Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

Apple’s new car software could be a trojan horse into the automotive industry

6 tykkäystä

Spotify lopettanut Car Thing -härpäkkeen valmistuksen: Spotify has stopped making its Car Thing dashboard accessory - The Verge

Qt tiedotti lokakuussa, että Spotify valitsi Qt:n Car Thingin kehitysympäristöksi: Spotify on valinnut Qt-teknologian uusimman innovaationsa, autojen Smart Player -soittimien kehitysympäristöksi

68 tykkäystä
43 tykkäystä

OP päivittää tavoitehinnan. Osta 144e (150) nojaavat jo vuoteen 2024 EV/sales 12.5

Q2 ennustavat 36,8m eli kasvua 9% vertailukauteen.

Tulosennakko raportti luettavissa kokonaisuudessa OP sivulta.

Edit. Korjatkaa jos olen väärässä, mutta OP analyysien lukemiseen tarvitsee OP tunnarit? Vaatiiko jopa AOT/OST tilin avaamisen kyseiseen pankkiin? En muista. Mutta muistan että OP oli näistä raporttien yleisestä jakamisesta tosi tarkka :grin::grinning:

56 tykkäystä

Mielenkiintoista, että ennustavat negaria tälle vuodelle. Sivulla 6 liikevaihdon kasvuennuste on 29% joka on alle yhtiön ohjeistuksen. Varelius Q1 tulosjulkistuksen yhteydessä sanoi ennustehaarukan ylälaidan olevan lähempänä, joten tässä kohtaa OP ei ehkä ole tilanteen tasalla.

Edit. Onhan se myös ihan ensimmäisellä sivullakin.

5 tykkäystä

Huomenta ketjuun :slight_smile:

Muistutan vielä näistä OP:n raporteista, niitä ei saa kopsata kopioida tänne, referoida niitä saa jonkin verran.

Siksi poistin täältä viestin, jossa oli kopsattuna tuo OP:n tekemä QT-rapsa.

Kiitos!

18 tykkäystä

Sijoittaa ei tarvitse, mutta tarvitsee avata jompikumpi jotta pääsee nauttimaan sijoittajan palveluista joihin rapsat kuuluu. Palvelupakettien hinnat sitten riippuu, onko omistaja-asiakas vai ei (alk. 0€).

5 tykkäystä

|12.27|Kauppalehti||
| — | — | — |
|Maailman neljänneksi suurin autonvalmistaja Stellantis takoi tulosta, vaikka myynti heikkeni – Osapula mahdollisti vahvan hinnoitteluvoiman|

Maailman suurimpiin autonvalmistajiin lukeutuva Stellantis onnistui kasvattamaan sekä liikevaihtoaan että liikevoittoaan ensimmäisellä vuosipuoliskolla. Luvut ylittivät analyytikoiden odotukset.

Liikevaihto nousi vertailukaudesta 17 prosenttia noin 88 miljardiin euroon. Kasvu on erityisesti vahvan hinnoitteluvoiman ja kalliimman hintaluokan automyynnin ansiota.

Yhtiön oikaistu liikevoitto nousi 44 prosenttia noin 12,4 miljardiin euroon. Analyytikot olivat Reutersin mukaan ennakoineet 9,42 miljardia euroa, joten tulos oli odotuksia parempi. Käyttökate nousi 11,6 prosentista 14,1 prosenttiin.

Stellantis-konsernin merkkikatalogiin kuuluvat muun muassa Alfa Romeo, Chrysler, Dodge, Jeep, Ram, Citroën, Peugeot, Fiat, Lancia, Maserati ja Opel.kursivoitu teksti

Tämä lienee erittäin hyvä merkki⬆️

34 tykkäystä

Miten näet että tämä olisi Qt:n vinkkelistä hyvä merkki, jos kappalemääräinen myynti on alhaisempi?

12 tykkäystä

Jos toimialan merkittävän yrityksen tulos ylittää ennusteet +30% on se hyvä merkki myös muille. Eilen samansuuntaista MB:ltä

Qt:n jakelulisenssien tuotto perustuu ymmärtääkseni myytyihin kappalemääriin. Tässä myydyt kappalemäärät ovat pienentyneet.

31 tykkäystä

Oma logiikkani menee näin Stellantiksen tuloksen osalta.

