Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Remedyn strategia etenee lupaavan Alan Wake II pelin arvostelumenestyksen myötä. Toimitusjohtaja Tero Virtala kommentoi yhtiön peliprojekteja inderesTV:ssä.

00:00 Alan Wake 2 fiilikset
03:00 Myynti
07:26 Seuraavat askeleet
08:28 Q3 09:45 Muut projektit
12:20 Työntekijäkokemus
15:10 Moniprojektimalli

30 tykkäystä

Nyt jäi analyytikolta sormiruuvi matkasta jolla olisi pitänyt tiristää toimarilta irti jotain myyntiluvuista. :frowning_face:

Seuraavalla kerralla mukaan jos alkaa haastateltava väistelemään kysymyksiä tuohon tahtiin…

(no, realistisesti moiset pitäisi antaa pörssitiedotteena, toivotaan että sellainen lähiaikoina tulisi)

3 tykkäystä

Kiitos @Atte_Riikola tuosta työntekijä kysymyksen kysymisestä. Hankala tuohon on ulkopuolelle vastata mutta ainakin itteeni upposi Teron puheet. Hieman voi laskea tuota Glassdoorin painoarvoa ja keskittyä enemmän tuijottamaan tuota työntekijöiden retentiota yhtiössä.

17 tykkäystä

Digital Foundry jatkaa AW2n analysointia, tällä kertaa XBoxilla.

4 tykkäystä

Paljon on pohdintaa julkaisuajankohdista ja siitä, saadaanko nyt täysi hööki päälle seuraavaan proggikseen kun AW2 on ulkona. Kuten Tero tuossa Aten haastattelussa mainitsi, viimeinen 6kk on painettu 100 lasissa, minkä uskoisin tarkoittavan myös sitä, että paljon on lomia siirtynyt ja ansaittu hengähdystauko isolle porukalle edessä ennen kuin on taas aika hypätä täysillä seuraavaan junaan.

AW2 toi luottoa siihen, että kärsivällisyys on hyvästä ja huoli siitä, tarkoittaako lisäaika varoitusmerkkejä, hälveni. Priimaa tehdessä kiire tulee kalliiksi.

17 tykkäystä

Teronkuiskaaja palaa pitkästä aikaa tarjoamaan foorumille asiantuntevaa Alan-yysia :flashlight: (höhö).

Ensiksi alkudisclaimerit. Kyseessä on parodinen tuotos, jonka tarkoitus on viihdyttää käyttäen huumorin ja liioittelun elementtejä suuntaan jos toiseen. Kyseessä ei ole tässä tai missään muussakaan ulottuvuudessa sijoitussuositus tai kannanotto Remedyyn sijoituskohteena. Tuotos kuitenkin tehty hyvässä hengessä kaikella rakkaudella Attea ja Teroa kohtaan, ilman tarkoitusta loukata ketään :heart:

Heti alkukättelyyn Tero haluaa asuvalinnan symboliikalla muistuttaa katsojia mihin suuntaan Remedyn kurssikäyrä on viime viikolla osoittanut.


Atte osoittaa kunnioitusta suomalaisen urheilujournalistiikan pitkille perinteille ja kysyy Terolta Alan Wake II-suorituksen jälkeen legendaarisen: “Miltä nyt tuntuu?”


Tero kertoo, ja kehonkieli seuraa, fiiliksistä toimistolla viime viikon torstaina klo 16-16:15 välillä, kun Alan Wake II peliarvostelut tulivat julki.


1s ennen kuin Atte kysyy voiko Tero miten AW2 myynti on lähtenyt käyntiin (yläkuva)
1s sen jälkeen, kun Tero pääsee vastaamaan (alakuva)


Tero kertoo, että enää 30 independent AAA-studiota jäljellä, ja näistä 10 on uusia studioita, joilla ei vielä ole pelijulkaisuja allaan. Tero pyrkii telepatialla kertomaan katsojalle mitä hän oikeasti yrittää sanojen takaa kertoa.


Juhlahumu katkeaa, kun Aten ilme vakavoituu ja kysyy moniprojektimallin muiden pelien etenemisestä. Teron ilme jähmettyy ja kestää useampi sekunti sormin laskea ja nimetä mitä muita peliprojekteja Remedyllä nyt olikaan.


