Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

oon minäkin pääasiassa holdannu, viimeiset erät 23,9, pari kevennystä vahingossa lipsahtanut :slight_smile:

1 tykkäys

Muistan kun helmikuussa pureskeltiin Qt:n tuotto-odotusta. Mikael kirjoitti 17.2. yhtiöraportissa näin:

Mikäli yhtiötä hinnoiteltaisiin vuonna 2020 EV/liikevaihto ja EV/liikevoitto -kertoimilla 5x ja 20x, olisi ennusteidemme kautta laskettu yritysarvo (EV) noin 820 MEUR vuonna 2025. Kun tähän lisätään vuosien 2020-2025 kassavirta, nousee arvo hieman alle miljardiin euroon, vastaten noin 40 euron osakekohtaista arvoa sekä noin vuotuista 10 %:n tuotto-odotusta nykykurssiin nähden.

Edelleen on vuosi 2020 ja osakkeen arvo 45e :smiley: 5 vuoden tuotto kurottiin kiinni alle vuodessa. Tähän ei ole tosin syynä sallittujen kertoimien nosto vaan kasvunopeus on ylittynyt ja ennusteet sitä myöten nousseet. Mitä tästä voi oppia? Ainakin sen, että ennusteet ovat vain ennusteita. Ja ehkä sen, että vaikka tuotto-odotus olisikin paperilla heikko/tyydyttävä, voi se erinomaisen yhtiön kohdalla olla jotain ihan muuta eikä välttämättä oikeuta pitkäaikaissijoittajaa myymään. Yleensäkin vaikuttaa olevan sääntö kuin poikkeus että hyvän yhtiön myyminen osoittautuukin ennemmin tai myöhemmin huonoksi ideaksi vaikka arvostus tuntuisikin myyntihetkellä todella ahdistavalta, jos yhtiö säilyy hyvänä. Tai sitten Qt on vain niin poikkeuksellinen, ettei siitä kannata edes mitään oppia ottakaan jatkossa/muiden yhtiöiden kohdalla… :smile:

69 tykkäystä

Kannattaa muistaa myös peilata toiseen suuntaan: missä kurssi on jos kasvu olisikin vaikka 5-15%-yksikköä oletettua pienempi X ajan?

8 tykkäystä

Se on totta, ja helppoa. Sitten se olisi samalla tasolla kuin inderes arvioi :wink:

Edit. Totta puhuen en kyllä pysty ostelemaankaan. Ei oo tarpeeksi närästyslääkettä kaapeissa että vatsa kestäis kertoimien venytystä. Pittää hetki ootella ja katella että juna puksuttaa riittävällä tahdilla.

4 tykkäystä

Monella muulla on varmaan sama ongelma kuin minulla: Qt:n paino salkussa on kasvanut liian isoksi.

Inderesin mallisalkussa on suurimmassa painossa Talenom, noin 15 %. Minulla Qt on nyt 40 %:n painossa.

Se panee miettimään. Yöunet menee.

Onko myyminen ainoa ratkaisu?

2 tykkäystä

Jos on nettosäästäjä niin ajan(pitkän?) kanssa pitäisi korjautua tankkaamalla kaikkea muuta paitsi tätä. Jos Ost:llä niin keventäminen tietenkin verotehokasta ja aina pääsee uudestaan mukaan. Jos oikein haluaa kikkailla jä vältellä veroja niin aina voi shortata ennen osaria, hedgetäkseen osan positiosta. Ei suosituksia van yleisluontoisia ajatuksia.

1 tykkäys

Jokainen sijoittelee tyylillään. En vaan ole koskaan ymmärtänyt miksi osakkeella on joku maksimi prosentti mitä voi omistaa.
Joo, hajautus on turvallista, mutta helposti menettää myös kunnon tuoton.
Miksi myydä nousevaa osaketta ja mikä olisi parempi vaihtoehto?
Oma salkku 85% Reveniota, 10% QT:ta. Ei mikään mallisalkku, mutta ihan hyvä kehitys.
Ps. Tämä ei ole mikään suositus.

