Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

Nostaisin kyllä huomiona tämän @Jarnis ksen pointin. En tarkalleen muista mitä noissa aiemmissa piikeissä on mutta tuo korkein piikki taitaa olla Steamin julkaisu. [EDIT]: Ensimmäinen piikki on julkaisu ja loppujen on oltava alennuskampanjoita? Jouluale ja kesäle? PC myynnissä ei muuten näy Controlin ensimmäinen lisäosa “Foundation” ollenkaan joka on julkaistu 26.3.2020.

Lisäksi vielä huomiona että tosiaan nämä rauta vaatimukset ovat suhteellisen kovat niin tämä yhdistettynä Epic vihaan niin on vaikea nähdä tuollaista menestystä PC puolella mitä graafissa näkee.

3 tykkäystä

Steamin julkaisu tapahtui 8/2020. Kyseinen piikki on 05/2020 ja 06/2020 välillä.

Aika rumasti jäätiin omista ennusteista. Pitää tutkia omia mallinnuksia ja yrittää ymmärtää missä mentiin näin pahasti metsään. Oikeiden datapisteiden puuttumisen vuoksi liian monta muuttujaa jäi avoimeksi ja näiden vaikutus myyntiennustuksiin olikin aika kova. Pidinkin omia ennustuksia hieman liian optimistisina ja matkan varrella vähän ruuvailin lukuja alaspäin, mutta miljoona myytyä kopiota 2023 on kyllä pettymys.

Jotain positiivista jos haluaa hakea niin nyt on oikeaa myyntidataa saatavilla niin pystyy ruuvaamaan omat mallinnukset tarkemmiksi. Jatkossa näille omille ennustuksille voi antaa enemmän painoarvoa.

Kyllä mielestäni ollaan vielä aika kaukana recoupista ja pidän hyvin epätodennäköisenä, että H1 aikana päästäisiin 70M myyntituottoihin. Saako kysyä millä perusteella mallinnuksesi 55,4M cumulative revenue lasketaan? Huomioidaanko tässä jakelijan osuutta myynnistä, alvia, tai alennettuja hintoja vai lasketaanko täydellä hinnalla?
Itse kun lasken myytituottoja nyt julkaistuilla myyntimäärillä niin on kasassa vasta noin 40M.

10 tykkäystä

Konsoli puoli:
Pelin hinta - 60€
Deluxe edition hinta: 80€
VAT Globaalisti* - 11%
Platform Cut - 30%
Deluxe Edition osuus 20%

Pelin nettohinta - ((0.8 * 60€)+(80€ * 0.2))(1-0.3)(1-0.11) = 39.872€ eli noin 40€

EGS:
Pelin hinta - 50€
Deluxe edition hinta: 70€
VAT Globaalisti* - 11%
Platform Cut - 12%
Deluxe Edition osuus 20%

Pelin nettohinta - ((0.8 * 50€)+(70€ * 0.2)) * (1-0.12) * (1-0.11) = 42.29€, mutta olen tämän myös pyöristänyt 40€ yksinkertaisuuden vuoksi ja ollakseni turvallisella puolella koska ei tiedetä EGS osuutta.

Tähän päälle oletuksena on että EGS kuponki alennukset recoupattu täytenä projektiin, mutta alennusmyynnit otettu huomioon.

*Ainakin Controllin kohdalla noin puolet peleistä myytiin USA:ssa jossa VAT 0%, muualla maailmassa noin 22%. Tästä noin suunnilleen arvio 11%.

7 tykkäystä

Kiitos.
Omissa laskuissa en ole huomioinut Deluxe Editionia koska olen olettanut sen osuuden myynnistä olevan aika pientä (ainakin mitä pidemmälle julkaisupäivästä mennään). Olen positiivisesti yllättynyt jos näiden myyntien osuus on noin kova.

Laskeskelin myös tuossa viikonloppuna että peli on ollut alennuksessa seuraavasti
EGS: 30 päivänä,
PS store: 18 päivänä,
XBOX: 33 päivänä

Nämäkin on varmaan syytä ottaa huomioon nettohintaa laskiessa. Tein hyvin karkean laskun pelin keskihinnoista olettaen että jokaisena myyntipäivänä on peliä myyt yhtä monta kappaletta.