Teron ilme palaa kuitenkin juhlatunnelmiin, kun muistaa että muista peliprojekteistä löytyi kuitenkin Control 2, jossa kunnianhimoa riittää.


Tero kertoo käsi tahallaan tai tahattomasti sydämellä Remedyn moniprojektimallin haasteista. Vielä kaksi vuotta sitten ei pystytty pitämään kahta peliä tuotannossa ajamaan samaan aikaan. Olennaisena asiana kertoo, että tällä hetkellä voidaan ajaa kahta projektia tuotantovaiheessa, mutta raskain 6kk loppurutistuksen aikaan samanaikaisuutta pitää välttää, eikä siinä olisi kaupallisesti järkeäkään.


Haastattelu päätteeksi Tero toteaa, että nyt ollaan hyvässä pisteessä. Tero kirjaimellisesti hieroo käsiään, kun tämän kertoo. Katsojan vastuulle jää pohtia, mitä tällä kehonkielellä yritetään viestiä.


PS. Sitten totisempiin aiheisiin: @Atte_Riikola Kiitos, että kannoit foorumin ääntä ja kysyit työntekijäkokemuksesta. Terolle myös pisteet avoimesta vastaukesta ja sen myöntämisestä, että on ollut haasteita. Mielestäni Remedyn yksi vahvuus on nimenomaan siinä, että opitaan, tai vähintään kommunikoidaan, virheistä. Alan Wake II on mielestäni hyvä käytännön osoitus siitä, että aiemmista peleistä on opittu, ja samaa moni pelikriitikko on kirjoittanut.

101 tykkäystä

Instagramissa tuli itselle AW2 mainosta vastaan EpicPuplishingin toimesta. Olisikohan arvostelumenestys saanut Epicin myös takomaan kunnolla, kun rauta on kuumaa.

9 tykkäystä

Analyytikon aamukatsauskommentit Remedyn Q3-tuloksen jäljiltä. :point_down:

6 tykkäystä

Mielenkiintoinen yksittäinen datapista juuri tällä tarkasteluhetkellä Alan Wake Remasteredin myynnistä.

:us: PS Store, PS5 Best Sellers: (linkki avautuu suoraan sivulle 4, yhdellä sivulla 24 peliä, edellisellä sivulta löytää mm. PD3 ja AC: VI)

#66 Payday 3 ($40; julkaisu 8/23)
#69 Armored Core VI ($60; julkaisu 9/23)
#73 Alan Wake Remastered ($30; julkaisu 10/21 - huom, ei ole tällä hetkellä alennuksessa!)

Toki hyvä huomioida, tämän yksittäisen datapisteen perusteella ei voi vetää mitään pitkälle meneviä johtopäätöksiä, tämä enemmänkin kuriositeettina. Payday ja Armored Core ovat tuolta TOP 10 sijoituksista launchista hiljalleen valuneet nykypisteeseen ja Alan Wake Remastered taas hiljalleen parannellut n. 200 sijoituksista alaspäin. Siten luonnollisesti Payday ja Armored core myyneet aivan eri mittakaavasssa kopioita suhteessa AW: Remasterediin.

Take home tästä itselleni on se, että vaikka jättimyynneistä ei näillä myyntisijoituksilla liene kyse, on AW2 julkaisu vaikuttanut positiivisesti AWR myyntiin, josta kaikki on Remedylle kotiin päin sekä rojalteina että potentiaalisina uusina RCU-faneina.

10 tykkäystä

Tässä olisi vielä tuore yhtiörapsa Atelta. :slight_smile: :gem:

Remedyn Q3-raportti ei tarjonnut vielä tietoja Alan Wake 2:n alustavista myyntiluvuista. Pelin erinomainen vastaanotto kriitikoiden ja pelaajien keskuudessa luo kuitenkin vahvan perustan hyvälle myyntimenestykselle ja vahvistaa myös Remedyn pitkän aikavälin mahdollisuuksia monella tapaa. Osakkeen arvostus hinnoittelee myös jo hyvää menestystä tuleville peleille, johon näytöt AW2:n osalta toivat myös hyviä perusteita. Siten seuraamme AW2:n myynnin kehitystä osakkeen kyydissä.

