Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

New Hands-On impressions (gameinformer):

It’s impossible to know exactly what to expect from Control . Nearly an hour with it isn’t enough. You get the feeling it’ll morph somewhere along the way, subverting expectations and getting exponentially weirder. But the tactile stuff, the gritty dance of creative combat, is superb thus far. It took a long time for Remedy to relent and focus more on gameplay than narrative; in Control , it found a framework that can carry the studio’s experimentation.

Edit:
https://twitter.com/elisefavis/status/1141003607472394240?s=21

3 tykkäystä

https://m.twitch.tv/videos/440880590

Poimintoja Bryan Dechartin eilisestä ”PS4 exclusive pre-release stream” lähetyksestä:

  • Lähetyksessä nähtiin mission 3:sta ennen näkemättömiä alueita.

  • Päähenkilön saamia kykyjä voi kehittää pelissä eteenpäin (esim. evade-kyvyn käyttäminen 3 kertaa putkeen, entistä painavampien esineiden heittäminen, levitoinnissa liikkeen nopeus, shieldin kehittäminen heitettäväksi versioksi). Kykyjä voi myös käyttää kombona erilaisten hyökkäysten toteuttamiseen.

  • Päähenkilön aseistusta voidaan kehittää yhdessä kykyjen kanssa. Pelissä on jonkinasteista ”craftingia”.

  • Peli on kehitetty Remedyn puolelta verrattain pienellä budjetilla ja resursseilla kolmen vuoden aikana (tiimissä 90-100hlö). Kuitenkin työn jäljestä on saatu hyvää palautetta ja Remedyä on usein vertailtu huomattavasti isompien studioiden tasoon.

  • Pelin ympäristö on erittäin interaktiivinen eli seinät, irtaimet esineet hajoavat nätisti. Suurin osa esineistöstä on irtainta tavaraa, jota voi esim. heitellä. Tämän toteuttaminen konsoleille on ollut kovan työn takana mutta siinä on onnistuttu hyvin (ilmeisesti syynä alhaisempi suorituskyky kuin PC:llä).

  • Peli sisältää paljon yllättäviä paikkoja huomioiden, että kyseessä on toimistorakennus (esim. kaivosympäristö, voimalaitos, tähtitaivasalue, peileihin liittyvä sivutehtävä jne.)

  • Hiss-hahmoluokkia on pelissä arviolta 25-30. Erilaisten Hiss-vastustajien tuhoaminen tehokkaasti vaatii toisistaan eroavia hyökkäyksiä.

  • Pelissä esiintyy vielä hyvin pientä bugisuutta, työstävät parhaillaan niitä kuntoon. Yleisesti peli on jo hyvin lähellä valmiin näköistä. Peliä ei paineta levyille, minkä johdosta Remedyllä on Puhan sanojen mukaan ”vielä hyvin aikaa viimeistelyyn”.

  • Pelimekaniikassa vielä hienosäätöä, mm. vastustajien ja eri hahmoluokkien vaikeusasteen säätöä. Pelissä on vain yksi vaikeusaste.

  • Pelissä näyttää olevan useita alueita, joihin pääseminen edellyttää pelissä palaamista “taaksepäin” tai ympäristön tutkimista (esim. pelissä myöhemmin hankittu erityiskyky auttaa selviytymään aikaisemmissa mahdottomissa paikoissa). Alueita ja sivutehtäviä on piilotettu hyvin, eli tutkittavaa riittää, mikäli kaiken haluaa pelistä löytää.

  • Mahdollisen pelin soundtrackin julkaisua erikseen harkitaan.

  • Peliin tulee valokuvaustila (twitchissä tuli paljon palautetta hienosta ympäristöstä ja grafiikoista, joten tätä kysyttiin).

  • Mielenkiintoinen juoniteaseri videon kohdassa 1h 45min.

  • Kysymys platinum-palkinnon olemassaolosta (PS4): Palkintojen määrän suhteen Remedy arvioi että pelaamalla pelin läpi saa noin 50% trophyistä. Osa trophyistä on vaikeita saavuttaa, mutta ei mahdottomia. Puha ei muistanut tarkkaan platinum-trophyn olemassaoloa (oletettavasti sen saa samoin kuin muissakin peleissä, eli keräämällä kaikki trophyt).