20 tykkäystä

No, onpas sinulla salkku, heh.

Kiitos ajatuksista,lisääkin haluaisin tietää, miten tätä ongelmaa itse kukin on ratkonut.

2 tykkäystä

Antaa tuottojen virrata. Tietysti kannattaa miettiä oma riskinsietokyky, mutta jos uskot Qt:n jatkavan kasvua, niin ei kannata myydä. Jos epäilet, niin ehkä kevennys tai muu ratkaisu auttaa? Teit minkä tahansa päätöksen, niin se on sinun itsesi tehtävä. Silloin kannattaa olla sujut sen päätöksen kanssa, meni kurssi mihin suuntaan tahansa :blush:

2 tykkäystä

Mielestäni sijoittamisessa hyvä peukkusääntö on se, että aina jos yöunet menee jonkun sijoituksen takia, on riskiä liikaa. Itse olen tällöin aina myynyt (ennalta päätetyn myyntiohjelman mukaisesti, eli esim. joka perjantai laitaan X lappua tai Y euron edestä) juuri sen verran, että tuntuu hyvältä. Koskaan ei ole jälkeenpäin kaduttanut.

Näin siis itse ajattelen, että riskitaso on silloin liian korkea, jos se häiritsee yöunta / on ajatuksissa kaiken aikaa. Sijoituksien ei pitäisi koskaan huolettaa.

EDIT: Itse olen siis vastaavassa tilanteessa ollut esim. Revenion kanssa, tällöin mietin a) minkälaiset voitot haluan lukita sisään, jotta ei jälkeenpäin missään tapauksessa harmita ja b) paljonko haluan koko salkusta olevan maksimissaan yhdessä lapussa. Näiden vastauksien perusteella sitten myyntiohjelma ajallisesti hajauttaen.

16 tykkäystä

Sanottakoon vielä ettei Revenion osuus alunperin ole ollut läheskään niin iso, mutta kurssinousu on kasvattanut osuutta. Ei ole käynyt mielessäkään keventää, jotta pääsi johonkin ihanne prosenttiin.

3 tykkäystä

Istun käsien päällä ja myyntinappula peitetty teipillä…
Qt:n paino 62% ja yli 400t… joten olen oppinut nukkumaan
kädet sidottuna! Robben lisätankkaus tosin rauhoittaa kummasti.

27 tykkäystä

Jos kuuttia on noin iso paino ja millä lie kasvulukemilla niin en menettäisi yöunia. Itse pidän parempana yksi hyvä kuin kaksi huonoa. Tai yksi hyvä ja toinen huono… Hajauttaminen ei ole itseisarvo vaan pitää löytää vähintään vastaava sijoituskohde. Ei sillä etteikö niitä löytyisi.

14 tykkäystä

Hajautukset kunnossa :joy:
Yhtiöriskiähän pyritään estämään pitämällä huolta ettei yksikään yhtiö näyttele liian dominoivaa osaa salkusta. Kyllähän moni Reveniota ja Kuuttia paremmin kasvanut ja lupaavammalta näyttänyt yhtiökin on sanonut kaput, kun jotain on menny pieleen. Suomessa luulisi kaikkien tietävän tai muistavan kasvuraketti Nokian nousun ja tuhon. Jos on iso salkku kiinni lähes yhdessä yhtiössä niin siinä ei välttämättä riitä loppuelämä kirimään takaisin niitä tappioita. Tämä nyt muistutuksena niille, jotka harkitsevat laittavansa kaikki rahansa Kuuttiin kiinni.

28 tykkäystä

Diessin mukaan Volkswagenin yli 600 000 työntekijän pitää kyetä vastaamaan kahteen samanaikaiseen murrokseen: sähköistymiseen ja ohjelmistojen merkityksen kasvuun.