image

https://www.inderes.fi/fi/research/odottelemme-aw2n-myyntilukuja-osakkeen-kyydissa

9 tykkäystä

Haastattelun satoa:

  • Kahta projektia on mahdollista olla tuotannossa samaan aikaan, mutta ei kovimmassa vaiheessa. Oma tulkinta: Ihan mahdottomuus vetää putkeen kahden pelin kovinta vaihetta. Pakko olla taukoa välissä, ei voi kuormittaa avainhenkilöitä loppuun. Käytännössä tämä tuhoaa täysin tämän kaltaiset arviot:
  • Käytännössä myönsi, että on otettu liikaa projekteja vastaan, helpotus kun Alan Wake 2 poistuu listalta.
  • Ei sitten sanan puolikastakaan sanonut Waken myyntimääristä
12 tykkäystä

En ymmärrä mitä väärää on ottaa vastaan projekteja saada niistä ennakkomaksuja ja taata näkyvyys pitkälle tulevaisuuteen jossain muodossa.

3 tykkäystä

Tappaisi julkaisijakumppaneiden luottamuksen ja tuhoaisi yritysarvoa, kun aikataulut venyisivät.

CEO:n kommentti siitä, ettei nyt haluta uusia projekteja tarkoittaa mielestäni, että julkaisijat saavat esittää parempia tarjouksia, jos meinaavat saada Remedystä toteuttajakumppanin.

18 tykkäystä

Mielestäni tämä ei ole kovin realistinen kritiikki. Ymmärrän kyllä, jos ei ole kritiikki vaan vain yleinen harmitus - itsekin mielelläni tietäisin tarkasti pelimyynnistä.

Peli on kuitenkin ollut osariin mennessä 3 kokonaista vuorokautta myynnissä. Teknisesti neljä, mutta jos jokin rajapyykki tulee osariaamuna täyteen, ei tästä välttämättä viime minuuteilla lähdetä slaideja tai esitystä muuttamaan.

Vaikka ei minkäänlaista omakohtaista kokemusta pörssiyrityksessä työskentelystä, yritän asettua yhtiön näkökulmaan. Olettaisin ettei kvartaaliraportoinnin slaideja tai esityksiä tehdä tai merkittävästi muuteta edellisenä päivänä tai samana aamuna (toivottavasti, todellisuus voi toki olla eri).

Remedyllä lienee jonkinlainen näkyvyys myyntiin, mutta tiedon julkistaminen lienee Epicin päätös, ja ainoa arkipäivä tästä sopimineen olisi maanantai eli päivää ennen osaria. Pidän epärealistisenä, että yhdessä päivässä saataisin kahden eri toimijan yhteistyössä sekä kvartaaliraportointi että erilliset lehdistötiedotteet ja uutisjakelun speksit ja sisältö sovittua myynti-milestonejen osalta, jos sellaisia on saavutettu.

Jos ajattelee EGP:n näkökulmasta, on AW2 onnistuminen ja siitä viestiminen yksi oleellisempia asioita, mistä yhtiö voisi viestiä - tämä houkuttelee EGP:lle laadukasta pelikehittäjäkumppania omalle julkaisutoiminnalleen. Jos milestoneista Epic haluaa viestiä, olettaisin että se tehdään fanfaarein ja lehdistötiedottein ja mielummin valmistellaan ilmoitusta kunnolla ja rauhassa vähintään muutaman vuorokauden, jotta maksimoidaan tämän näkyvyys.

Esimerkkejä benchmarkeista 1M kopion milestonelle on Spidermanin 2.5M yhdessä päivässä, LotFin 1M 10vrk:ssa ja LoP:n 1M 40 vrk:ssa. Liittyykö kommenttisi yleiseen harmitukseen siitä, ettei tietoa vielä ole vai siihen, että odotuksissasi olisi, että AW2 upside-rajoituksineen (EGS, fyysisten puute) olisi esim. myynyt 1M 3vrk:ssa? Jos odotuksesi myyntimääristä tähän mennessä ovat tätä matalammat, oletko sitä mieltä, että olisi järkevää tai julkaisijakumppani huomioden edes realistista näistä pelinkehittäjänä viestiä?

