Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Ulkopuolisen kehityksen tiimiin haetaan uutta jäsentä. Tuolla työnkuvalla on Linkedinin mukaan Remedyllä jo tekijä. Voisi olla kyse tiimin koon kasvattamisesta. Voisi myös arvailla, että External Development Business Manager on heidän pomo.

8 tykkäystä

Ei ollut Xbox Game passin taannoinen helmikuun vihjaus viittaus Controliin. FFXI ja Wolfenstein: YB helmikuun uudet pelit.

2 tykkäystä

Eli lisää tulee kohta.

1 tykkäys

PS Storessa on taas kampanja menossa… “Critics’ choice sale”

https://store.playstation.com/en-us/grid/STORE-MSF77008-CRITICS19LP/1

Sivun kun avaa, ja jos ei koske “sort by” valintaan ollenkaan… niin voisi sinivalkoisten lasien läpi suurella hartaudella toivoa, että tää listaus olisi best sellersiin perustuva… :man_shrugging:

4 tykkäystä

Onkohan tuo Controlin myynti ollut kuitenkin sen verran tasaista, että tuota hintaa ei ole haluttu lähteä polkemaan koska tuntuu että ei ole mitään kiirettä ollut ainakaan suuremmille alennusmyynneille? Pelihän on kuitenkin JO reilu 5kk. vanha, just wondering :thinking:

6 tykkäystä

Gamstatista CONTROL:n PS4-version pelaajamäärät kuukausittain (uudet):
image

6 tykkäystä

Näin se varmasti on. Ei hyvin myyvää tuotetta kannata alkaa kovalla alennuksella myymään. En malta odottaa 14.2.

3 tykkäystä

Merkittävä määrä pelialan arvostusta jaossa ens viikolla…

10 tykkäystä

Varmasti nuo Game of the Year -palkinnot hillitsivät sitä alennusprosenttia pelille. Hyvä että se on tässä tapauksessa on tuonut myös myyntejä. Outer Wilds oli toinen peli, joka sai paljon GOTY-palkintoja, mutta oikeastaan vasta pelin julkaisu Xbox Game Passissa sai sille “hypensä arvoiset” pelaajamäärät.

En itse päässyt Outer Wildsiin kiinni parin tunnin kokeilulla, mutta harmittaa silti miten noin hyvin avosteluillaan menestynyt peli voi myydä niin huonosti.

2 tykkäystä

Pelihän menee samantien ja jopa hyvällä hinnalla käytettyjen jälleenmyynnissä, toki otanta ääliömäisen pieni ja tyhmä esimerkki mutta kuvaa hyvin edellä kirjoitettua.

Alan Wake kuumottelee kyllä paljon, arvostan ko tekelettä, ja on mahtavaa että arvostus otti taannoin pomppua myös niistä huhuista jotka on relevantimpia projekti-luontoisella bisneksellä. Vaikka olen kyllästymiseen asti kertonut mielipiteeni Controllista, on os omistajana enemmän kuin toivottua että se menestyy ja muut siitä tykkää. Onneksi tässäkin firma on monta askelta edellä ja ko tekele liitettäneen universumiin kiehtovalla tavalla.

Yhtiö kasvaa orgaanisesti julmaa vauhtia joten en näe os omistajana hyvänä asiana epäorgaanista, ja koen sen todella paljon kalliimpana asiana.

Eri asia, jos työntekijäpula iskee alalle/yhtiöön. En usko että yhtiöstä johtuvasta syystä sitä tiedossa ikinä.

Myös itse näkisin parhaana vaihtoehdon olla jakamatta osinkoa. Firmalla on mahdollisuudet vaikka mihin kasvaa.

2 tykkäystä

Even with being offered as a subscriber freebie for Game Pass users, he notes that The Outer Worlds has so far sold over 2 million copies since launching in late October.

Eli outer worlds myynyt yli 2 milj kopiota, vaikka on ollut ilmaisena GamePassissa alusta lähtien. Julkaistu vasta lokakuussa eli Controlia myöhemmin. Jos oikein tulkitsen, niin tuo YLI 2 milj muodostuu PÄÄOSIN;

  • PS4, jossa gamstatin mukaan myyntiä miljoona
  • EGS, jossa myyntiä toinen miljoona, tai oletettavasti hieman ylikin

Controlhan on keikkunut hieman Outer Worldsin perässä EGS:ssä. Esim tällä hetkellä top-listalla sijat 8. Ja 9. Tämä vielä muistutuksena. Huom, Control on ollut pidempään myynnissä siis.

Lisäksi ao. taulukoissani huomataan, että Control on ollut välillä myös paremmilla sijoilla kuin OW (top5).

Nämä linkit löysi konamixx. Samalla sivunoottina, että aikaisempi playtrackerin arvio EGS-pelien myynnistä oli mennyt ihan vihkoon, kuten jo silloin todettiin :man_shrugging:

Summa summarum; Controlin myynti EGS:ssä saattaa yltää aikaisempien arvioidemme yläpäähän, jopa miljoona.

kuva

Lähteekö ystävänpäivänä hauki kaislikosta? :wink:

Lisäys: Peli löytyy myös MS storesta, mikä voi pienentää hieman EGS osuutta. Mutta ilmeisesti GamePassissa on Xbox sekä PC versiot, jolloin voisi olettaa selvästi suurimman osan peleistä menneen tuota kautta (”ilmaiseksi”)… eli ts. suurin osa 2 miljoonasta on myyty EGS ja PS4.

8 tykkäystä

Hieman “myyntiä” on tullut myös ainakin AMD diilien kautta. Juuri eilen latailin Outer Worldsia, kun sai ilmaiseksi ostaessaan Ryzen prosessorin.

