Remedy Entertainment Oyj -ketju (Osa 1)

Kieltämättä Remedy näyttää ennusteilla todella kalliilta kuin verrokkeihin vertaa. P/E menisi juuri ja juuri alle 20 vuonna 2026. Siinäkin on huomattavaa epävarmuutta pystyvätkö todella julkaisemaan pelejä niin kovaan tahtiin kuin odotuksissa on.

Embracerista sen verran, että nykyään tuntuu hassulta jos sanoo ettei heillä ole kovat IP:t. Veikkaisin, että aika moni on kuullut esimerkiksi Tomb Raiderista, ehkä myös Deus Existä ja Borderlandistakin.

20 tykkäystä

Sanoisin, että Embracerilla on runsaasti sellaista A -luokan IP:tä, mutta ei yhtään sitä AAA-kärkikastia. Kyllä Final Fantasy, Civilization, GTA, FIFA, Pokemon, League of Legends, Mass Effect jne. painii ihan omassa sarjassaan omissa segmenteissään. Embracerin moni noista IP:stä on aika nuukahtanut. Tomb Raider tunnetaan, mutta innostutaanko uudesta Tomb Raiderista? Mielestäni ei.

Remedy mielestäni yksittäisten IP:den tasolta Embracerin kanssa tasoissa, toki IP:itä huomattavasti vähemmän.

Onko tuo jotain trollausta vai oletko ihan tosissasi? Siis joitain miljoonia kappaletta myyneet Alan Wake ja Control ovat samassa sarjassa 90 miljoonaa myyneen Tomb Raider -pelisarjan ja 75 miljoonaa myyneiden Borderlandsin kanssa. Vai että Tomb Raider ei olisi huippuluokan IP, kaikkea sitä kuuleekin.

31 tykkäystä

Jos unohtaa hetkeksi alkuvuoden hinnoitteluvirheen lähes koko maailman kasvuyrityksille ja niiden tavoitehinnoille ja markkinan hieman epärealistiset odotukset samalla Remedyyn ja pelimarkkinaan, niin itse olen ainakin Remedyn tilanteeseen tällä hetkellä tyytyväinen. Kasvuyritys kasvaa ja kehittää itseään, kasvukivut kuuluu asiaan. Kunhan haasteista opitaan ja ollaan niiden jälkeen vahvempi tiimi ja yritys niin parempi vaan. Firmalla hyvin rahaa kassassa mikä kerättiin fiksuun aikaan, rekrytoinnit toimii, pelit kehittyy järkevästi ja hyvät kumppanit mukana projekteissa. Lyhyellä aikavälillä hilloa sai hieman vähemmän ja iso purkki siirtyi hieman kauemmas, mutta kyllä sieltä on edelleen tulossa. Itse en lähde kikkailemaan myyntien ja ostojen kanssa, koska voitoista pitää maksaa verot ja sitten, jos missaakin huonolla tuurilla muutaman merkittävän tiedotuksen tai julkaisun niin menee isot nousut ohi suun. Omat Remedyt ao-tilillä ihan mukavasti edelleen +230% :nerd_face:

19 tykkäystä

Sijoittajilla menee usein ristiin yrityksen suoriutuminen ja osakekurssin suoriutuminen. Remedyn sisältähän ei ole mitään lupauksia tehty, vaan uskomukset pelien menestyksestä ja julkaisuajankohdista rakentuvat meidän sijoittajien päässä, jakaessa täällä foorumilla, analyytikoiden raporteissa ja muissa uutisissa.

Jos verrataan esim. vuoden takaiseen ja 48 € huippukursseihin niin Remedyn sisäinen toiminta ja ulkoinen maailma nähtiin vielä huomattavasti positiivisemmassa valossa. Inflaatiosta ja maailman konflikteista ei ollut vielä tietoakaan ja sen ennustamisen epäonnistuminen voidaan piensijoittajalle toki antaa anteeksi. Jälkikäteen on helppo olla viisas, ja Itseäni myös kritisoiden, sisäpiirin myynnit ja niiden syyt eivät vaan tunnu historiassa ikinä muuttuvan ja optimistisesti niitä katsoo sormiensa läpi. Eivät remontoivat kylpyhuoneet tästä maailmasta lopu ja arvostustaso oli liian korkea. Vaikka oma sormikin siellä kyllä vähän lisäili kiilto silmissä.

