Remedy - Suomen AAA-pelien ylpeys (Osa 2)

AW2 toinen lisäosa The Lake House on tulossa lokakuussa. Asia ilmenee pelin päivitetyltä Q&A-sivulta.

31 tykkäystä

Best Visual Art: Alan Wake 2 - Remedy Entertainment | Epic Games
Best Audio: Alan Wake 2 - Remedy Entertainment & Epic Games
Best Creative Lead: Sam Lake – Remedy Entertainment

18 tykkäystä

Herald of Darkness

Herald of Darknessin virallinen musiikkivideo ylsi 10M katselukertaan. Toki toistojen osuus tästä lienee kohtalainen, mutta tämä menee ihan Poets of the Fallin (Old Gods of Asgard) katsotuimpiin musiikkivideoihin.

Myös The Game Awardsin Herald of Darkness -esitys oli tämän vuoden Game Awardsin katsotuin video Youtubessa (1.4M) heti itse streamin jälkeen.

Vaikea kvantifioida yllä olevien vaikutusta myyntilukuihin, mutta olettaisin, että näillä on ollut merkittävä vaikutus tietoisuus-markkinointiin. Toivottavasti jatkossakin Remedyn omanlaatuinen luovuus, kerronta ja huumori poikii vastaavaa ‘viraali’-markkinointia.

Alan Wake 2 Myyntihäntä


huom! X-akseli on päivää kyseisen pelin julkaisusta, eikä kalenterina

Tällä viikolla Assassin’s Creed: Mirage (ACM) palasi PS Storessa pitkästä aikaa täyteen myyntihintaan (Ubisoftin pelit kun viihtyvät alennuksissa), jossa Alan Wake 2 on viihtynyt yli 80% julkaisun jälkeisestä ajasta. Nyt kun molemmat pelit ovat poikkeuksellisesti olleet normaalihintaisina n. 9kk julkaisuistaan, on AW2 myyntisija päihittänyt ACM:n PS5 myynnin osalta.

RE4R taas on myy 20$ alemmalla (40$ RE4R vrt.60$ AW2) hintapisteellä täyteen hintaan n. 70-80 myyntisijoilla vrt. AW2:n 100-120. Sen sijaan saman survival horror genren Dead Space Remake sekä flopiksi jääneet Callisto Protocol ja Alone in the Dark ovat myyntisijoissa jääneet niin kauas taakse. Täyteen hintaan AW2:n myyntihäntä on myös päihittänyt Lies of P:n.

Ennen syvempiä alennusksien alkua, mielestäni pelillä on ollut asiallinen myyntihäntä, ja laadukkaan pelin myyntihäntä -hypoteesi on mielestäni osoittautunut todeksi. Terokin H2’23 ja/tai Q1’24 raportissa toisti, että myynti kappalemäärissä on ollut odotuksissa, mutta pelin myyntihinta on pysynyt odotettua korkeampana. Myyntisijat kun ovat todennäköisesti liikevaihtoperusteisia, niin alennukset lisäävät kopiomyyntiä vivulla.

Huom! Yllä olevat koskevat vain Yhdysvaltojen PS-Storen PS5 myyntisijoja eli digitaalista myyntiä!

Alan Wake 2 -35% alennukseen PS Storessa

Tänään alkoi Playstation Storen ‘Summer Sales’ eli kesäalennukset, jossa Alan Wake 2 siirtyi ensimmäistä kertaa reippaampaan -35% alennukseen PS Storessa heinäkuun loppuun asti. Tätä edeltävästi peli ollut alustasta riippuen 3-5 kertaa -20% alennuksessa. Nämä -20% alennukset ovat viime aikoina purreet siten, että US PS Storen PS5 myyntisija parantunut n. 100-120 paikkeilta n. 50-70 paikkeille. Mielenkiintoista seurata miten myyntisijat nyt tulevat kehittymään isommissa alennuksissa.

Jostain syystä Deluxe-versio ei ole alennuksessa, mutta peruspelin 20$ upgrade on :smiley: Peruspeli + DLC upgrade osto jää siis halvemmaksi (52$) kuin Deluxe-version ostaminen (80$).

Muuta

Hiljainen jakso menossa ja Q2 raportti lähestyy (9.8.2024).

