Kaikki ovat kaikesta huolimatta tuottaneet minulle. Elisa on ollut lähellä indeksiä. Elisalla olen mahdollisesti pärjännyt indeksille. Juttuni näissä onm kuitenkin se, että ne jauhaa osinkoa kokoajan ja sitten aikanaan heikommassa taloudellisessa tilanteessa pörssin olessa alempana minulla millä ostella. Ne jauhaa korkoa korolle efektiä vielä silloin. Niiden kustannus ei ole mitään indeksisijoitusta korkeampi. Verot pitää joka tapauksessa maksaa lopulta. Kun pidän, pidän ja pidän kustannukseni pysyvät kurissa.

4 tykkäystä

Jotta pysytään aiheessa ja ei tule sellainen olo, että käyn vain huutelemassa täällä niin laitan nyt omankin salkkuni tänne.

Huomiot:

  • Salkussa on viimeisen 1kk ollut tavallista paljon enemmän käteistä kun keventelin elokuun lopun huipuissa ja olen haistellut ostopaikkoja korjausliikkeestä, yleensä pyrin olemaan lähellä 100% osakkeissa.
  • Salkku sisältää vain julkisesti noteeratut instrumentit, todellisuudessa n. 20-30% salkusta on noteeraamattomissa yrityksissä, mutta niiden arvonmääritys on hieman hankalaa niin en laittanut niitä tähän.
  • Koostumus muuttuu myös paljon, koska veivaan aktiivisesti. Esim. Fortum oli vielä pari kuukautta sitten toiseksi isoin positioni, nyt sitä ei ole salkussa enää lainkaan. Voisihan sitä vaikka kuukausittain/kvartaaleittain laittaa koostumusta niin tulisi itsellekin hyvät snäpshotit siitä miten salkku on muuttunut ajan saatossa.

Yleisperiaatteista sen verran, että n. 5% on tarkoitus pitää vaihtoehtoisissa sijoitusinstrumenteissa (kryptot + kulta) ja n. 10-20% jenkeissä (nuo indeksirahastot on pääasiassa S&P500 ja Nasdaq). Loput sitten n. 10 eri suomalaisessa osakkeessa niin, että aloituspositio on yleensä n. 3% (pidän tätä omana minimipanostuksenani niin ei lähde salkku rönsyilemään), jos tulee hyviä kasvatuspaikkoja niin lisäilen n.5-10%iin ja yli 15% pidän vain harvoin. Lähinnä Kamux on viime aikoina heilunut tuolla 15-20% tienoilla.

Näyttökuva 2020-9-30 kello 13.21.34

21 tykkäystä

Pistetäämpä omastakin salkusta ensimmäinen päivitys ja alla pikaiset kommentit vielä :slightly_smiling_face:
Pari ostosta on mielessä, jotka ennen Q3:sta tullaan tekemään :wink:
Kommentit, risut ja ruusut ovat tervetulleita :stuck_out_tongue:
image

Qt
Todella hyvää tulosta kvartaali kvartaalilta ja tulevaisuus näyttää valoisalta. Teknologia ja kosketusnäytöt jatkuvasti vahvemmin esillä kaikkialla. Kasvupotentiaali erittäin iso edelleen ja mahdollinen tulevaisuuden markkinaosuus hyvin merkittävä.
Kamux
Johtava asema Suomen markkinalla ja laajeneminen käynnissä Ruotsissa ja Saksassa. Tuloksenteko vahvaa ja osinkokin kohtalainen.
Fortum
Salkun vakain osingonmaksaja ja osinkokone. Mukana myös rakentamassa puhtaampaa tulevaisuutta vedyn saralla.
Harvia
Vahvaa tulosta tekevä suomalaispiirteinen yhtiö, jolla hyvät mahdollisuudet laajentua spa-markkinalla. Maksaa lisäksi kohtalaista osinkoa.
Metso Outotec
Synergiaedut alkavata tuottamaan tulosta ja seuraavina vuosina tullaan näkemään hyvää tulosta. Maksaa myös kohtalaista osinkoa.
Smart Eye
Autoilun turvallisuus ja teknologian kehittyminen ajavat yhtiön kasvutarinaa. Tulevaisuuden potentiaali erittäin suurta ja kilpailijoita ei paljoa.
CapMan
Salkun toinen osinkokone, maksaa erittäin korkeaa kasvavaa osinkoa. Yhtiö oli varainhoito-sektorilta koronan vaikutuksista parhaimmin selvinneitä yhtiöitä. Tuloksenteko vahvaa tulevaisuudessa.
NEL
Tulevaisuuden yhtiö. Mukana rakentamassa puhtaampaa tulevaisuutta vedyn saralla. EU:n vetystrategiat ja puhtaamman tulevaisuuden megatrendit yhtiön puolella.
Tecnotree
Käänne käynnissä, jonka myötä mahdollisuus hyvään jatkuvaan tuloksentekoon sekä kasvamiseen.