EGS: 47,21€,
PS Store: 57,99€,
XBOX: 56,32€

Näistä hinnoista sitten vielä VAT (20%) ja jakelijan osuudet (12% epic, 30% konsolit) niin itse olen päätynyt käyttämään näitä hintoja viimeisimmissä laskuissa:

EGS: 33,24€
PS store: 32,47€
XBOX: 31,54€

Deluxe Editionin vaikutusta en tosiaan ole huomioinut joten näitä pitänee jatkossa pyöristellä ylöspäin jonkinverran. :smiley:

2 tykkäystä

On siihen syynsäkin miksi puhutaan myydyistä yksiköistä. Olisi kiva nähdä näitä käppyröitä myös liikevaihdon osalta seurattuna sikäli kun oma Control kaikilla mausteilla näkyi maksaneen 2020 loppupuolella 19,90€. Jokunen kaveri poimi sen tiettävästi puoli-ilmaiseksi Humble Bundlessa, Monthlyssä tai semmoisessa. Nopeasti googlaten tuo kolme miljoonaa peliä ei käänny edes sadaksi miljoonaksi euroksi. Jos AW2:lta odotetaan jokseenkin muttei runsaasti parempaa myyntiä, kuten näyttää, tuskin puhutaan 150 miltsistä ilman erityistä optimismia. DLC-optioita pidän rajallisina muuten kuin pelin markkinointikampanjoja & uudelleenjulkaisuja (ultimate edition jne.) varten.


Itselle heikko myynnin avaus oli harmillisen odotettu. Näin näyin jo joskus karhuilleenikin. Tuntuu, että tarinavetoiset yksinpelit tapaavat kiinnostaa tuntemiani pelaajia kuin kaunokirjallisus: ei jaksa keskittyä, missäs ne daily questit ja lootboxit ovat? Tiukkaa tekee monella katsoa yksi kokonainen elokuva alusta loppuun silmät isolla ruudulla, ihan kuin sillä kuulemma ainutlaatuisen turmeltuneella Pisa-nuorisolla. Tai, toisaalta, ei pelille voi omistautua satojen tai tuhansien tuntien edestä kuten vaikkapa sisarmaamme Paradoxin tavaralle. Pelin elinikä ja häntä on tässä mielessä kuluttajanäkökulmasta lyhyempi. Toki ne jotka tykkäävät, tykkäävät, mutta siihen lie syynsä, miksi AAA-studiot tekevät kasvavassa määrin transaktioalustoja eivätkä pelejä.

Pidemmällä tähtäimellä, ehkä Remedy saa graindattua samanlaista mainetta kuin Larian, ja ehkä pelisarjojen ristisiitos luo synergioita ym. lässynlää, mutta vaikea nähdä, että AW2:n kädenlämpöinen myynti olisi lähtenyt vetämään tätä junaa. Itse siirrän jo katsetta Control 2:n suuntaan, mutta sitä vaivaa ihan sama jatko-osan painolasti. Hyvä toki, että on vielä tällaisiakin firmoja taistelemassa tuulimyllyjä vastaan.

5 tykkäystä
  • Although many industrialized countries have VAT, the United States is not one of them.
2 tykkäystä

Yhdysvalloissa ilmoitetaan tuotteen veroton hinta, koska verot vaihtelevat osavaltioittain. Kun ostaa, vero lisätään vasta kassalla. Sales taxes in the United States - Wikipedia

8 tykkäystä

No oliskohan jotain listausta tai infoo miten tää vaikuttaa tilanteeseen. Esim PS US kauppa ilmoittaa AW2 hinnaksi sen 60$. Tähän päälle lisätään siis ostaessa se vero eli vaikutusta ei tule tästä siis recouppaukseen?

Joo tämä 20% voi olla hieman korkealla prosentilla, mutta ennen kuin Control meni PS+:aan niin silloin DLC:stä trophyn saaneiden prosentti oli kaikista edes yhden trophyn saaneista 16% luokkaa. Oletin tähän alkuun varsinkin että Deluxe Editionia myyty noin 20% osuudella.

Lisää pystejä

15 tykkäystä

Jenkeissä ei ole VATia vaan osavaltiokohtainen sales tax jota ei tosin kaikissa osavaltioissa ole ollenkaan.

Lisäksi “digital goods” määritelmä ja verotus vaihtelee laajasti mutta karkeasti sanottuna noin puolissa osavaltiossa digital goodsit on sales taxin piirissä.

Mutta koska kaikki hinnat jenkeissä ilmoitetaan ilman sales taxia niin en tiedä miksi tätä tulisi huomioida laskelmissa.

8 tykkäystä

300 000 kappaletta tai siis 30% myyntimäärän kasvua tammi- ja helmikuussa (kk ekat päivät) AW2:lla. Antaa kyllä konkreettista osviittaa, että häntä on oikeasti hyvä.

Samanaikaisesti EGS myynti on ollut se black box kohdennetun volyymin arvioimiseen. Veikkaan, että aika paljon pienempi osuus myynnistä mitä täällä on spekuloitu, ehkä myös vaikuttajana Aten arviossa.

