Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Lisää videota Remedyltä, Behind the scenes - taustoittaa Alan Wake 2:sta sekä erityisesti luomisprosessia. Mielenkiintoista seurattavaa.

17 tykkäystä

Päivitys Remedyn omistusrakenteeseen.

  • Ulkomainen ja rahoitus- ja vakuutuslaitosten omistus on kasvanut koko vuoden, mutta hyvin hitaasti.
  • Kotimaisen top 20 ja top 100 omistusosuuden lasku pysähtyi vuoden 2022 lopussa.
  • Kotimaisten piensijoittajien omistusosuus laskenut hyvin hitaasti tänä vuonna.

Odottavat tunnelmat.

Edit: Lisätty kuvaan rahoitus- ja vakuutuslaitokset. Näistä löytyy tiedot 2/2021 alkaen.

16 tykkäystä

Spekuloitiin aikanaan, kun Epic soppari tuli julki, että voisiko Forniteen tulla Alan Wake 2:een liittyvää kontenttia.

Fortniten jakelun skippaaminen tuntuu itseltäni järjettömältä. Epichän nimenomaan yrittää konvertoida pelkän Fortniten maksavat käyttäjät koko storen maksaviksi käyttäjiksi. No saa nähdä tapahtuuko mitään.

Jotenkin tuntuisi onnettomalta, että Remedy tekisi jälleen laadukkaan pelin, mutta kustantajalla on puolittainen asenne oman pelikentän suhteen. Tähänkin asti vaikuttanut siltä, että pelkkää Remedyä näkee tai kuulee ja sitten Epic muistaa nakata tietyn aikavälein rahasäkkejä Espooseen.

9 tykkäystä

Katsotaan lähempänä julkaisu päivää sitten tilannetta. Esimerkiksi Fortniten nykyinen Chapter 4 Season 4 päättyy 3.11 ja tämän jälkeen tiettävästi alkaa Season 5 joka kestää suunnilleen vuoden loppuun/ensi vuoden alkuun. Itse näen tämän myös missattuna mahdollisuutena jos ei mitään yhteistyötä tule. Se yhteistyö voi olla yksittäisistä skineistä esimerkiksi Bright Falls POI:na kartalla.

Sami Järvi tästä asiasta aikanaan keskustellut ja näyttää peukkua asialle.

Gamespotin juttu tältä kesältä aiheesta.

16 tykkäystä

Remedyn henkilöstöjohtaja siirtyy Varmaan.

11 tykkäystä

Alone in the Dark juoksi karkuun Alan Wake 2:n alta

Jopa ihan myönnetään että väistävät Alan Wakea (ja muutamaa muuta vähempiarvoista tuotosta… :stuck_out_tongue: )

Our intention is to avoid competing with the wake of Alan’s epic release and to evade the dazzling skyline of cities adorned by the graceful swings of Spider-Man.

57 tykkäystä

Huomenna klo 19:00 Alan Wake 2:sta 11min uutta pelivideota IGN:n levityksessä

25 tykkäystä

Positiivinen uutinen, kunnianosoitus ja järkevä veto heiltä! Tosin peli ei ole kyllä omiin silmiin minkäänlaista hypeä ole vielä kerännyt ja AitD pyörinyt pitkään US PS Storen PS5 300+ myyntisijoilla kesäkuusta lähtien. Vertailun vuoksi AW2, LotF ja LoP sijoilla 100-250 (tällä hetkellä n. 100-150).

Mahtavaa, tätä on odotettu! Mielenkiintoista nähdä heijastuuko ennakkomyyntisijoituksiin :star_struck:

12 tykkäystä

Tähän vielä lisäyksenä jos kaikki ei hoksaa videon kuvauksesta lukea :

“Stay tuned all throughout the month as we’ll have plenty more gameplay and behind-the-scenes looks at Alan Wake 2 as we dive deeper into the Dark Place, Bright Falls, and everywhere in between.”

Eli tätä kautta pitäisi näkyvyyttä tulla useammankin videon muodossa.

9 tykkäystä

Kiinnostaa tietää hieman muiden odotuksia AW2 kappalemääräisen ennakkomyynnin suhteen joten tein kyselyn. Rangen pitäisi olla tarpeeksi laaja karhuisimmasta näkemyksestä todella härkämäiseen näkemykseen.

