Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Kysäseppä noilta kun tiedät paremmin mitä pitää kysyä tuosta ja controllin myyntiveikkauksia tyylii :smiley: vastaavat 2viikon päästä castissä :smiley:

Veikkaisin mutulla kans että tuo voiteluraha remedylle voi olla paljon enempi kuin mitä veikataan(2miljoonaa). Noilla nimittäi on loputon määrä massia ja halu kasvaa. Toivottavasti myös kehittävät myös itse alustaa että sitä viittäisi enempi käyttää:s

Hyvä muistaa että voitelut menee puoliks… eli 5.0 milj tuottaisi remedylle 2.5mil€… tämä paikkaisi vasta pienen osan ”ennustetusta” pelimyynnistä. Eli kyllä myös konsoleiden pitää myydä hyvin.

Edit: kokonaisuudessaan näyttää siltä että 505 tekemä markkinointi on mennyt pahasti vihkoon. Pelin laatu ja puskaradio voi vielä pelastaa.

1 tykkäys

Viimein raaskin ostaa Controllin, lataillaan parhaillaan perus ps4:lle. Mielenkiintoista nähdä miten pelittää. Mutta innoissani olen Max Payne fanina aloittamassa pelailee tätä :sweat_smile:

Edit. Lisäilläkseni en olisi välttämättä hommannut ilman optimointia. Varmasti vaikuttaa muidenkin ostopäätökseen.

5 tykkäystä

Toki pitää myydä hyvin, ei tässä varmaan vielä voi kukaan sanoa olevansa täysin tyytyväinen tähänastiseen pelimyynnin suoritukseen tai pelin markkinointiin, joskin totuus on vielä kovin hämärän peitossa ja virhemarginaalit kasvavat kun tehdään jo valmiiksi ekstrapoloiduista muuttujista vielä lisää ekstrapolaatiota.

EDIT: Kyllä se €2.5M on hyvinkin merkittävä summa, kun katsotaan Indereksen taulukkoa, esim. oletuksena, että peli möisi 0.8M yksikköä 2019 50€ hinnalla, vie tuo €2.5M jo yli base scenarion 1.2milj myynnillä. Ei se myöskään mitenkään epärealistinen mielestäni ole, jos Phoenix pointin arviolta 25-30k yksikön ($1.2M) ennakkomyynnillä sai arviolta €2M takuun.

image

Sattuuko kenelläkään muuten olemaan tietoa miten Amazonin ja muun retailin hinnanalennukset toimivat - Ottavatko tämän suoraan pois omasta distributor osastaan (retailissa muistaakseni n. 25% pelin hinnasta)? Vai lähteekö tämä 25% vasta tuosta alennetusta hinnasta?

@Atte_Riikola onko vielä julkista näkyvyyttä ennusteisiinne Controlin kokonaismyyntiin H2 2019 jälkeen? Ennusteissanne ja muissa julkaisuissa olette toistuvasti ennustaneet Controlin H2 myyntiä, joka olisi 1.2milj yksikköä perusskenaariossanne.

2 tykkäystä

Sitten tiedetään enemmän kun Tero Virtala on inderesin Tubekanavalla. Vaikka Control myynti olisikin jonkunlainen pettymys niin tuloshan voi olla aivan ok kun on Crossfire juttuja, epiciä ja nvidiaa.
Vaikea itse lähteä myymään artikkeleiden perusteella vielläkun itse peli on kunnossa.

Hinta 50, myyntitavoite 0.8 milj. jota vastaa liikevaihto 10.5 milj. Tästä vähentäen 2.5 milj€ (optimistinen EGS diili) jää myytävää vielä 8.0 milj€. Tämä tarkoittaisi, että konsoleilla on myytävä 609 500 kopiota. Tällä ollaan siis vielä 2.1milj€ indereksen targettia jäljessä.

Hinta 40, myyntitavoite 1.2 milj. jota vastaa liikevaihto 12.6 milj. Tästä vähentäen 2.5milj€ (optimistinen EGS diili) jää myytävää vielä 10.1 milj€. Tämä tarkoittaisi, että konsoleilla on myytävä 961 900 kopiota.

Tämä sisältää oletuksia, mutta missä meni vikaan?

