RevolutionRace – Nature is our playground

Virallinen nimi: RVRC Holding Ab

Kotipaikka ja -pörssi: Borås, Ruotsi ja NASDAQ Tukholma (mid-cap). Listautui heinäkuussa 2021. Yhtiö on perustettu 2013.

Kaupankäyntitunnus: RVRC

Mitä tekee: Ulkoiluvaatteiden verkkokauppa, Direct-To-Consumer. www.revolutionrace.fi corporate.revolutionrace.com

Nopeasti kasvava, kevyesti skaalautuva, kannattava, perustajilla tuntuva omistus ja toimivat yhtiön johdossa.

Toimitusjohtaja: Pernilla Nyrensten

Erikoista: Nyrensten on ensimmäinen naispuolinen perustaja ja toimitusjohtaja, joka vei yrityksensä Tukholman pörssiin koko sen 160-vuotisen historian aikana. Tilikausi 1.7. - 30.6.

Pörssikurssi avausviestin kirjoitushetkellä 14.6.2022 55.00 kruunua. Yhtiön markkina-arvo on päivän kurssilla 7,2 miljardia kruunua. Liikevaihto kalenterivuodelta 2021 on 1 164 miljonaa kruunua ja oikaistu EBIT 28.7 prosenttia. Pörssiannin merkintähinta oli 75 SEK osakkeelta heinäkuussa 2021.

Avaan ketjun ruotsalaiselle outdoor-brändille RevolutionRace. Yhtiöllä on mielenkiintoinen tarina, omat kokemukset verkkokaupasta ovat hyviä, sillä on kovat tavoitteet ja firma on kannattava. Näen yhtiöllä paljon kasvun mahdollisuuksia. Sen perustajat Pernilla Nyresten ja Niclas Nyresten ovat olleet ulkoilmaihmisiä, jotka ovat huomanneet markkinoilta puuttuvan kohtuuhintaisia, toimivia ja hyvännäköisiä ulkoiluvaatteita. He perustivat yhtiön 2013 autotalliyrityksenä paikkaamaan aukkoa markkinoilla. Alusta asti he ovat hyödyntäneet asiakaspalautteita tuotekehittelyssään ja tänä päivänä brändin ympärille onkin kehittynyt lähes inderesmäinen yhteisö, jonka tuotearvioita on julkaistu yhtiön sivuilla yli 340 000. Brändillä tuntuu olevan kovasti faneja, josta kertoo se, että joulukuussa 2021 RR lanseerasi ensimmäisen vaelluskenkämallistonsa ja ne myytiin kahdessa päivässä loppuun. Yhtiöllä on verkkokauppa 18 maassa ja lisäksi sillä on yhtiösivut Saksan ja Iso-Britannian Amazonissa. Tärkeimmät markkina-alueet ovat saksankielinen Eurooppa ja Pohjola.

Liiketoimintamalli

RevolutionRace ei itse valmista vaatteita vaan tuotteet valmistetaan alihankintana Kiinassa ja Vietnamissa. Tuotteet myydään kuluttajille suoraan verkkokaupasta ilman välikäsiä eli direct-to-consumer. Yhtiön mukaan: ”Liiketoimintamallimme on oikeastaan melko yksinkertainen. Myymme ulkoiluvaatteita ainoastaan verkossa, suoraan asiakkaillemme. Poistamalla pakasta jälleenmyyjät ja muut ylimääräiset välikädet, saamme uudet tuotteemme markkinoille nopeammin. Vaikka muilla tuotemerkeillä uuden tuotteen kehittämiseen kuluu yleensä vuosi, meillä siihen menee vain kuusi kuukautta. Nopeampi, suoraviivaisempi prosessi ilman välikäsiä tarkoittaa sitä, että voimme tarjota laadukkaita vaatteita kohtuulliseen hintaan.”

Toinen mieleen tuleva onnistunut D2C verkkokauppa on saksalainen polkupyörävalmistaja Canyon. Polkupyörät netistä | CANYON FI

Molemmat ovat onnistuneet vakiinnuttamaan paikkansa toimialaoilla, joilla on ehkä totuttu erikoisliikkeiden henkilökohtaiseen palveluun. Molemmilla toimijoilla on etunaan hyvä hinta-laatusuhde ja hyvä tuotevalikoima. D2C tuo selvästi hinnoitteluvoimaa markkinaan perinteisiin toimijoihin nähden. Polkupyöräpuolella Canyon on saanut useampia valmistajia seuraamaan samalla liiketoimintamallilla erityisesti harrastajapyörissä.