Mielestäni se, että peli ei tule Steamiin antaa varauksellisuutta monivuotisen hännän myyntitasoihin. Pleikkarilla tämänkin myynnistä merkittävä osa jatkuu mikä rajaa mahdollista ostajakuntaa verrattuna Controliin.

50% nopeampi myynti 2kk verrattuna Controlin 4kk lukuihin kuitenkin maalaa myös kuvaa, että RCU niche kasvattanut fanikuntaa, jota hyvä lähtä rakentemaan korkeammalta tasolta seuraavaksi Condorilla ja Control 2:lla.

7 tykkäystä

Tuotahan Remedyn pitkän aikavälin peli oikeastaan on. Jokainen 2010- ja 2020-luvun peli (Controllit, Alan Waket yms.) mietitään täällä usein kuin erillisinä “tuotteina” millä on omat myyntihäntänsä ja tuottonsa (ROI eli kuinka moninkertaisesti peliin investoidut rahat tulevat takaisin).

Mutta tavallaan tässä vaiheessa (ja aina :smiley: ) jokainen peli on itsessään investointi RCU:hun ja potentiaalisen pelaajamäärän kasvattamiseen.

Voiko kymmenen vuoden päästä Remedyllä olla tilanne, missä fanikuntaa on riittävästi jopa 10 miljoonan kopion myymiseen? Onko näillä oudoille ja mysteerisille taiteen ja viihteen suomalaiselle sekoittamiselle riittävän iso globaali yleisö? Monet genret lähtee pienestä nichestä ennen kuin niistä tulee main striimiä. Voiko Remedyn peleistä tulla joskus?

Se tässä lienee ydinkysymys. Jos uskoo tuohon, tämä voi olla hyvä sijoitus. Jos ei usko, nykyinen päälle 200 MEUR markkina-arvokin voi osoittautua turhan hapokkaaksi hyvien tuottojen saamiseksi.

Tähän vastausta odotellessa myynnit ja kassavirrat heiluvat rajusti, tilinpäätöksiä siirrellään jne. sijoittajien vatsahappoja testaten. :smiley:

39 tykkäystä

Voisiko joku vielä selittää mistä tuo mahdollinen Epic game store boikotti johtuu?
Itse tein tilin sinne AW2 ostoa varten, enkä ole huomannut mitään ongelmia. Haluaako ihmiset ostaa pelinsä vain yhdestä paikasta (Steam) vai oliko kenties jotain muitakin syitä boikottiin?

Yksinkertaisesti jonain päivänä Epic Game Store saatetaan lopettaa jos Epic ei saa sitä riittävän kannattavasti ja silloin kaikki ostetut pelit menetetään. Lisäksi monia ärsyttää, kun pelit on sikin sokin eri alustoilla. Kaikilla on jo 1000 peliä Steamilla alennusmyyntien jäljiltä, eikä ole mielekästä alkaa rakentaa varjokirjastoa toiselle alustalle ja alkaa arpoa, että mikä peli sijaitsee missäkin. Itsekään en muistanut että omistan Controllin PC:llä, kun ei ole EGS hetkeen tullut avattua :sweat_smile:

11 tykkäystä
5 tykkäystä

Ja sitten se alkuperäinen syy, kun Epic lähti tätä kauppaa kovasti pystyttämään, he ostivat kasan yksinoikeuksia tavalla joka närästi pelaajia pahasti. Pelejä, joilla oli ollut Steamissa sivut kuukausitolkulla, joita oli jo ennakkomyyty tai Kickstarter-kampanjalla luvattu Steam-avaimia. Diilit olivat niin hyviä että pelintekijöiden yksinkertaisesti ei tarvinnut myydä ainoatakaan kappaletta ikinä ja silti saivat hyvän tuoton. Käytännössä diilit olivat mallia “maksamme teille X kappaleesta rahat etupeltoon, rahat saatte pitää vaikkei ikinä menisi ainoatakaan kappaletta kaupaksi. Ja lisää rahaa tulee sitten normaalilla jakosuhteella joka on Steamia parempi jos X kappaleen myynti ylittyy. Jos se ei ylity, mitään ei peritä takaisin”.

Tällaiset diilit ovat täysin OK jos ne tehdään siinä vaiheessa kun peliä ei vielä ole lähdetty markkinoimaan tai ennakkomyymään Steamissa, mutta Epicillä oli kiire saada sisältöä kauppaansa ja pahimmillaan kauppapaikka vaihtui viikkoja ennen suunniteltua julkaisupäivää Steamissa.

Tästä sitten paljastui että pelibisneksen loppuasiakkaiden suututtaminen ei välttämättä ollut se paras idea. Nykyään Epic ei enää tällaisia vetoja tee, vaan bisnesmalli on joko tehdä ajoitettu yksinoikeussopimus - yleensä yksi vuosi - hyvissä ajoin, ostaa koko pelinkehittäjä (esimerkkeinä vaikka Rocket League tai PC Building Simulator) tai sitten, kuten AW2n kohdalla meni, rahoittaa koko peli ja toimija julkaisijana.

