Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

Talouselämä-lehden (25.5.2022) vertailuun oli otettu eurooppalaisia osakkeita, joissa analyytikkokonsensus on osta ja joissa on eniten nousuvaraa tavoitehintojen perusteella.

Listan 15 suurimman potentiaalin yhtiöistä löytyi myös Helsingin pörssin kruununjalokivi Qt Group , jonka nousuvara näyttäisi olevan 82,5 % (neljä analyytikkoa).

Tässä ovat houkuttelevimmat eurooppalaiset osakkeet – Joukossa mukana yksi Suomi-yhtiö | Talouselämä (Tilaajille)

Lisäys 1:Artikkelissa keskitytään Suomen ulkopuolisiin yhtiöihin, Qt mainitaan vain lyhyesti.

8 tykkäystä

Tosi hyvä postaus! :slight_smile:

Aika näyttää, minkälaisen lisän jakelulisenssit tuo Qt:n “perussofta” liiketoiminnan päälle.

Tämä hävettävän kökkö vertaus, mutta Adobe on pystynyt viime vuosina keskimäärin päälle 30 % liikevoittomarginaaliin (tänä päivänä 36 %).

Kun en Qt:n työkaluja käytä, olen naiivissa mielessäni rinnastanut Qt:n työkalut kuin Adoben vastaaviin luovassa työssä. Mitä jos Premiere Pron, Photoshoppien yms. perus kuukausimaksun päälle joutuisi vielä maksamaan Adobelle jakelulisenssiä niillä työkaluilla tehdyistä videoista. :smiley: Tottakai Adoben tapauksessa se ei toimisi ja olisi hyvin epäreiluakin, mutta teoriassa kannattavuus repeytyisi entisestään.

39 tykkäystä

Ilmeisesti Adobella on jotain tuollaista toimintaa ollutkin, jos oikein ymmärrän ao. linistä. Tosin hyvin pientä 0.3B$. (Ok, enemmän kuin Qt:n liikevaihto :smile:)

https://www.trefis.com/data/companies/VMW/no-login-required/KvEbwXy8/Adobe-s-Revenues-How-Does-Adobe-Make-Money-

Alkaa menemään ketjun aiheen ohi. Sori siitä.

12 tykkäystä

@Antti_Luiro Hieman ihmetyttää kuutin avainlukutaulukon vuoden 2024e osinko 0,59€. Vaikka erityisesti kuutin osalta osingon ennustaminen lienee arvailua, niin tokkopa se kuitenkaan pienenee tuloksen skaalautuessa. Vuoden 2023e osinkoarvaus kun on 0.6€

5 tykkäystä

Hyvä huomio, vuoden 2024 osinko on ollut meidän mallissa tulosennusteissa kiinni toisin kuin 22-23 osingot. Katsotaan seuraavan päivityksen yhteydessä osinkoennusteisiin viilaukset :+1:

8 tykkäystä

En ehtinyt aikanaan heti tuoreeltaan katsoa Qt:n webcastia läpi, mutta kuuntelin sen nyt viimeisten viikkojen aikana kolmisen kertaa läpi ja tunnelma on mielestäni vallan härkämäinen. Kannattaa ehkä ottaa tosin huomioon, että olen aika optimisti Qt:n pitkä aikavälin suhteen muutenkin, mutta jos luette tämän mun vapaamuotoisen litteroinnin (jos haluat tarkat sitaatit, niin katso webcast), niin onhan tässä erityisesti seuraavat kohdat todella hyvän kuuloisia:

  • Kilpailutilanne (tässä Juha mielestäni suorastaan innostui, kun kuvasi Qt:n kilpailutilannetta)
  • Asiakaskäyttäytyminen ja -tyytyväisyys
  • Oma myyntikanava ja sen tuomat mahdollisuudet
  • Kasvumahdollisuuksien laajeneminen
  • Pyrkimys laskuttaa elinkaari + muu tuotekehitys ja yritysostojen potentiaali

Tässä muistiinpanoni Q&A-sessiosta:

Miksi olette niin luottavaisia ohjeistukseen vaikka Q1 oli pehmeä?