Control-sarjan julkaisusopimuksista emme ole vielä kuulleet mitään. Tero sanoi Inderes-haastattelussa, että rauhassa katsovat parhaan vaihtoehdon. Tästä on jo kuitenkin n. 3kk aikaa ja yhtiön CFO on jo lähtenyt yhtiöstä.

Max Paynea tai Control 2 ei liene kukaan ole odottamassa ensi vuodelle, mutta Condorin suhteen on huolestuttavan hiljaista. Tero sanoi viime Inderes-haastattelussa, että peli oli talon sisällä laajemmassa 100 hlö sisäisessä pelitestauksessa.

‘Day 1’ -B2B diili streaming-palveluntarjoajan kanssa (Gamepass, PS+) olisi looginen Condorille. Gamescom on seuraava ‘merkittävä’ pelialan tapahtuma, jossa julkistuksia voi tulla. Microsoftilla ja Sonylla saattaa toki vielä syksyllä tulla mid-gen hardware-päivityksiinsä liittyviä tilaisuuksia Gamescomin lisäksi. Mikäli emme syksyn tapahtumissa kuule Condorista mitään, kasvaa ainakin oma huoleni siitä, että Condor vaikuttaisi Remedyn muihin peliprojekteihin negatiivisesti.

Paljon on vielä epävarmuuksia, joihin toivottavasti saadaan lisätietoa Q2 raportin yhteydessä. Odotamme myös uutta ohjeistusta ja strategiaa yhtiöltä, jotka ovat varmasti riippuvaisia Control-franchisen julkaisupäätöksistä.

Edit: Korjattu RE4R myyntihinta 20$ eikä 10$ alemmaksi sekä tarkennettu myyntisijojen koskevan vain US PS5 myyntiä PS Storessa (digitaalinen myynti) sekä kirjoitusvirheitä.

Edit 2: Sama -35% alennus Alan Wake 2:lle myös Xboxilla.

31 tykkäystä

Laitan oman seurannan päivityksen, nyt kun tänne palstalle viestejä tuntuu mahtuvan ja aina muutama näistä on tykännyt.

Omassa Google Trendsin dataan perustuvassa seurannassa, AW 2 myydään noin 14 000 kpl viikossa ja rahassa se on ~500 000€ mikäli ole mitään kampanjaa menossa. Kokonaismyynti on hiukan vajaa 1.8 miljoonaa kappaletta.Mikäli pelin käteen jäävä keskihinta on ollut 39€, niin recoup saavutetaan ensi kuun puolessa välissä. Mikäli hinta on lähempänä 36€, niin silloin recoup saavutetaan lokakuun puolessa välissä.

Tämä näyttäisi hiukan pessimistisemmältä arviolta, mitä tänne aikaisemmin on laitettu, mutta tähän kannattaa suhtautua siten, että se on vain arvaus meneillään olevasta myyntihännästä. Tässä datassa ei myöskään näy fyysisen kopioin myyntiä, vaan se näkyy sitten piikkinä, kun se on pelaajien pelattavissa.

34 tykkäystä

Jostain syystä tällä kertaa tuoreimmassa haastattelussa puhuttiin paljon Remedystä.

Kiitos vielä kerran @Akee! :slight_smile:

14 tykkäystä

Hei @Atte_Riikola , saisiko kysyttyä Remedyn johtajalta, (jos ei selviä heidän puolen vuoden katsauksessa) että vaikuttaako SAG AFTRA:n lakko Max Paynen Remakeen kun eikö se ole Take Two Interactiven tuotanto?

Samalla varmaan paljastuisi myös se, että roolittavatko he ylipäätään hahmoja uudelleen remakessa (edesmenneen McCaffreyn korvaaminen olisi kyllä emämunaus)

4 tykkäystä

Hyvä kysymys osariin. Emme tiedä onko Remedyllä täydet taiteelliset vapaudet Max Payne Remakejen tuotannossa. Lähtökohtaisesti uskoisin kuitenkin ääninäyttelyn menevät kehittäjän eli Remedyn eikä julkaisijan/jakelijan/IP:n omistajan eli T2:n/Rockstarin menoista, mitkä sitten kehitysmilestojen kautta palautuvat kehittäjälle tuloina.