Koska homma on edelleen raskaasti tappiollista, pelaajien keskuudessa on aiheellisesti pientä epäilystä kuinka luotettava toimija Epic on kauppapaikkansa puolesta. Ja sen päälle sitten se että Tencent on iso omistaja, joka ei lisää luottamusta. Riski ei mielestäni ole kovinkaan realistinen, mutta se ei ole nolla ja se on korkeampi kuin Steamilla.

Mutta joo tämä on vähän offtopic, pahoittelut siitä.

12 tykkäystä

Yksi asia, mikä tiedotteesta ei mene minulle oikein jakeluun on tuo implikoitu 300k kopion myynti tammikuussa 2024.

Alan Wake 2 on myynyt miljoona kappaletta joulukuun 2023 loppuun mennessä, ja 1,3 miljoonaa kappaletta helmikuun 2024 alkuun mennessä.

Vertaillaan tiedossa olevia “Best Selling” tilastoja eri kuukausilta ja alustoilta.

PS5

Monthly Top Downloads

US EU
Oct 23 11 5
Nov 23 12 7
Dev 23 16 11
Jan 23 >20 >20

Average sales positions on store for PS5:

US UK
Oct 23 (5 days) 8.6 6
Nov 23 16.8 12.6
Dev 23 24.9 17.3
Jan 23 40.4 36.5

Xbox

Xbox avg. top paid positions

US UK
Oct 23 (5 days) 15.5 22
Nov 23 18.3 17.3
Dev 23 69.9 60.4
Jan 23 159 149

Epic Games Store

EGS
Oct 23 (5 days) 1.20
Nov 23 1.53
Dev 23 2.52
Jan 23 3.53

En ymmärrä, miten tammikuussa voisi mitenköän olla 300k myytyä kopiota, jos ennakkomyynnit huomioiden 27.10-31.12 välisenä aikana olisi 1M kopiota myyty, kun katsoo myyntitilastoja.

Ihan vaan esimerkkinä, jos oletetaan vaikka 200k ennakkomyytyä kopiota (Aten ennuste 300k), niin tarkoittaisi 800k kopiota 27.10-31.12. Otetaan vaikka 100k pois tuosta ensimmäisen 5vrk myynneistä eli 700k myytyä kopiota marras-joulukuun aikana. Tarkoittaisi keskimäärin 350k kopiota per kuukausi. Tai ehkä 400k marraskuussa + 300k joulukuussa.

→ Miten ihmeessä tammikuussa peli olisi myynyt noin paljon kopiota? Peli on myös ollut alle 10vrk tammikuussa alennuksessa vrt >10vrk jokaisella alustalla joulukuussa.

Toki tiedotteen mukaan voi tulkita, että 1M rajapyykki tullut jo aikaisemmin kuin ihan joulukuun viimeiset päivät. Tai vaihtoehtoisesti helmikuun alku voinee teknisesti ottaen olla mikä tahansa päivä 1.2-14.2 väliltä, mikä voisi tuota 300k lisämyytyä kappaletta selittää.

En tiedä yrittääkö Remedy venyttää tiedotteen päivämäärien muotoilua, jotta näyttäisi sille, että pelillä olisi parempi häntä kuin mitä todellisuudessa on? Tuo 300k puhtaasti tammikuussa ei mene itselleni mitenkään jakeluun, kun tarkkailee kauppapaikkojen myyntisijojen käyttäytymistä.

Toki sinänsä pelin nyt pelin digitaalinen häntä helmikuussa täysihintaisena on ollut ihan ok, kuten olen esim. PS Storessa AC: Mirageen, Avatar: Frontiers of Pandoraan tai Armored Core VI:een verrattuna täällä aiemmin esittänyt.

17 tykkäystä

Remedyhän ei kertonut 300k myynnin ajoittuneen tammikuulle 2024, tammikuussa 2024 tai tammikuun 2024 loppuun mennessä. Tuossa sanotaan “helmikuun 2024 alkuun mennessä”, ja helmikuun 2024 alkuun voidaan perustellusti sisällyttää mukaan myös helmikuun ensimmäinen viikko ja mahdollisesti myös toinen viikko kokonaan tai sen osa. Koska tiedote on aitoon Remedy-tyyliin epätäsmällinen ja tulkinnanvarainen, niin tässä vaiheessa ei ole mahdollista edes sanoa että mitä tuossa tarkkaan ottaen tarkoitetaan :man_shrugging:

25 tykkäystä