REIT - osinkotuottoa kiinteistöistä

Onko siellä paljon Wolf Reportin juttuja? Olen tienannut hänen avullaan.

Kyllä on, melkein päivittäin kirjoittaa ja Wolf Report kuuluu Brad Thomasin ”iREIT”-palveluun.

1 tykkäys

Juu, tiedän, että kuuluu tiimiin. Aloitin Wolfia seuraamaan ennen kuin liittyi Bradin palveluun. Ainoa syy miksi voisin itse ottaa tuon palvelun. Kysyin, koska kiinnostaa minkä verran julkaisee siellä ja paljonko ennen jutut tulee sinne ennen Seeking Alphaa, sekä julkaiseeko siellä muutakin kuin REIT-juttuja. Itseäni kiinnostaa häneltä muut kuin REITit. Itselläni vain tällä hetkellä huono tilanne rahavirtojen ollessa liikaa ulospäin, joten ei taida maksaa vaivaa pulittaa palvelusta.

VICI nostaa osinkoa 6,4 prosenttia 0,415 taalaan. VICI Properties raises quarterly dividend by 6.4% to $0.415/share (NYSE:VICI) | Seeking Alpha

18 tykkäystä

Aamupäivän kevyesti lueskellut mahdollisesta once in the lifetime osto mahdollisuudesta reit puolella. Navit on poljettu maanrakoon ja p/b erittäin alhaisia.

Pitääkö paikkansa? Pitääkö tässä alkaa tehdä tarkempaa tutkimusta?

E: @AlterEgo olen ymmärtänyt että koko reit sektori alkaa olla aliarvostettu? Cibus, CCI, O, Venovia. Olen täysin amatööri näissä reit hommissa.

14 tykkäystä

Olisi helpompi kommentoida jos olisit kertonut mikä reit kyseessä.

3 tykkäystä

Näissäkin on isoja eroja yhtiöiden välillä. On yhtiöitä, joiden koko liiketoimintamalli on vaakalaudalla nykyisellä korkotasolla ja lyhyttä velkaa riittää. Esim. Cibus ja Kojamo.

Sitten on sellaisiakin REIT:jä joilla vain vähän velkaa ja sekin sidottuna kiinteään korkoon pitkälle tulevaisuuteen. Esim. ADC ja MAA.

Ensin mainituissa tietysti suurempi riski ja kulmakerroin ylöspäin, jos sektorin tilanne paranee. Jälkimmäiset taas pystynee maksamaan osinkoja koko ajan ja päässeevät ostelemaan halvalla hyviä kiinteistöjä ongelmafirmoilta.

Suosittelisin ottamaan Jussi Askolan reit palvelun kokeiluun. Olikohan siinä ilmainen 2vko jakso. Siinä pääsee jo hyvin alkuun.

Itse tykkään sektorista, kun liiketoimintamallit on yleensä helppo ymmärtää ja tulevaisuus melko ennustettavaa.

10 tykkäystä

Essential Properties Realty Trustua (EPRT) tullut seurattua kotvan aikaa. Viime viikon lopulla ilmoittivat osakeannista. Minulle ei tuo järjestely ihan aukea, että lisääntyykö osakemäärä n. 10 M osakkeella vai onko kyseessä yhtiön omistamien osakkeiden suunnattu luovutus tiedotteissa mainituille tahoille? Ainakaan osakekurssi ei uutiseen juuri reagoinut, eli ilmeisesti osakkeenomistajalle järjestelyllä ei ole suurta vaikutusta…?

13.9.:

14.9:

1 tykkäys

Kun katsoo heidän sivuiltaan SEC:lle tehtyjä ilmoituksia, näkee, että osakemäärä lisääntyy, eli perustoimintaa REITille. Näin amatööri tulkitsee. Sivu S-3 https://investors.essentialproperties.com/documents//?shortDesc=Prospectus%20filed%20pursuant%20to%20Rule%20424(b)(5)&format=html&secFilingId=9eca46ec-f4f1-48e6-8f96-ab9a516f3da5

1 tykkäys

WPC splittaa jäljellä olevat toimistot omaksi Net Lease Office Properties NLOP -REITiksi
https://ir.wpcarey.com/news/news-details/2023/W.-P.-Carey-Announces-Strategic-Plan-to-Exit-Office/default.aspx

W. P. Carey Inc. (W. P. Carey, NYSE: WPC) today announced that its Board of Directors has unanimously approved a plan to exit the office assets within its portfolio by (i) spinning-off 59 office properties into Net Lease Office Properties (“NLOP”), so that it will become a separate publicly-traded REIT (the “Spin-Off”), and (ii) implementing an asset sale program to dispose of 87 office properties retained by W. P. Carey (the “Office Sale Program”). The Spin-Off is expected to close on or around November 1, 2023, subject to the satisfaction of certain conditions, and all sales under the Office Sale Program are targeted to be completed by January 2024.