Katsoin SAG AFTRA:n 10stä lakon kohteena olevasta yrityksen kolme ääniäyttelyyn keskittyvän yhtiöiden (Formosa, VoiveWorks ja Blindlight) attribuutioita MobyGamesista, eikä näillä ole koskaan ollut attribuutioita Remedyn peleihin.

Vaikuttaa kuitenkin epätodennäköiseltä, että vaikuttaisi Condor tai Control 2 -peleihin.

On siis mahdollista, ettei tämä vaikuttaisi Remedyyn, mutta Rockstar/T2 Max Paynen maksajana voi käyttää päätäntävaltaa siitä miten, mistä ja kenen toimesta ääni- ja mocaposaaminen hankitaan.

Remedyllä on Espoosaa oma mocap studio, mutta ääninauhoitukset tehty ymmärtääkseni pääosin yhdysvalloissa yhdysvaltalaisten näyttelijöiden osalta.

5 tykkäystä

Käydäänpä jälleen hieman syvällisemmin AW2:n nykyistä tilannetta läpi.

Pelin myyntihinta

Pelin generoima nettoliikevaihto recoupin suhteen on mielestäni helppo laskea. Varsinkin tässä vaiheessa kun on saatavilla jo dataa sen suhteen miten paljon “minimissään” DLC:tä on ostettu. Night Springs DLC:n eniten saavutettu trophy on ensimmäisessä episodissa saatava Accessorize! - trophy jonka on saanut PS puolella tällä hetkellä 9.3% koko AW2:n kirjastossaan omaavista pelaajista. Aiempi arvioni 20% on saattanut olla hieman positiivisemmalla puolella, mutta mitään merkittävää eroa pelin keskihintaan ei tule 20% ja 9% välillä (39.87€ / 38.50€). Olen itse nyt tiputtanut oletusta 20% DLC myynti osuudesta 13% osuuteen. Tällöin nettohinta täysihintaiselle pelille on 39€.

Pelin recoupattava osuus budjetista

Recoup budjetin osalta ei ole muutoksia tapahtunut omiin oletuksiin, joten mennään sillä 75M€ oletuksella.

Nykytilanne


AW2 lähestyy tämän oman mallinnuksen mukaan kohti 2 miljoonan myydyn kappaleen rajaa. Samalla peli on generoinut noin 75M€. Tästä nähdään että alennusmyynnit huomioon ottaen pelin keskihinta on 37.9€.

Tämä myös tarkoittaa että omien ennusteiden mukaan olemme sillä alueella missä aletaan todennäköisesti olla recouppauksen puolella.

Kuten kuvaajasta nähdään tuo 75M€ raja tämän mallinnuksen mukaan on nyt ylitetty. Mielenkiintoista nähdä miten tulevassa osarissa tullaan kommentoimaan asiaa.

Tässä vielä recouppaukset jaettu kvartaaleittain.

Tällaisella keskiverto myyntitahdilla mitä ollut ilman alennuksia näyttäisi että 27.10 mennessä olisi myyty noin 2.2M kpl pelejä. Toki tästä todennäköisesti mennään hieman yli, riippuen hieman miten paljon peli on vielä alennuksessa ja missä vaiheessa markkinoinnit Lake House DLC:n kohdalta alkaa.

On jälleen kerran nostettava esiin miten hyvin foorumin äänestystulos näyttäisi osuvan kohdilleen.

Remedy ketjussa on ollut paljon puhetta Remedyn ennustamisen vaikeudesta mutta itselle tämä kyllä itselle vahvistaa sen että näitä vaikeuksia on myös mahdollista hallita oikeilla työkaluilla. Mielestäni nämä simuloinnit ovat myös informatiivisempia kuin pelkästään yksittäiset valikoidut skenaariot ja näille jotkin arvioidut todennäköisyydet.

26 tykkäystä

Huomioitavaa tässä on, että Alan Wake 2 on varsin pitkä peli ja voi monella jäädä myös kesken, vaikka Deluxe Edition olisi ostettuna (allekirjoittanut anekdotaalisena esimerkkinä). Tällöin DLC:takaan ei ole aloitettu, vaikka siitä on rahaa kilahtanut Remedyn kassaan. Osa voi myös odottaa Lake Housen julkaisua ennen kuin lähtee pelaamaan Night Springsia. 13–20% haarukka Deluxe Edition ostajista voi olla silti oikeansuuntainen.