Kaikissa yhtiöissä on tietysti omat riskinsä. Itse näen omistamissani yhtiöissä tuottopotentiaalin riskien arvoisena. Yhtiöitä koskevista ketjuista saa loistavasti lisää tietoa ja perusteluja omistaa tai olla omistamatta yhtiötä!

19 tykkäystä
Osake Painotus
Advanced Micro Devices Inc 10,5 %
Align Technology Inc 10,3 %
Apple Inc 10,2 %
Skyworks Solutions Inc 10,2 %
Nvidia Corp 10,2 %
Qorvo Inc 10,1 %
PayPal Holdings Inc 10,0 %
FedEx Corp 9,8 %
Adobe Inc 9,4 %
ServiceNow Inc 9,4 %

Sellainen huomio noista osakemääristä että riippuu sijoitustyylistä kuinka paljon on liikaa. Fundamenttisijoittajalle tuo 10 on varmaan ihan järkevä yläraja, mutta puhdas momentum sijoittaja pystyisi helposti pyörittämään 100 osakkeen salkkua koska kaiken oleellisen näkee pörssikursseista. Itse pyöritän nykyään 10 osakkeen salkkua koska tutkittuani asiaa totesin että vähemmän hajautettu salkku tuottaa paremmin, mutta esimerkiksi kesällä minulla oli vielä 35 osakkeen salkku ja sijoitusstrategiastani johtuen sen hoitaminen ei oikeastaan vienyt kuin ehkä 10 minuuttia viikossa (Nykyään eri osakemäärästä ja hieman eri strategiasta johtuen aikaa kuluu ennemminkin noin 10 minuuttia kuussa).

8 tykkäystä

Tykkään pitää salkussa ainoastaan 9-15 firmaa, jolloin seuraaminen ja kaupankäynti on huomattavasti helpompaa kuin isommalla määrällä. Alle 0,5% paino salkusta on sen verran mitätön, että mieluummin lisään tuon verran johonkin entiseen omistukseen kuin lähden ostamaan uutta.

Salkusta löytyy nyt pitkäaikaisina sijoituksina Marimekko, Tokmanni, Kamux, Harvia ja Smart Eye. Niille olen ajatellut antaa vuositolkulla aikaa suorittaa. Muut on käytännössä jonkinlaisia “arvosijoituksia” eli jos löydän parempaa tuotto-odotusta tilalle niin vaihdan mieluusti. Uskon kuitenkin, että melko kauan myös konepajat ja Siili pysyvät salkussa.

Yritän olla ihastumatta liikaa yhtiöihin ja senpä vuoksi esim QT lähti vasta myyntiin. Minulla on monen firman kohdalla sellainen asenne, että pitkäaikainen omistus ei haittaa, mutta mikäli hinta nousee kohdalleen ja tulevien vuosien tuotto-odotus kärsii niin olen valmis luopumaan aiemminkin.