  • 1k-30k
  • 31k-60k
  • 61k-90k
  • 91k-120k
  • 121k-150k
  • 151k-180k
  • 181k-210k
  • 211k-240k
  • 241k-270k
  • 271k-300k
  • 301k-330k
  • 331k-360k
  • 361k-390k
  • 391k-420k
  • 421k-450k
  • 451k-480k
  • 481k-510k
  • 511k+
0 äänestäjää
2 tykkäystä
14 tykkäystä

Alan Wake 2 mukana myös 21:00 alkavassa Fear Festissä.

8 tykkäystä

Videot vahvistavat ensivaikutelmaa, että ääninäyttely on kyllä aivan käsittämättömän jäätävää. Sagan ääninäyttelijällä ei ole yhtään tunnetta pelissä missään pelin kohtauksessa, vaan kaikki dialogit luetaan paperilta samalla monotonisella äänellä ja melkein jokaisen videon kultistivihollisella vaikuttaa olevan sama ääninäyttelijä :confused:

Esimerkiksi tuo kohtaus videossa 5:00 - 5:25, missä kimppuun hyökkää kaksi kirvesmiestä pimeässä metsässä. Todella mielenkiintoinen idea ja hyvä mahdollisuus selkäpiitä karmivaan jännitysnäytelmään, mutta ääninäyttelijää ei vaikuta kiinnostavan vittuakaan :smiley:

Latistaa hienosti koko “kauhupelin” tunnelman, kun pelattava hahmo ei ole yhtään säikähtänyt tai pelokas pelintekijän pelottavaksi rakennetussa ympäristössä tai tilanteessa.

9 tykkäystä

Eri mielipiteet ovat rikkaus ja arvostan erityisesti Ekan karhuisia mielipiteitä liiketoiminnasta ja arvostuksesta. Nyt ollaan kuitenkin subjektiivisen puolella - enkä tarkoita ettei näistä saisi keskustella. Eri näkemykset avartavat omaa ajattelua ja toivon lukevani näkemyksiä, jotka eroavat omastani.

Ainakaan nopealla katsauksella en IGN/YouTube kommenttikentistä löytänyt resonointia Ekan ajatuksille. Voihan näitä ajatuksia toki olla, mutta niitä ei ole ainakaan toistaiseksi kirjoitettu.

Latasin auki kaikki kommentit ja hakusanalla “voice” tai “acting” tuli seuraavat kommentit:

  • don’t like the introspective voice acting. no idea if it’s her voice or what but it’s meh
  • They need to work on the reverb of the voices in that conversation outside. Sounds like they are in a mid sized tiled empty room.
  • audio mixing here 1:21 is really bad.
  • they are outside but their voices seem to be echoing.
  • It sure has some voice acting.

Näissäkin uskoisin tai vähintään toivoisin, että bugeja vielä korjataan. Nyt kannattaa ottaa ronskilla lusikalla suolaa, kun en lähteitä listaa, mutta muistelen twitteristä lukeneeni että satoja bugeja päivässä on korjaustahti, ja olisikohan Puha nimenomaan jossain todennut että ainakin ADR:ää (automatic dialogue replacement) säädetään vielä Villin ja Porrettan suhteen. Itse ääninäyttelyjä ei tietenkään enää todennäköisesti recordata, mutta esim. tuo kaiku kummallisessa kohdassa lienee korjattavissa.

Jokainen voi tutkia itse ja tehdä omat johtopäätöksensä kommenttiakenttiä tutkimalla, mutta tulkitsen videota kommentoineiden vastaanoton kyllä pääosin positiiviseksi, kun tykätyimpien kommenttien mukaan sorttaa.

Voi olla preferenssiasia - ja ehkä Remedy on jopa tehnyt pelaajatestaustakin sen suhteen miellyttääkö kauhuissaan oleva vai “staattisempi” ääninäyttely taisteluissa. Henkilökohtaisesti en havainnut samaa kuin Eka. Jos muistan oikein, saatettiin myös ekassa “Behind the scenes” videossa tai jossain muualla todeta, että Alan on Dark Placessa sekoamaisillaan ja enemmän kauhuissaan kun hänen psyykettään puretaan, kun taas Saga on ennakkoluulottomampi ja pelottomampi FBI-agentti Bright Fallsissa.