  • Ohjeistuksessa ei ole mitään epäorgaanista sisällä. Ohjeistus on suunniteltu saavutettavaksi orgaanisesti.
  • Meidän bisnes on sellaista, että se kasvaa vanhan bisneksen päälle.
  • Haluan muistuttaa, että Q2 kasvu-% tulee olemaan pienempi kuin 2021.
  • Pipeline (ymmärtääkseni tällä tarkoitetaan yleisesti uusasiakashankinnan ja vanhojen asiakkaiden kasvamisen/laajentamisen näkymää) on niin hyvä, että tulemme pääsemään 30-40 % kasvutavoitteeseen.
  • Q4 on yleensä erittäin kiireinen ja yleensäkin kvartaalien loppua kohti toiminta aina kiihtyy.
  • Ei olla mielestäni tämän hetken tiedon mukaan päätymässä edes ohjeistuksen alalaidalle (”not even on low-side of guidance”).
  • Q1 oli aivan vuosisuunnitelmamme mukainen.

Lipsahtiko yhtään diilejä seuraavalle kvartaalille?

  • Ainahan niitä lipsahtaa, mutta se on meidän bisneksessä ihan normaalia.
  • Q2 kasvuprosentti tulee olemaan pienempi kuin meillä normaalisti.
  • Nyt ei osunut mitään isoja diilejä Q1:lle.

Jakelulisenssitulot, kasvoiko ne kuten toivoitte?

  • Q1 jakelulisenssitulot eivät olleet ihan siellä missä olisimme halunneet niiden kasvulukujen osalta olevan.
  • Näemme kyllä ne syyt, miksi ongelmia jakelulisenssitulojen kertymisessä on (ymmärtääkseni COVID-rajoitukset Kiinassa, Ukrainan sota ja näiden aiheuttamat komponentti-/raaka-ainehaasteet).
  • Lähinnä jakelulisenssituloja tuottavissa asiakkaiden tuotteissa on ollut viivästyksiä (luokkaa ”kuukausia”), peruutuksia ei niinkään.
  • Ainoa isompi riski on Kiinan tiukat COVID-rajoitukset, joiden osalta nykytilanne on meille vielä siedettävä ja kokonaisuuden kannalta jakelulisenssitulot ovat suunnittelemassamme vuosihaarukassa. Jakelulisenssitulojen kertymistäkään ei kannata tarkastella kvartaalikohtaisesti.

Jakelulisenssitulot vrt. kehittäjälisenssit Q1/2022?

  • Koko liikevaihto ja sen kasvu oli kokolailla kuten haluttiin, mutta jakelulisenssitulot hieman odotuksien alle ja kehittäjälisenssit ehkä hieman vahvempaa kuin odotimme sisäisesti.
  • Itse katson 6 kk jaksoissa bisneksen kasvua.
  • Tulemme olemaan H1/2022 hyvin lähellä sisäistä tavoitettamme.
  • Jakelulisenssitulojen pehmeys tulee lähinnä komponenttipulasta.

Isot asiakkaat vrt. pienet asiakkaat ja omat odotukset asiakasrakenteesta?

  • Meidän asiakassuhteet ovat erittäin pitkiä ja vakaita.
  • Uusasiakashankinta normaalisti à kontakti/liidi esim. verkkosivuilta, testaus, tutustuminen, pilotti ja sitä kautta laajentaminen Qt:n käytössä.
  • Asiakasrakenteessa ei sinänsä vaihtelua esim. kvartaalien välillä.
  • Monet isommatkin asiakkaat nyt laajentamassa esim. laadunhallintatyökaluihimme (Froglogic).
  • Meillä on hyvin monimuotoinen asiakasportfolio.
  • Asiakkaiden osalta näkyy jotakin Ukrainan sotaan liittyvää pehmeyttä, mutta ei kovin paljon.