16 tykkäystä

Atte on etkoillut, ei Kalle-reissua varten, vaan ihan Remedyn perjantaista Q2-rapsajulkkareden takia. :slight_smile:

Remedy julkistaa Q2-raporttinsa perjantaina klo 9.00. Käymme raporttia läpi tuoreeltaan klo 8.55 alkavassa tuloslivessä. Ennusteessamme alhaiseksi jäävistä kehitysmaksuista johtuen odotamme tuloksellisesti heikkoa neljännestä. Katse kiinnittyykin erityisesti AW2:n myyntilukuihin, joiden pitäisi ennusteidemme mukaisella kehityksellä ennakoida pelin kattaneen tuotanto- ja markkinointikulunsa heinä-elokuussa. Lisäksi mahdolliset lisätiedot neuvotteluista julkaisukumppanin valinnasta tai itsejulkaisusta Condorin ja Control 2:n kiinnostavat, sillä nämä päätökset määrittävät Remedyn suuntaa seuraavallakin vuosikymmenellä. Control-pelibrändin potentiaalin valossa uskomme yhtiön pyrkivän kohti itsejulkaisua molempien tai toisen hankkeen osalta, mikä tulee vaatimaan myös lisärahoitusta.

16 tykkäystä

Control 2:n ja Condorin julkaisusopimuksia on hierottu nyt noin puoli vuotta. Tämä tuntuu pitkältä ajalta huomioiden, että pelit ovat tuotanto- ja esituotantovaiheissa, eli kyseessä ei ole minkään korkean tason pitchien kauppaaminen. Terokin puhui jo Q1-presessä, että pelejä on esitelty potentiaalisille julkaisijakumppaneille, eli neuvotteluja on kyllä aktiivisesti käyty jotakuinkin siitä asti kun Remedy osti oikeudet itselleen. Kuinka todennäköisenä foorumilaiset näkevät, että näistä julkaisusopimuksista tai päätöksestä itsejulkaista kuultaisiin viimeistään perjantaina?

9 tykkäystä

En pidä mitenkään todennäköisenä, mutten myöskään mahdottomina. Koska tässä tiedossa annettaisiin ulos kumppanin nimi yms, on tällaiset tiedotteet pelialalla yleisesti markkinointiin käyttökelpoista tavaraa.

Oma teoria on että jos tässä kuussa jotain kuullaan niin se on Gamescomissa. Periaatteessa Remedyn pitäisi tiedottaa jos sopimukset tehty, mutta tämä voidaan helposti kiertää esim siten että sopimukset jätetty allekirjoittamatta lopullisesti ennen kuin Gamescomissa tuodaan yhteistyö julki.

Tämä siis ihan omaa mutuilua ja pähkäilyä jota tehnyt.

11 tykkäystä

Hyvä pointti markkinointikulmassa. Ehkä omatkin odotukseni ovat tasoa “neuvottelut ovat loppusuoralla”, joka olisi linjassa sen kanssa, että julkaisijakumppania ei tarvitsisi vielä nimetä.

3 tykkäystä

Muutamia omia pohdintoja myös Q2 edeltävästi.

Q2’24 ja aiemmat kvartaalit

Vertailukaudella Q2’2023 tuli €1.0M rojalteja (Käytännössä Control + mahdolliset vanhempien pelien sälärojaltit) ja €7.9M kehitysmaksuja eli yhteensä €8.9M liikevaihtoa.

Omat odotukset ovat Aten (€7.5M) kanssa linjassa, siten että arvaan Q2:n olevan Q1:stä heikompi. Oma PS-myyntisijoihin perustuva lottoarvonta-arvausexceli näyttää €1.9M rojalteja, ollen hieman härkäisempi kuin Aten €1.3M. Kokonaisuudessaan uskon, että AWR ja Control on nyt Q2 myynyt jotakuinkin yhtä hyvin kuin Q1, koska Q1 AWR oli käytännössä kokonaan täysihintainen, vrt. runsaat alennukset Q2. Saatan olla väärässä, mutta tulkitsen myös, että nyt Q2:lta Control rojaltit tulisivat entisen sopimuksen mukaan Remedylle, kun Q1:ltä rojalteja tuli vain maaliskuun osalta ja muutoin Controlin kauppahinnasta lienee vähennetty sopimukseen asti kertyneitä saatavia. Toki näiden vanhojen pelien rojaltit eivät ole kovin kiinnostavia isossa kuvassa, mutta tämä kuriositeettina.