Itsestä tuntuu, että myytävää on todella paljon huomioiden vaikka tuo surkea XONE-myyntikäyrä.

Edit:

Hinta 50€, tavoitemyynti 1.0 milj kpl, mikä vastaa liikevaihtoa 13.1milj€ (4% yli inderes ennusteen). Tästä vähentäen esim 1.25 milj € (mielestäni realistinen EGS diili) jää myytävää vielä 11.85milj€. Konsoleilla pitäisi tällöin myydä vielä 902 800 kopiota.

Tämä on mielestäni realistinen skenaario pelin keskihinnalle loppuvuonna sekä epic diilin suuruusluokalle.

Paljon pitäisi myynnin tästä suhteellisesti nousta, vaikka kaikki tilastot puhuvat usein vastaan (pelimyynnissä hyvin usein suurin osa myynnistä tehdään alkuviikkoina).

1 tykkäys

Miksi et myy pois kaikkia lappuja? :smiley: Jos lasket mielestäsi oikein ja pidät nähtävästi melko varmana negaria myyntien osalta niin miksi pysyä osakkeessa?

Edit. Ainakaan lyhyellä tähtäimellä.

1 tykkäys

Enhän minä ole sanonut että vikaan olisit menossa. Olen ihan samaa mieltä, että nykytiedoilla haastavaa päästä inden base skenaarioon. Luotettavaa tietoa pelin myynnistä ei vain ole kovin paljoa vielä saatavilla, eikä peliä ole esim. Japanissa vielä julkaistu (12/19 release), joskin tämän vaikutus jäänee pieneksi, ellei siitä jonkinlaista kulttijuttua muodostu. Hideo Kojiman mukanaolo ja uutisointi tästä saattaa joitakin innostaa, oli Controlin viestintäjohtajakin nyt mukana Tokyo Game Showssa.

Laskelmasi ovat kiitettäviä ja perusteltuja, eikä moitteeni ole laskelmissasi vaan siinä, että ekstrapoloituihin datalähteisiin (Gamstat, TA) perustuen tehdään lisää ekstrapolointeja ja oletuksia, niin virhemarginaalit luonnollisesti kasvaa (huom myös negatiiviseen suuntaan!).

Inderesin laskelmissa ei ole Nvidia-yhteistyön, tämän vuoden puolella tapahtuvaa DLC myyntiä, EGS takuuta tai PS4 exclusive/timelock contentista mahdollisesti saatavaa tuloa (tai lisääntyneen markkinoinnin tuomaa pelimyyntiä, jos ei tulona tehty sopimusta) huomioitu. Tämän vuoksi en ole niin huolissani, vaikka peli möisikin sanotaanko 800k-1M. Lisäksi vielä black friday ja joulumyynnit tulossa.

En voi sanoa ettenkö olisi itse kamppaillut ajatuksen kanssa, että myisin Remedyn positiota näiden alkutietojen perusteella. En kuitenkaan sijoittanut yhtiöön Controlin H2 myynnin vuoksi ja keskihintani on reippaasti nykyhintaa matalampi, joten en positiolleni tee muuta kuin ostan lisää dipistä, jos mahdolliset myyntipettymykset sellaisen tilaisuuden luo.

3 tykkäystä

Myinkin noin kolmanneksen… Ostohinta on ollut itsellä kohdallaan, minkä johdosta koen että on varaa odotella pitkäänkin nykyisellä positiolla. (Halusin siis hieman kotiuttaa voittoja ja laskea painoa lähemmäksi 10% tasoa eli salkunhoito.) Onhan tässä potentiaalia pitkälle aikavälille todella paljon. Nyt lähinnä kiinnostaa haarukoida millaista tulosta tämä voisi tehdä tänä syksynä… kuten huomaat, olen laskeskellut täällä paljon mutta en ole ketään kehottanut ostamaan tai myymään.

Jos spekuloidaan niin esim. 10€ ostohinnalla painaisin nyt myyntinappia. Siihen on leivottu sisään sen verran enemmän myyntiä vs. 6,x €. (Tällöin pyrkisin pääsemään mukaan sisään myöhemmin, kun olettaisin hinnan tulevan hetkellisesti alemmaksi. Tämä taktiikka voi onnistua tai sitten ei.)

