Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

Nuissa Astonin skenaarioissa itsellä särähtää korvaan tuo 0,5e lisenssitulo per laite. Näin parikyt vuotta korkean teknologian parissa toimineena arvelisin, että tuohon kohdistuu kova paine. Asiakkaat yrittävät varmasti kovasti tehdä töitä sen eteen, että saavat painettua tuon 0,05e tasolle. Se muuttaisi laskelmia merkittävästi.

14 tykkäystä

Kyllä, samaa mieltä. Minkä tahansa parametrin muuttaminen laskelmissa heittäisi lopputulosta voimakkaasti eri suuntiin.

Tuon euron puolikkaan suhteen olen samaa mieltä myös. Se kuulosti myös minun korvaani melko kovalta arviolta, mutta henkilökohtaisesti suhtaudun siihen sen verran uskottavana tietona, että kehtasin sen tännekin laittaa. Tätä käsitystä tukee myös jollain tasolla toimitusjohtajan kertomat asiat Talouselämässä, eli skaalaa ”kahvinkeitin” vs. ”auto”.

Kommenttisi myötä mieleen palautui myös yhtiön haastatteluissa kertoma fakta: ”ei olla lähdetty antamaan alennuksia hintoihin esim. diilien nopeuttamiseksi viimeisellä kvartaalilla jne.” (Ei sanatarkka lainaus). Tällaiset kommentit herättävät luottamusta, että teknologialla on myös hinnoitteluvoimaa.

Mielestäni iso kysymys tulee olemaan myös paljonko Qt:n markkinaosuus laitteista on. Henkilökohtaisesti pidän tätä kysymystä ”enemmän epävarmuutta sisältävänä” asiana, kuin tuo euron puolikas edellä. Omassa laskelmassani tosiaan pidän 30% peneteaatiota realistisena, koska Qt:n keskeisimmillä toimialoilla (automotive, medical) on oletettavasti saavutettu saman kaltaista osuutta. Tuo 30% on siis jonkinlainen harmonisoitu arvaus niistä tiedoista, joita olen tähän ketjuun tuottanut edeltävien viikkojen aikana.

16 tykkäystä

Tässä ketjussa on kyllä todella hyvää settiä. Itse ainakin oon tykännyt, ja nähtävästi moni muukin. Käsittääkseni olen lukenut suurimman osan viimeaikaisista kommenteista mutta ootko Aston miettinyt mitään bull-bear skenaariota? Jos esim huonoimmassa skenaariossa hintapaine laskee lisenssitulot vaikka ihan minimiin, autoista tulee reilusti alle taala/näyttö mitä enemmän näyttöjä, ja markkinaosuus esim oletettua pienempi jne jne? Toki noista laskelmista vois itekki laskeskella kun on pohjalukemia hyvin taulussa.
Mutta itse olen suht vakuuttunut noiden laskelmien realistisuudelta. Jos tämä kuitenkin osoittautuisikin huonoksi sijoitukseksi (kaikki on kuitenkin aina mahdollista), itse kannan toki myös lompakollani seuraukset, luonnollisesti. Jatka samaa vaatimatonta rataa @Aston_Livingstone :smile::+1:

24 tykkäystä

Niin, vaikea meidän on tässä vaiheessa tietää, miten tilanne kehittyy markkinaosuuksien suhteen ja tuleeko pelikentälle lähivuosina uusia haastajia tai muita disruptiivisia tekijöitä. Sopimusehtojahan näin ulkopuolisena on vaikea tietää ja yrityksen johto tuskin haluaa liikaa spekuloida kaikkia skenaarioita yrityksen kehityksen suhteen etenkään yli 3 vuoden tähtäimellä. Mielenkiintoista nähdä, kuinka kauan menee 1 euron epsiin, jota nykykurssi jo hinnoittelee.

2 tykkäystä

Hyvää pyörittelyä @Aston_Livingstone!