Jos mietitään sen ajan Remedyn kiillotettua ulkokuorta.

Control asetti oletukset tasolle, jossa Alan Wake Remake ja CrossFireX voitiin olettaa olevan vähintään kohtuullisesti menestyviä julkaisuja. Miksi ei olisi, kun Control on myynyt hyvin ja jokaisessa osarissa päivitellään miten Remedy kykenee tuottamaan laadukasta pelisisältö, moniprojektimalli takaa niiden jatkuvan syntymisen tuotantolinjaa pitkin, ja kertyvä kassavirta kaavioissa seuraa perässä aina vaan kasvavasti. Peliprojekteja oltaisiin aloittamassa enemmän kuin kädessä riittää sormia. Jokainen osavuosikatsaus on mitätön ja katse on pitkässä pelissä. Varmaan joku yrityksenkin ostaa pois ja tarjoaa entistä huikeampaa voittoa.

Räntä på räntä.

Alan Wake Remake julkaistaan ja rojalteja ei kerry pelimyynnin kriittisimpinä ensimmäisinä kuukausina. CrossFireX ja CrossFire HD ovat täydessä hiljaisuudessa menossa kohti julkaisua viivästyttyään vuodella ja ennakkoarvioista tihkuu kriittistä palautetta. CrossFiret saadaan myös julkaistua, myynnit jäivät toteutumatta ja rojaltit saamatta.

Sijoittajia alkaa kasvavasti ihmetyttämään miksi Vanguard ei etene 4 vuoden jälkeen vaan vaatii aina lisäaikaa pelkkään PoC vaiheeseen. Yhden miehen pelitiimit Kickstarterissa ovat saaneet enemmän aikaan, mutta kokonainen pelitiimi Remedyn kokoisen pelitalon resursseilla ei pääse PoC vaihetta pidemmälle? Laadun takaamisessa ei ole mitään väärää ja huonoa ideaa ei kannata viedä pidemmälle, mutta on älyllisesti epärehellistä muuttaa ongelman syy hyväksi bisnespäätökseksi ja olla puhumatta siitä. Pätevä pelitiimi ei tarvitse 4 vuotta Vanguardin kaltaisen pelin konseptoinnin loppuun viemiseksi.

Vain yksi peliprojekti tuntuu etenevän konkreettisesti Alan Wake 2:sen muodossa. Siitäkään ei tosin kesällä alkuperäistä suunnitelmaa vastaan mitään haluttu näyttää, koska tekeminen tuntuu sujuvan ja tätä keskittymistä ei haluttu rikkoa. Vai ovatko nämä taas laatu ongelmia ja saadaanko ensi vuonna kuulla taas laadun varmistamisesta 1 vuoden lisäajalla.

Kiinnostusta laajempaan yleisöön Alan Wake brändi ei tunnu herättävän. Uskollisesta fanikunnasta, joka on odottanut lisäosaa vuosikymmenen, jaksetaan kuitenkin muistutella. Alan Wake Remake:n vastaanotto saatiin myös perusteltua positiiviseksi laittamalla se edellisten vuosien myynnin piikkiin ja kertaamalla niiden vaikutuksia Alan Wake Remake version myyntiin. Joku viisaampi voisi sitten kysyä miksi se edes sitten tehtiin. Kyllä vanhempaakin versio olisi Alan Wake 2 julkaisun ohella ostettu, jos kiinnostu olisi ja sen myynti ei olisi valmiiksi saturoitunut. Näin kävi myös Witcher 2:selle.

Jokin tv-sarjakin on ollut useita vuosia taustalla, jonka alkuperäinen tuottaja on nyt hylännyt. Toistaako tässäkin historia itseään Vanguardin alkuperäisen ohjaajan hylätessään laivan parin vuoden kehityksen jälkeen ja pitäisikö tämäkin katsoa normaaliksi toiminnaksi.

Viimeistään tässä kohtaa piensijoittajamme kyselee itseltään missä on skaalautuvuus ja riippumattomuus yhdestä projektista? Missä ovat ne rahavirrat ja kasvu jonka 48 € arvostustaso oikeuttaisi? Enkö vain ymmärrä jotain?