Kehitysmaksuja en lähde spekuloimaan, mutta Q1:n 2024:n odotettua korkeampi liikevaihto (€10.8M) ja kehitysmaksut (€9.0M) liittynevät H2 2023 muiden peliprojektien viivästyksiin johtuen siitä, että kehittäjiä jouduttiin pitämään AW2:ssa odotettua pidempään. Täten milestoneja ja tuloutuksia lienee siirtynyt Q4:'23 ltä Q1’24:lle. Teron haastatteluista jos ei suoraan niin ainakin rivien välistä voinee näin tulkita.

Kuten Attekin kirjoittaa, nyt Q2:ssa sikäli mielenkiintoinen tilanne, että kehitysmaksuja ei pitäisi tulla muusta kuin Max Payne -projektista. Tästä saa siis hyvän benchmark-kehitysmaksukvartaalin sille, paljonko yksi täydessä tuotannossa oleva projekti voi tuottaa kehitysmaksuja. Toki milestoneihin liittyynee paljon ajoituksellisia seikkoja eikä yhden kvartaalin perusteella voi paljoa päätellä, mutta jos Control-pelit päätyvät itsejulkaisuun, saa tästä mielenkiintoista dataa kehitysmaksujen suuruudesta.

Uutiset Controlin tulevaisuudesta?

Olen samaa mieltä @Henkka kanssa. Uskoisin, että kaikissa skenaarioissa (itserahoitus & julkaisijakumppani) tapa tai rahoitus, jolla pelit tuodaan markkinoille julkistettaisiin samalla kun Condor aka FBC: Firebreak virallisesti julkistetaan, todennäköisesti jonkin eventin ja trailerin kyljessä. Tällä saadaan suurin hype aikaiseksi. IR ja compliance lasein läpiluettu lehdistötiedote ei liene se seksikkäin tapa saada tieto uudesta pelistä laajalle peliyleisölle. Voin toki olla väärässä, pohdin asiaa vain maalaisjären kantilta.

Gamescom ja/tai mahdollisesti sen jälkeiset Sony/Msoft omat mid-gen eventit lienevät potentiaalisia julkistuskohteita.

AW2 myyntiluvut

Heinäkuun lopun alennuksessa oli yllättävän iso pomppu (20% aiempi alin alennus → nyt 35%). Jonkin verran ihmettelin miksi näin iso pomppu - myyntikäyriä katsomalla uskon, että peli olisi ihan hyvin myynyt myös 25-30% alennuksella. Spekuloin itsekseni voisiko yksi osasyy tässä olla varmistelu siitä, että saavutetaan tietty kappale- tai myyntimilestone ennen Q2 raporttia (2M kopiota ja/tai breakeven?).

Sijoittajilla on paljon epävarmuutta yhtiön ympärillä. Vaikka raportti koskee Q2:sta, uskoisin sen olevan hyvin negatiivinen signaali markkinoille, jos myyntikysymykset ohitetaan kokonaan tai todetaan vain, että peli on “lähes” recoupannut Q2 loppuun mennessä - varsinkin jos Control franchisen kohtalosta ei tule uutta tietoa. Tämä yhdistettynä vielä yleiseen markkinasentimenttiin ja mahdollisesti luvuiltaan heikkoon Q2:een, voi johtaa siihen, että monelta sijoittajalta palaa usko yhtiöön.

Uskon myös, että mikäli neuvotteluja vielä käytäisiin, pitäisi Remedyn johtoa kiinnostaa jonkin verran yhtiön markkina-arvo. Jos se on poljettu täysin pohjamutiin, tekee tämä neuvotteluasemasta tukalan, kun toinen osapuoli tietää, että anti olisi yhtiölle erittäin kallis, mikä tarjoaisi julkaisijaosapuolelle kovan vivun neuvotteluissa. Tämä riippumatta siitä kiinnostaako yhtiötä anti tai ei. Tästä syystä olisi ainakin Remedyn intresseissä antaa jotain positiivista signaalia Q2:ssa markkinalle. Pelkkä Teron “projektit etenevät vauhdilla” ilman tietoa julkaisuikkunoista ei liene riittävä.

