Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Liekö AWE (Altered World Event) sittenkin lyhenne sanoista Alan Wake Expansion tai Alan Wake Experience? :cowboy_hat_face:

7 tykkäystä

Täydellisen kiusotteleva sneak peak Alan Wakestä fanipojille :stuck_out_tongue: Alun ääni ja lopun naama.

5 tykkäystä

Tuomas Puha, Remedyn viestintäpäällikkö

What if there’s actually been a plan in place for over a decade on how some of our games are connected – a Remedy Connected Universe, if you will – and payoff for certain things is… down the line?

Lisää viitettä Alan Wake 2:sta ;)?

11 tykkäystä

Nojoo totta, että tuo monelle toimii!
Me vaan täällä foorumilla ollaan tajuttu jo kuukausia sitten, että Alan Wake tulee lisärissä olemaan :grin: ehkä siksi itse odotin enemmän trailerilta, eikä se nyt yllätystä pystynyt tarjoamaan :grin:

Edit. AW2 on nyt varma! :muscle:

6 tykkäystä

Ehkä tyhmä kysymys, mutta miksihän omat Remedy-sijoitukseni näyttävät 10% vähemmän plussaa kuin eilen ? Tietääkseni kurssi ei ole eilisestä todellakaan laskenut 10% :slight_smile: Tämä siis Nordnetissä.

Tuon kysymyksen vastausta voi laittaa tähän ketjuun :sunglasses:

8 tykkäystä

Onko kukaan bongannut virallista ilmoitusta Steam julkaisupäivästä? Steamissä lukee “Coming August 2020” . Oliko näin, että Epic yksinoikeus oli kestoltaan vain vuoden?

2 tykkäystä

En ole huomannut ilmoitusta, mutta yksinoikeus oli vuodeksi eli 27.8. sen pitäisi tulla oletettavasti.

4 tykkäystä

Omat pohdintani koskien tuota Inderesin esitystä:

  • Crossfire 2020 $$$, 2021 $$ ja 2022 $: suurempi tekeminen nykyisiin projekteihin loppuu ja tekijät siirretään muihin projekteihin
  • Control 2020 $$$, 2021 $$ ja 2022 $: peli jo ulkona ja momentti pienenee ajankuluessa pelaajien kesken
  • Epic-projekti 2020 $, 2021 $$$, 2022 $$$: Crossfiren sekä Controllin kehityksen loppuessa tekijät siirtyvät tekemään tätä joten kehitysmaksuja tulee tämän toimesta enemmän sekä ehkä jopa launch 2022-2023 haarukassa
  • Vanguard 2020 (pelkkiä kuluja), 2021 (pelkkiä kuluja) ja 2022 $$: Vielä pitkään varmasti kehityksen alla ja riskit olemassa että projekti kuopataan. Moni menestyneempikin moninpeli kuopattu 1-2 vuoden aikana vaikka tekijöillä taustaa menestyspelien puolella.

Mutta sitten se tärkein kysymys, jos Crossfiren ja Controllin tiimejä ajettu alas niin mihin kaikki tekijät siirtyvät. Kummassakin hankkeessa oman ymmärrykseni mukaan ollut merkittävät osuudet Remedyn henkilöstöstä. Mihin toisen projektin henkilöstö siirtyy jos toinen siirtyi tekemään Epicin diiliä? Vanguardiin tuskin panostetaan niin paljoa että sinne moinen määrä ihmisiä menee.

8 tykkäystä

Hyvää pöhinää netissä tuon AWE expansion ympärillä. Myös vaikuttaa siltä, että vanhat Alan Wake fanit ovat paljon kiinnostuneempia Controllista nyt kun Alan teasattiin siinä. Muutamat kommentit osuivat silmään missä puhuttiin “pakko ostaa nyt control kerta liittyy Alan Wakeen” :slight_smile: kova hype päällä myös Alan Wake 2 liittyen…

Fun fact, alan wake oli yksi eniten piratoiduista peleistä xbox 360lla vuonna 2010. Yli miljoona latausta pelkästään BitTorrentin kautta. Nykyisin piratismi paljon haastavampaa, joten toivottavasti tulee kääntymään oikeiksi myynneiksi, varsinkin kun 2010 luvun piraattipahikset on jo palkka töissä niin ei ole tarvetta varastaa :slight_smile:

26 tykkäystä

Epic diilin yhteydessä Remedy todennut seuraavaa:
The first project is Remedy’s most ambitious one yet, an AAA multi-platform game already in pre-production. The second is a new, smaller-scale project set in the same franchise.