8 tykkäystä

Viimeisenä artikkelissa:

Impressive to watch and extremely difficult to explain, Control is a reality-bending action game in which nothing is as it seems. Characters sometimes make no sense when they talk. Dialogue is weird and stilted. You can fling things around with your mind, and sometimes you fall through the floor into a void of suspended abstract architecture. It’s vastly more intriguing than any other shooter at the show. We were deeply weirded out by it, and haven’t quite been able to shake it from our minds.

3 tykkäystä

Edit: Tästä videosta löytyi väläys tuosta Puhan aikaisemmin mainitsemasta tähtitaivashuoneesta:

There is a lot to like with what Remedy has already shown with Control , and with the August 27 release date, we don’t have too long to wait till we can get our hands on it. What has been shown gives a good taste on what is on offer, and after my hour-long playthrough, I am more excited than ever for it to hit store shelves. Remedy has made some of my favourite games of the past 20 years, and if this demo is anything to go by, Control has a good chance of standing right next to the greats.

Controlista on kyllä lähes mahdoton löytää negatiivissävytteistä ennakkoa, ainakaan englannin tai suomen kielellä… ainoat pienet huomiot toistaiseksi ovat koskeneet pieniä bugeja, mutta Remedy on tehnyt tietoisen valinnan ja halunnut esitellä peliä yleisölle huolimatta siitä että loppuhionta on vielä käynnissä…

Onko @Henkka kerennyt perehtyä tuohon ”positiiviset ennakot vs. floppimyynti” asiaan?

En ole vielä kerennyt. Katotaan jos nyt illalla kerkeäisi perehtymään hieman

2 tykkäystä

Tuore Teron haastis:

5 tykkäystä

Hauskoja twiittejä tulee vastaan. Toivotaan nyt, ettei Mäki ole myymässä tätä piiitkään aikaan vielä. Eiköhän siellä se ”rakkaudesta lajiin” pidä tästä huolta…?

Edit: Control on ihan ensimmäisiä, ellei ensimmäinen real-time RTX peli… varmasti lisää mielenkiintoa ostajien keskuudessa… northlightia unohtamatta

Edit2: lisää twitteristä bongattua :heart_eyes:
kuva

2 tykkäystä

Hyvää juhannusta myös omasta puolesta ao. linkein

”Definitely something going on between Remedy and Sony”

Huhuista alkanut kirjoittaa tänään useampikin sivusto:
https://sparkchronicles.com/sony-and-remedy-a-possible-collaboration-in-the-corridor-items/amp/

Italiaksi:

17min uusi video, keskittyy nimenomaan PC ja RTX suorituskykyyn Control-pelissä:

Edit:

Another single-player game developer that Microsoft should pursue is Remedy Entertainment. Responsible for the likes of two well-received Xbox console exclusives, the company has since moved on with a different publisher and plans to release Control on competing platforms. Microsoft may be able to win Remedy back with the promise that it’ll fund development on the long-awaited sequel to Alan Wake , the likes of which was scrapped a few years ago.

The head of Xbox Game Studios recently stated in an interview that although the pace of acquiring developers isn’t defined by a schedule, Microsoft could purchase two new studios in as a little as two months if the right opportunities present themselves. Acquiring any of the developers above should help the company’s platform further diversify itself in the marketplace, especially as Google’s Stadia arrives on the scene. It goes without saying that competition is a great source of motivation even if Microsoft has adopted a more console-agnostic approach as of late.

1 tykkäys

Reippain mielin laitoin pelimerkkejä remedyyn, niin siitä tuli ihan oikea rivi salkkuun. Lisäys oli 200% mutta alku panos vaatimaton.

2 tykkäystä
2 tykkäystä

Toimarin haastattelu huokui kyllä minusta vakuuttavuutta, mutta pelifirmat jännittää.

Aika hienoltahan nuo jotkut videot näyttää.

Aston ansiokkaasti linkittää, ollaan pahan ainakin samassa veneessä, että minun suhteellinen riski taitaa olla pienempi. Remedy n. 2,5% salkusta.

@Atte_Riikola sellaista tässä pohdiskelin, että jos pois luetaan tuo Control peli, niin millaista tuo muu bussiness on, kun toimari ainakin haastattelussa kertoi, että vaikka toimintaa on laajennettu ja henkilökuntaa palkattu on kuitenkin pysytty kannattavuuden puolella. Eli siis muista peleistä tulee ilmeisemmin kehityspalkkioita ja jonkinlaista myyntiin perustuvaa provikkaa? Rahoittaako se 505 tuota Controlia jo tässa vaiheessa?