Luottamus ohjeistukseen ja sen ylälaitaan päätymiseen?

  • Pipeline (asiakasaktiviteetti, joka 2022 generoituu liikevaihdoksi) on hyvä.
  • Kun ohjeistus annettiin, niin ei tietenkään tavoiteltu 30 prosentin kasvua sisäisesti, ja mikään ei ole tämän osalta muuttunut.

Oletteko nähneet muutoksia asiakaskäyttäytymisessä ja miten se on esim. vaikuttanut asiakkaiden haluun ostaa kehittäjälisenssejä?

  • Monet asiakkaat suunnittelevat tuotteille hyvin pitkiä elinkaaria, jotka ovat monia vuosia.
  • Lyhyen aikavälin haasteiden ei usein anneta vaikuttaa päätöksentekoon.
  • Asiakkaamme eivät ole muuttaneet pitkän aikavälin suunnitelmiaan.
  • Näemme tervettä kasvua kehittäjälisensseissä.
  • On ehkä mahdollista argumentoida, että Ukrainan sota vaikutti Eurooppaan, koska se kehittyi heikommin kuin P-A, ja P-A kehittyi erittäin hyvin.
  • Tällä hetkellä Kiinassa on hyvin vaikeaa tavata asiakkaita tai saada diilejä lukkoon.
  • Mutta ei projekteja tällä hetkellä kuitenkaan laiteta tauolle tai peruta, vaikka onkin COVID- ja geopolitiikkauhkaa jne.

Kilpailutilanne?

  • Meillä on edelleen ne kilpailuedut kuin ennenkin.
  • 2015-16 tehtiin päätös omasta myyntikanavasta ja omista paikallistoimistoista. Meillä on paikallinen presenssi asiakkaiden kanssa heidän kielellään.
  • Voimme laittaa kasvaessamme entistä enemmän panoksia tuotekehitykseen ja uusien tuotteiden tuomiseen markkinoille, kasvattaa meidän markkinaa, ja tuoda kaikki uudet tuotteet helposti kaikille markkinoillemme ja asiakkaillemme.
  • Näen meidän kasvumahdollisuuksiemme itse asiassa kasvavan perustuen meidän aiempiin strategisiin valintoihimme.
  • Olemme erittäin hyvässä tilanteessa.
  • Uusia kilpailijoita ei ole ja muutamat pienet kilpailijat ovat jopa katoamassa.
  • Onko meillä kilpailuetumme? Kyllä, meillä on, etenkin embedded-puolella pärjäämme hyvin.
  • Me kehitämme tuotteitamme koko ajan paremmaksi ja keräämme koko ajan kehittäjiltä palautetta.
  • Meillä on loistava tuote, josta ihmiset ovat iloisia. Ei mitään hätää sen suhteen.
  • Asiakkaat haluavat koko ajan yhä parempia graafisia käyttöliittymiä ja kysyntä on kasvamassa. Rakennat sitten auton tai jääkaapin, niin digitaalisen käyttäjäkokemuksen on oltava koko ajan parempi.
  • Markkina on olemassa ja se on kasvamassa.
  • Jos katson 2025, niin en ole lainkaan huolissani, että markkina olisi silloinkaan saturoitumassa.
  • Pitää olla varovainen sanoissaan, mutta: olen tyytyväinen, että on kilpailua, koska se kertoo, että on olemassa houkutteleva markkina. Mutta markkina on kasvamassa vielä vuosia ja siellä on kyllä tilaa meille.

