REIT - osinkotuottoa kiinteistöistä

Ihmettelin WPT:n kovaa päivänousua, mutta näemmä Blackrock ostaa koko Reitin 17% preemiolla jos oikein ymmärsin, mikäli osakkeenomistajat kaupan hyväksyvät. Mielelläni jotain siivua rahoistani makuuttaisin varasto tms tylsässä Reitissä/yhtiössä/rahastossa ja nyt näköjään pitäisi etsiä uusi kohde.

https://www.wptreit.com/news-and-events/news/news-details/2021/WPT-Industrial-Real-Estate-Investment-Trust-to-Be-Acquired-by-Blackstone-Real-Estate-Income-Trust-in-US3.1-Billion-Transaction/default.aspx

1 tykkäys

Harmi, kun tuo WPT meni ohi aikanaan. NON ei tarjonnut lainoitusarvoa, niin jäi ostamatta.
Olisi reilusti tuplannut niistä hinnoista… :see_no_evil:

No WPC tuottanut osansa sekin. Uutta antia tulossa, jonka takia pikku dippi tiedossa.
Ostaisin itse pientä täydennystä, jos ei olisi limiitti tapissa :man_shrugging: .

2 tykkäystä

Brad Thomakselta tuli juuri Strong Buy VICIlle seuraavalla kommentilla:

we have updated our model that reflects the MGP impact for 2022 and our YE 2022 price target of $40.00 per share. This puts VICI right back into our “Strong Buy” range in which we believe the company can generate annual returns of 25% or higher.

3 tykkäystä

VICIn “Buy under” tavoitehinta The REIT Forumilla oli (ennen tuota ostosuutista) 33 taalaa ja rapiat, “Strong buy” oli 28,50 taalaa. Tavoitehinnoissa siis hieman eroja SA:n maksettujen REIT-palveluiden välillä (en tiedä onko The REIT Forumin hintoja päivitetty uutisen myötä), mutta kaikissa hyvin yhtäläinen näkemys, että VICI olisi tällä hetkellä vähintäänkin edullinen, ellei jopa halpa. Heitin itsekin muutaman chipin pöytään (hehe).

1 tykkäys

Omistatteko Omega Healthcare Investoria (OHI)?

Jenkkiläinen terveysalan triple-net REIT-yhtiö, omistaa jenkeistä ja briteistä terveydenhuoltoalan kiinteistöjä, isolta osin erilaisia ympärivuorokautista hoitoa tarjoavia hoivakoteja ym. Ymmärtääkseni kiinteistöt hyvin ja laajasti hajautettu.

Maksanut lähes joka vuosi kasvavaa osinkoa parisenkymmentä vuotta, osinkoprosentti tällähetkellä yli 8,2%. Osakekurssi laskenut reilusti viimeisen kuukauden aikana, YTD myös pakkasella.

Minulta löytyy tätä jo salkusta pienellä turskalla, ja ajattelin, että voisi kohta tätä tankkailla kun halventunut.

Mitäs mietteitä tästä?

4 tykkäystä

Askolalla on tälle HODL-suositus kun monelle muulle lapulle on Strong Buy. Itsekään en tätä omista.

3 tykkäystä

Omistanut muutamaan otteeseen, jäi valitettavasti ostamatta/pitämättä koronadipin montusta lähtiessä.
Stabiili tapaus varmaan jatkossa ja parhaita alaltaan, mutta arvostus hiertää nykyhinnoilla ottaa positiota takaisin. Toki sama koskee aika montaa muutakin laatu-REITiä tällä hetkellä.

4 tykkäystä

Löytyy salkusta, ollut reilun vuodenpäivät… tuli koronakuopasta ostettua muiden REIT firmojen kanssa. Tarkoitus antaa olla pidemmässä pidossa kun kivasti tuo osinkoja, lisää en ole tankkaillu eli positio kevyesti plussalla, kyllä viimeaikoina käyny mielessä pienimuotoinen lisäys.

2 tykkäystä

Olen ostanut pari päivää OHI osakkeet ja ostan vielä lisää jos laskee. :ok_hand::+1:

4 tykkäystä

Brad Thomaksella on OHI:lle Strong Buy ja buy up to 40USD

9 tykkäystä

Omistin joskus OHIa, mutta myin pois. Voisi luulla että tämä on stabiili ja tylsä, siis hyvä, sijoituskohde; mutta hoivaoperaattorit toimii pienillä katteilla ja on heikosti johdettuja putiikkeja. Itse päätin sijoittaa tuottavampiin yrityksiin, tosin tässä vaikuttimena myös se että en pyri maksimoimaan osinkovirtaa.

1 tykkäys

Itse asiassa hinta pudonnut muutaman päivän ajan ja voisi kohta olla ostohinnoissa.

OHI:n riskinä on tuo mainittu sekä koronan jälkivaikutukset. Potentiaalisesti hoivayrityksiä menee nurin ja tiloja sen johdosta jää tyhjilleen.

Osinkotuotto on kyllä hyvä ja melko terveellä pohjalla aiempien vuosien kehityksen perusteella.