Autojen voimansiirto muuttuu täysin, kun niistä tulee sähköisiä. Tähän muutokseen yhtiö on hänen mukaan valmistautunut hyvin. Kokonaisia tehtaita muunnetaan sähköautojen tuotantoon sopiviksi.

”SUUREMPI murros on se, että autosta tulee yhä enemmän ohjelmistolaite, joka kerää valtavasti dataa [–] ja parantaa sen avulla laitteen suoritusta. Meidän on päätettävä, tuotammeko jatkossa vain kuoren, johon kolmas osapuoli tuottaa autoa hallitsevan tietokoneen, vai pystymmeko itse tekemään näistä kallisarvoisista laitteista todellisia internetlaitteita”, Diess sanoo.

Diessin mukaan autojen käyttöjärjestelmien välinen kilpailu tulee olemaan autoalan yrityksille ratkaiseva menestystekijä 5–10 seuraavan vuoden aikana.

Tämä lausahdus antaa hieman näkökulmaa siihen, millainen strateginen merkitys sulautettujen järjestelmien ohjelmistokehitystyökaluilla on suurimpien autovalmistajien silmissä.

Sitä voi sitten miettiä, että jos käytössä on pari keskeistä ohjelmistoa (Kanzi ja Qt lienee parhaat työkalut tiettyihin asioihin), niin onko OEM:llä kiinnostusta hankkia näitä itselleen… VW on linjannut ilmeisesti, että noin 65% softasta tehtäisiin in-housena.

22 tykkäystä

Monesti olen myynyt hyviä yhtiöitä, kun analyytikot ovat pitäneet liian kalliina tai kurssi on notkahtanut indeksien myötä. Nyt minun QT-osakkeiden keskimääräinen hinta on noussut noin 300 %. Ostin lisää kurssin ollessa noin 26 €. Tämän jälkeen kurssi laski ja harmitti hieman, mutta ei enää. Kurssin noustessa ostan mieluummin lisää kuin alan tasapainottaa salkkua. Salkku tasapainottuu, kun muut osakkeet nousevat tai ostan uusia nousevien yhtiöiden osakkeita.

Yritän ohjeistaa itseäni, että QT:n kurssin pitää laskea 25 prosenttia ennenkuin myyn. Ei tule hosuttua myyntien kanssa. Harmittelen sitten, miksi en myynyt ATH-hinnalla.

5 tykkäystä

Riski tietenkin on suurempi kuin laaja hajautus, mutta miksi myydä ennen kun tulee käänne huonompaan.
Romahdus ei tapahdu tunnissa ja osakkeista pääsee nykyään eroon minuutissa.
Nokialla köyhtyneet voivat vain syyttää itseään jos eivät älynneet myydä ajoissa.
Kyllä minunkin Revet menee laitaan jos kasvu alkaa hiipumaan. Vaikka osake putoaisi parikymmentä pinnaa ennen myyntiä niin se ei satojen prosenttien voitossa harmita.
Eniten harmittaa menetetty voitto.

20 tykkäystä

Tämä on juuri näin. Olen harjoitellut veiviä liikaa myös Qt:n kanssa ja ei se lopulta kannata. Olisin vaan ostanut kerralla reilusti ja istunut käsien päällä.

4 tykkäystä

Kyllä ne laidat aika äkkiä häviää kun black swani ilmestyy. Talousrikosepäilys tms täysin odottamaton setti mitä ei kukaan uskoisi niin hyvin äkkiä painellaan kellariin :slight_smile:

3 tykkäystä

Aina voi tapahtua mitä vaan, vaikka liukastua banaanin :blush:.
Satojen prosenttien voitto on turvamarginaali romahduksessa. Melko epätodennäköistä että päivässä yli 50% putoaisi, jos putoaa niin silti tukevasti plussalla.

1 tykkäys