REIT - osinkotuottoa kiinteistöistä

En muista onko täällä pohdittu noita muita listaamiasi vaihtoehtoja, mutta AVB:sta löytyy tästä ketjusta hakemalla useampikin kirjoitus. Positiivista erittäin hyvä luottoluokitus ja rahoitustilanne, hinnoittelu edelleen pitkällä horisontilla houkutteleva. Itse omistan, ei suositus :slight_smile:

1 tykkäys

Hajautuksella kaikkia kolmea, tai edes kahta? Itsellä ESS ja AVB salkussa.

1 tykkäys

AVB:lla ainakin hyvä vuokrankeräys aste syksyllä mutta tilanne saattaa heiketä toisen allon iskiessä

1 tykkäys

Olin hiljattain Danskeen yhteydessä valuuttatilistä. No selvisi, että sitä ei ainakaan pienyrityksellä pysty liittämään arvo-osuustiliin. Tätä kyselin nimenomaan sen vuoksi, että jenkkireitteihin tulee sijoiteltua. No selvisi siinä samalla, että Danske ei ainakaan ota muuna valuuttana tulevista pörssiosingoista euroiksi vaihdettuna mitään preemiota vaan vaihto tapahtuu spot-kurssilla. Toki sitten esim. jenkkeihin sijoitettaessa tulee jokin preemio valuutanvaihdosta, mutta osingot nasahtaa tilille tosiaan ilman preemiota mikä on erittäin bueno.
Henkilöpuolella Danskella edulliset kauppahinnat kaikille markkinoille Akavan ja Osakesäästäjien jäsenille (tämän jo kaikki varmaan tiesikin). Kanadaosakkeiden lähdeverosta en tiedä, kun en itse ole sinne sijoittanut. USA tulee oikein 15%.

1 tykkäys

Näihin lopputulemiin olen hyvin pitkälti itsekin päätynyt. Lisäksi, kun muistaa sen, että kiinteistöjä tullaan tarvitsemaan aina niin laadukkaita REITejä valitsemalla uskon, että nykyhinnoilla pääsee keskipitkällä-pitkällä aikavälillä todella mukaville tuotoille. Ja näitä edullisia laatu-REITejä on nyt melko mukavasti tarjolla. Esim. retail, majoitus, office, ostari sektorien aikalailla kaikki REITit pyörii todella matalissa hinnoissa vaikka niistäkin löytyy laadukkaita ja vakavaraisia firmoja. Itsellä tällä hetkellä n. 50% pörssiomistuksista REIT- tai muissa kiinteistöyhtiöissä.

Minkäsuuruisella REIT-painotuksella muut menee?

Morgan Stanley this week forecast that between 30 and 35 per cent of US malls will close within five years.

Jokainen voi päätellä, onko tämä good or not - mall REIT’lle. ( Todennäköisesti hyvällä paikalla olevat selviää - ja huonolla paikalla olevat kupsahtaa pois )

Tämän suuntaista kehitystä olen pelännyt, pelkkään vaatekauppaan ja kulutustuotteisiin perustuvilla ostareilla en näe valoisaa tulevaisuutta. Toisaalta, osa ostoskeskuksista on jo pidempään pyrkinyt muovautumaan tarjoamaan ostosten yhteydessä elämyksiä: Elokuvateatterit, Ravintolat ja kahvilat, HopLop:it, hohtokeilaukset, kylpylät jne. Olen toiveikas niiden osalta, joissa näiden kanssa ollaan jo pitkällä ja ankkurivuokralaisina löytyy mm. päivittäistavarakauppaa.

Tein ihan kivan voiton SPG:llä, mutta en ole vielä hypännyt takaisin kyytiin (50-60$ rangelta lähtisin uudelleen). Simonilla on liikenteen solmukohdissa ulkoilmaostareita, joten pidän heidän tilannettaan keskimääräistä ostoskeskus REIT:iä vasten paljon parempana.

Pohjoismaissa syksy ja talvi ajaa myös ihmiset sisätiloihin, joten täällä en usko isojen kauppakeskusten jotka ovat hyvien yhteyksien varrella häviävän mihinkään. PK-seudulla esimerkiksi: Itäkeskus, Jumbo, Iso Omena, Kamppi, you get my point.

Toisaalta uskon tilanteen kehittyvän myös meillä vahvemmin suuntaan, jossa vetovoimana on iso päivittäistavarakauppa, jonka yhteyteen muodostuu pieni muiden kauppojen ja elämysten keskittymä. Mielestäni hyvä esimerkki tästä kehityksestä on (pahoittelen, vastailen pk-seudun kuplasta) Viikin Prisma, jonka yhteydestä löytyy niin ravintolaa, alkoa, kampaamoa jne.

2 tykkäystä

Tällä hetkellä 5 % luokkaa koko salkusta, mutta pidemmän tähtäimen tavoite about 25 - 30 %.

Mulla on just nyt noin 15% mutta tarkoitus kasvattaa 25% tasolle, ainakin.

Reilu 22% REITejä ja kiinteistöistä Cibus lisäksi n. 6%, eli tavoitetasolla näiltä osin.
Muita osinkolappuja lisäksi 20-25% hieman luokittelutavasta riippuen.