No eipä sitä oikein ollut.

No onko 23 € sen parempi?

Aiemmassa viestissä tuotiin esiin verrokkeja ja raportti päivitysten myötä Aten ennusteetkin laskevat tuleville vuosille laskemistaan. Se että P/E on negatiivinen seuraavat pari vuotta ja positiivisen puolella P/E 60 tasoilla vuonna 2024 tekee myös 23 € arvostustasosta kyllä edelleen absurdin. Ja tämä on sillä oletuksella, että useita projekteja todella kyetään työstämään samaan aikaan kehitysmaksujen kerrostuessa ja viivästyksiä nykyiseen oletukseen julkaisuaikataulusta ei tulisi. Julkaistavat pelit saisivat myös myydä kohtuullisesti rojaltiodotuksiin päästäkseen. Taas vähän edellisiin viesteihin vedoten, jossa tätä tuotiin esiin, niin onkohan sijoittajilla vieläkään ihan realistista käsitystä pelituotannosta?

Yhdessä aiemmassa viestissä viittasin jo tähän, mutta on erikoista arvostaa peliprojekteista tulevaa aina optimistisemmasta päästä, lukien siihen automaattisesti kehitysmaksuista kertyneet katteet ja potentiaaliset rojaltit oletuksena ja viedä ne osakkeen arvostukseen pohjaskenaariona. Nyt niitä ei ole tulossa kahdesta viimeisestä peliprojektista todennäköisesti penniäkään. Kovasti saa Alan Wake 2 myös myydä näillä kehitysbudjeteilla, että päästäisiin edes lähellä oikeutusta nykyiselle arvostustasolle tämän komponentin osalta, joka tuntuu myös olevan suurin ajuri jäljelle jääneelle toivolle, joka pitää tätä arvostustasoa yllä.

Keskitietä on tietty vaikea löytää, mutta kyllä tässä tulee sijoittaja vielä monta kertaa pettymään etenkin julkaisuajankohtien suhteen, jos nyt rakennan konsensusta esim. Inderesin raportin oletuksista. Järkevimmillä arvostuksilla tätäkin yritystä olisi mukava omistaa, kun tilauskirjat ovat täynnä, tuotannon volatiliteetti olisi riskinä huomioitu arvostuksessa ja sitä tasapainottaisi pieni optimisti tulevista rojalteista. Höystettynä maltillisella kasvulla yrityksen henkilöstön ja ns. tuotantokapasiteetin laajentuessa.

Mikään Remedyn lähihistoriasta ei kyllä anna oikeutta nykyiseen optimismiin ja yliarvostukseen verrokkeihin verrattuna, jos pelialaan haluaakin sijoittaa.

Pahoittelut pitkästä kahvikuppiajatuksenjuoksusta :coffee:.

63 tykkäystä

Tämä meinaa olla omankin Remedy-karhukeissini pohja. Peli ei ymmärtääkseni myynyt omana aikanaan tarpeeksi, ettäkö sille olisi työstetty täyttä jatko-osaa. Mikä on muuttunut vuosikymmenen kuluttua, onko ajan patina kasvattanut janoa uudelle pelille? Remasterointien heikon myynnin pohjalta, liekö näinkään. Puhutaan “kulttisuosiosta” ja näin päin pois: ok, suosiota se on sekin, mutta rajallisella raha-arvolla. Tällä voidaan saada myynnille pitkä häntä, mutta kalliimmat julkaisupäivämyynnit siirtyvät silloinkin tulevaisuuden alennusmyynteihin. Kulttipeli myy muutaman miljoonan, ei lähemmäs (saati yli) kymmentä.

Sivuseikkana ja omana arvionani synkkä ja myrskyinen yö -tyylinen usein korniudellaan punastuttava kirjoittamisen laatu sopii kyllä noirahtaviin Max Payneihin, mutta Alan Wakessä en oikein nähnyt sen tehoavan erityisen hyvin. Pelillä on hyvänä puolena oma erottautuva tyylinsä muista selviytysmiskauhukilpailijoista, mutta kauhukirjailijan kauhutarina kirjoittamisen vaikeudesta tuntui enimmäkseen lukutaidottomaan maailmaan vanhanaikaiselta jo silloin ensimmäisen pelin aikaan. Tällaiset kokemusasiantuntijan makrospekulaatiot nyt on vaikea pukea edes sanoiksi… no, kuitenkin. Nykynuoriso puhuu emojeilla.