Kaikki kirjoittamani on toki puhdasta spekulaatiota - voi myös olla, että sopimukset ovat allekirjoitusta vaille valmiit - tai sitten ei. Sinänsä haastatteluissa Tero on signaloinut alusta asti, että yhtiö tekee rauhassa päätökset. Tämä lienee myös viisasta, mikäli Teron signaloima kiinnostus usealta osapuolelta pitää paikkaansa. Tällöi toki vaihtoehdot kannattaa rauhassa kilpailuttaa toisiaan vastaan. Kassa toki hupenee, mutta ei sen puolesta mitään pikaratkaisua ole tässä myöskään välttämättä tarvinnut tehdä.

27 tykkäystä

Minä veikkaan, että Remedymäisesti myyntiluvuista todetaan jotain malliin “Recoup on lähellä”.

Microsoftilta ei näillä näkymin tule rautapäivitystä tässä sukupolvessa, ovat sen itse sanoneet eikä huhujakaan ole ollut. Tuskin mitään isompaa tilaisuutta pitävät loppuvuonna. Sen sijaan PS5 Pro joulumarkkinoille on julkinen salaisuus. Pitäähän se jossain julkistaa, ehkä syyskuu voisi olla ajankohtainen? Gamescon on aina ollut lähinnä jo julkistettujen pelien esittelyä. Pidän hyvin epätodennäköisenä, että Remedy siellä olisi esillä.

2 tykkäystä

Kyllä heiltä ainakin vuodentakaisessa FTC leakissa oli tarkoitus tulla mid-gen refresh ‘Brooklin’, joka piti alunperin kesällä paljastaa ja tulla holiday-kauteen myytäväksi.

Sonyn PS5 Pro paljastettaneen syksyn 2024
Playstation Showcasessa.

On toki täysin mahdollista, että Xbox muuttanut strategiaansa, ja skippaa midgen päivitykset keskittyen next-geniin, kun hävisivät tämän konsolisukupolven niin rankasti. Tästäkin huhuja on ollut.

Tällä ei nyt toisaalta ole sinänsä väliä, kun Xboxilta tulee loppuvuodelle todennäköisesti joka tapauksessa syksylle tai myöhemmin uusi showcase, joka potentiaalinen Gamepass-Condor paljastus, vaikkei siinä rautapäivityksisiä esiteltäisi. Xboxilla nyt vahva pelitarjonta tulossa, ja tuskin haluavat Sonylle kaikkea syksyn palstatilaa luovuttaa.

3 tykkäystä

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b4cc75994a4d53a7fe0dd504fdfd1321a&lang=fi&src=listed

Muutos Remedyn johtoryhmässä: Santtu Kallionpää on nimitetty talousjohtajaksi
Remedy Entertainment Oyj (“Remedy”) on nimittänyt Santtu Kallionpään talousjohtajaksi ja johtoryhmän jäseneksi. Hän aloittaa uudessa roolissaan 14.10.2024, raportoi toimitusjohtaja Tero Virtalalle ja työskentelee Suomessa.

Kallionpää on toiminut Fazer Makeisten VP Finance and Business control -roolissa. Hänellä on diplomi-insinöörin tutkinto Helsingin teknillisestä korkeakoulusta.

“Olen iloinen voidessani toivottaa Santtu Kallionpään tervetulleeksi Remedylle ja johtoryhmäämme. Taloudellisen asiantuntemuksensa lisäksi hänellä on kokemusta kuluttajaliiketoiminnasta sisältäen strategisten projektien ohjaamista, liiketoiminnan kehittämistä, sekä keskeisten toimintojen suorituskyvyn johtamista. Nämä ovat Remedylle arvokkaita osaamisalueita ja keskeisiä taitoja. Santtu tulee olemaan hyvä johtaja ja kumppani sekä peli- että tukitiimeillemme”, sanoi Remedyn toimitusjohtaja Tero Virtala.

”Olen innoissani saadessani liittyä maailmanluokan peliyhtiöön, jolla on erittäin mielenkiintoisia tulevaisuuden mahdollisuuksia. Odotan innolla yhteistyötä lahjakkaiden Remedyläisten kanssa”, kommentoi Santtu Kallionpää.

