Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Iso osa korona-hyödyistä on varmaan kuitenkin kertaluontoisia ja jos tänä vuonna saataisiinkin järkyttävän kovia kasvulukuja, saattaisi lähivuosina olla vaikeaa päästä edes nollakasvuun (ilman jotain jackpotteja). Joten en tiedä mimmoisilla H1 luvuilla voitaisiin enään saada nostetta kurssille (ei sillä että olisi lyhyellä aikavälillä tarvekkaan). Toki yhtiön kommentit näkymistä tms. voisi luoda vielä lisääkin nostetta, mutta itse H1 luvut enemmän vain kuriositeetti.

1 tykkäys

Mielestäni nyt ei enää olla puhtaasti funda-analyysin alueella arvostuksessa. Eli markkina ottaa nyt näkemystä spekulatiivisemmista, joskin täysin realistisista, kehityskuluista;

  • pelialan konsolidoituminen / isommat ankkuriomistajat
  • jättihitti
  • ip:n (esim REMEDYVERSE) etabloituminen ja lisensointi erilaisiin projekteihin (sarjat, elokuvat, merch…)
10 tykkäystä

Itse uskon, että Remedy tekee ihan kelpotuloksen tänä vuonna… esim euron epsi ei ole mitenkään ihme.

Tällaisena aikana P/E 25 on itselle vielä hyväksyttävää, 30 on jo kireä mutta kenties koronalisän kanssa vielä nippa-nappa sallitaan(?).

Tuntuu, että kunnon keulinta kurssissa alkoi muutama tunti ennen crossfire x trailerin julkistusta (kts. keskustelut ylempänä). Tuo on sitten jatkunut.

Hieman pelkään markkinoiden ylireagointia CF X:n osalta. Itse kun katson Crossfire X:n potentiaalia, niin en näe X:ssä sellaista rojaltipotentiaalia joka oikeuttaisi kokonaan tämän nousun (kts. aikaisemmin laittamani oletus CF X myyntimääristä).

Kenties nousu perustuu nyt huomattavasti pidemmän aikavälin näkymiin siis… Ilman koronaa olisin ajatellut P/E 20 eli noin 20€ olevan osakkeelle passeli käypä arvo.

Toki markkinat katsovat jo ainakin ensi vuoteen… mitä sieltä on tulossa…
Paha vielä sanoa.

5 tykkäystä

Omasta mielestä euron eps olisi jotain tajunnanräjäyttävää ja pakottaisi kääntämään takin yhtiössä täysin. Pidän itse tältä vuodelta esimerkiksi 0,75 epsiä jo erittäin hyvänä suorituksena. Oliko sulla @Aston_Livingstone joku vahvempi perustelu tuolle euron epsille, koska siitä olisin jo aika helppo vetää viiva tuohon Vernerin miljardivaluaatioon 2030 :smiley:

3 tykkäystä

Remedy: According to Gamstat 1.06 million players have installed the game Control since the end of last year. However, we estimate around 80% of these players have downloaded the game for free with Playstations subscription service, meaning around 0.2 million new units sold on Playstation. At the end of last year, 0.34 million had installed and bought Control according to the same source. We reiterate our estimates for the first half of 2020. We expect royalty costs of EUR 3.5-4 million from the game Control boosted by DLC-sales, compared to EUR 6.3 million in the second half of 2019.

1 tykkäys

Perstuntuma, mitä viime talvena jotain konamixxin kanssa laskeskeltiin (tännekin ketjuun). Eli:

  • Controlin myynnistä huomattavasti enemmän tuloutuu H1/2020 aikana, kuin H2/2019
  • Remedyn ohjeistuksen mukaan (yllä) tämän vuoden H2/2020 on suhteessa parempi
4 tykkäystä

Teenpä ensimmäisen foorumipostaukseni: kuvittelisin että osa spekulatiivisesta nosteesta johtuu pelimaailmat ylittävää infrastruktuuria rakentavan Epicin hohteesta. Epicillä on pitkälle ulottuva visio, yritys rikkoo perinteisiä malleja, siirtää tai suorastaan lapioi arvoa “taiteentekijöille” ja Remedy surffaa riittävän lähellä.

18 tykkäystä

En tarkoita että Remedy vieläkään pitäisi treidata verrokkien tasolla saati sitten yli missään nimessä, mutta eihän Remedy surffaa “liian lähellä” pelkästään vaan siellä aallon harjalla. Täysin uniikki pelistudio jota revitään joka suuntaan ja joka raajasta näissä pelialan megatrendeissä.

3 tykkäystä

Tuota taidettiin spekuloida ( vai olisiko TJ vahvistanut jopa), että iso osa viime vuoden myynnistää tuloutuu vasta H1/20 puolelle.

2 tykkäystä

Kohta tulee ensimmäinen vuosi täyteen Remedyn omistajana. Nyt alkaa jo vähän hymyilyttämään. Osingot tästä tuli kuitattua. Muuten nousu on ollut nättiä katseltavaa.
Haluaisin kuitenkin muistuttaa uhkaavasta konkurssista. Pääomistajat jos alkavat myymään isompia eriä, niin se on silloin konkurssi varma.

Mistä ihmeen konkurssista puhut? Remedyllä on kassassa hyvin rahaa ja lisäksi solminut Epicin kanssa laajan julkaisusopimuksen, joka kattaa kaikki kehityskulut. Riskitaso laskenut merkittävästi sopimuksen myötä.

