Qt Group - Eeppinen matka teknojätiksi

Veikkaan että Aston on Indereksen AI-ohjelma :wink:

Edit: Katsomani LG @ CES presentaatio saattaa vaikuttaa oletukseeni

6 tykkäystä

Lukusuositus!
https://www.bloomberg.com/news/articles/2020-01-07/amazon-intel-and-ford-chase-automotive-data-dollars-at-ces

Poimintoja:

Automakers are trying to control the data generated by their vehicles and avoid being marginalized by technology giants. It’s a challenge because car companies lack deep software talent and are already battling the incursion of smartphones and related technology. Apple Inc.’s CarPlay and Google’s Android Auto software, installed on vehicle dashboard screens, funnel data to and from smartphones and largely bypass carmakers’ systems.

After years of setbacks and delays, Fisker will show off its Ocean electric SUV at CES for the first time. The company wants to generate the majority of its profit from software and services over the long term.

Intel predicts the market for such data will be worth as much as $3.5 billion a year by 2030. McKinsey & Co. sees a much larger opportunity. A few years ago, the consulting firm said up to $750 billion of value would created from car-related data by 2030. That includes revenue from services like connected maps and targeted advertising, along with the sale and analysis of anonymous information via third parties to reduce costs.

1 tykkäys

Ymmärrän monet ovat sijoittaneet Qt:seen koska “iso kuva”, mutta itseä kiinnostaa ihan konkreettisesti pari asiaa Qt:sta osana arvoketjua.

Mercedeksen uusi MBUX infotainment järjestelmä on käsittääkseni Linux pohjainen siten että koko UI on rakennettu Qt:n työkalujen ja kirjastojen avulla. (Korjatkaa jos meni jo ensimmäinen lause väärin)

Onko tyypillistä että nämä Qt:lla tehdyt sulautetut järjestelmät tehdään nimenomaan Linuxin päälle?

Tämä tuli mieleen kun tutkin lentokoneissa käytettyjä in-flight-entertainment (IFE) järjestelmiä ja miten ne on tehty. Käsittääkseni uusimmat IFEt ovat usein Android pohjaisia (kuten Finnairin A350:ssa käytetty Nordic Sky järjestelmä), mutta ainakin joillain (Panasonic?) ilmeisesti käytössä myös Qt osana Androidin päälle rakennettua kokonaisuutta.

Voiko trendinä olla, että kuten IFE:t, myös esim autojen takapenkeille tehtävät viihdejärjestelmät olisivat Android pohjaisia? (en puhu Googlen Androidista joka on oma juttunsa).

Luulisi että mitä käyttökokemukseltaan rikkaampaa järjestelmää tehdään, niin sitä todennäköisemmin se tehdään open source Androidin päälle, jolloin esim vaikka Angry Birds pelit saa helpohkosti portattua jne. Tämä siis mahdollista vaikkei Googlen omaa Androidia autonvalmistaja autoonsa ottaisikaan.

Tietääkö kukaan miten Qt:ta tyypillisesti käytetään osana ns “stackia” riippuen siitä onko alla oleva järjestelmä Linux tai Android pohjainen?

Vai onko tällä mitään merkitystä suhteessa Qt:n roolin osana pakettia?

3 tykkäystä

Android on Linux. Kernel on Linuxia. Se että Google on rakentanut sen päälle ison kasan tavaraa ei muuta tuota asiaa…

3 tykkäystä

Juuri näin.

Kysymys olikin mikä on Androidin (Linuxin päälle rakennettujen) kirjastojen merkitys siinä mihin Qt:ta tarvitaan?

1 tykkäys

QT on työkalusetti tehdä käyttöliittymiä.

Android on Linuxin päälle rakennettu käyttöjärjestelmä. QT:lla voi tehdä käyttöliittymän niin Linuxiin kuin Androidiin perustuvaan systeemiin.