Digital advertising:

  • Meillä on pilottiasiakkaita ja meillä on hyvä pipeline tämän suhteen. Nyt katsotaan miten liikevaihtoa kehittyy asiakkaille piloteissa.
  • Ansaintalogiikkana on nyt, että otamme osuuden mainos-liikevaihdosta.
  • Käytännössä päätetään missä on mainosvideo/-banneri jne. ja valitaan, että laitetaanko omaa mainosta vai ulkoisen mainostajan tuotteita/palveluja mainoksiin.
  • Tarjoamme a) mainostyökalun ja b) mainokset (Qt:lla pilotissa ilmeisesti jonkinlainen valikoima mainostajia, joiden mainoksia voi tuotteisiinsa suunnitella?).
  • Monet asiakkaamme haluavat DA-ominaisuuden, kaikki ei.
  • Isompi visiomme on, että haluamme liikevaihtoa tuotteiden elinkaaresta:
    • Saamme nyt laskutettua tuotekehityksen ja tuotteen myynnin, mutta eikö olisi mahtavaa saada liikevaihtoa myös tuotteen elinkaaren ajalta?
    • DA on yksi mahdollinen tapa toteuttaa tämä: Menestyykö se? Sitä ei vielä tiedä. Tuleeko siitä liikevaihtoa 2022? Ei. Menestyykö se seuraavan 18 kk aikana? Toivon niin, tai sitten lopetan puhumisen siitä. Mutta emme lopeta ponnistelujamme etsiessämme mahdollisuuksia saada tuottoa Qt:lla kehitettyjen laitteiden elinkaaresta.

Markkina taisi odottaa korkeampaa kasvua (>50 % 2021) kuin ohjeistuksemme?

  • Emme uskoneet, että voisimme ylläpitää 50 % kasvua YoY, emmekä suunnitelleet ohjeistavamme sellaista.
  • Toistan, että emme ole edelleenkään ohjeistuksen alalaidassa, mutta ohjeistuksen sisällä kyllä.
  • Viime vuonna meillä oli Q2:lla iso kauppa, joka vaikutti koko vuoden kasvulukuihin aika merkittävästi.
  • Myös Q4/2021 oli aika kova.
  • Yleensä Q1 on hiljainen, Q2 kovempi, Q3 hieman hiljaisempi ja Q4 sitten vuoden kovin, mutta en osaa sanoa, että mistä tämä vaihtelu johtuu.
  • Kvartaalimme vaihtelevat, joten emme tule tekemään kasvua suoraviivaisesti.
  • Uskomme vahvasti, että teemme kasvua 30-40 % 2022.
  • Teemmekö jonkun Q2/2021 megadiilin? Q2:lla emme, mutta tulevaisuudessa kyllä teemme. On kuitenkin erittäin hankalaa arvioida, että milloin ne tulee.
  • Tämän vuoden ohjeistus ei pidä sisällään oletuksia Q2/2021 megadiilin kaltaisesta tulosta vaan se on rakennettu ns. perustason orgaaniseen kasvuun perustuen.

Ollaanko voitettu uusia asiakkaita kilpailijoilta? Vai siirtymisiä omista systeemeistä Qt:n käyttöön?

  • Molempia. Kun asiakkaat alkavat suunnitella uusia tuotteita, me menemme sisään ja teemme PoC:ja tai demoja, joilla demonstroimme mitä Qt:lla voi tehdä ja minkälaista rautaa Qt:lla tehtyihin graafisiin käyttöliittymiin tarvitaan.
  • Monet luopumassa omista työkaluistaan ja vaihtamassa Qt:n tuotteisiin, koska siten he saavat paremman tuotteen, vapauttavat omat ylläpitäjänsä ja saavat uskottavan roadmapin à Näissä tilanteissa ”it`s an easy sell”.
  • Uusi asiakas vakuutetaan PoC:lla ja demolla ja pärjäämme tässä hyvin. Yleensä kun saamme uusia asiakkaita, niin he ovat tyytyväisiä ja iloisia, ja haluavat tulevaisuudessa laajentaa käyttöä.
  • Vanhat asiakkaat: kasvatamme liiketoimintaamme, haluamme laajentaa Qt:n käyttöä, joten mitkä ovat jatkosopimuksen ehdot? Yleensä tehdään raamisopimuksia, jossa voidaan joustavasti laajentaa käyttöä asiakkaan eri yksiköissä ilman hankintapäätöksiä.
  • Meidän pitää pitää tuotteemme kilpailukykyisenä ja sellaisena se tulee pysymään, koska meillä on maailman paras tuotekehitystiimi.