8 tykkäystä

Millä aikataululla odotat konkurssia kun hallituksen PJ ja suurin omistaja myi lähes 2M€ arvosta osakkeita ja TJ myös 250k€ arvosta vuosi sitten? :upside_down_face:

5 tykkäystä

Olen nyt kahtena nousupäivänä tupsutellut Remedyä ulos salkusta ja todennäköisesti myyn vielä jkv lisää jos kurssinousu jatkuu. Edelleen yli 20% painolla kuitenkin mennään. Nyt tarjoaa markkina sellaista hintaa että olen valmis antamaan osan hyvästäni muille. 350m hintalappu verrattuna esim. Siihen mitä Sony maksoi Insomniacista(220m) pistää vähän kyseenalaistamaan lähiaikojen kurssinousua, jolle ajurina vaikuttaisi olleen lähinnä trailerit ja lähestyvä osari.

12 tykkäystä

Eiköhän näillä konkurssijutuilla viitata näihin:

Siellä taisi olla pilkki auki…

1 tykkäys

Apple ainakin koittaa estää tämän laittamalla kapuloita rattaisiin niin paljon että xCloudin ios versio hyllytettin juuri. Googlen Stadiakaan ei Applen mobiililaitteilla pyöri. Itse en myöskään pelien streamaukseen usko.
Ongelmia on vaikka muille jakaa.

  1. Vaatii pienen latenssin, korkean kaistanleveyden ja täysin häiriöttömän verkkoyhyeyden. Tämä ei tällä hetkellä onnistu luotettavasti edes Helsingin keskustassa, valokuidulla ja yritystason liittymällä. Tämän tasoista yhteyttä ei ole edes promillella potentiaalisista asiakkaista käytössä. Ehkä 10-20vuoden päästä.
  2. Pilvipalvelut vaativat huomattasti enemmän energiaa(ekonomisuus/ekologisuus) verrattuna lokaaliin virtapihiin mobiilirautaan. Lisäksi kuva pitää vielä kompressoida ja streamata päätelaitteeseen. Ei ilmaista eikä varsinkaan vihreää.
  3. Mobiilirauta on jo erittäin tehokasta. Silti AAA pelejä ei juuri tehdä mobiilille. Kosketusnäytöllä metrossa maistuu hieman kevyempi ajanviete kun tarinavetoiset audio visuaalinen mestariteokset.

Etuina olisi yksi tuote kaikkialle mikä olisi aivan lyömätön etu. Pienemmät kustannukset, laajempi ja yhtenäinen markkina. En kuitenkaan jättäisi seuraavan sukupolven konsolia hankkimatta tätä odotelllessa.

6 tykkäystä

Miksi nuo streamaus palvelut ovat/olisi kuluttajille mielenkiintoisia? Tuoko muita hyötyjä kuin että ei tarvitse kallista pöytäkonetta / konsolia? Jos vertaa vaikka PS Plussaan.

Potentiaalisia hyötyjä olisi että et tarvitse kun yhden pelikirjaston tai et pelikirjastoa ollenkaan jos se sisältyy palvelun kuukausimaksuun. Pelit ja tallennukset kulkevat aina mukana. Ei pelien latauksia eikä päivityksiä joka tekisi pelien testaamisesesta huomattavan helppoa. Lisäksi rautaa ei tarvitse ostaa eikä päivittää. Moninpeleissä cross platform olisi oikeasti totta.
Itse ajattelen pelien stremausta eräänlaisena bisnesmiesten ja insinöörien pipe dreamina. Koska se on onnistunut musiikissa, leffoissa ja sarjoissa sen on pakko onnistua myös peleissä. Koska tekniset haasteet ovat niin valtavia on insinöörit lähteneet innolla ratkaisemaan tätä lähes ratkaisematonta ongelmaa ennen kun kukaan on edes keksinyt toimivaa bisnesmallia tuotteelle.

2 tykkäystä

Itse kyllä nappaan streamauspalvelun käyttöön heti kun sellaisen järkevällä kirjastolla ja hinnalla saan. Olisihan se mukava työreissuilla pelailla hotellissa controllia eteenpäin läppärillä :slight_smile: vaikka se illan 30min sessio, olisi sekin eteenpäin. Oon koittanu asennella omalle pöytäkoneelle jotaki sovellusta joka sen jakais, mutta tahtoo olla mielenkiinto vähissä kun ilmeisesti reititin laittaa vastaan. Tahtoisin vaan netflix -tyylisen palvelun lagista huolimatta. Ja en tosiaan aio pelata mitään CS multiplayeriä, vaan ihan yksinpelejä joissa 100ms lagi ei juuri haittaa ellei jollaki hardiasetuksilla tykitä menemään. Stadia oli kokeilussa kans, mielummin vaan hyödyntäisin jo omistettuja pelejä. Täytyy koittaa uudelleen kunhan nämä on pelattu läpi :slight_smile:

1 tykkäys

Apple laittaa kapuloita rattaisiin vain sen takia, etteivät he itse saisi siitä rahoitusmallista rahaa. Valvekin joutui Steamin suhteen tekemään semmoisia rajoituksia, ettei iOS-versiosta voi ostaa mitään pelejä koska muuten pitäisi maksaa joka ostoksesta myös Applelle tietty prosenttimäärä.

Pelien streamausta hyvin lyhyesti testanneena voisin sanoa, että se toimii hyvin single player -peleissä, joissa ei tarvitse reagoida millisekuntien viiveellä. Hyvä huomioida myös, että huonossa telkkarissa voi olla yhtä huono input lagi kuin yhteydessä parin sadan kilometrin päässä olevaan palvelinsaliin.

1 tykkäys