Remedy tuntuu laittavan paljon muniaan siihen koriin, että Control & AW toimivat IP-pohjana Remedy Connected Universen rakentamiseen. Tässä toivon onnea ja menestystä, ja pidän ideaa pitkän casen kannalta myös omaperäisenä ja innostavana. Lippulaivaluokan IP:nä AW ja Control eivät kumpikaan ole sitä AAA-luokkaa, vaan samaa 2,5A-kastia kuin peliensä budjetitkin. Onko tästä tarkoitus nousta Alan Wakellä? Arvostustasojen oikeuttamiseen odotan Remedy-universumilta vielä jotain enemmän. Onko Remedyn tarkoitus tehdä jatkossakin kokoluokkaansa isompia pelejä, vaiko kasvaa useita päällekkäisiä projekteja hallitsevaksi AAA-studioksi? Jälkimmäisestä en vielä näe merkkejä.

11 tykkäystä

Remedy päätti ottaa Vanguard-projektille lisäaikaa, minkä myötä projektista tuloutuvat kehitysmaksut siirtyvät tulevaisuuteen. Analyytikko Atte Riikola kommentoi, miten Remedyn moniprojektimalli etenee.

-Aiheet-
00:00 Aloitus
00:19 Vanguard-projektin eteneminen
05:35 Alan Wake 2 -pelin kannattavuus
10:31 Co-op -peleissä onnistuminen ja riskit
13:53 Onko Remedyn tarina edennyt odotetusti?
18:26 Kannattaako Remedyn kyydissä pysyä?

29 tykkäystä

Pieni positiivinen merkki, että hallituksen jäsen Salakka vaihtoi :bathtub: - remontin tankkaukseen Remedyä 1250kpl á ~22e (~27 500€):chart_with_upwards_trend:

Myös kylppäriremnontin skipannut @Akee:

45 tykkäystä

Yleisesti pelialaa

7 tykkäystä

Muutamia kohtia joihin omia vastakkaisia näkemyksiä:

Jos näin on sijoittaja ajatellut esimerkiksi viime vuoden syyskuussa, kun Epicin pienempi projekti varmistui Alan Wake Remasteriksi (eikä Remakeksi), on tehnyt kyllä mielestäni selkeän virheen ja ei ole selkeästi hahmottanut sitä isoa kuvaa Remedyn kohdalla. Kuten monesti todettu AW Remastered on täysin mainostuote joka lopulta tekee työnsä olemalla osa AW2 Ultimate Editionia tms ja niille täysin uusille pelaajille, jotka eivät vielä ole olleet kuulleetkaan koko Alan Wakesta ja jotka pääasiallisesti pelaavat playstationin kautta.

Crossfiret puolestaan on alihankinta projekti jonka Remedy oli allekirjoittanut jo ennen listautumista ja vähänkään yhtiön historiaa tutkineena ymmärtää miten paljon huonommassa neuvottelu asemassa yhtiö on ollut siinä vaiheessa. Tämä suoraan heijastuu jo rojalti maksuihin, jotka menestyessään peleistä olisi saatu. Hyvä vertaus on esimerkiksi miten Max Paynesta saatavat rojalti odotukset ovat 20-30% luokassa, kun uskon itse sopimuksen Smilegaten kanssa olleen 10% tai sen alle.

Tämä projekti oli ollut Remedylle pelkästään siksi että Controllin yli päästään taloudellisesti ja saadaan tukitiimeille joita silloin kasailtiin moniprojektimalliin myös tehokkaammin tuottavaan työhön, kun oli kaksi projektia. Remedyn sananvalta Crossfire projektien kohdalla on ollut erittäin minimaalista ja jos tekee vähän tutkimusta minkälaista Remedylle oli Microsoftin määräyksen alla tehdä Quantum Brake, saa aika hyvin kuvaa miten hankalaa on alihankkijan asemasta muutella asioita mitä itse pitäisikin huonona ideana. Tämä yksi pääsyy miksi Remedy listautui ja halusi pyrkiä kohti itsenäisempää studiota.