QT ei liene juuri saanut jakelulisenssituottoja Stellantis tuotteiden kautta (toimitukset alkoivat 2021 lopulla), joten QT:n jakelulisenssikappalemäärät tulevat nousemaan.
Se että Stellantis on voinut nostaa hintoja kovan kysynnän vuoksi kertoo taas, että kun tuoteita voidaan tehdä enemmän, on niille kysyntää. Tämä johtaa jatkossa entistä suurempaan Qt-jakelulisenssikappalemääriin

Jos olisi käynyt siten, että Stellantis ei olisi takonut kovaa tulosta, olisi se merkinnyt tuotteiden heikompaa kysyntää (heikompaa hinnoitteluvoimaa), joka olisi tulevaisuudessa todennäköisesti merkinnyt vähemmän Qt-jakelulisenssejä

22 tykkäystä

Aika paljon täällä kommentoidaan/spekuloidaan autoteollisuutta ja QT:tä. Mutta mikä on loppujen lopuksi autoteollisuuden osuus QT:n liikevaihdosta tai jakelulisensseistä? Onko tästä jotain valistunutta arvausta tai jopa faktaa?

10 tykkäystä

Laajasta rapsasta, eli joku 15-40% varmaan oikealla pallokentällä:

28 tykkäystä

Tätä ei tainnut olla täällä, mutta VAG:n mukaan myynti romahti kesäkuussa:

Reutersin mukaan kaikki neljä EU:n suurta markkina-aluetta, Espanja, Italia, Saksa ja Ranska, ilmoittivat autojen rekisteröintien vähenemisestä.

Uusien autojen rekisteröinnit ovat laskeneet 12 peräkkäistä kuukautta.

Tässä maailmantilanteessa lienee turvallista olettaa, että automyynti ei ihan heti raketoi. Mikä lie vaikutus markkinakorkojen nousussa autojen rahoitussoppareihin jne.

Ei näistä kyllä Qt:n kannalta hirveän positiivisia uutisia saa?

11 tykkäystä

Qt:n kohdalla puhutaan paljon jakelulisenssituloista ja sen ympärille tämä autoteollisuuden tilannekin kaiketi kietoutuu. En pidä asiaa mitenkään vähäpätöisenä, koska jakelulisensseillä on potentiaalia olla upeasti skaalautuvaa huikean marginaalin tuloa. Olen kuitenkin kärsivällinen odottelussani ja kiinnitän huomioni tällä hetkellä edelleen ensisijaisesti kehittäjälisenssimyyntiin. Jos ja kun kehittäjälisenssimyynti on edelleen yli odotusten, niin kyllä ne jakelulisenssitulot sieltä sitten aikanaan tulevat.

Tällä hetkellä kasvu lepää vielä suurelta osin kehittäjälisenssien harteilla, joten jakelulisenssituloilla ei siten ole lähitulevaisuudessa myöskään aivan massiivista vaikutusta yksittäisen kvartterin tulokseen. Eli kyllä se taitaa olla loppuvuoden osalta kehittäjälisenssitulot, jotka määrittävät suurimman osan kokonaisuudesta.

Tottakai olisi hienoa jos sekä kehittäjälisenssit että jakelulisenssit kasvaisivat yli odotusten. Mutta jos pitää valita jompikumpi, niin pitkän horisontin sijoittajana haluan mieluummin nyt pohjaa tulevaisuuden kasvulle, ja siksi priorisoin omissa papereissani kehittäjlisenssimyyntiä.

Tässä vielä muistutuksena johdon kommentit Q1-webcastista:

40 tykkäystä

Mercedeksen posari johtui nähdäkseni sekä hyvästä kysynnästä kaikilla markkina alueilla että erityisesti parantuneesta tilanteesta toimitusten suhteen (komponentti pula ei yhtä paha). Joten kyllä tässä on merkkejä jo paremmasta.

13 tykkäystä

Ainakin vm. 2018 Opel Corsassa oli Qt:n kaupallisella versiolla tehty käyttöliittymä keskikonsolin kosketusnäytössä.

7 tykkäystä

Eikös nämä Qt:n “ihan kohta” alkavat viivan alaosan lisänumerot ole pitkään puhuttu alkavan näillä näppäimillä? Ts. myynti ja lisenssit tulisivat viiveellä, parin vuoden takaisista automalleista? Eli tää Volkkarin myyntinegari näkyisi Qt:n rapsoissa vasta muutaman vuoden päästä?

6 tykkäystä

Tässä on Antin ennakkokommentit QT:n Q2-osavuosikatsausta varten. :slight_smile:

Qt on onnistunut etenkin viimeisen vuoden aikana kiihdyttämään kasvua tukevia rekrytointeja, minkä myötä skaalautuvuus olisi odotuksissamme hitaampaa myös ilman vertailukauden suuren kaupan vaikutusta. Yhtiön arvonluonnin kannalta kasvu on nähdäksemme kuitenkin merkittävästi lyhyen tähtäimen kannattavuutta arvokkaampaa.

32 tykkäystä