Tietty! Tässä vapaita muistiinpanoja äskeisestä puhelusta /tulosinfosta/laajasta raportista
Asiakasmäärä:
- Onko asiakasmäärän seuraaminen yhtiölle sisäisesti relevanttia? On, uusien voitettujen asiakkaiden vaikutukset kumuloituvat. Paino laajennuksissa - asiakas aloittaa yleensä suhteellisen pienestä: ei osta kerralla koko divisoonalle, vaan aloittaa yhdellä projektilla.
- Asiakasmäärä, onko tämä pysynyt karkeasti paikallaan? Ei ole pysynyt paikallaan, on mennyt jonkin verran ylöspäin viime vuosina. On mietinnässä miten saadaan täsmennettyä tätä ulospäin (raportoinnin voi tehdä monella eri kriteerillä). Asiakasmäärän viestinnässä on ajateltu enemmän kertoa laajasta liikevaihdon hajautumisesta. (Meidän Laaja raportti: Yksikään asiakas ei yli 5 % liikevaihdosta).
Jakelulisenssit
- Milloin tuloutetaan, onko jaksotusta? Tuloutetaan kokonaan myyntihetkellä. Myynnissä kuitenkin kaksi mallia jotka vaikuttavat:
- Varasto-ostot (peukalosääntönä puolet ensin, puolet myöhemmin, mutta vaihtelee). Tyypillisesti pienemmät asiakkaat ostavat näin, alkuun paketti ja myöhemmin uusia paketteja kun tuotanto käy.
- Jatkuvat ostot (esim. kvartaalittain): tässä seurataan tarkemmin tuotantovolyymeja ja ostetaan pienemmissä paloissa. Tyypillisesti suuremmat asiakkaat ostavat näin.
- Molemmissa malleissa takapainotteisuutta, koska jakelulisenssejä kirjataan paljon tuotannon käydessä. (Jatkuvien ostot mielestäni takapainotteisemmat)
- Mistä kohtaa jakelulisenssien lätkämailan lapa oikein alkaa? Tulosinfossa sanottiin näin: Aiemmin odotuksena oli jakelulisenssien merkittävä kasvu 2025, nyt tuotantomäärien leikkausten jälkeen tämä odotus on siirtynyt pikemminkin vuosiin 2026-2027.
Kehittäjälisenssit
- Miksi lisenssikaupat tuloutetaan myyntihetkellä (vs. SaaS-mallin täysi jaksotus)?
- Qt kehittäjäisenssit ovat On-Premise lisenssejä, joihin asiakas saa myyntihetkellä avaimet ja lataa ohjelmistot itselleen >> toimitus on tehty heti kaupantekohetkellä. Tilintarkastaja on näissä tarkka ja tulkitsee tuloutuksen näin . Vrt. SaaS-malli, missä ohjelmisto pidetään saatavilla pilven kautta koko ajan ja toimitus on selvemmin jatkuvaa ja jaksotus perusteltua.
- Tunnistetaan haaste lukujen vaikeaan ennustamiseen johtuen tuloutusperiaatteesta (Heitin ajatuksen nykyisen raportoinnin oheen lisättävästä ARR-tyyppisestä vaihtoehtoisesta tunnusluvusta hautumaan)
Digital Advertising: Eteneekö edelleen ihan hyvin? Ei erityistä lisättävää eiliseen tulosinfoon, caseja pilottivaiheessa. Ei uutta julkaistavaa tässä kohtaa.
EDIT: typo