Osittain samaa ja osittain eri mieltä. Tero kertoi, että moniprojektimallin kanssa on haasteita. En osaa sanoa olisinko tyytyväinen, jos projekteja olisi yksi vähemmän. Olisin tyytyväinen, jos live-service pelejä olisi joko tapettu tai edetty stega-gate mallissa nopeammin. Olen huolissani sunken cost fallacy -riskistä live-service peleissä, mikä söisi myös moniprojektimallin etuja, jossa voitaisiin tehdä harkittuja pieniä betsejä live-service -peleihin.

Tero mainitsi “vajaa 6kk loppurutistuksesta”. Ei samat avainhenkilöt tee Vanguardia ja Max Paynea - käytetään ihan eri moottoria ja Vanguard kehitettäneen pääosin Tukholman toimistolla, jos muistan oikein. Toki tietyt funktiot (Esim. QA, lokalisaatiotuki, Remedyn oma markkinointi/julkaisuväki) voivat toki pullonkaulaa aiheuttaa, jos samanaikaisesti näitä resursseja käytetään. En kuitenkaan osta sitä etteikö teoriassa olisi mahdollsita Vanguard ja Max Payne julkaista n. 6-12kk toisistaan.

24 tykkäystä

Ei se ollut kritiikki, enemmänkin toteamus. En usko, että Terolla on lupa lukuja edes kertoa. Ehkä tuota asiaa olisi voinut lähestyä toisella kulmalla, esim. “Aiotteko kommentoida miljoonamyynnin rikkoutuminen/ joku muu raja tms.” tai “Mitä suunnitelmia on raportoida lukumääriä julkisuuteen?”. Hyvin mahdollista, että vastaus ei olisi ollut silloin sen ihmeellisempi.

Tämä on osin vähän tulkinnanvaraista, se myönnettäköön. Itse olen melko vakuuttunut, että ne kovimmat tyypit on vähän kaikissa projekteissa mukana, osa vähemmän osa enemmän. Tukitoiminnot on ihan selvä pullonkaula sekin. Ehkä tuo lähemmäs 12kk on periaatteessa mahdollinen, mutta saman vuoden aikana tuskin. Joulu-tammikuussa on aina 1-2kk tauko milloin pelejä ei oikeastaan julkaista/ julkaistaan hyvin vähän.

4 tykkäystä

Joka jotuu pääasiassa PR-puolesta. Markkinointi pitää pitkän joululoman joka puolella, joten jos peliputiikki pistää jotain ulos vaikkapa tammikuun ekalla viikolla, lehdistö ja jälleenmyynti (boksituotteiden osalta) on täysin horroksessa eikä kukaan koskaan kuule että mitään julkaistiin.

Toisaalta notkea toimija saattaa löytää hyvän välin vaikkapa tammikuun loppupuolella jolloin vielä moni iso firma on täysin jäässä ja Q1 lopun julkaisujuttuja vasta leivotaan kasaan ja markkinalla ei ole juuri mitään ostettavaa kuluttajille. Vaatii että PR-osasto on pistänyt kaiken tuneen ennen lomia ja hyökkää heti liikenteeseen kun lehdistö sun muut ovat taas pelipaikalla.

4 tykkäystä

Nordea julkaisi päivitetyn Remedy-analyysinsä. Suositus pysyy PIDÄ-tasolla, Fair Value nousee 26,20 euroon (edellinen: 22,40 €).

15 tykkäystä

Elokuvakriitikko Kalle Kinnunen hehkuttaa!

Olisiko mahdollista saada cross-skene suosiota jos leffajengi innostuisi pelaamaan…?

30 tykkäystä

Jos katsoo vaikka viime katsojalukuja Five Nights at Freddy’silta ja Killers of the Flower Moonilta… niin pelit ja elokuvat ei väen kiinnostuksen osalta ole niin eri skenejä kuin ennen. :slight_smile: Mikä on Remedyn pitkän tähtäimen ja näkyvyyden kannalta mainiota.

10 tykkäystä

Helsingin Sanomien arvio Alan Wake 2:sta: 5/5 tähteä.

44 tykkäystä