Itsekin jäänyt tavaamaan ko. lausetta kohdemarkkinoiden koosta, enkä ole ihan varma oikein yhtään mistään. Se mikä on kuitenkin mielestäni itsestäänselvää on se, että IoT-markkinat on vuonna 2025 aika kovassa kasvumoodissa, eikä TAM:n saturoimisesta pitäisi olla mitään pelkoa Qt:n kohdalla.

Eniten huolettaa jos tämä tulee ostetuksi ihan liian aikaisin, tai joku kilpaileva teknologia kiilaa liian kovaa.

Onko muuten lähdettä mihin tuo 2025 1,5mrd perustuu? Tai jos ei varsinaista lähdettä, niin jotain tarkempia speksejä? Tätähän voidaan myös lähteä halkomaan aika pitkällekkin, että miten monta kutakin kodinkonetta tehdään per vuosi, mikä on embedded-laitteiden osuus niistä vuonna 2025 (kai niistä iso osa silti on ihan mekaanisia, vaikka kodin kahvinkeittimet), mikä on Qt:n potentiaalinen osuus näissä? Entä teollisuus, lääketieteelliset laitteet? En ole Mikaelille kateellinen. Potentiaalin haarukointi on varmasti erittäin haastavaa!

Kohti 2030 mentäessä varmaan älykodit, IoT-laitteineen yleistyy. Pitää vain toivoa, että korppikotkat pysyy tästä saaliista riittävän kaukana siihen asti.

Tällä hetkellähän on jo laaja valikoima kodin IoT-laitteita tarjolla (mullakin lampuista ja pistorasioista lähtien puhe-/etäohjattavia) ja niissä tärkeintä on yhteensopivuus Applen Homekitin, Amazonin Alexan ja Googlen Home/Nest-alustan kanssa. Kodin IoT ei välttämättä muodostu kovinkaan merkittäväksi tulonlähteeksi Qt:n kannalta.

1 tykkäys

Ehdottomasti samaa mieltä siitä että IoT-markkina ei automaattisesti ole kokonaisuudessaan Qt:n markkinaa. Monikaan näistä laitteista ei tarvitse näyttöä. Ainakaan näyttöä jolla laitetta ohjattaisiin.

Jos potentiaalia olisi Astonin laskelmien mukaisesti niin yllättyisin jos tässä ei pompahtaisi kilpailijoita nopeallakin tahdilla esiin. Muitakin kuin Kanzi siis. Sehän tiedetään jo että Qt ei suinkaan ole ainoa teknologia jolla käyttöliittymän voi värkätä. Eli markkinan avautuessa (Qt-potentiaalisten laitteiden määrän noustessa) haaskalla on muitakin ja marginaalit sekä volyymit ovat paineessa.

5 tykkäystä

No pikaisesti mietittynä jotain tällaista (kts. alla)… Onko tästä mitään hyötyä? En tiedä… ehkä se antaa lähinnä näkökulmaa siihen, millaisessa skaalassa voitaisiin liikkua. Laskelmassa on mukana oma bias, esim. IoT-laitteiden kohdemarkkinan suuruus nykytiedon valossa jne. Perusraameja eri lukemien ala- ja yläpäähän yritän saada ihan tuon kuutin liiketoimintamallin perusteella… eli performoiko yhtiö operatiivisesti hyvin vai huonosti omassa potentiaalissaan.

Bear-skenaariossa mielestäni asioita menee jonkin verran penkin alle, kun taas bull-skenaariossa kaikki menee lähes täydellisen nappiin. :man_shrugging:

Tästä tulisi siis jonkinlainen range:

  • EPS minimi 0,6 - 0,9 eur
  • EPS maksimi 5,4 - 6,1 eur

edit:

Samaa mieltä myös tästä.

