Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

Minusta nämä kuuluu tänne ihan samaan tapaan. Jos on pidempään seurannut tätä ketjua, ymmärtää että tämähän on jo tällainen hyvähenkinen Qt-sijoitusklubi. Jos haluaa vakavaa faktaa, niin silloin kannattaa pitäytyä varmaan faktasivuilla, tuskin mikään keskustelupalsta sellainen on.

@Aston_Livingstone @Masse jatkaen samaan malliin vaan!

31 tykkäystä

Muutenkin, pitää kysyä, miten seuraat tätä palstaa, jos tällaiset huumorinpläjäykset sen tekee sinulle vaikeaksi? Entä jos hyppäisit ohi vaan?

Minulle tulee roskaposteista puhdistettuna useamman sata mailia päivässä, ihan jotka haluankin tulevan. Suurin osa sisältö on lähes 0, sen toteamiseen menee 2 sekuntia, ja sitten DEL-nappi puhuu. 300*2 s = 10 min per päivä. I can live with that.

6 tykkäystä

Samoilla linjoilla polo6:n kanssa. Kuka jaksaa ilman huumoria? Varsinkin noin hienoa, suorastaan Da Vincin kaltaista taidetta.

7 tykkäystä

Aikamme suuri taiteilija tuo aston

6 tykkäystä

Verotuksellisesti tekisi monikin samoin.

1 tykkäys

Ehdotinkin, että ettekö voisi perustaa oman ketjun jossa viljelette tätä huumoria, jolloin QT lanka pysyy asiallisena ja helppolukuisena? Noista teidän ristiintykkäämisistä jo huomaa, että täällä on sisäpiirijutut ja kun joku härkkii muurahaispesää niin te heti kyllä alatte puolutuskannalle.

8 tykkäystä

Ja minä kysyin, asiallisesti, että mikä sen tekee, että et voi poimia tältä palstalta itsellesi riittäviä asioita ja sulkea silmäsi lopuilta?

4 tykkäystä

Qt-faktat setä saa firman kotisivuilta ja Inden rapsoista ja haastatteluista. Sen jälkeen foorumi on loistava paikka keskustella niistä ja vähän niiden vierestäkin :slight_smile:

Inden lööppipalstat on aina kiva avata eikä siellä ole juurikaan törkyä. Jos Masse-sedän, Astonin tmv. ajatuksenjuoksu ei aukea tai miellytä, niin aina voi hypätä yli.

Niin kauan kuin törky ja loukkaukset on poissa, niin setä ja lukuisat muut tykkäävät, että sana on vapaa. Vai mitä Verphu, tuo hiihtourheilun viimeisiä mohikaaneja kehä III:n sisäpuolella :muscle:

Masse-setä, FA, tulkaa kaikki mukaan sedän kuplaan, siellä on lysthi olla :heart_eyes:

30 tykkäystä

Olen ihan samaa mieltä. Ylimääräisen vitsailun voisi jättää minimiin. Ymmärrän tosin myös niitä, jotka ovat sitä mieltä, että vitsit tänne kuuluvat.

7 tykkäystä

Jopa yksittäisen keskusteluketjun viestien lukumäärää voisi käyttää syötteenä algoritmeille. “Pöhinä” kurssien laskiessa tai noustessa on varmasti oiva syöte. En ihmettelisi, vaikka QT-ketjunkin pöhinää käytettäisiin ihan vakavasti sillä tavalla.

QT:n kohdalla hypetys ei ole vielä lähtenyt kunnolla käyntiin, mutta yritystä on ja saa ollakin. Sen verran olen seurannut, että näiden pienempien pörssiyhtiöiden kohdalla Inderesin suositusnoston jälkeinen keskustelupalstapöhinä voi hyvinkin vaikuttaa kurssiin ja toimia katalyyttinä kurssinousulle.

Mutta tämä on keskustelupalsta eikä kenenkään henkilökohtainen infopalvelu. @Aston_Livingstone lle isot ylävitoset Kylli-tädistä. Onkin ollut ikävä. :slight_smile:

12 tykkäystä

Huumori on kohtuudella mielestäni ihan ok. Mutta se mistä en tykkää on tahalliset tai tahattomat vedätykset ja neuvot jossa pyritään johtamaan lukijaa harhaan. Näitäkin aina joskus näkee ja niihin on aika vaikea puuttua. Vastuu on viimekädessä lukijalla. Tämä foorumi on toimii kyllä mielestäni hyvin ja näitä juttuja on ollut hauska lukea.

6 tykkäystä

eihän meillä olekaan täällä ylimääräistä vitsailua vaan tarpeellista ja sopivasti. :slight_smile:

Taitaa olla niin, että meillä jotka ollaan oltu kyydissä sieltä 6 euron tietämiltä tai jotkut listautumisessa on hyvä fiilis herkällä välillä ja Massehan on aina hyväntuulinen.

En nyt halua piikittää, mutta Aston, Polo, viljo ja muutamat muut on ollu täällä analyytikon kanssa aika hyvin pallon päällä ja ymmärrys tästä hommasta ihan hyvä, joten ei meitä kannata täältä välttämättä koittaa karkottaa, ei pieni huumori voi pahasta olla. ainakaan suurimmalle osalle.

Sitäpaitsi tämmöisttenkin asioiden jauhaminen lisää viestejä, että vähemmällä pääsee kun sikkaa harmittomat hyvän fiiliksen viestit.

edit: en halua sanoa, mutta sanonpa kuitenkin :smiley:

13 tykkäystä

Ei tässä ole ketään yritetty karkoittaa. Tämä ketju on pullollaan äärimmäisen arvokasta sisältöä. Tämän asian käsittely oli minun osaltani tässä.

