Pelintekijät ovat kuitenkin fiksuuntuneet lisämyyntien hankkimisessa tämän jakauman myöhemmässä vaiheessa. DLC-julkaisut saavat aikaan uuden pienemmän myyntipiikin ja sama havaitaan myös jatko-osien julkaisun aikana ja avatessa uusia isoja alustoja (Steam olisi tällainen). Näin kompensoidaan hieman myös sitä faktaa että pelien myyntihinnat laskevat ajan kanssa, jonka vuoksi ensimmäisten kuukausien valtava myynti on kalliille pelille niin ratkaisevassa asemassa.
Koska AW2 on PC:llä niin edistyksellinen grafiikoiltaan, häntää sen osalta voi paksuntaa porukka joka toteaa “ok, ostan kun olen ensin uusinut PC:n”. Tietenkin PC on vain siivu kokonaisläjästä ja konsolipuoli tarkoittaa sitä että tuo ensimmäisten kuukausien piikki on tosiasia, mutta totean vain että AW2 todennäköisesti trendaa hieman tuota enemmän hännän puolelle johtuen tästä efektistä. Ja tästä riippumatta tietenkin ensimmäisen tolpan korkeus on äärimmäisen tärkeä, joten eiköhän kokonaissaaliista voi tehdä paljon parempia arvioita jo kuukauden-parin sisällä jos luotettavaa myyntidataa vain saadaan jostain.
Ennustaisin että jos menee kovaa, sieltä tulee joku datapiste melko pian ja jos menee vähemmän kovaa niin saamme dataa Q4 rapsassa.
Koko Chapter Songs -albumi löytyy nyt myös Spotifysta, jos ei jaksa pelin läpipelaamiseen asti odottaa kaikkien kuulemista
Tähän nopeana kommenttina, että tuon gamestatify datan perusteella etenkin AWR on löytänyt itsensä hyvin takaisin myyntitilastoihin, jopa siihen täyteen 30e hintaan tuossa välissä (nyt taas alennuksessa). Myös Control löytänyt tiensä takaisin listoille, myös Steamin puolella (alla kuvaaja). Siellä alkoi eilen 10e ale-kampanja.
Täällä puskee iltapäivän työdeadlinet sen verran päälle, että joutuu täristen odottamaan iltapäivään asti ennen kuin pääsee lyömään pelin tulille ps5:llä!
En suosittele kuuntelemaan ennakkoon tai jos kuuntelee niin keskittykää melodioihin. Sisältää pieniä määriä spoilereita.
Toka chapteri läpäisty ja tässä oli PS5:n quality modella hienoisia fps droppeja pahimmissa paikoissa mutta todella pieniä, ei mitään Control PS4 julkasu tason droppeja.
Eiköhän tuollaisia kolkutteluita ole tämän tästä kun huomioi “alustasodan” pelialalla.
Vahvat omat IP:t nostaa luonnollisesti talon arvoa (=tulevia kassavirtoja) ja antaa Remedylle lisää muskeleita toteuttaa strategiaansa itsenäisesti joten henk.koht. tuntuisi yritysoston todennäköisyyden taas laskevan Alan Wake II todennäköisen menestyksen seurauksena.
Onko jollain esittää jotain ihan tilastotietoa siitä, kuinka hyvin arvostelumenestys on pelialalla historiallisesti korreloitunut myynniksi? Mietin siis vain, kuinka paljon painoarvoa tälle arvostelumenestykselle kannattaa antaa.
https://www.youtube.com/watch?v=7OAqJQiWKig Täällä jo livenä pojat pelaavat peliä läpi yhdeltä istumalta. En itse raaskinut spoilata ja katsoa kuin hetken. Juuri sattui näkymään joku mainos pelissä, jossa Peter Franzen kaksoisroolissa. Mainos kyllä huvitti, ja suomalaisuus nostettiin jälleen hienosti esiin
samaa tasoa kuin loistava Ahti the janitor Controlissa
Omalta osalta aloin pohtimaan, että laittaakohan tämä arvostelumenestys ja siitä toivottavasti hyvää myyntiä poikiva trendi myös tätä TV-projektia mahdollisesti liikkeelle: Yhdysvaltalainen kaapeli-tv-kanava AMC on hankkinut suomalaisen Alan Wake -videopelin tv-sarjaoikeudet. - HS 16.05.2022
HBO:n Last of Us tuntui ainakin saavan hyvän pöhinän aikaiseksi, Falloutista tulossa kohtapuolin jotain, eli pääseköhän Allan Wake tämän myötä suosiossa tasolle, jossa IP:n tunettavuus laittaa rattaita pyörimään. Sarja voisi osaltaan tuoda uutta yleisöä pelille ja vahvistaa lisää Alan Waken brändiarvoa Remedyn portfoliossa.
Eka chapteri pelattu AWII:sta PS5:llä, onhan tuo hieno kaikin puolin. Alkupuoli on todella hidastempoista fiilistelyä ja pelin systeemehin tutustumista, sopii minulle kuin nenä päähän, mutta ehkä saattaa haitata toiminnannälkäisimpiä.
Ulkoasu on enimmäkseen parasta laatua (Esim Sagan kasvot lähikuvissa), mutta paikoitellen konsolin rajoitukset näkyvät (esim heiluvien kasvien liikkuvat varjot välkkyvät aika näkyvästi ajoittain), joka kyllä unohtuu kun toiminta alkaa.
Nyt jää AC Mirage kesken ja Spiderman 2 avaamattoman hyllyyn toistaiseksi.
Tässä kohtaa itse näen päinvastoin, menestys nostaa kiinnostusta ja todistaa firman arvon. Mm. Insomniac ostettiin pois ekan Spidermanin menestyksen jälkeen. Samaa käynyt koko pelialan historian.
Toki Remedyn tapauksessa viimein on tuulta purjeissa ja jos osto tulisi ostajan täytyy latoa tiskiin todella iso rahasäkki. Mutta esim. Tencent sekä Epic ovat tollaisia tahoja jotka voivat laittaa pöydälle niin ison määrän rahaa johon ei voi kuin sanoa kyllä.
Ottaen huomioon, että Remedy listautui itsenäisenä pysymisen takia en näe miksi he haluaisivat myydä silloin, kun asiat menee hyvin. Itse nähnyt myyntioptiota turvamarginaalina alaspäin (Tietyn pisteen jälkeen kaikki isot pelurit ostaisivat firman huolimatta TTM/NTM luvuista) + mahdollinen exit skenario, jos Markus, Sami jne. päättää laittaa pillit pussiin ja siirtyä eläkkeen puolelle.