Jo Qt:n nykyisessä, vanhentuneessa laajassa rapsassa on todettu mm. seuraavaa

image

edit2:

Ehkä tämän haarukoinnin ainut hyöty on se, että hahmottaa isoa kuvaa hieman… Viiden vuoden päähän katsoessa on nykyinen osakkeen hinta vielä kohtalaisen maltillinen siihen potentiaaliseen upsideen nähden. Toisaalta myös alamäki nykykurssista on mahdollista, mutta kaiketi ei mitenkään niin suuri että koko pääoma menisi (esim tuo 16-24€ range)…

Ei näitä laskelmia kannata hirveästi hehkuttaa. Lähinnä nyt ajan kuluksi kun astrix kysyit.

17 tykkäystä

Aina pitää pyöritellä niitä huonompia skenaarioita myös! Hyvä ottaa @Astrix tuo bear-skenaario huomioon.

Olitko se sinä @Verneri_Pulkkinen, joka hetki sitten mietti näitä juttuja tennis-analogialla? Se oli aika hyvin mietitty, että jokaisen syötön pistäisi mielellään verkon yli ja ihan sinne itse peliin.

Qt ei ole tästä poikkeus, ja ei yhtään huonompi lähtökohta alkaa miettimään minkä sortin pääomia tässä voisi pahimmillaan tuhoutua? Aika hyvällä käyrällä ollaan täällä mun mielestä. Kassavirta fronttaa jo hyvin tulevaa EPS:iä eikä näide suhteen pitäisi olla mitään hätää tulevina vuosina.

5 tykkäystä

Tämä kommenttisi on ihan asian ytimessä… mikä on kilpailun tilanne juuri tänään?

Viitaten kommenttiisi; osaatko @spekulantti1 kertoa varteenotettavia käyttöliittymätyökaluja sulautettuihin järjestelmiin?

Itse odotan mielenkiinnolla millaiseksi ao. taulukko päivittyy seuraavassa rapsassa… on tavallaan uskomatonta, että on tunnistettu vain yksi kilpailija, jonka ydinliiketoimintaa tämä on… ja lisäksi sekin on ollut lähinnä automotive-segmentissä… IoT kun on niin paljon muutakin (esim tuo 1,5 miljardin laitteen IoT/embedded systems -markkina). Paljonko esim microsoftin pitää panostaa, jotta Xamarin Studio muuttuu nopeasti sulautettujen järjestelmien de facto-työkaluksi?

Q4’19 haastattelussa Varelius viittasi suoraan IoT/embedded systems markkinan olevan vielä täysin alkuvaiheessa (noin neljän minuutin kohdilla, video alla).

Kilpailukentästä on Vareliuksen viimeisimmät kommentit Q4-tuloksen yhteydessä, valmis linkki videon kohtaan:

  • kilpailua on kokoajan, fokusoidusti alasta riippuen… viittaa erityisesti automotiveen ( ja siten Kanziin)
  • Juha näkee kilpailun kiristymistä… edellisen kauden strategia oli tehty tämä asia mielessä
  • tällä hetkellä kilpailijat näyttävät jääneen selkeästi jälkeen, mutta oma eksekuutio pitää olla kunnossa aseman säilyttämiseksi (mielestäni tässä sanotaan suoraan rivien välistä, että on jo saavutettu johtava asema, vuoteen 2021 ulottuvan strategian mukaisesti)
16 tykkäystä

Lukematta alla olevia kommentteja arvaisin kahvin keittimen olevan sellainen lääkäriaseman kohviautomaatti.edit. Noin, lukaisin kaikki.

Minulla on ainakin vahva usko, vaikka en ole lisäillyt, niin en pahemmin keventänyt nään. Jos menee yhtään putkeen, niin kertoimista riittää varaa(ei ehkä nykyiseen pe verrattuna, ja markkina edelleen kasvaa voimalla.

Astonin bull skenasriolla pitäisi muun salkun kyllä pahasti alisuorittaa että viljo vielä edelleen firettäisi 2025.