Android on melko raskas ja sisältää paljon sellaista tauhkaa jota ei aina välttämättä tarvita. Lisäksi se naittaa firmaa Googleen jonkin verran. Voiko puhtaalla androidin työkalusetillä tehdä käyttöliittymiä? Tottakai, mutta QTn avulla homma helpottuu ja lisäksi lopputulos ei enää ole välttämättä naitettu Androidiin.

Ainoa Androidin tuoma lisäarvo autopuolella on helppous portata puhelinapplikaatioita sekä Googlen palvelujen vahva läsnäolo. Jollain työkalulla se auton käyttöliittymä pitää joka tapauksessa tehdä. Jos kuvittelet että autovalmistajat oikeasti vain pinoavat Googlen valmista jätettä jollain referenssikäyttöliittymällä heidän sadan tonnin kärryyn niin mulla on silta myytävänä. Ainoa kysymys koko sopassa on että tarjoaako QT niin paljon lisäarvoa tässä auto-casessa käyttöliittymän suunnitteluun & toteutukseen ja sen pitämiseen siirtokelpoisena jos esim. halutaan androidista eroon tulevassa mallissa ja käyttikseksi jotain muuta että firmat maksavat siitä.

8 tykkäystä

Tuo Qt:n lisäarvo Androidin päälle tehtäessä oli se mikä itsellä oli mielessä.

Lentokoneet on täynnä erilaisia Androidin päälle tehtyjä käyttöliittymiä ja mikäli autojen viihdejärjestelmät lähenee lentokoneissa olevia eli niihin tulee enemmän appeja (spotify, netflix jne) niin luulen että Androidin päälle rakennetaan yhä enemmän noita omia sulautettuja järjestelmiä.

Itsellä ei ole kokemusta sulautettujen Android järjestelmien teosta, niin kiinnostaa onko Qt se paras tapa tehdä UI tollasessa tilanteessa. Ja toisaalta onko sulautetut Androidit ylipäätään trendi.

9 tykkäystä

Voisi kuvitella asiaan kovin syvällisesti kaivautumatta, että Android käyttöliittymä kehitykseen löytyy hyvä kasa työkaluja QT:n lisäksi, koska järjestelmää on koko historiansa kehitetty markkinassa missä toimiva ja innovatiivinen käyttöliittymä on ollut(ja on edelleen) elinehto.

Käsittääkseni nykyinen markkinajohtaja autojen OS markkinalla on QNX ja sen kanssa käytettänee pääsääntöisesti(?) QT:ta HMI:n kanssa. Frost & Sullivanin tekemässä markkinatutkimuksessa arvioidaan, että vuoteen 2025 mennessä Andoid voisi olla markkinajohtaja tässä markkinassa. Lähde(eenewsautomotive.com)

Asiasta kukkaruukkuun itse olen tällä hetkellä tyytyväinen Qt:n käyttäjä, kun harraste projektin käyttöliittymän tein Qt:lla. Miellyttävähän tuolla on vääntää graaffista käyttöliittymää ainakin omiin vaatimattomiin tarpeisiini.

7 tykkäystä

Omron tekee myös Qt:lla…

5 tykkäystä

Mikko Marsio - Member of the board has today purchased 370 shares at 19,3 EUR per share.

7 tykkäystä
18 tykkäystä

Mitenköhän kauan menee ennen kuin LG ostaa koko Qt:n pois pörssistä?

5 tykkäystä

Kiitos!

Olin tässä hetkosen aikaa Kaakkois-Aasian suunnalla haistelemassa, joten jäänyt tänne kommentoimatta.

Ennustelin muistaakseni näitä suuntia jo viime vuoden alussakin jotain. Ennustaminen, etenkin tulevaisuuden, on vaikea laji.