Tämä on todennäköistä, mutta sektori ottanee silti osumaa kokonaisuutena. Aiemmin ihmettelin BPYU äkillistä nousuintoa, mikä johtunee nimenomaan tavoitteesta vähentää ostareita. BPYU on tältä osin pääosin sillä paremmalla puolella, mutta silti hyvä suunta tässä kohtaa. CMD:ssä oli esillä, että pistetään kuntoon ja myydään pois :+1:

Vielä hieman lisää aiheesta, mall-REIT arvostukset on edelleen melko maltilliset:

Itse tiputin painon 20% hieman alle 10%. Kovasti upsideä mutta ei halua mennä vaakasuuntaan seuraavia kuukausia kun muualla tarjolla tuottoa jo nyt. 1200lappua Riocania jäljellä.

Tällä hetkellä löytyy REI.UN 11,6% ja NYMT 11,2% salkusta.
Kun on pieni salkku, niin ei näihin paljon vähempää viitsi laittaa kerralla tai kaupankäyntikulut nousevat liian suuriksi.

Tarkoituksena lisätä joko O tai AVB vielä salkkuun jossain vaiheessa.

Näen asian näin että ostan tontteja/maata liikenteen solmukohdista ja parhailta paikoilta. Se mitä siinä on päälle rakennettu voi vaihdella, mutta maa on ja pysyy Ja kallistuu koska maata ei tehdä lisää, ja vedenpinta nousee - > rakennusmaa itte asiassa vähenee :slight_smile: Toki joku sheikki voi tilata tekosaaren mutta se on kallista.

Reitit eivät katsele supistuvaa bisnestä vaan pyrkivät mukautumaan. Mixed usage on se muotisana. Eli kaupat tornitalojen kivijalassa. Sijainnin merkitys on suuri. En ole RioCanin kanssa huolissani koska he keskittyvät juuri Torontoon missä ydinkeskustassa niin pirun kallista että reunalokaatiotkin on kova juttu. RIO:lla toki myös the Well yms ihan ytimessä ja siis tarkoitus ei ollut sanoa että RIOn kohteet olisi huonoja. Ne on a-luokkaa.

Edit. Reittejä 4650kpl RIOCAN, 600 Smartcentres, ja USA:sta 100 Simon ja 100 FRT noin. Kokonaisuus edustaa kiinteistösalkustani n. 5% osuutta. En laske näitä osaksi osakesalkkua.

3 tykkäystä

Paitsi tietenkin Fennoskandiassa, jossa maaperä nousee edelleen jääkauden paineen hellitettyä!

Haluaisitko kertoa lisää siitä, miten olet tontteihin sijoittanut? Suoraan, rahaston tai REITien kautta?

Noniin. Kiva kuulla :slight_smile: Reittini on mainittu yllä. Odotellessa arvonnousua saan mukavaa vuokratuottoa, joita vielä verotetaan kevyemmmin eli osinkona. Voin olla väärässä ja nämä eivät ole hyvä sijoitus eli 60% markkinahinnasta ostettuna pb0.6, mutta ihan kaikkea en voi menettää kun n. 10 vuodessa ovat maksaneet itsensä takaisin osinkona. Olettaen että nykytaso pitää. Ja on pitämässä.

1 tykkäys

Metsätalousmaa (Timberland) reit kautta ainakin pystyy

Ja eikö puutavaran maailmanmarkkinahinta noussut tänä vuonna ath lukemiin

Salkusta hieman alle 20% on REITeissä. Tarkoitus on pysyä suurinpiirtein näissä lukemissa.

Mun ostoslistaa tuleville kuukausille joilla hiivitään kohti 20% kuin tiikeri jos markkina antaa myöden

Riocan (ostot alle 15 CAD). Kanada ja GTA erityisesti on hyvä kasvumarkkina. Ei ylirakennettu kuten USA.
UBA, Urstadt Biddle (ostot alle 8 USD). Polkuhintaan matalasti vivutettua perhe-REIT:iä.
WP Carey (Ostot noin 65 USD). Iso exposure industrial/storage puolelle ja myös hajautusta Eurooppaan.
Slate Office (uusi jokerikortti) - hyvin opportunistisesti jos laskee jonkin verran lisää. (ajattelin liipaista varmasti jostain 3,4-3,5 CAD alueelta) Tällä hetkellä hieno osinko ja matalahko payout ratio. Tsekkasin omistukset (noin 40 kpl) ja näyttää mun silmiin ihan hyvältä. Pääasiassa kanukeissa mutta myös yksi hieno klassinen rakennus Chicagon keskustassa.
MPW - 16-17 USD tasoilta opportunistisesti.

Hivutan pienissä ~1,5k ostoerissä ja deep value mentaliteetti edellä.

7 tykkäystä

No nyt on kyllä hyvä artikkeli SA:ssa jenkki-reitien nykytilanteesta. Tuolta löytyi pari uuttakin seurantaan😊 Toivottavasti pysyy ilmaisena artikkelina.

4 tykkäystä

Kiitti linkistä, itsellä lähti kyllä tiiviimpään seurantaan nuo datacenter-toimijat DLR ja EQIX. Seuraavasta dipistä kyytiin… jos tulee.