3 tykkäystä

Sanoisin, että pysytään hyvän maun rajoissa ja asiallisena, niin kovin isoa ongelmaa tuskin muodostuu.
Edit: varmaan jos on ihan uutena ketjuun vaikka tullut, niin voi häiritä pieni ilakointi, mutta me ollaan täällä junnattu jo 2-3 vuotta (oli silloin ees foorumia = tarkoitan että Qt omistajina oltu) , niin ehkä voi sallia vähän!

6 tykkäystä

Tämä.

Pieniä myyntejä, ja vielä pakko sanoa, että vaikka kyse ei olisi edes akuutista rahantarpeesta (tai naapuria paremmasta bemarista) - niin kyllä mä voin pienet keventelyt nähdä ihan positiivisenakin asiana. Yksityisistäkin osakeyhtiöistä ihmiset nostaa varoja joskus pois, vaikka elämiseen sitä ei tarvitsisi - ja tulevaisuudessa voisi saada kevennettyä nettotulos-osinkoa, ihan vain keventääkseen riskiä portfoliosta.

Rajahyöty laskee kuitenkin rahavuoren kasvaessa, ja tulotason turvaamisella ym. saavutetaan niin paljon hyvinvointia ym, että varmaan työntekokin maistuu paremmalta - vaikka se 10% omasta possasta oliskin siirretty esim. indeksiin - ja vaikka työntekijä itse uskoisikin sairaan vahvasti firman suoriutumiskykyyn ym. Pelkästään makrokuvat ym voi näihin vaikuttaa vahvasti - ihmisiä me kaikki ollaan :slight_smile:

2 tykkäystä

Myymistähän voi tapahtua mistä syystä hyvänsä. Ostamiselle on kuitenkin vain yksi syy. Vaikka uskoa firmaan olisi kuinka, allokaation takia on järkevä vähentää omistusta QT:ssa. Vaikea tietää kuinka isoksi osaksi koknaisomaisuutta QT- positio on kullakin johtoportaaseen kuuluvalla kasvanut. Tässä tapauksessa olisi siis sokeaa ja ylimielistä olla myymättä, jos ajattelisi ettei riskejä ole.

Itse en siis ole myymisistä huolissaan. Eivät ne yksittäisenä syynä riitä oman position keventämiseen.

4 tykkäystä

Ja etenkin se, että ostajana oli ainoastaan ja vain pääomistaja. Vaikka hänellä olisikin jo liikaa rahaa, niin tuskin hän sitä silti tyhmiin kohteisiin haluaa laittaa. Kaikin puolin hienosti hoidettu kyllä.

9 tykkäystä

Samaa mieltä tästä. Kyllä itselle syntyy mielikuva, että R. Ingman katsoo pitkällä tähtäimellä ja että on halunnut täydennellä possan ennen 2025 tavotteiden julkaisua… voin tietysti olla väärässä, mutta epäilen että ko. tavoitteiden jälkeen nousuvaraa löytyy vielä lapulle.

7 tykkäystä

@Aston_Livingstone ja @Masse
Te kaksi tunnutte aika hyvin olevan perillä Qt:n tapahtumista. Jos ette vielä kuuluisi Qt:n omistajiin, lähtisittekö mukaan nykyisellä kurssitasolla? Otetaan tämä ajatusleikkinä, ei sijoitussuosituksena. :relieved:

4 tykkäystä

Osaltani tässä olettamuksessa saattaa piillä jo yksi vaaraelementti… vaikka varmaksi en sitä tiedä itsekään :man_shrugging:

Oma USKOMUS on, että uudet innovaatiot kuten MCU ym. tulevat mahdollistamaan Qt:n viemisen huomattavan moniin laitteisiin… Vielä ei ole pitkän aikavälin näkyvyyttä esim. siitä kenen globaalien toimijoiden kanssa Qt on tehnyt sopimuksia, mutta johdon kommenttien perusteella näitä toimijoita on vino pino olemassa.

Autoteollisuuden kartoitukseni perusteella, johon sisältyy myös paljon olettamuksia ja virhemarginaalia, uskon että Qt pääsee vähintään tuohon 160milj liikevaihtoon vuonna 2025, mikä vastaa indereksen targettia.
Todennäköisimpänä vaihtoehtona kuitenkin pidän, että katsoessa IoT-laitteiden vyöryä 2020-luvulla, on Mikaelin ennustus 15% liikevaihdon kasvusta per annum 2023-2025 mahdollisesti konservatiivinen… Indereshän tekee ennusteet konservatiivisuuden periaatetta noudattaen, mikä onkin ainoa oikea ratkaisu heille… Itse kuitenkin USKON, että osakkeen fair value VOISI OLLA 50-80€ rangella tuolloin 2025.

Mitä voin esittää tämän perusteeksi? No en paljoa voi… lähinnä tässä on taustalla tässä ketjussa aikaisemmin tekemäni havainnot, esimerkkinä ne autoteollisuuden mahdollinen penetraatio sekä muut ketjussa esillä olleet asiat… siksi sinun kannattaa suhtautua suurella varauksella tähän viestiini… kaikista tärkeintä on, että perehdyt itse ja pyrit muodostamaan itsellesi jonkinlaisen kuvan liiketoiminnan ajureista…

Sitten on kysymys siitä, paljonko tuottovaatimuksesi on sijoitukselle? Minä pyrin vähintään 15% p.a.:han.

Jos lasketaan tuo 50€ target-hinnaksi viiden vuoden päähän, on vuosittainen tuotot-odotus nykykurssille (23,60€) 16,2%. Tämä riittäisi minulle ostopäätökseen.

Jos taas olisin enemmän indereksen ennusteen kannalla (target 40€), olisi tuotto-odotus 11,1% joka ei välttämättä enää riittäisikään minulle…

8 tykkäystä