Kuitenkin, olennaisempi juttu oli näissä, kun moni lyttäsi juttujani kurssin ollessa reilusti alle 10, oli se, että silloinkin kerroin, etten vedä koko hommaa stetsonista, vaan pyörittelen vain markkinapsykologian kautta, siten että kovana pohjana sekä yhtiön omat selkeät näkemykset että Inderesin seuranta. Ennustin vain siltä pohjalta, että yhtiön omat ennusteet ovat luotettavia ja tavoitteisiin johdonmukaisesti päästään. Ja siltä pohjalta esitin projektion, mitä voisi olla. Toki jos yhtiö olisi missannut targetit, ei mitään tällaista hypeä olisi tullut.

Parhaita keskustelusaavutuksiani oli @Aston_Livingstone n puhuminen kelkkaan mukaan, hienosti olet Aston sen jälkeen tehnyt täällä myyntityötä! KIITOS! :smiley:

Kommentoin vielä erikseen tuota Aston parin viikon takaista ennustetta.

8 tykkäystä

Kuten olen täällä jo varmaan kohta 2 vuotta sitten kommentoinut, en näe niinkään riskiä yhtiön liiketoiminnassa, stragiassa tai tuotteissa, ne ovat kilpailukykyisiä, vaan nimenomaan siinä että pääomistajan, Ingman Groupin, kantti pettää, ja firma myydään ennenaikaisesti, toki kovalla preemiolla. Juuri nyt varmaan 40e olisi millä lähtisi.

MUTTA: Ingmannilla on salkussaan paljon muutakin, ja esim. Etteplanin absoluuttinen arvo on moninkertainen Qt-pottiin nähden, joten uskon (toivon), ettei heillä ole poltetta myyntiin alle 100e osakehintaan.

Positiivinen ongelmahan tämä on, mutta uskon itse potentiaalin olevan 200e per osake 5-7 vuoden sisällä. Joskin, perustelen tätä ajatteluani vastauksessani @Aston_Livingstone n analyysiin.

14 tykkäystä

Perustuen NYKYISEEN strategiaan, ja siihen että yhtä luotettavasti juna sillä radalla kulkee kuin tähänkin asti, ennustan:

2021 lopussa kurssi on Inderesin HIGH-skenaarion mukainen, en nyt kaiva mitä se oli, mutta muistelen että 50e.

2020 vuoden aikana kurssi tulee ylittämään 30, mutta en usko että yli 35 mennään.

Mutta, nämä ennusteet alkavat olla jo mitättömyyksiä, sillä jo vuoden 2021 valuaatio perustuu vuosien 2022-2025 näkymään. Ja tästä meillä ei vielä ole tietoa yhtiöltä. Tämä nykyinen strategiakausihan oli loistavasti yhdistetty paketti yhtiön omaan strategiatyötä sekä Inderesin taitoa koostaa hieno paketti. Selvästi siihen yhtiö ja Inderes teki yhdessä lujasti töitä. Hieno prosessi, jossa analysti varmasti kyseenalaistanut asioita ja pitänyt jäitä hatussa.

Toivottavasti kesään mennessä saadaan sama yltämään 2025 saakka.

Ennen sitä: uskon että vuoden 2025 näkymä on @Aston_Livingstone n Bull+ maalaaman suuntainen. Valuaation uskon jo tuolla olevan kuitenkin lähempänä 200e.

Isompi asia tässä on kuitenkin se, että missä vaiheessa yhtiö ja pääomistaja kokee olevan valmiuden listaukseen jenkki-Nasdaqiin tai NYSEen. Siihen tarvitaan riittävää kokoa, mutta kun se tulee tapahtumaan, ja firmaa puffataan kunnolla, hyväksytty arvostustaso nousee huomattavasti entisestään.

Qt:n Price/Sales tämän vuoden 57M liikevaihtoennusteen perusteella on n. 8.