Myönnän toki että “confirmation bias” vaikuttaa ainakin omiin subjektiivisiin tuntemuksiini. Kun olen härkäinen Remedystä pitkällä aikavälillä, vaikuttaa tämä myös omaan subjektiiviseen kokemukseen esim. pelivideoista ja voi toki hyvin olla, että maksan sitten myöhemmin kovaa hintaa tästä ajatusvääristymästä, mikäli annan sen liikaa vaikuttaa sijoituspäätöksiini. :slight_smile:

32 tykkäystä

Eikös nuo linet ole hahmon ajatuksia. Niinkuin usein Controllissa. Ei puhetta. :relieved:

Edit. Puhetta on myös. Pitää vaan osata tunnistaa.
Esim kun saapuu coffeehoussille ja huutelee " ONKS TÄÄL KETTEE"

Ja seuraavaks ajatuksia “PÄÄSKÖHÄ KUKKAA HANEE” PITTEE SAADA AVAIN PRKL"

pelaaja kuulee nuo ajatukset ja sillo on tuollasta rauhallista paperista lukua.

3 tykkäystä

Mitä tekemistä äänien sijoittamisella peliin on ääninäyttelijän taitojen suhteen? Ääninäyttelijöitähän myös ohjataan, jos ei saada mitä haluttiin.

En esimerkiksi muista Resident Evilissä pelihahmon huutelevan tai säikähtelevän, kun Zombie tulee näytölle paitsi tietyissä scriptatuissa kohtauksissa. Olisi pelisarja loppunut lyhyeen, jos Leon Kennedy olisi alkanut huutaa kuin hyeena, kun tämä kaveri ilmestyi. Edit: RE 5:n ja RE 6:n ulkopuolella kaikki kyllä Survival Horroria, kuten AW2. Kuvan Resident Evil 2 Remaken kehittäjä on myös ihan itse korostanut, että se on kauhupeli eikä toimintapeli. Remedy on moneen otteeseen kertonut RE:n olevan AW2:lle inspiraation lähde. Muistaakseni Tero on myös käyttänyt sitä vertailukohteena joskus Aten haastattelussa, kun puhuttiin AW2 genren johtavasta pelistä.

Subjektiivisuudesta puheen ollen tällainen heti pamahti Twitterissä: Edit: Jos selkeästi karhumaisen Ekan mielipiteet huonoista köynnöksistä jne. on oleellisia niin totta kai fanin halu korostaa äänimaailma on ok heittää vastapainoksi. :wink: Alkuperäinen pointti oli, että ei pienen seikän mielipidepainoisella asialla ole hirveästi merkitystä loppumyynnin suhteen. Voisi kuitenkin argumentoida, että fanien seuraaman sivun mielipiteillä on enemmän merkitystä.

Ei näillä spesifien seikkojen subjektiivisilla mielipiteillä taida hirveästi olla merkitystä.

7 tykkäystä

Ei mielestäni tarvitse katsoa kommenttikenttää ennen kuin muodostaa mielipiteen vaan riittää että katsoo tuota videota. Huomasin kyllä tuon, että äänimaailmasta puhutaan täällä hyvin vähän, joten ajattelin siksi tuoda sitä puolta esille. Ei tässä ole myöskään kovin suurta subjektiivista elementtiä, vaan kuten @Umpi tuossa huomioi, niin Remedy on tehnyt helposti huomattavan tyylipäätöksen, että Sagan sisäinen monologi on apaattinen ja tunteeton. Hahmon viestimä välinpitämättömyys taas tarttuu helposti pelaajaan.

