Käykääs äänestämässä, itse kävin jo! ![:wink: :wink:](https://emoji.discourse-cdn.com/facebook_messenger/wink.png?v=12)
Omia pohdintoja aikatauluista, Remedyllä on tällä hetkellä 4 projektia:
- Condor (Control PvE) - Production readiness
- Max Payne 1&2 remake - Production readiness
- Control 2 - Proof of Concept (Q3 yhteydessä todetiin vielä pari kvartteria)
- Kestrel - Konseptointi
Condor ja Max Payne remake voisi siis siirtyä tuotantoon Q1 24, koska siirtyivät Production Readinessiin Q3 aikana. AW2 poistuttua projektien pitäisi edetä hyvää vauhtia, eikä tuo Production Readiness vaihe pitäisi kauhean kauaa kestää muutenkaan (1-2 kvartteria). Olen pohtinut, että miten näiden projektien jatkoa kohti tuotantovaihetta pitäisi hahmotella. Meneekö Condor edelle ja siihen käytetään enemmän paukkuja, jotta julkaisu esim. H1 2025 olisi mahdollinen? Vai, voisiko MP Remake olla niin suoraviivainen tuotos kehitysputkessa, että saataisiin julkaistua nopeammalla aikataululla versus Condor (onhan MP edennyt jo nytkin todella vauhdilla) ja puskettaisiin “alta pois”? Olettaisin järjestyksen menevän 1. Condor, 2. Control 2 ja lopuksi 3. MP remake.
Lähtökohtaisesti itse pidän remakea kuitenkin suoraviivaisena teoksena, johon ei sinäänsä mitään ylimääräistä lähdetä tekemään eli olettaisin tuotantovaiheen voivan olla nopeakin. Itselle suurin kysymys on siis tämä MP remake, koska se voisi teoriassa siirtyä tuotantoon 2024 alussa ja ihan mahdollista olisi julkaista se sitten vaikka 2025. Mutta isompi kysymys on se, että Condor olisi myös mahdollista julkaista 2025 aikana ja Control 2 sitten perään 2026 aikana → Tämä ehkä loogisin päätelmä? MP remake sitten näiden jälkeen 2027, mikä kuulostaisi loogiselta järjestykseltä omaan päähän muuten, mutta toisaalta olisi outoa että MP remake olisi niin pitkään työstössä, kun on edennyt aluksi niin nopeasti. Toisaalta, remake on projektina erilainen ja silloin sen tuotantovaihe ei välttämättä kuormita päällekkäistä isompaa projektia samalla tavalla.
Vaihtoehtoisesti, jos MP remake julkaistaisiinkin 2025, tämän jälkeen Condor ja Control 2 olisikin tuotannossa samaan aikaan (jonkinlaista synergiaetua?) ja julkaisut olisi lähempänä toisiaan Condorin ja Control 2 välillä. Esim. Condor 2026 ja Control 2 vuonna 2027. Tuo Condorin ja Control 2 julkaisu voisi tukea toisiaan, eli Condor nostaisi Controlin julkisuutta ja sitten Control 2 julkaistaan siihen perään… Oikeastaan pitäisin kaikista todennäköisimpänä, että Condor ja Control 2 julkaistaisiin peräkkäin, eli MP Remake olisi viimeisenä, tai ensimmäisenä…
Control 2 julkaisua olen itse hahmotellut alustavasti 2026 tienoille
- Q3 yhteydessä kommunikoitiin, että “We will continue at this sage for the next few quarters”, eli mielestäni perusteltu oletus, että POC vaihe päättyy H1/2024 aikana (tai heti kesän jälkeen) ja siitä joitakin kuukausia Pre-Production ja tuotantovaihe joskus 2024 H2 → tuotantovaiheelle pari vuotta aikaa, niin julkaisua olisi perusteltua odottaa 2026.
Loppupeleissä tämä vain tällaista aikataulujen pyörittelyä omia hahmotelmia varten, mutta selkeyttää odotuksia julkaisuputken suhteen ja esimerkiksi tulevaisuuden projekteja on helpompi omassa päässään myös mallinnella. Ja voipahan taputella itseään selkään, että jotain tullut tehtyä sijoituksensa eteen. Seuraavaksi pitäisi varmaan ihmetellä tuota arvostusta projektien mahdollisen menestyksen kautta…