Tässä muutamia jenkkifirmoja:

"Twilio price-to-sales ratio (P/S) of 13 looks more affordable than some other software-as-a-service companies posting similar growth rates: Okta (P/S of 25), Atlassian (P/S of 22), and Zscaler (P/S of 18). "

Ok, Saas-firmoja, mutta kuitenkin, osviittaa.

Noniin, sekava kirjoitus, mutta niin ne on vähän tainnut olla aiemmatkin.

I rest my case.

14 tykkäystä

https://www.reuters.com/article/us-tech-ces-selfdriving/u-s-outlines-strong-support-for-self-driving-cars-at-ces-idUSKBN1Z72I1?utm_medium=Social&utm_source=twitter

Now, however, we’re starting to see the introduction of software-as-a-service systems, which any automaker can integrate into their products without developing a tool of their own.

At CES 2020, HERE Technologies announced that HERE Navigation on Demand is now available for manufacturers to integrate into infotainment systems. Manufacturers will be able to monitor the software after it’s installed, and send updates over the air.

Navigation on Demand also offers Alexa pre-installed, so we should see Amazon-powered controls arriving in a lot more cars in the near future.
HERE Navigation says its technology is already embedded in over 100 million vehicles around the world, but the launch of Navigation on Demand software as a service (SaaS) means there’s now a one-stop mapping solution available that will work right off the shelf.

Data = Rahaa.

Qt = Valmistajat saavat pitää datan itsellään = hyöty, josta kannattaa vähän maksaakin.

Google is planning to build a high-tech ‘city within a city’ on a 12-acre patch of Toronto’s waterfront. If all goes according to plan, Google Sidewalk Toronto will feature public Wi-Fi, streets designed to minimize car use, and systems to collect ‘urban data’ such as traffic figures.

However, not everyone is happy with the idea of Google gathering so much information about the public, and the company has already had to make several concessions, including stepping back and allowing Waterside Toronto to take the lead in designing and implementing infrastructure.

Artikkeli Qt:n yhteistyökumppanin infotainment-järjestelmästä (Harman):
https://www.tu-auto.com/harmans-hi-fi-means-more-pipe-down-i-want-to-hear-the-music/


Herkullisin poiminta päivän Qt-tiedotteesta:

LG:n tavoite on tehdä WebOS-käyttöjärjestelmästä alusta paitsi sen omille, myös muiden laitevalmistajien sekä kehittäjien palveluille ja laitteille maailmanlaajuisesti

Tietoturvan merkitys autoilussa korostuu.

In 2015, the first widely-viewed public demonstration of remote vehicle exploitation (via the infotainment system) was made by cybersecurity researchers Chris Valasek and Charlie Miller. The two men astonished onlookers by taking control of a Jeep’s dashboard functions, steering, transmission, and brakes from 10-miles away, as the Jeep continued to drive down the highway.

The potential for that exploit to be repeated on any of the 1.4 million Fiat Chrysler Automobile (FCA) vehicles on the road led to the world’s first cybersecurity safety recall.

Since that first public vehicle hacking demonstration, numerous new vulnerabilities in different manufacturers have been found. For example, Tesla and General Motors (GM); in commercial vehicles, by car thieves using laptops; and most recently in smartphone apps used for keyless entry…hackers do not need to build up their own expertise or experience, instead they rely on tools created by a much smaller group of experts, to download exploits or run them as software as a service (SaaS) from the dark web.

QT World Summitin kaikki videot ovat nyt katsottavissa… nämäkin pitäisi keretä katselmoida… ihan järkyttävä määrä matskua :smiley:

https://resources.qt.io/qt-world-summit-2019?utm_campaign=QtWS19%20Videos%20&utm_content=111837569&utm_medium=social&utm_source=twitter&hss_channel=tw-64366556

Poimintana tuolta:
https://resources.qt.io/qt-world-summit-2019/how-lg-is-driving-in-car-infotainment-technology-with-webos-2
https://resources.qt.io/qt-world-summit-2019/79-qt-for-mcus-a-deep-dive-simon-hausmann-the-qt-company
https://resources.qt.io/qt-world-summit-2019/80-high-end-uis-for-low-end-devices-przemyslaw-nogaj-siili-solutions