2 tykkäystä

Kilpailjoita esim:

https://www.witekio.com/blog/graphical-user-interface-qt-altia/

Google eli Android myös https://www.witekio.com/blog/qt-or-android-embedded-device/

Mcu puolella on omat kilpailijat…

https://www.st.com/content/st_com/en/products/embedded-software/mcu-mpu-embedded-software/stm32-embedded-software/stm32cube-expansion-packages/x-cube-touchgfx.html

7 tykkäystä

Crankin blogin lopussa " To get the best of both worlds, check out how to integrate Storyboard and Qt." :wink:

1 tykkäys

Voisi kilauttaa IAR Systemsille ja kysyä tarkemmin kumppanuudesta Qt:n kanssa. IAR raportoi 19.8 joten laitetaan kalenteriin soitto sen jälkeen :slight_smile:

13 tykkäystä

Onko kukaan perehtynyt QT:n immateriaalioikeusstrategiaan? Ovatko pystyneet suojaamaan viime vuosien tuotekehityksen tuloksia vai onko ainut suoja koodin copyright? Yrityksen koon kasvaessa nämä asiat kasvattavat merkitystä ja ilman merkittävää patenttisalkkua yritysoston kohteeksi joutuminen on epätodennäköisempää.

2 tykkäystä

Hienoa nähdä, että foorumilta löytyy käyttäjiä jotka jaksaa panostaa omiin kassavirtalaskelmiin :+1:

Pitää kuitenkin muistuttaa varsinkin uusia sijoittajia jotka lukevat foorumia ja katsovat DCF(kassavirtalaskelmia) ,että yhdenkin parametrin muuttaminen suuntaan jos toiseen aiheuttaa merkittäviä muutoksia DCF-laskelmissa, joten kannattaa varautua aina hieman skeptisesti DCF-malleihn. Toki yhtiöt joiden kassavirta on hyvin ennustettavissa DCF laskelmat yleensä pitävät hyvin kutinsa. Tulevaisuuden kassavritalaskelmissa virhemarginaali on ylivoimaisest suurin.

Itse ainakin saan perusteltuani itselleni helposti DCF-malleilla miksi jokin osake on vielä tälläkin hetkellä ostohinnoissa, mutta kuten sanoin DCF saa näyttäämään asiat monesti paremmalta kuin ne sillä hetkellä ovat vrt. Wärtsilä tällä hetkellä.

25 tykkäystä

Tällä listalla pääsee alkuun: List of platform-independent GUI libraries - Wikipedia

Nuo siis ovat kirjastoja joilla GUI:n voi tehdä. Apuna voi sitten käyttää Qt-creatoria tai jotain muuta IDEa. Huomaa että tässä ovat vain platform-independent työkalut. Eli jos cross-platformiin ei ole tarvetta niin lista laajenee entisestään. Mielestäni huomion arvoista yllä olevassa listassa on että muitakin tekijöitä on liikkeellä proprietary-lisenssillä ja ilmaisia vaihtoehtoja on paljon. Sitä en kiistä etteikö Qt olisi houkuttelevin listan teknologioista.

Tuossa Inderesin taulukossa olen aina ihmetellytkin miksi Qt tuodaan jotenkin ainoana C+±teknologiana esiin. On mahdollista (ehkä jopa tyypillistä) tehdä cross-platform UI:n C++:lla ilman Qt:ta. Ja lukuisat Java-ratkaisut on kokonaan unohdettu mainita. Itse seuraan mielenkiinnolla mitä modernit kielet kuten Rust, Golang ja Kotlin pystyvät embedded puolelle saavuttamaan tulevaisuudessa.

Mutta toistan vielä että en epäile Qt:n tämän hetken johtavaa markkina-asemaa.

23 tykkäystä

Tän takia DCF-mallia pitää osata käyttää oikein, ja pitää osata myös turvamarginaalit sovittaa siihen. Itse luotan Inderesin analyytikoiden kykyyn mallintaa tase ja tuloslaskelma oikein ja sovittaa kaikki parametrit niiden mukaan, mutta mekaanisesti itse lisään turvamarginaalia laittamalla terminaalikasvun nollaan tai lähelle nollaa - tämä pienentää terminaalin rahavirtojen osuutta paljon, ja antaa paremman kuvan sellaisista kassavirroista, joihin on edes jonkinlainen näkyvyys (liian iso terminaalin rahavirta tuottaa todella suuren määrän deltaa ennusteisiin).