Santtu Kallionpää korvaa Remedyn aiemman talousjohtajan Terhi Kaupin, joka jätti yhtiön aiemmin tiedotetun mukaisesti kesäkuussa.

Kallionpään aloitettua Remedyn johtoryhmään kuuluvat seuraavat jäsenet ja roolit:

• Tero Virtala, toimitusjohtaja

• Santtu Kallionpää, talousjohtaja

• Markus Mäki, tuotejohtaja

• Sami Järvi, luova johtaja

• Mikael Kasurinen, luova johtaja

• Johannes Paloheimo, kaupallinen johtaja

• Mika Vehkala, teknologiajohtaja

20 tykkäystä

Juuri starttaillaan liveä. Tervetuloa linjoille!

13 tykkäystä

Q2:

  • Liikevaihto nousi 16,2 prosenttia 10,3 (8,9) miljoonaan euroon.
  • Käyttökate (EBITDA) oli -2,4 (-4,1) miljoonaa euroa.
  • Liikevoitto (EBIT) oli -3,2 (-4,8) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali oli -31,0 (-53,8) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan kassavirta oli 0,9 (-7,0) miljoonaa euroa.

H1:

  • Liikevaihto nousi 33,7 prosenttia ja oli 21,1 (15,8) miljoonaa euroa.
  • Käyttökate (EBITDA) oli -3,6 (-8,9) miljoonaa euroa.
  • Liikevoitto (EBIT) oli -5,3 (-10,4) miljoonaa euroa ja liikevoittomarginaali oli -25,0 (-65,7) prosenttia liikevaihdosta.
  • Liiketoiminnan kassavirta oli 4,2 (-11,0) miljoonaa euroa.

Teron kommenteista:

Tämän raportin julkaisuhetkellä Alan Wake 2 on kattanut suurimman osan kehitys- ja markkinointikuluistaan (recoup).

Koodinimi Condor on täydessä tuotannossa. Kehitystiimi on työskennellyt useiden karttojen ja erilaisten tehtävätyyppien parissa, ja olemme järjestäneet kasvavan määrän sisäisiä ja rajattuja ulkoisia pelitestejä ominaisuuksien validoimiseksi ja palautteen keräämiseksi.

Control 2 on siirtynyt production readiness -vaiheeseen. Kehitystiimi ylsi tärkeään rajapyykkiin toimittaessaan pelistä kehitysversion, joka esittelee useita tärkeitä pelin ominaisuuksia pelattavassa muodossa. Tämä on tukenut käynnissä olevia liiketoimitaneuvotteluja. Kehitystiimi keskittyy seuraavaksi skaalaamaan projektin tuotantoa.

Max Payne 1&2 remake siirtyi production readiness -vaiheesta täyteen tuotantoon. Kehitystiimi on työskennellyt kehittääkseen pelistä varhaisen vaiheen alusta loppuun asti toimivan version.

Olemme punninneet itsejulkaisua ja siihen liittyviä liiketoimintamalleja sekä keskustelleet erilaisista julkaisukumppanimahdollisuuksista. Valmistaudumme ottamaan merkittävämpää roolia kahden pelibrändimme kasvattamisessa, ja erityisesti tavassa, jolla kaupallistamme, markkinoimme ja julkaisemme pelejämme. Odotamme pääsevämme jakamaan strategiastamme lisää vuoden loppua kohden.

28 tykkäystä

Valmistaudumme ottamaan merkittävämpää roolia kahden pelibrändimme kasvattamisessa, ja erityisesti tavassa, jolla kaupallistamme, markkinoimme ja julkaisemme pelejämme. Odotamme pääsevämme jakamaan strategiastamme lisää vuoden loppua kohden.

Omaan silmään tämä kuulostaa siltä, että vähintään co-publishing -roolia Remedy neuvotteluissa hakee. Gamescomissa tuskin vielä kuullaan mitään – kenties The Game Awardsiin on jo mainospaikat varattu.

Se, että Alan Wake 2 ei ole vieläkään recoupannut, on kyllä pettymys. Alennuskampanjoita on ollut, mutta yhtenä tekijänä kenties markkinointi ei ole ollut riittävää. Milloinkohan Epic julkistaisi jotain myyntilukuja…

18 tykkäystä