Luxoft - Built with Qt:
https://twitter.com/luxoft/status/1214698374819188741?s=20

Qt HMI:s in a digital cockpit format with Andoid Automotive:
https://twitter.com/qtproject/status/1214731857767456768?s=20

Poimintana nuo kyltit: RENESAS Built With Qt
image

Mercedes EQC & Ford Mustang (SYNC4) - Built with Qt

28 tykkäystä

TomTom on muuten Qt inside :wink:

Sisällön siirtoa näytöltä toiselle monen näytön Android-pohjaisessa järjestelmässä (Qt inside):

Tämä oli myöskin käsittääkseni yksi Qt:n kilpailueduista, eli monen näytön yhteen synkkaaminen.

Nikon käyttää Qt:ta, tässä yksi uusi tuote (ominaisuutena “Tilting touchscreen”):

Edit: LG:n world summit esityksestä poimintana tämä aikajana. Voisi arvioida, että maksullista lisenssipohjaista versiota (vähintään versio 5.7) on käytetty noin vuoden 2019 alusta eteenpäin - karkeasti samalta ajalta jolloin QT/LG-yhteistyön syventämiseen liittyvä tiedote annettiin vuosi sitten. (Liittyi varmaan tuohon kaupallisen jakelulisenssin käyttöönottoon)



image

6 tykkäystä

Lopultakin uskaltauduin kirjoittelemaan tänne foorumille. Olen omistanut aikanaan jo Sysopen Oyj:tä, josta tuli Digia ja joka puolestaan jakautui Digiaksi ja Qt Groupiksi. Jakautumisen jälkeen olen lahjoitellut lapsilleni (opiskelijoita vielä) Qt Groupia ja todellakin toivon, että firma pysyisi pörssissämme (huom. osa omaa verosuunnitteluani). Minusta on ollut ilo seurata Inderesin toimintaa tämänkin yhtiön osalta meidän osakesäästäjien hyväksi. Yksi iso tekijä osakevalintoja tehdessäni on paitsi seurata talodellisia argumentteja, niin kuunnella herkällä korvalla, jopa rivien välistä, yhtiön toimitusjohtajan kommentteja ja tiedottamista. Teette Inderesissä loistavia yhtiöhaastatteluja ja niitä kannattaneekin seurata. Qt Groupissa olen edelleen mukana ja toivottavasti vielä pitkään. Toimitusjohtajan tapa kääriä hihat ylös ja näyttää, kuinka tuotetta/palvelua viedään maailmalle kertoo sijoittajille paljon.

30 tykkäystä

Tervetuloa kirjoittelemaan! :slight_smile: Tämä on pieni, mutta sitäkin tärkeämpi seikka jota olen yrittänyt opetella. Tämän vuoksi kuuntelenkin tärkeimmäksi kokemani haastattelut 2-3 kertaa…

Toinen tärkeä kuunneltava on analyytikon haastattelut, silloin kun analyytikko on sillä päällä että avaa yhtään “tuntemuksiaan” tai firman johdosta saamiaan “tuntemuksia”. Sen takia, että niitä analyytikko ei voi kirjoittaa yhtiöpäivitykseen sisään mutta monesti juuri tuolta löytyy se tärkeä asia, joka ajaa itseäni nousemaan tulevan kurssiraketin kyytiin (itselläni mm. remedy, qt).

9 tykkäystä

Kyllä se on juuri näin. Rohkeasti on uskallettu Inderesilläkin visioida yhtiöiden tulevaisuutta ja udella haastatteluissa. Ja niistähän me sijoittajatkin saamme paitsi tietoa, niin vinkkiä tutkiskella asioita ja julkaisuja muistakin “kanavilta”.

2 tykkäystä