3 tykkäystä

Outer Worldsilla ~1M pelaajaa PS4. Komppaan, että MS store ei ole merkittävä PC:n tai Xboxin puolella, sillä ostonapin vieressä maininta, että ilmaisena GamePassin kautta.

image

Itse arvioin konservatiivisesti, että n. ~600k kpl myyty EGS kautta, jos jättää 400k “support” myynnille Gamepassilla pelanneiden kautta sekä AMD diilille. Best case ehkä 800k. Joka tapauksessa tuo lupaa kyllä hyvää Controlin EGS myynnille.

@Latela, ymmärtääkseni pullonkaula pelialalla on riittävän hyvien tekijöiden rekry, joten samaa mieltä, että enemmänkin rekry kuin IP/teknologia olisi todennäköisesti tärkein syy mennä kaupoille.

Vaikka itse periaatteessa toivoisin, että osinko menisi kasvuun, veikkaan kuitenkin, että osinkoa maksetaan puhtaasti siitä syystä, että kassassa tulee olemaan paljon rahaa, eikä sitä voida järkevästi investoida mm. rekryyn yllä olevasta pullonkaulasta johtuen.

Fun fact: Itse ostin muutama kk sitten Outer Worldsin EGS:n kautta ja pelasin läpi; rakastin sitä että peli oli riittävän lyhyt ja ytimekäs (en ole koskaan saanut pelattua mitään Fallout-peliä loppuun asti, aina eksyy huomio sivujuoniin ja lopulta mielenkiinto loppuu :smiley:) .

5 tykkäystä

Mielenkiintoinen video RTX-tekniikasta. Remedyn Control on kyllä tässä ns. Best in Show ja ehdotonta kärkeä RTX-peleissä. Kaikenkaikkiaan hyvää mainosta Remedyn tekniselle osaamiselle :v:

Lisäys: juttua kiinan peliskenestä ja pelikehittäjien haasteista valvonnan alla. Tässä sivutaan myös Crossfirea, ja hieman sellainen olo tulee että Remedyllä on CF-kehittäjänä käsissään kultaakin kalliimpi ja access tälle satojen miljoonien PC-pelaajien markkinoille… tai sitten katson liian sinivalkoisin lasein :man_shrugging:

5 tykkäystä

Itse pelaan paljon konsoleilla, mutta vielä en ole saanut ostettua Remedyä salkkuun. Itseasiassa olen jotenkin välttänyt kaikki Remedyn pelitkin, joten kokemus heidän peleistä on jäänyt enemmän arvosteluihin tutustumisella.

Remedyn pelivalikoimasta olen miettinyt, että mikäli Control saa myytyä paljon enemmän kuin konsensus oli, niin pitäisikö Remedyn miettiä jatko-osaa, vai kokonaan uuden genren peli, jossa hyödynnetään samaa tekniikkaa?

Näkeekö muuten mistään, paljonko pelaajia Controllilla on ollut? Ja onko Remedy tiedottanut tulevista suurista projekteista?

Mietin myös, että miten Remedy saisi hyödynnettyä pelaamisen megatrendit. Kokeilin itsekin esim. Fortnitea, ja ymmärrän sen suosion salaisuuden. Kun tuo pelimuoto menettää jossain vaiheessa pelaajia, niin Remedyn kannattaisi jo tässä vaiheessa kartoittaa, mitä suuret pelaajamassat haluavat peleiltä? Vaikka Control on ollut arvostelumenestys, niin Fortniten kaltaista suosiota sillä ei saa.

Hieman sekavia ajatuksia, mutta toivon Remedylle kaikkea hyvää. Ja dippiä, että voisi ostaa omaankin salkkuun ; ) .

3 tykkäystä

Controllin jatko-osa on vain ajan kysymys. Kriitikkojen suitsutus ja palkintopystit takaavat sen. Se uuden IP:n ensimmäinen osa on se riskisijoitus. Jatko-osa on “money in the bank”. Prosessi vain vie aikansa - varmaan ainakin kolmisen vuotta. Kun sitten aikanaan on Control 2 tiskissä niin kaikki muistavat että “niin tää on jatko-osa sille yhdelle pelille jota kaikki aikoinaan kehuivat mutta itse en tullut pelanneeksi” ja hype on ihan eri tasolla. Samoin markkinointimuskeleita on paljon helpompi pistää jatko-osan taakse joka ruokkii myös isompaa kysyntää.

Control 2: Pojan Paluun Kosto, 2023, PS5, PC, XBox mikälie, täysin 100% varmaa*.

(* julkaisuajankohta, tuetut alustat, nimi ja julkaisija voivat muuttua :upside_down_face:

15 tykkäystä

Vielä pari päivää kerkeää äänestää:

4 tykkäystä

Konamixxin löytöjä: Capcom on kirjannut itselleen viime elokuussa 19 milj usd rojaltimaksun. Devil May Cry5 ilmestyi GamePassiin 19. Elokuuta.

Sattumaako?

:face_with_monocle:

7 tykkäystä

Taitaa to-pe 13.-14.2 välisenä yönä olla tää merkittävä gaala.

Jotenkin näen sieluni sinivalkoisin :finland: silmin, että tuolta jokunen pysti ja päälle hyvä osari perjantaiaamulla, niin kurssi kiittää :flushed: :man_shrugging:

7 tykkäystä

Hätäisimmät taitavat pelätä, ettei tilinpäätös vastaa odotuksia. Itse ostin lisää 14,05 hintaan, mutta olisi näköjään halvemmallakin lähtenyt.

1 tykkäys