Vaikea näitä kuunnellessa on kovin pessimistinen olla.

232 tykkäystä

Mustakin pääosin kuulostaa loistavalta. Kiitti Summarystä.

Mitäköhän tää tarkoittaa? Eiks ne just tätä tavoittele ja lähemmäs 40%:ia

Tota aiemmin linkattua kuvaajaa kun kattoo, ni tarkottaisko siis 15-25%? Sillon päädyttäis H1:llä johonkin 70 miltsiin ja koska h2 on aina parempi, ni varmaan se 140 miltsii sieltä tulis. Mitä se ohjeistamaton epäorgaaninen kasvu sit on?

5 tykkäystä

Muistetaan että johdon ohjeistus on aina ollut hyvin konservatiivinen. Tarkoittanee sitä että ennemminkin mielessä oli ohjeistuksen ylälaita minimissään kun ohjeistus annettiin.

Sen sijaan että katsoisin historiallisia kasvuprosentteja kvartaalitasolla, miettisin ennemmin absoluuttisia euroja. Jo 15% YoY kasvu tarkoittaisi euroissa 39 miljoonaa. Tämä olisi todella todella kova luku ílman megadiilejä. Q4 on aina selvästi kovin kvartaali ja viime vuoden Q4 päästiin 37 miljoonaan. Paha tietenkin sanoa mutta jos Q2 päästään edes jonkinmoiseen kasvuun ilman isoja diilejä, tämä olisi hyvä saavutus.

Rekrytahti näyttää jatkuvan vauhdikkaana. Oman seurannan mukaan huhti- ja toukokuussa rekryttiin yhteensä yli 30 osaajaa. Q1 mentiin todella kovaa kun lähes 60 henkilöä liittyi rinkiin. Viime vuoden Q2 luku pitää sisällään Froglogin 36 työntekijää.

86 tykkäystä

Nordnet ilmoitti juuri, että kuutin lainoitusaste nousee huomenna rouheasti 50% → 70% Kyllä nyt passaa kauhoa oikeen vivuksi asti :sunglasses:

41 tykkäystä
45 tykkäystä

Applen tuoreessa keynotessa myös auton infotainment aihealueena:

11 tykkäystä

Olenko ymmärtänyt oikein, että applen CarPlay on kilpaileva tuote Qt:lla tehdyille infotainmenteille? Pystyykö autossa olemaan molemmat rinnakkain? Tai CarPlay, jossa Qt:lla tehtyjä sovelluksia? Osaako joku avata hieman tätä kuviota.

Kiitos etukäteen.

2 tykkäystä

Onko tämä Applen tuote nyt sellainen joka korvaa valmistajan omat instrumenttinäkymät? Vaatii siis varmasti autonvalmistajien hyväksynnän mutta siellä pohjalla on joku default-näkymä niille joilla ei ole Applea tai ei halua yleensä käyttää Carplaytä.

Mielenkiintoinen uutinen, ei taida suoraan liittyä QT:n mutta yleisellä tasolla vahva vinkki Applen tulevan mukaan voimalla autopuolellekkin. iCarin ensiaskeleet?

1 tykkäys

Ei, eivät autofirmat sentään anna koodiaan Applen tehtäväksi.

Vaan tämä on tapa kustomoida auton näyttöjä kännykästä käsin ja lähettää dataa auton infotainment-näyttöihin kännykästä (musiikkia, videota jne). Itse auton systeemien pitää edelleen toimia ihan normaalisti jos ei iLelua ole mestoilla. Ja ne auton systeemit voi edelleen toteuttaa QT:lla vaikka ne tukisivat Carplayn kautta “skinausta” Applen virityksellä.

