Suoraan tähän kysymykseen ei vastattu, mutta asiaa sivuttiin, kun kysyttiin kuinka paljon liikevaihdon kasvussa on hinnankorotuksia ja kuinka paljon uusasiakashankintaa. Mauri referoikin sen kohdan jo.
Käsitän tuon niin, että uusien asiakkaiden määrä ei ole järin suuri, mutta iso osa kavusta tulee, kun asiakkaat laajentavat projektejaan ja sitä kautta ostavat uusia lisenssejä.
Ehkä jatkan tästä aiheesta vielä hieman karhumaisesti, kun @Pohjolan_Eka karhuilun jo ansiokkaasti aloitti koskien kassavirtoja. Näin saadaan jaettua vastuuta.
Tosin minun argumentit sisältävät huomattavsti enemmän spekulaatiota.
Kehittäjälisenssien konversioista uuteen sopimusmalliin ollaan keskusteltu paljon.
Uuteen sopimusmalliin käännyttäminen alkoi q4 2020 ja q2 2022 yhtiö ilmoitti, että 50-60% asiakkaista oli vaihtanut uuteen malliin eli noin 7-9%/kvartaali. Nyt tässä raportissa ilmoitettiin, että n. 80% asiakkaista on siirtynyt uuteen sopimusmalliin. Eli konversiovauhti viimeisimmällä H2:lla on ollut 10-15%/kvartaali. Tämä selittänee kovan tuloksen. Kysyttäessä sopimusten pituuksien jakautumisesta, yhtiö kommentoi, että 1v vs 3v sopimusten suhde on pysynyt vuositasolla vakiona, mutta vaihtelua kvartaalien välillä on. Tulkitsen tämän niin, ettei tätä kvartaalia haluttu kommentoida siitä syystä, että moni on hankkinut q4:llä juuri 1v sopparin. Jos kyseessä olisi ollut 3v sopparit, liikevaihto olisi voinut olla ehkä vieläkin suurempi!
Minua mietityttää tässä keississä tuo uusien asiakkaiden määrä. Minulle raportissa käytetty sana “several/useita” tarkoittaa lukua, joka on enemmän kuin kolme, mutta vähemmän kuin kymmenen. Kymmenen jälkeen voisin käyttää sanaa “many/monia”.
Minusta tätä asiakasmäärän hidasta kasvua voisi puoltaa myös se seikka, että jakelulisenssien liikevaihto tuntuu koko ajan jäävän odotuksista. Lisäksi kuten aikaisemmin on mainittua yhtiö on käyttänyt samaa 3500 asiakasmäärää esitelmissään ja esimerkiksi tänäänkin toistettu 70 toimialaa on pysynyt samana vuosia.
Näistä syistä minä ja mm. OP (+15% edellisessä videossa) odotti laimeaa ohjeistusta tälle vuodelle. Nyt kuitenkin ohjeistettiin 20-30% kasvua. Tämä voi hyvinkin olla mahdollista, jos yhtiö onnistuu
a) Muuttamaan 1v lisenssejä 3 vuotisiksi
b) Jatkaa hyvää kasvuaan nykyisten asiakkaiden parissa heidän projektien laajentuessa. Tätä painotettiin minusta uskottavasti tuloslähetyksessä.
Kuinka kestävää tällainen kasvu sitten on ja kuinka paljon se tuo esim jakelulisenssituloja tulevaisuudessa, on sitten toinen asia.
Kuten alussa mainittua, tämä on kovin spekulatiivista pohdintaa, joten ottakaa suolan ja muidenkin mausteiden kanssa. Olisipa hienoa, jos yhtiö kertoisi nämä luvut avoimesti. Nytkin tuloslähetyksessä johto kommentoi muutamaan otteeseen, että emme julkista sitä ja tätä lukua. Harmi.
Diclaimer: Olin aikanaan 4 vuotta Qt:n onnellinen omistaja. Seuraavaksi, kun luulin tajunneeni (hävettävän myöhään) tämän sopimusmallin muutoksen tuoman boostin, olin kuukauden Qt:n onneton omistaja. Tämän jälkeen en enää ole ollut omistaja. 
Totean vielä loppuun, että yhtiön bisnes ja liiketoimintamalli on hieno. Minua hiertää yhtiön toiminta palkitsemisissa, niukassa raportoinnissa sekä yhtiön arvostus. Jos osoittautuu, että olen epäilyksineni väärässä, se ei ainakaan Qt:n omistajlta ole pois.