Työn alla siis vahvistetusti:
Epic A projekti
Epic W projekti
Vanguard
Crossfire X

Jos ja kun Crossfire joskus julkaistaan, niin oletus on, että valtaosa siirtyy kehittämään jotain uutta peliä yllä mainittujen lisäksi.

10 tykkäystä

Toivottavasti saamme lisätietoja moniprojektimallista ja tulevaisuuden näkymistä ensi viikolla.

Remedy julkaisee tammi-kesäkuun 2020 puolivuosikatsauksen perjantaina 14. elokuuta 2020 klo 9.00.

@Atte_Riikola, ensi viikolla luvassa johdon haastattelu?

6 tykkäystä

Atte on tien päällä lomalla tämän viikon, mutta pitäisi haastista tulla ensi viikolla! :slight_smile:

20 tykkäystä

Sam Lake , Creative Director, Remedy.

Slowly, patiently, behind the scenes, we’ve been planning and plotting to make this a reality. I’m absolutely thrilled to tell you that now, the time has come to take the first concrete step on this road, establishing Remedy Connected Universe. You have no idea how happy it makes me to be able to finally make this statement.

And this is still just a humble beginning. We’re already hard at work on a future Remedy game that also takes place in this same universe.

https://www.remedygames.com/awe-the-first-remedy-connected-universe-crossover-event/

40 tykkäystä
3 tykkäystä

Listalta unohtui se toinen Kiinan markkinoille suunnattu CrossFire peli CrossFire HD.

Remedyn Yhtiötiedote 25.10.2018 :
[CrossFire HD Operation Frost ]Yksinpelikampanjan kehitystyö on pääosin saatu valmiiksi ja suurin osa Remedyn CROSSFIRE-kehitystiimistä keskittyy nyt uuteen projektiin [CrossFire X].

Tammikuussa 2019 julkaistiin traileri. Sen jälkeen ei ole kuulunut yhtään mitään uutta ja epäselvää onko Remedyn osuus todella valmis vai ei.

CrossFire HD on yhä edelleen beta vaiheessa, eikä peliä ole vieläkään julkaistu. Tänä viikonloppuna uusin beta kokeilu.

2 tykkäystä

Yhteenvetoa Control AWE trailerin/julkistuksen vastaanotosta reilu puolitoista päivää julkistuksesta

YOUTUBE: TOP 3 katsoituimmat videot

Playstation (11.6M subs): Control Expansion 2 AWE - Announcement Trailer | PS4
Views: 130k
Likes: 96.2%
(anekdoottina: pelillä oli ~400 likes reilu 100 dislikes heti julkistuksen jälkeen, todennäköisesti Xbox fanien protestiääniä.)
Top comments:

Xbox (3.92M subs): Control - AWE DLC Trailer
Views: 80k
Likes: 98.2%
Top comments: image

IGN (13.9M subs): Control - Official Awe Expansion Trailer | State of Play 2020
Views: 46k
Likes: 96.6%
Top comments:

Muita “neutraaleja” (muualta kuin Controlin/Remedyn omat foorumit ja somet) lähteitä vastaanotosta:
Resetera-keskustelu
Eurogamer artikkelin keskustelupalsta
IGN-artikkelin kommentit

Yhteenvatona sanoisin, että vastaanoton laatu on ollut hyvä, mutta näkyvyys ei ainakaan vielä päätä huimaava. Alan Wake fanikunta on ollut innoissaan ja kommenttien perusteella tämän kulttiklassikon fanit ovat todella innoissaan Alan Waken paluusta, jota ovat saaneet odottaa 10v.

State of Play näkyvyysvertailu pelien kesken Playstation-kanalla
(Tilanne 8.8.2020 klo ~14:30)

  1. Crash Bandicoot 4: 607k
  2. Godfall: 573k
  3. Genshin Impact: 187k
  4. Vader Immortal PSVR: 160k
  5. Pathless: 154k
  6. Hood - Outlaws & Legends: 142k
  7. Pedestrian: 138k
    8. Control AWE DLC: 130k
  8. Temtem: 102k
  9. Aeon Must Die: 87k
  10. Spelunky 2: 85k
  11. Bugsnax: 82k
  12. Anno - Mutationem: 74k
  13. Hitman 3 PSVR: 66k
  14. Auto Chess: 53k
  15. Braid - Anniversary edition 49k

Huomioiden, että Controlin suhteessa kyseessä on DLC, pitäisin sijoitusta kohtalaisena, mutta ei mieltä räjäyttävänä.