Se että tämä tukee myös instrumenttinäyttöjen kustomointia on uutta, mutta kyllä ne instrumenttinäytöt edelleen hoitaa auton oma tietokone, se vaan tukee Applen CarPlayn ominaisuutta määritellä miltä ruutu näyttää kännykästä käsin ja intergroida ruutuihin dataa kännykästä.

Lisäksi voi huomioida että autonvalmistaja päättää mitä auto tukee. Se, että CarPlay mahdollistaa tällaisen ei välttämättä tarkoita että autonvalmistajat ovat valmiita sotkemaan omaa brandia ja designiä. Eli sen uuden Mersun blingbling-digitaaliclusteria et välttämättä silti customoi jos Mersu päättää että et voi.

24 tykkäystä

Tätä pohdin itsekin ja päädyin siihen, että yksikään autonvalmistaja tuskin haluaa segmentoida tuotteitaan vain ja ainoastaan Apple-käyttäjille.

6 tykkäystä

En ihmettelisi, vaikka tähän pidemässä juoksussa mentäisiin. Google Automotive on jo saanut jalansijan sisäänrakennettuna mediaratkaisuna ja uskon vahvasti, että myös Apple tähän pyrkii. En näe mitään perustetta autonvalmistajille tehdä omaa softaa sen enempää, kuin Applen/Googlen/Amazonin (Stellantis yhteistyö) tarjoamien ratkaisujen kustomointi edellyttää. Eli tulevaisuus olisi sama kuin puhelimissa, joissa valmistajat erottuvat lähinnä Androidin kustomoinnilla.

2 tykkäystä

Eikö Panasonic Avionics käytä QT:ta lentokoneiden in-flight entertainment systeemien tekoon?

He hakevat product manageria ads platformin tekoon:
https://www.indeed.com/m/viewjob?jk=cecf089a7c6ab9e0

9 tykkäystä

Juu, kaikille lentoyhtiöille jotka PACin laitteita käyttää - oli kyseessä sitten Panasonicilta lisensoitu geneerinen “voit vaihtaa bannerin värin” IFE, tai sitten lentoyhtiön itse koodaama custom. Versio siinä on tosin rajoitettu iänvanhaan Qt:n versioon 5.5.1, jolle ei enää ole virallista tukea. Näkyy esim. siinä, että MacOS 12 Monterey’hin ei voi asentaa sitä, vaan kaatuu virheeseen, joka on Qt:n tiedossa eivätkä korjaa. Lentoyhtiö ei voi päivittää itse sitä versiota, se on PACin ja lentokoneen valmistajan (Airbus, Boeing) keskenäinen juttu. Ja muutokset koskisivat kaikkia lentoyhtiöitä, minkä vuoksi ovat olleet erittäin nihkeitä. Kovalla väännöllä saatiin node 8 kylkeen node 12 :slight_smile:(joka ei sekään ihan öhöm… uusin ole).

7 tykkäystä

Hei,

Inderesin laaja raportti Qt:sta on syyskuulta 2020.
Kuinka paljon rapsasta on kuranttia?
Ilman sarvia ja hampaita, onko Qt teillä oikeasti seurannassa? @Mikael_Rautanen

Ville

5 tykkäystä

Laajat raportit päivittyvät parin vuoden välein. Yhtiöpäivitykset sitten kvarttaleittain tai jos jotain isompaa tapahtuu. Kyllähän tuo edelleen pääosin kuranttia tavaraa on. Voisi olettaa, että kohta on uutta laajaa raporttia tulossa. Luonnollisesti niistä ei etukäteen hihkuta. Tägätään vielä nykyinen analyytikko @Antti_Luiro

Täytyy sanoa, että aika menee nopeati tuntuu kuin vasta hetki sitten tuo viimeisin laaja raportti oli uunituore.

2 tykkäystä