Positiivista Crossfire alihankinnassa puolestaan oli, että kaikki ominaisuudet mitä Crossfireen tehtiin jäi myös Remedyn Northlight pelimoottoriin. Tämä on erittäin hyvää bisnestä, kun näihin käytetyistä kuluista saadaan täysi korvaus ja vielä katetta päälle kehitysmaksujen muodossa. Tämän jälkeen nämä samat ominaisuudet ovat käytettävissä muissa peleissä, jos niitä tarvitaan. Tätä Tero myös painottanut Max Paynen kohdalla yhtenä syynä miksi edelleen tekevät alihankintaa.

Suosittelen myös kuuntelemaan Pelaajacastin jaksot 291 ja 258, missä Thomas Puha vierailijana ja puhuu esimerkiksi Crossfirestä ja miten Smilegate tekee asiat omalla tavallaan. Crossfiren viivästykset eivät ole olleet yhtään riippuvaisia Remedystä.

Kun Vanguard laitettiin aluille 2018 Remedyllä, se on ollut koko yhtiölle täysin uutta tekemistä. Uudella pelimoottorilla, moninpeli konseptia jonka monetisointi on f2p-malli. En ymmärrä logiikkaa miksi katotaan suoraan kalenterista että kauanko peli on ollut kehityksessä ilman syvempää ajattelua mitä kehitystyössä on tehty ja tarvitsee vielä tehdä.

Esimerkkinä PoC vaiheessa on noin 3-4 kertaa vähemmän työntekijöitä kuin tuotantovaiheessa. Tämä tarkoittaa että 6kk viivästys tuotantovaiheessa on sama aika kuin 1.5v - 2v viivästystä PoC vaiheessa. Mielestäni edelleen fiksua iteroida Vanguardia PoC vaiheessa, jos kehitystiimi tuntee ettei kaikki palaset ole vielä täysin kohdallaan.

Tuohon että yhden miehen tiimit on saanu enemmän aikaan Kickstarttereissa on mielestäni todella huono vertaus. Pitäisi vertaile kuinka monta yhden miehen kickstartteria tarvitaan että lopulta sieltä tulee peli edes tuotanto-vaiheeseen (alpha-vaiheeseen jolloin Kickstartterit alkavat yleisesti myymään) tai täysin valmiiksi peliksi. Veikkaan prosentiksi alle 5%. Tämä on ollut yleinen vitsaus pelialalla missä paljon projekteja Kickstartterissa joka rahoituksen jälkeen se ei kuitenkaan etene tai julkaistaan raakileena.

Mielestäni kaikki projektit kyllä ovat edenneet selkeästi. Rekryistä tämän näkee aika hyvin näin yhtiön ulkopuolisena sijoittajana. Olen jo aikaisemmin näistä jotain tännekkin kirjoitellut. Edelleenkään jos Vanguard olisi jatkanut PoC vaiheessa loppuvuoteen, ja Remedy olisi antanut vasta ensi vuoden helmikuussa tulosvaroituksen päivän ennen Q4-22 julkaisua, harva kyseenalaistaisi projektia tai edes tietäisi tästä nyt ilmoitetusta viivästyksestä.

Ainakin omaan kuplaan Alan Wake 2 on herättänyt jo ennen koko markkinointi kampanjoinnin alkua enemmän kiinnostusta kuin jos verrataan Controlliin, jossa oli markkinointi kampanja täysillä käynnissä.

https://twitter.com/BenjiSales/status/1558201406850482180
Näitä listoja tullut itselle ainakin vastaan todella monia, jossa iso määrä tykkäyksiä ja kommentointeja myös Alan Waken suuntaan. Mielestäni on myös erittäin hyvä ikkuna AW2 julkaisuun jos/kun se on H2-2023, koska muut isot survival-horror pelit julkaistaan jo H1-2023 aikana. AW Remasteredista jo kommentoin ylempänä.