Tämän taasen tulkitsen yleiseksi disclaimeriksi sijoittajille DCF:ään liittyen, mutta ne, jotka ovat tutustuneet edes jonkin verran esim. WACC:n määrittämiseen tietävät, että suurin osa WACC:n komponenteista ovat käytännössä vakioita, eikä niitä voi oikeastaan muuttaa. Esimerkinomaisesti veroaste ja tavoiteltu velkaantumisaste [D/(D+E)] ovat tällaisia vakioita. Tietenkin on ymmärrettävä. että esim. liikevoittomarginaalien muuttaminen tekee usein erittäin suuria muutoksia DCF:n antamaan arvoon, mutta itse en ainakaan tällaisia lähde sörkkimään, vaan luotan näissä Inderesin analytiikoiden kykyyn mallintaa nämä järkevästi.

Pahoittelut off-topicista.

8 tykkäystä

Ammattimaisia DCF-malleja en osaa, hyvä niin… mutta jotta esittämäni laskelmat saisivat edes jotain järkeä voin kertoa seuraavaa: Tietolähteeni on sijoittaja, joka on keskustellut Vareliuksen kanssa. Kyseisen henkilön mukaan:

Juha sanoi että QT:n kohdemarkkina on 1.5 miljardia laitetta. Kahvikoneesta 20 senttiä ja auton näytöstä yksi dollari.

Kyselin että paljonko Qt voisi saada keskimäärin per laite. Onko 50 senttiä hyvä arvio? Juha vastasi että ihan hyvä arvio.

Tästä nyt sitten jokainen voi taikoa mieleisensä DCF-mallin.

Pääasiallinen tavoitteeni tässä vaiheessa on pyrkiä löytämään “pallokentälle reunaviivat”… eli mikä on edes karkeasti se sektori, jossa Qt tulevaisuudessa pyörii… Ja jos mahdollista, niin missä kohdassa pallokenttää, eli kuin reunalla nykyarvostuksessa ollaan :slight_smile:

Julkisuudessa ei ole esitetty yhtään tällaista jakelulisenssit&laitemäärät huomioivaa arviota uskottavien tahojen toimesta, ja se on mielestäni suuri puute tässä vaiheessa. Minulle tuo Juhan ARVIO kertoo siitä, että Qt-teknologialla on hinnoitteluvoimaa… ja kenties suurin lähitulevaisuuden kysymys on se markkinaosuus…

Sitten mitä tulee tähän viestiketjun sisältöön, niin uskon että sijoittajien tietoisuuden kasvaessa päästään nyt vihdoin tästä automotive-fetissistä eroon… eli esim minun ei tarvtse kaikkea yrittää haarukoida “automotive 25%” -näkökulman pohjalta, vaan saataisiin kaikki 70 eri toimialaa kokonaisuutena mukaan keskusteluun… Lienee tämä ei onnistu mitenkään muuten kuin hahmottamalla tuo kokonaislaitemarkkina (laitemäärät) ja mahdollisimman järkevä arvio lisenssimaksusta per laite…?

18 tykkäystä

Jos @Aston_Livingstone ja kaikki muutkin haluaa, niin jos vaan millään löydän aikaa, niin voin yrittää taikoa tämmösen yksinkertaistetun version DCF:stä teille! Tietenkin muutamia komponentteja on pakko jättää pois/tai käyttää apuna Mikaelin nykyistä DCF-mallia vähän varauksella, kun luultavasti approksimaatiot pikkusen eroaa toisistaan ainakin EBIT-tasolla - jonkun raa’an mallin (vapaasta) operatiivisesta kassavirrasta varmaan vois tehdä (ja diskonttaa sitten sen…)! Tietenki sitten pitää vähän pohtia uudestaan aikaväliä 2021-2024 ja aikaväliä 2026-2032 (+ terminaali).

44 tykkäystä