PS. Pohdin, että olisiko EPIC sopimuksessa vuoden exclusiivisuudesta sovittu niin, että Steamia ei saa tuona aikana edes mainita tai ennakkomyyntiä harrastaa. Voisiko olla tämän takia, että Controlia ei voi vieläkään ennakkotilata?

PS2. Olen useasti pohtinut sitä, onko todellakin kannattavaa tehdä kaikki trailerireleaset isojen tapahtumien ympärillä ja kilpailla huomiosta. Toki esim. State of playtä livenä ja jälkeen seurannut vajaa 1M englanninkielistä katsojaa, mutta samalla kilpaillaan rajoitetusta huomiosta 10+ muun pelin kanssa.

10 tykkäystä

Nyt kun “Remedyverse” on tosiasia, niin täytyy sanoa, että osakkeenomistajaa lämmittää tämä pitkäjänteisyys Remedyn kaikessa toiminnassa. Ei pyritä mihinkään pajatson tyhjentämiseen, ensimmäisenä esimerkkinä ihan vaikka se, että IPO:n jälkeinen ensimmäinen peli on uusi oma IP, ja vasta tätä lähdetään yhdistämäään yhtiön olemassaoleviin menestystarinoihin (Alan Wake nyt ensimmäisenä). Kärsimättömämpi toimija olisi jo puskenut ilmoille sen AW2:n, hinnalla millä hyvänsä. Ja koko tämä muodostumassa oleva Remedyverse vain alleviivaa tätä pitkäjänteistä työtä.

Pienenä signaalina myös esimerkiksi se, että osinkoa korotettiin viimeksi nimellisesti yksi sentti, vaikka kassakone laulaa jo selvästi Remedyn suuntaan, eikä ainakaan Aten ennusteiden perusteella rahaa tarvitse polttaa (varsinkaan viimeisimmän Epic-diilin jälijiltä) pärjätäkseen. Eiköhän siellä kerätä rauhassa paukkuja tehdä jokin projekti vielä enemmän omin hartiavoimin?

Sam Lake tuossa kirjoitti, että tätä on nyt unelmoitu ja suunniteltu yli kymmenen vuoden ajan. Eiköhän siellä ole jonkin näköistä tiekarttaa myös nyt aika pitkälle tulevaisuuteen hahmoteltuna. Vaikka epäilemättä tuntemattomillekin sivupoluille voidaan lähteä kun kiinnostavia haasteita tulee vastaan. Remedyllä ollaan hyviä tarinankertojia, ja alkaa tuntumaan kuin tätä tosielämän Remedyn tarinaa käsikirjoitettaisiin ihan yhtä mestarillisesti kuin niitä fiktiivisiäkin stooreja. Ei muuta kuin nautitaan seikkailusta kyydissä. Mitähän kaikkea vielä tuleekaan vastaan :open_mouth:

20 tykkäystä

Peliala on ollut tuommoinen 80-luvulta lähtien. Silloin nuo esittelyt olivat tosin vielä lähinnä maahantuojien ja isojen kauppaketjujen työntekijöille. E3 on käytännössä ollut viimeiset 25 vuotta se paikka jossa isot pelit pitää julkistaa, mutta ehkä nyt yhden E3-vapaan vuoden ansiosta tämäkin voi muuttua. Toki varmasti Sonyn, Nintendon tai Microsoftin streamit saavat siltikin enemmän katselijoita kuin yksittäisen trailerin tiputus Youtubeen.

3 tykkäystä

Vaikkakin Remedyn osake on lähtenyt täysin laukalle tänä vuonna, on syytä muistaa, että pelien kehitys vie keskimäärin noin 3 vuotta ja strategia on suhteellisen uusi. Remedyn kohdalla katse ja arviot tulee kohdistaa pitkälle tulevaisuuteen ja usean vuoden päähän. Moni varmasti napsinut kivoja pikavoittoja kevään aikana, mutta Remedyn todellinen potentiaali nähdään vasta usean vuoden päästä. Arvostus on korkealla, mutta ainakin omasta mielestä tähän kelkkaan ehtii vielä hyvin mukaan ja todellisia tuottoja odotettavissa parin vuoden päästä.

19 tykkäystä