Tämäkään ei ole tulovirtojen kannalta merkityksellinen projekti Remedylle. Tämä on käytännössä lopulta Remedyn brändi-arvon kasvattamista ja mahdollisuus, että hyvä tv-sarja tukisi Alan Waken IP:tä. Alan Wake 2 kuitenkin vaikuttaa 95%:sti koko IP:n tulevaisuuteen.

Remedyyn sijoittajien kannattaisi käydä projekti kerrallaan läpi, mitä odottavat kyseisen projektin myyvän kopioita. Tällä hetkellä saatavilla on aika kattavasti informaatiota miten paljon Remedyn pussiin tulee rahaa per myyty kopio, jonka jälkeen voi tehdä omat ennustukset kuinka kannattavat mitkäkin projektit ovat. Tämän lisäksi voi hieman hahmotella jokaiselle projektille, jonkinlaisen varianssin miten isolla vaihtelulla ne myydyt pelimäärät heittelee. Tämän avuksi hyvä työkalu ottaa haltuun: Monte Carlo method - Wikipedia.

Condor ja Vanguard vaativat vielä hieman syvällisempää analyysiä kuin perinteiset yksinpelit kuten AW2. Tuohon varianssin laskemisessa Condorin ja Vanguardin osalta kannattaa myös perehtyä Network Effectin vaikutukseen pelin onnistumiseen ja epäonnistumiseen. Luultavasti Vanguard näistä kaikkein herkin tällä vaikutukselle. Network effect - Wikipedia

Omissa laskelmissa tämä nykyinen 23€ hinta on todellakin houkutteleva. Jollain toisilla voi todellakin olla, että 23€ on vielä liian korkea. Lopulta tämä on pelkästään estimointia odotusarvollisesta liikevaihdosta mitä jokainen projekti tekee.

Tällä hetkellä suuri ero näkemyksissä varmaankin johtuu tietämättömyydestä, joka tällä hetkellä vallitsee projektien suhteen. Yhdestäkään tulevasta projektista ei ole nähty vielä mitään. (Mahdollisesti jotkin sijoittajat ovat saattaneet päästä ulkoisten pelitestausten kautta kokeilemaan Condoria tai Vanguardia)

Uskon että AW2:sta kuuleminen on erittäin lähellä (Gamescom), jonka jälkeen pääsee alkamaan säätämään omia odotuksia pelin myynnille. Kuitenkin trailereihin ja yleiseen hypeen pohjautuvat säädöt odotusarvolliselle myynnille ovat suhteellisen pieniä (n. 20-30%), koska itse ainakin pidän edelleen tärkeintä ominaisuutta pelille gameplaytä, joka loppupeleissä määrittää miten hyvin peli pitkällä ajalla voi myydä. Controllin kohdalla mielestäni tämä nähtiin kuinka hyvä gameplay jaksaa kantaa, vaikka markkinointi olisikin katastrofaalisen huonoa. Toisaalta Network Effecting takia Condor ja Vanguard puolestaan ovat huomattavasti herkempiä hypelle, jolloin odotusarvollisia myyntejä pitää säätää isommalla painolla kuin yksinpeleissä.

58 tykkäystä

Sen verran korjaisin että AW2:sta ei olla julkaisemassa H2/2022 vaan H2/2023 nykytietojen valossa. Ensimmäiset varsinaiset tiedot projektista saadaan tämän vuoden toisella puoliskolla.

4 tykkäystä

Kiitokset huomiosta! Tuli korjattua alkuperäiseen

3 tykkäystä

Oliskohan gameplay-pätkää tai uutta traileria tulossa :thinking:

9 tykkäystä

Tuskin. Remedyllä taitaa olla kyllä ständi messuilla, mutta mitä some-päivityksistä ymmärtänyt niin tarkoitus on esitellä Remedyä työnantajana. Alan Waken osalta on todettu että kesällä ei nähdä mitään uutta ko. projektin osalta. Vähän toivoin että olisi jopa Condorista saatu jotain pientä teaseria, mutta projektiin liittyvät henkilöt ei ole paikalla.
screen

lisäys: mutt Crossfire X:stä tulee jotain uutta :sweat_smile: ei vaan taida millään tuo peli lähteä lentoon vaikka mitä tekisi.