4 tykkäystä

Olen omistanut OHI:a muistaakseni vuonna 2017-2018. Olin juuri vasta aloittanut osakesijoittamisen suoriin osakkeisiin. Ostin muistaakseni jollain 27$ hintaan ja möin omasta mielestäni hyvään hintaan noin 34$ kohdilla. Näin jälkeenpäin oli kerrassaan typerää myydä, mutta jälkiviisastelu on ehkä vielä tyhmempää. Seurasin silloin myös Brad Thomasia SeekingAlphassa ja tykkäsin lukea hänen analyysejään. Olen myös lukenut superg:in mainitseman Jussi Askolan analyysejä. Jos olisin yhtä rikas kuin superg niin voisin ostaa Askolan analyysit, mutta ikävä kyllä olen vain tällainen maan matonen. En myöskään ole hyvä analysoimaan enkä oikein aina osaa tulkita noita amerikan osakkeita. OHI:lla on mielestäni ehkä liian suuri osinko tällä hetkellä. Osake on mielestäni aika herkkä heilumaan ja jos se on laskenut alle 30$ on se sieltä aina noussut ylös. Näin ollen jos tullaan muutaman prosentin alaspäin voisin itse lisätä tätä ao tililleni. Omistan tällä hetkellä vain jenkkilästä NRZ:iä. DOC on myös seurannassa ja jos se tlee hieman alas niin painan ehkä osto nappulaa :slight_smile:

2 tykkäystä

Itse omistin tätä 2015-2016, ja taisinpa tehdä vähän tappiotakin kun irtauduin. Mutta ei kaduta - kurssi mörnii edelleen samalla 30usd tasolla. Klassinen osinkomörnijä :upside_down_face:
Toki treidausstrategialla on voinut päästä parempiin tuottoihin, ja voihan olla että mennyt tuottamattomuus ei ole tae tulevasta tuottamattomuudesta, vai miten sanonta meni :smiley:

Jussi Askolan HYL palvelu päivitti muuten juuri äsken SELL suosituksen OHIlle.

4 tykkäystä

Mikähän tähän SELL -suositukseen on syynä?

Tässä muutama poiminta tulosjulkistuksesta ja J.A. kommentti:

If there is no money forthcoming for the government, or it is not timely, sooner or later, the occupancy rebound is going - isn’t going to be quick enough to prevent some other liquidity issues. ” CEO of OHI

In other words, OHI is now at the mercy of the government. Some tenants are already running low on cash, and from the tone of the earnings call, it appears likely that more tenants will face similar issues in the near term

The combination of significant occupancy declines and a tight labor market with increasing wages and a shortage of staff has started creating liquidity issues for certain operators. In June, we had an operator representing 3% of annual revenue inform Omega that they would be unable to pay rent… It is possible that additional operators could experience similar cashflow stress. ” CEO of OHI

As such, our investment in OHI has become a lot more speculative than it used to be. The recovery that we had hoped for has not occurred and skilled nursing facilities are today still entirely dependent on government stimulus to survive

J.A. on myös likvidoinut OHI positionsa tappiolla, lisää MPW ja VICI positioita.

Mutta kukin tehköön omat johtopäätöksensä.

Nyt menen minäkin pizzauunia lämmittämään!

5 tykkäystä

Olen ollut hieman on/off tämän kanssa, ostin ensimmäisen kerran muistaakseni vuonna 2016, joitakin veivejä tuli harrastettua 2017-2018, kunnes myin pois lähes kaikki vuonna 2019. Ostin uudemman kerran pienen erän maaliskuussa 2020 (kun halvalla sai :slight_smile:) ja sillä on menty. OHI on mielestäni ollut aika kiistanalainen kohde (ainakin Seeking Alphassa) ja erityisesti keskittymistä SNF:ään (Skilled Nursing Facilities) on pidetty haasteellisena.

Itse pidän OHIa healthcare-REITtien riskisemmän pään edustajana, mutta en ole vielä keksinyt riittävän houkuttelevaa sijaiskohdetta samalta sektorilta. MPW:tä esimerkiksi on jo ihan kohtuullisesti (salkun isoin healthcare-REIT omistus). Ja koska positio on kuitenkin (kurssinoususta huolimatta) pieni, pysyy OHI toistaiseksi salkussa.

2 tykkäystä

Lisäsin tänään VICIä pienellä määrällä.

2 tykkäystä

City Office REIT, Inc. (NYSE: CIO) announced today that it has entered into definitive agreements to sell all of its holdings in the Sorrento Mesa submarket of San Diego for $576 million. The transactions are expected to generate net proceeds, after estimated closing and transaction costs, of approximately $546 million, which equates to $12.38 per common share.

Aftermarket tykkäsi uutisesta, mutta mitähän tämä tarkoittaa osakkeenomistajalle? Yhtiön Market Cap tällä hetkellä noin tuon kaupan verran ($560.54M) ja nyt myytiin osa portfoliosta pois.

https://finance.yahoo.com/news/city-office-reit-announces-agreements-204200509.html?guccounter=1

edit: CIO on lisännyt presentaation kaupasta sivuilleen https://s2.q4cdn.com/411446491/files/doc_presentations/2021/Life-Science-Disposition-vFinal.pdf

1 tykkäys