Edit: pidän myös ennusteitani hyvin epävarmoina. Kun kyseessä on pitkän tähtäimen sijoitus niin älyttömän radikaaleja vetoja ei kannattane tehdö suuntaan tai toiseen erittäin lyhyiden aikavälin näkymien takia. En siis henkseleitä paukutellen voi pitää negaria varmana - totean vain että merkit viittaavat myynnin haasteellisuuteen, mutta ennuste on erittäin epävarma.

Mm tiedän että myit kolmanneksen. Mietin vain, jos olisin noin varma negarista niin ottaisin voitot talteen ja dropista sitten ostaisin takas.
Ehkä mulla vain on remedylasit päässä.

1 tykkäys

Control ainakin PSNprofile popular games this weekissä mukavasti pärjää. Arkham Knight ja Darksiders taitavat olla PS+ ilmaisia tässä kuussa, joskin PSNprofiles varmaan vähän skewed Controlin suhteen, kun pelissä kehuttu achievment-hunttauksen olevan sopivalla tasolla vaiva/huvi suhteen.

1 tykkäys

Twitterin Benji-Sales’ilta puhetta August game sales tilastoista, controlista tarinaa alkaen linkissä olevasta hetkestä. Mielenkiintoista myös tuo myynnin hiipuminen pelialalla, kun hw sykli loppusuoralla ennen next gen konsoleita ja streaming-palveluita.

Mielelläni kuulen post patch kokemuksia normi PS4. Kerro miten toimii ku on muutama isompi rähinä alla :slight_smile:

Totean vielä pilke silmäkulmassa, että ainoa johtopäätös, minkä controlin tähänastisista myyntitiedoista voi varmuudella tehdä, on se, että allekirjoittaneella sekä @Aston_Livingstone 'lla ei ole elämää, kun perjantain prime-time menee täällä keskusteluun :smiley:

14 tykkäystä

Eurogamer ja Digital Foundry kertovat miten patchi vaikuttanut suorituskykyyn konsoleilla. Tärkeää, että tieto leviää mediakanavia pitkin, tuota community blogia ei kyllä perustallaaja mistään löydä.

6 tykkäystä

Tuo viestihän tais olla Astonille. Kommentoisin vain, että melko helposti näköjään heikot kädet ostetaan pois :slight_smile: . Control on loistava peli. Niin oli myös Alan Wake. En näe mitään syytä myydä yhtään Remedyn osaketta, päinvastoin.

1 tykkäys

Mä olen ollut vasta toista vuotta mukana keskihintaa laskemassa, joten ei hätää - itsellä kh alle 7,5. Mutta, think about this. Eräs valas osti tuossa eräänä päivänä hillitömän määrän lappuja hintaan 12,5€/osake. Siitähän vasta poru syntyi. Kuulostaako se kalliilta? Minusta ei. Sen alle ei mun mielstä kannata hallituksen jäsenten myydä edes muutamaa prosenttia lappujaan. Mun on mahdotonta arvioida onko Inderesin vaiko Redeyesin arvaus enemmän kohdallaan, mutta mä luulen, että molemmat laittaa alakanttiin varmuuden vuoksi. (Valaat yleensä laskee saavansa vähintään 7-10% tuottoa sijoituksilleen. Ainahan se ei tietenkään onnistu).
Mun mielestä mikä tahansa alle 20€ on pilkkahinta…

Hyvä video. Poimintoja selostuksesta:

  • pelattavuus parantunut huomattavasti, PS4 pro ei enää ongelmia
  • vanilla PS4 pelattavuus parantunut, mutta fps droppeja tulee isoissa taisteluissa / efekteissä.
  • selostajat harmittelivat, että PS vanilla optimointi ei ole korjannut kaikkea koska PS on alustana myynnillisesti ehdottomasti tärkein

Luulen, että moni PS vanilla pelaaja ottaa tämän alelaarista… näin itse ainakin toimisin.

2 tykkäystä

Uusia listoja alla. Controlia ei näissä näkynyt:

Australia, retail, (edit: korjaus viikko 36, vgn otsikointi oli väärin):

Uusi Seelanti, retail, viikko 36:

Sveitsi, viikko 36:

Edit: Amazon USA

2 tykkäystä