2 tykkäystä

Miksi olette Remedyssä mukana?

Itse nään houkuttelevalta sen että isot pelitalot kiinnostuneita ja ovat osaltaan tukemassa rahallisesti kehitystä joka pienentää Remedyn riskiä…

Toiseksi pidän kuitenkin jonkinlaista hittipelin mahdollisuutta ilmassa tuleveisuudessa josta voi tulla Remedylle todellinen kultakaivos. Jos jokin tuleva peli saa hyvät arvostelut niin mikä on taustajoukkojen rooli esim. silloin mainonnassa? Tencent? Epic? Vai olenko hakoteillä

Ei nyt tarvitse edes olla mikään todellinen hittipeli niin potentiaali suurille tuloille on silloin olemassa. Suuret myyntimäärät kumuloituu viivan alle kauniisti. Kaikki on tietysti jos… mutta haluan tämän kortin katsoa loppuun asti.

Lisäksi pelisektori varmasti kasvaa vielä tulevaisuudessa ja tässäkin hittipelit syövät muut… hyvä ja toiminnallisesti laadukas peli leviää nopeasti ja kustannustehokkaasti nykypäivänä.

9 tykkäystä

Johto tuskin tulee myymään Remedyä.
Näen tässä mahdollisuuden ainoastaan, jos remedy tekee flopinflopin perään ja kassa alkaa ammottaa tyhjyyttään.
Itse myin Remedyn, koska tähän ehtii mukaan vielä vuoden päästä AW2:n kohdilla tai jos tulevat demot antavat vihiä hypestä.
Pidän yhtenä signaalina trailereiden näyttökertoja (+miljoona lyhyessä ajassa).
Edit. Control - E3 julkistus trailer kerännyt n. 900K katselua 4 vuodessa. Se keräsi näyttökertoja noin kuukaudessa (muistaakseni) n. 300-400K ja pelihän myi ensimmäiset kuukaudet vain tyydyttävästi.

Nyt paljon markkina riskiä, eikä positiivisia uutisia ole tulossa pitkään aikaan remedyltä, joka kurssia nostaisi uudelle pysyvälle tasolle.
Riskinä on myös AW2 myöhästyminen syksy/joulu myynnistä.

2 tykkäystä

Tänään illalla erittäin todennäköisesti alkaa AW2 markkinointi kampanja.
Kello 21.00 Gamescomin Opening Night Live

12 tykkäystä

Mihinköhän tuo todennäköisyys perustuu kun on jo aikoja sitten kerrottu ettei peliä kesällä näytetä? Aika vaikea on siltä pohjalta antaa mitään muuta kuin nollan prosentin todennäköisyys.

8 tykkäystä

Sami Järven Instagram tarinat.
AW2:n Game Director on Gamescomissa.
Remedyn / Alan Waken / Sami Järven Twitter tilit.

Monet merkit sosiaalisessa mediassa viittaavat tähän mielestäni. Julkaisuun on aikaa 12-14kk aikaa ja seuraava kunnon mahdollisuus aloittaa kampanjointi The Game Awards joulukuussa.

Sami Järvi sanoi huhtikuussa, että:
“We dont want to pivot team away from that focus to work on a demo right now. Unfortunately you need to wait for proper demo and trailer bit longer”. Pelattavaa demoa Gamescomissa en usko että tulee.

Jos ei tule tänään niin hyvin on käyttänyt Gamescomin ympärillä olevan hypen. Esimerkiksi linkkaamani 0-sisältöinen twiitti Remedyltä saanut 16h aikana 33t tykkäystä, 3000 uudelleen twiittausta ja reilu tuhat kommenttia. Ainakin tällä hetkellä näyttää että AW:n brändi olevan ihan elinvoimainen.

Ja laitetaan vielä että arvioin 75% ajasta tulevan AW2:sta traileria tms Gamescomissa ja 20% ajasta sitten The Game Awardseissa loppu vuodesta. Loput 5% tulee jossain muussa eventissä tämän vuoden aikana.

6 tykkäystä

Oma arvioni on että traileri on mahdollinen Gamescomin yhteydessä, isompi demo / gameplay-esittely epätodennäköistä.

3 tykkäystä