Omistajille jaetaan uuden yrityksen laput. Käsitellään ilmeisesti osinkona :thinking: Pääsee taas ihmettelemään verottajan kanssa, miten tämä menee oikein

Upon completion, W. P. Carey stockholders as of the record date for the Spin-Off will receive shares of NLOP via a pro rata special distribution, which is expected to be taxable for U.S. federal income tax purposes. Shares of NLOP are expected to trade on the New York Stock Exchange under the ticker symbol NLOP.

6 tykkäystä

Pitää varmaan omat veivata edes takas, ettei tarvii Verottajan kanssa arpoa. Laatu REIT kyllä ja paranee vielä tän jälkeen, kun päästää jätteestä eroon.

Markkinalle ei kyllä maistunu, kun -5% taulussa.

Tekisköhän REIT-Jussi tästä jopa jakson.

6 tykkäystä

Aikamoinen pettymys. Olisi kai tästä voinut infota aiemmin, sen sijaan, että jatkoivat ikäänkuin business as usual kun nostivat osinkoa sen perinteisen verran. Ja nyt vähän mattoa alta. Jos en olisi tappiolla, todennäköisesti myisin pois.

1 tykkäys

Ei kai tästä kannata vielä kirvestä heittää kaivoon, net lease yleensä ihan hyvä kuvio. Toki tässä markkinassa ei paljoa toimistoja arvosteta mutta eikö Askola jollain videolla maininnut että net lease reitit niche markkinalla nauttii pienestä preemiosta aina muihin nähden. Saas nähdä millaisen arvostuksen tämä saa vastaansa sitten.

Myin nimenomaan pois tästä syystä, jos olisin voitolla en olisi myynyt. Nyt saa vähennellä sentään verotuksessa. Saa nähdä mihin hinta laskee ja leikattu osinko asettuu. Sitten voi harkita jos ottaisi takaisin.

3 tykkäystä

Hyvä pointti kyllä. Itselläkin tuota kahdella tilillä, ja vuodelta on myyntivoittoakin…ja rahan tarvetta mätkyihin. Voi olla, että tulee kevennettyä.

1 tykkäys

Askolan sidekick kertoo näkemystään. Edelleen mielestään ostolappu, mutta ihmettelee hätäilyä, ja toteaa, että sijoittajilla usko kärsii tällaisesta tempusta, firma kun on ollut varma pitkäaikainen osingonkasvattaja. Lisäksi huono pääoman allokointipäätös.

3 tykkäystä

Tämän takia olen itse yrittänyt löytää jotain kohtuuhintaista REIT etf:ää. Olen sitä mieltä että kiinteistösektorin arvostustasoja on lyöty liikaa, mutta ei oikein ole mielenkiintoa lähteä käymään läpi kiinteistösektoria yhtiökohtaisesti. Eikä analysointitaitokaan lähelläkään samaa tasoa, kuin monilla muilla toimialoilla.

Jos jollain on hyviä vinkkejä reit etf:stä, niin otan mielelläni vastaan.

5 tykkäystä

No vaikka https://www.etf.com/ITB salkkuun niin pääset peesaan Buffettia mm. Hortonissa ja Lennarissa.

W.P.Carey huh. Karsea pudotus. Melkein -32% noista 52 viikon huipuista.
Myin omani 78 taalan tasolla ja mietin jo takaisinostoa. Mutta REIT spin-offit ei oikein nappaa… Herättää kysymyksiä… Osingot jatkossa jne.

About 56 taalaa olisi kriittinen tukitaso. No tarkkaillaan tilannetta.

4 tykkäystä

Mites sait ostettua tuota kun on USA etf?