Modernit Resident Evilit ovat menneet jatkuvasti enemmän toiminnan suuntaan kauhun kustannuksella, joten tuon kaltaisella immersiolla tai juonielementeillä ei niissä ole niinkään paljoa merkitystä. Alan Wake 2 taas ilmeisesti yrittää vähentää toimintaa verrattuna Alan Wake 1:seen ja tuoda peliin enemmän psykologisia kauhuelementtejä. Jos katsot Alan Wake 2:n pelimekaniikkoja, eli osoita taskulamppua ja ammu pyssyllä päähän ultrageneeristä kultistivihollista muutamalla erityyppisellä aseella ja sen jälkeen etsi ostoslistan seuraava kohde painaa nappia, niin näkee että koko peli ratsastaa tarinan ja immersion harteilla. Moni noista videoilla näytetyistä pelikohtauksista ovat game designerin paperilla loistavia, mutta toteutus vaikuttaa survival horror peliksi aika laimeilta. Esimerkiksi “Coffee World” -huvipuisto suomalaiskylässä aiheutti aikamoisia repeämisiä.

Voi toki olla niin, että ongelmaksi muodostuu vain nuo Sagan L.A. Noire -seikkailut ja Alan Wake kantaa sitten itsensä mukaan nimetyn pelin kokonaan harteillansa, kun päästään niihin mielenkiintoisempiin horror-elementteihin. Kuitenkin Remedy haluaa että Saga toimii linkkinä uuden pelaajan ja Alan Wake -sarjan välillä ja ainakin nuo meille näytetyt videot jättävät tunnelmaltaan minut hyvinkin kylmäksi.

image

image

2 tykkäystä

Eka, mielenkiintoista pohdintaa. Oletkos ollut pelialla töissä tai minkä verran tunnet alaa?

1 tykkäys

Mä tykkään kaikenlaisista peleistä. Videopeleistä, lautapeleistä jne. Myönnetään, että nykyään tulee kyllä lähinnä hakattua pörssipelejä ja nää videopelit ovat jääneet hieman vähemmälle. Mutta löytyy siis kyllä laaja yleissivistys sekä tämän genren peleistä (Resident Evilit, Silent Hillit yms.) että pelimoottoreista, koodauksesta ja suunnittelusta, joten pystyn seisomaan mielipiteitteni takana.

Erityisesti tuo audiopuoli jää usein peleissä ja elokuvissa vähemmälle huomiolle visuaalisten elementtien viedessä valtaosan budjetista ja valmiiksi purkitettua geneeristä audiota kierrätetään projektista toiseen surutta. Osa väestöstä omaa eri tarkkuuden silmät/korvat/hoksottimet ja luonnollisesti eri ihmiset kiinnittävät huomiota eri asioihin. Se että pidänkö minä pelistä ei tietenkään ole varsinaisesti merkityksellistä vaan se, että kuinka monta maksavaa asiakasta tuotteelle löytyy ja mikä osakkeen arvostus on. Omaan silmään Alan Wake 2 ei tarjoa pelimekaanisesti mitään kovinkaan mielenkiintoista tai uutta, eikä julkisen materiaalin perusteella omaa viraalipelin elementtejä. Täytyy siis toivoa, että pelin tarina ja häiriintyneet ympäristöt kantavat pelin, eikä tehdä taas jotain Sami Järven egon isoa self-inserttiä, vaan löydetään aidosti mielenkiintoisia ja älyllisesti stimuloivia elementtejä :pray:

14 tykkäystä

(En ole enää omistaja)
Mitä tuosta nähty, niin varmasti tunnelma,tarina,hahmot ja tuo maailma tulevat peliä kannattelemaan. Ostoslistalla ehdottomasti.
@Pohjolan_Eka kanssa samaa mieltä monestakin asiasta. Eniten mietityttää pelin viholliset, jotka on vain kopioitu edellisestä pelistä. Nyt pitäisi jo näyttää jotain uutta… Ja toisekseen nuo pelimekaniikat, kun uusia ei ole vielä esitelty ja tällä tarkoitan taistelu-osuuksia. Tuo pelkkä lampulla sohiminen käy nopeasti tylsäksi.

**Muuten, aika lystikäs yksityiskohta tuossa demossa, kun FBI- agentti joutuu tekemään ihan päättelytehtävän, että lukko aukeaa ruuvimeisselillä :smiley: **
Toki itse olisin vain ampunut lukon tai rikkonut ikkunan ;D;D;D

2 tykkäystä