Suomalaisten firmojen seuraaminen on huomattavasti helpompaa kuin ulkomaalaisten, joten olen siirtänyt panokseni pääasiassa Suomi-firmoihin. Isken kiinni aliarvostettuihin firmoihin (Tieto, Siili, Tikkurila, Tokmanni, Valmet, M.O) ja myyn sitten kun aliarvostus muuttuu yliarvostukseksi tai rahalle löytyy parempi kohde. Uskon, että nämä firmat tulevat laittamaan tiskiin kovat Q3- lukemat. Monen kohdalla on tietysti kurssissakin odotuksia.

Jaan ensimmäistä kertaa myös avopuolison salkun. Hänelle tehdään käytännössä pelkkiä ostoja. Ainoastaan yksi ETF ja pari surkeasti suorittanutta ruotsalaista firmaa on päätynyt myyntilistalle reilun vuoden mittaisen sijoitusuran aikana. Viimeinenkin turha ETF oltaisiin myyty, mutta se on valitettavasti Nordnetissä ja 15e:n myyntikululla saa jäädäkin sinne. Nordean 1% kulukatto mahdollistaa pienemmätkin kaupat ja sen takia lähes kaikki sijoitukset on Nordeassa. Salkkuun tulee parin päivän päästä Swedbank Robur Småbolagsfond Sverige- rahasto reilu 14%:n painolla.

11 tykkäystä

Ihan hyvää ja rakentavaa kritiikkiä edellä salkun sisältämistä osakemääristä, kymmenen osakkeen salkku on varmaan se optimimäärä tuoton maksimoinnin kannalta, jos osaa valita sijoitukset huolella. Ja tätä on tuotu mm. indersin podcasteissa esille useaan otteeseen.

Tähän liittyen niin tiedättekö onko olemassa aktiivisesti hoidettuja rahastoja joissa olisi sama sijoitusstrategia käytössä, jossa sijoitusten määrä pyörii siinä 10 osakkeen kieppeillä? Itselläni ei ole tullut vastaan, vaan tyypillisesti yli vähintään 30 sijoitusta salkussa, miksi näin jos 10 riittää? En ole kyllä hirveästi niitä pläräillyt, mutta ei ne kovin yleisiä tunnu olevan.

En ole törmännyt. Tukholman sijoitusyhtiö Svolderilla on 17 sijoitusta (pienyhtiöitä) salkussa mikä on ainakin alle 20. Svolderin osake on muuten noussut 10 vuodessa +500% ja siihen osingot vielä päälle. Hyppäsin kyytiin toukokuussa.

Salkun sisältö -keskusteluun:
Olen ihaillut Redeyen Top Picks -salkun tuottoa ja hiljattain veivasin os-tililtä muut osakkeet aot:lle ja ostin koko top picks salkun vastaavine painoineen ost:lle. Yhteensä 14 osaketta tukholmasta, pienyhtiöitä, hajautus on passeli. Top picks salkku on 20% koko sijoitussalkustani. Mielenkiintoista seurata, miten tämä strategia onnistuu. Luulen, että ihan mukavasti. :+1: Ainakin helppo strategia eikä vaadi paljoa aikaa. Tavallaan tätä voi osittain verrata rahastosijoitukseen, paitsi että ostot ja myynnit pitää toteuttaa itse salkunhoitajan näkemyksen mukaan.

Pääsalkku edelleen omassa hoidossa. Katsotaan kumpi kehittyy paremmin.

7 tykkäystä

Vähän tulee suolaisehkot kulut rahastolle jos tämän takia pitää voimassa 350sek/kk premium tilauksen? 400e vuodessa karkeasti, eihän se täydelle ost:lle mahdoton ole jos ei tule älyttömästi kaupankäyntiä päälle.

Ihan totta, että ei ole ilmaista. Iso kynnys maksaa pienellä salkulla, vaikka kolmasosan saakin verovähennyksenä takaisin.

Mulla on samassa taloudessa toinen, jota palvelu kiinnostaa, niin reilu kymppi jää enää maksettavaa per nenä kuussa veronpalautuksen jälkeen.

1 tykkäys