Eli kysymykseni, millainen olisi arvo ilman Controlia tai paremmin jos Control olisi jonkin muun omistama peli, eikä oma? eli tehtäisiin ns tuolla porukalla alihankintana pelejä.

Ilmeisemmin Control on kuintenkin aika iso bonus onnistuessaan? tarkaoitus ilmeisemmin on laajemminkin siirtyä tekemään omia pelejä, mutta oli siellä noita Crossfire yms. kehitystä.

Oliko ymmärrrettävää pohdiskelua?

1 tykkäys

Kyllä. Vuosien 2017-2018 liikevaihto koostunut pääosin kehitysmaksuista Smilegatelta Crossfire-alihankinnasta sekä 505 Gamesilta. Aiemmin tähän ketjuun olikin linkattu tuorein Digital Brosin kalvo, missä kertoivat 505:n investoineen tähän mennessä reilu 12 MEUR Controliin. Crossfiresta Remedyllä on mahdollisuus myös rojaltituottoihin pelimyynnin menestyksestä riippuen. Näihin tuottoihin ei ole juurikaan mitään näkyvyyttä tässä vaiheessa, mutta ollaan arvioitu, että ne voisivat olla muutamien miljoonien eurojen tasolla lähivuosina.

Jos Remedy keskittyisi pelkästään alihankintaan, niin näkisin, että yhtiö rinnastettaisiin vahvemmin IT-palveluyhtiöiden kanssa samaan kategoriaan. Tällöin liiketoiminnan riskiprofiili olisi matalampi, mutta myös tuottopotentiaali olisi hyvässä skenaariossa huomattavasti pienempi, kun suurimman osan pelimyynnistä taskuihinsa käärii peli-IP:n omistaja. Skaalautuvan kasvupotentiaalin uupuminen rajoittaisi selvästi osakkeelle mahdollisesti hyväksyttävien arvostuskertoimien haarukkaa.

Remedyn laajasta raportista muistutuksena tiivistys yhtiön strategiasta:

3 tykkäystä

Kiitos hyvistä vastauksista Atte.

Dailystar spekuloi:

Of course, all of this is wild speculation. But Sony pushing to get more studios under its belt ahead of the PS5 launch makes sense, and Remedy is a studio known for its narrative focus and ability to deliver strong single-player titles.

Remedy would be a great fit amongst Sony Santa Monica, Guerilla Games, Kojima Productions, Sucker Punch and Bend Studios.

It would be a smart move on Sony’s part to acquire Remedy since Sony’s relationship with Quantic Dream has dwindled - the David Cage-headed developer is going multi-platform in time for next-gen, and Sony may want to bolster its slate of studios.

We’re spitballing here, but as far as we’re concerned this is Occam’s Razor: the simplest explanation makes the most sense. Give us this rampant speculation - it’s post-E3 and we’re going mad waiting for Control to release.

https://www.game-debate.com/amp/news/26799/newsAmpPage.html

Luulisi, että tuo Remedyn ja Sonyn yhteistyö on ennemminkin julkaisuyhteistyötä Vanguard-peliin liittyen kuin firman myyntiä Sonylle.

Kyllä… ehkä myös P8:n osalta…

Remedy on ainakin systemaattisesti kertonut haluavansa itsenäisempään asemaan osana strategiaansa…

Twitter-äänestyksen perusteella tiistaina tulossa taas Control-streami twitchissä:

Edit:

Edit2:
https://m.twitch.tv/events/YTLxUPUvQLq6e4ADUfkU_g

Edit3: esimakua huomiselle

Luulisi, että sopivaan hintaan voisi olla myynnissäkin Remedy, mutta kai sen hinnan pitäisi vastata sitä, mitä strategian onnistuessa arvo voisi olla + preemio.

Itse en jaksa vielä uskoa kauppaan ihan lähivuosina. Controlin onnistuessa on Remedyllä valtavasti “leveragea” vahvan kassatilanteen, oman pelimoottorin ja aseman parantuessa arvoketjussa (omat IP:t, itsejulkaisu). Remedyllä ei myöskään ole mikään kiire tai tarvetta olla “needy” Microsoftin tai Sonyn suuntaan. Paine on enemmän Mikin ja Sonyn suunnalla ja leveragen kasvaessa myös preemio kasvaa.

1 tykkäys