Pahoittelut toisesta pitkästä pohdinnasta Mutta kun uutiset Alan Wake 2:sta ovat nyt viikonloppuna vähissä, kenties liittyen Spider-Man 2 julkaisun ensiviikonloppuun, on alla muutamia pohdintoja Alan Wake 2:n ja NVIDIA:n yhteistyöstä. Foorumilla on spekuloitu, että Alan Wake 2:sta tulisi jonkinlainen graafinen showcase - tasoa Cyberpunk/Crysis/Control.
Taustaa:
NVIDIAN näkökulmasta voi olla, että käsillä on tilanne, jossa pitänee takoa kun rauta on kuumaa. Kuten näemme Steamin hardware surveystä, NVIDIA vaikuttaa voittavan markkinaosuuksia high-end grafiikkakorteissa ainakin lyhyellä elo-syyskuun 2023 tarkastelujaksona.
Tilanne voi kuitenkin muuttua, kun AMD:n FSR 3.0 tulee markkinoille. Koska FSR 3.0 ei ymmärtääkseni vaadi raudalta AI/Tensor Core-kykyjä, soveltuu kysienen huomattavasti laajemmalle hardware-kattaukselle kuin NVIDIA:n ≥DLSS3.0, jonka “Optical Multi-Frame Generation” -teknologia eli FPS-boosti on rajoitettu vain 4000-sarjan GPU:ille.
FSR 3.0 tuo framegen-teknologian laajalle kattaukselle näytönohjaimia - myös NVIDIA:n näytönohjaimille. AMD:n FSR 3.0 voisi esimerkiksi ymmärtääkseni antaa RTX 3070:lle framegen-ominaisuuksia, vaikka NVIDIA:n DLSS 3.0:n framegen-ominaisuudet ovat rajattu 3070 ulkopuolelle.
Toki FSR/DLSS tuonevat muutakin kuin framegeniä, mutta PC-puolella, kuten tämänhetkinen keskustelun AW2 systeemivaatimusten ympärillä voi halutessaan tulkita, vaikuttaa siltä, että semantiikka voisi olla todellisuutta tärkeämpää. Tarkoitan tällä sitä, että peliä arvostellaan ennen julkaisua semanttisen terminologian (low-med-high-ultra) ja systeemivaatimusten valossa näkemättä/kokematta PC-gameplaytä. Ymmärtääkseni suuri osa näytetystä Youtube-sisällöstä on pyörinyt konsoleilla, ainakin jos twitterissä aiheesta viime viikon aikana kirjoittanutta Remedyn kommunikaatiodirikka Tuomas Puhaa on uskominen.
En tiedä voisiko yhtenä syynä systeemivaatimus-“skandaalille” olla se, että konsolipuolella next-gen transitio on jo tapahtunut. Pelejä ei enää vanhalle sukupolvelle kehitetä ja se tarkoittaa myös sitä last-gen ja next-gen transitiossa pitkään high/ultra settingeillä ja korkeilla FPS:llä ilman DLSS/FSR-teknologiaa palvelleet vanhat näytönohjaimet ovatkin nyt se peliteknologian ja grafiikoiden edistymistä rajoittava seikka, kun konsoleillakin on nyt SSD:tä ja näytönohjainkyvykkyyttä. Muutos saattaa tehdä osalle PC-pelaajista kipeää, jos se oma vanha pitkään hyvin palvellut näytönohjain onkin yhtäkkiä se rajoittava tekijä eikä enää konsolit, jotka aiemmin tätä taakkaa kantoivat.
Mutta takaisi naiheeseen. NVIDIA:lle lienee järkevää pyrkiä nappaamaan markkinaosuutta ennen FSR 3.0 markkinoille tuloa. Tämä voi olla AW2 näkökulmasta hyvä asia - ainkain jos EGP/Remedy ovat ymmärtäneet, että kumppanuuden kokoerosta huolimatta heillä saattaa markkina-asetelma huomioiden olla vipuvartta neuvotella itselleen hyviä ehtoja yhteistyölle.
Mitä tiedämme:
Mikä GeForce Now?
Jos olen ymmärtänyt oikein, pelaaja ostaa pelin (mistä ikinä ostaakaan) ja rekisteröi sen tämän jälkeen GeForce NOW -palveluun. Pelin ostamisen jälkeen pelaaja voi “vuokrata” pilvipalveluna RTX 4080-tasoisen suorituskyvyn (4k, 120 FPS) hintaan 20€/kk. Heikomman RTX-tason (1080p; 60 FPS) saa hintaan 10€/kk. Ja opimme tosiaan äskettäin, että Alan Wake 2 kaikilla graffaherkuilla vaati sen 4080 näytönohjaimen.
Kuten aiemmassa viestissäni kirjoitin, alle puolet (48.7%) Steamin hardware-surveyhin osallistuvista-pelaajista omistaa peliin tarvittavan näytönohjaimen. Toisaalta ellei näytönohjain ole täysin peruna, ei pelaajalla välttämättä ole montaa hyvää syytä käyttää GeForce NOW-palvelua - tai ainakaan maksaa sen “ultimate”-jäsenyydestä, jolla saa tuon RTX 4080 suorituskyvyn pilvestä. GeForce Now saattaa olla työkalu päästä käsiin osaksi tuota puuttuvaan 50% markkinasta, joilla ei rauta riitä. Kauppapaikkaekslusiviteettejä ja niiden vaikutuksia markkinaan en tässä pohdinnassa käy läpi.
Toisaalta, en osaa lainkaan arvioida millainen kaista verkkoa tarvitaan tähän RTX-streamaukseen, ja miten suurella osalla esim. yhdysvaltalaisia on sellainen laajakaista, jolla olisi riittävästi kaistaa tähän streamaukseen kustannuksiltaan järkevällä sopimuksella.
On paljon kirjoittelua AAA-pelien tilasta, jossa turvallista jatko-osaa jatko-osan perään tai herätetään vanhaa IP:tä henkiin remake/remastereilla. Nämä tehdään mahdollisimman kustannustietoisesti ilman kovin mullistavia innovaatioita pelimekaniikkoihin tai grafiikoihin. Tämän johdosta Remedyn teknologiahifistely saattaa olla yllättävä etu ja luoda hedelmällisen pohjan yhteistyölle NVIDIA:n kanssa, kun tosiaan Cyberpunkin lisäksi ei ole muita varteenotettavia path-tracing pelejä.
NVIDIA:lla lienee siis sekä hardware-myynnin että subscription-palvelunsa vuoksi insentiiviä markkinoida Alan Wake 2:sta, koska ilman näyttäviä pelejä, ei pelaajille välttämättä ole erityisiä insentiivia ostaa tai pilvivuokrata 4000-sarjan näytönohjaimia, jos aiemmat näytönohjaimen sukupolvet pyörittävät nätisti näitä turvallisia AA/AAA jatko-osia ja remakeja.
Yllämainituista johtuen, en olisi yllättynyt, jos näemme ensi viikolla tai julkaisun jälkeen lisääntyvää markkinointikampanjointia pelille NVIDIA:n suunnalta.
Disclaimer: Kaikki yllä oleva on spekulatiivista mutuilua ja pohdintaa ilman teknistä kompetenssiä tai taustaa pelialalta. Kuulen mielelläni vastakkaisia näkökkantoja ja toivon esilletuotavaksi, jos pohdinnassani on selkeitä asiavirheitä tai vääriä oletuksia. Etsi kuitenkin omat lähteesi ja tee omat pohdintasi ja johtopäätöksesi. Saa siirtää tarvittaessa Pelialan päivän polttavat, uutiset ja yhtiöt -ketjuun.