Kasvu

Kauppa käy kuin sima vatsassa. Liikevaihto on kasvanut tilikauden 1.7.2018 – 30.6.2019 284 miljoonasta kruunusta kalenterivuoden 2021 1,1 miljardiin. Tavoitteena on edelleen kasvaa tilikaudelle 1.7.2023 – 30.6.2024 vähintään 2 miljardiin Ruotsin kruunuun. Kasvu on tapahtunut pitkälti olemassa olevilla markkinoilla mutta myös uusia verkkokauppoja (maita) on avattu. Nyt viimeksi Sveitsiin syksyllä ja Viroon keväällä. Lanseeraukset ovat olleet menestyksiä. On helppo nähdä kasvun mahdollisuuksia myös uusiin kohde- ja tuoteryhmiin laajentumalla. Joulukuussa 2021 lanseerattiin vaelluskengät ja ne myivät kahdessa päivässä loppuun. Keväällä lanseerattiin reppumallisto, joka on myös käynyt kaupaksi ja saanut hyvät arviot. Maantieteellisesti uusia markkinoita on tarjolla. Helpoin markkina-alue on varmasti Eurooppa. Yrityskauppoja ei ole historiassa tehty eli kaikki kasvu on orgaanista.

Vuoden 22 ensimmäisellä kvartaalilla kasvua ei enää tullut pohjoismaissa. Koronakrapulassa koko markkina laski noin 14 prosenttia eli myyntinsä säilyttänyt RR kasvatti markkinaosuutta. Revolutionin markkinaosuus pohjoismaissa on noin 2,5 prosenttia ja Saksassa 1 prosentti. Saksankielisen Euroopan myynti kasvoi edelleen.

Kasvun mahdollisuuksia on avata uusia verkkokauppoja (maita) hiukan Evolution-maisesti. Laajeta uusiin tuoteryhmiin ja kasvattamalla markkinaosuutta. On helppo nähdä mahdollisuuksia, kun vain kokonaismarkkina ei laskisi merkittävästi.

Kannattavuus

Kalenterivuoden 2022 28,7 prosentiin. 31.12.21 päättyneellä kvartaalilla oikaistu ebit oli 28,9 prosenttia. Osavuosikatsauksessa RevolutionRace varoitti että kuljetusten saatavuus nostaa kuluja ja hidastaa toimituksia jolla on vaikutuksia kannattavuuteen. RR uskoo tilanteen jatkuvan tämän kvartaalin. Yhtiö tavoittelee jatkossa yli 25 prosentin ebit-marginaalia. Yhtiön tulos on ollut seurantajakson ajan positiivinen.

Voitonjako

Osingonjako 40-60 prosenttia voitonjakokelpoisesta tuloksesta. Tilikaudelta 1.7.2020 – 30.6.2021 0,67 kruunua osakkeelta.

Riskit

RevolutionRace on hyötynyt koronapandemiasta. Lemmikkikoiria on ostettu ennätysmäärä ja kansallispuistot ovat pullollaan Revolution Racen ulkoiluvermeitä. Kauppakeskuksiin ei ole huvittanut mennä niin ostokset on ollut helppo suorittaa netissä. Koronakrapula on näkynyt jo pohjoismaisilla markkinoilla jossa kokonaismarkkina on kutistunut lähes 12 prosenttia RR:n myynnin pysyessä ennallaan. Uskon, että ulkoiluvaatteet ovat listan alkupäässä, mistä karsitaan ostoja kuluttajien ostovoiman heikentyessä mutta toisaalta tapahtuu siirtymää kalliimmista brandeistä paremman hinta-laatusuhteen tuotteisiin. Dagens Industri otti IPOn yhteydessä selkeästi kantaa brändin loppuunpalamisriskistä. Arvioi, että on usein nähty esimerkkejä muotimerkkien nopeasta noususta ja laskusta. Tässä kohtaa täytyy arvioida, onko retkeilyvaatemerkki erilainen.

Analyytikkoseuranta

Garnegie: Osta tavoitehinnalla 95 SEK 11.5.22

Nordea: Osta tavoitehinnalla 105 SEK 9.2.22

Verrokkeja

USWE P/E 32

MIPS P/E 55

Musti Group P/ E 26

Boozt P / E 32

RVRC P / E 23

Omat kokemukset

Törmäsin Revolutionin verkkosivuihin ensimmäistä kertaa Facebook-markkinoinnin kautta muutama vuosi sitten. Ihmettelin asiakasarvioita, että kuinka hyvät voi yhdet housut olla. Pian vaellushousut käyttöönotettuani kirjoitin samansuuntaisen arvion. Sittemmin olen ostanut kaikki ulkoiluvaatteeni täältä. Kaupantekoa on joskus rajoittanut sopivien kokojen loppuminen.

Osa materiaalista käännetty ruotsista joten kaikkien muiden virheiden lisäksi myös käännösvirheet mahdollisia.

37 tykkäystä

Hyvä nosto! Et ole viime aikoina tätä seurannut, mutta en osallistunut aikanaan IPO:on koska se oli mielestäni aivan törkeän ylihintainen. Nyt kun hinta on laskussa ja bisnes on edennyt ilmeisesti suht hyvin niin tämä voisi olla kiinnostava lisäys, joskin nopealla tarkastelulla tämä on edelleen mielestäni kallis verrokkeihin nähden. Pitääpä tutkia tarkemmin! :slight_smile:

Tässä muutamia omia alustavia havaintoja:

  • Tuotteet ovat käsittääkseni laadukkaita. Omakohtaista kokemusta ei vielä ole, mutta ainakin nettiarvostelut, vaellusblogit, ym. ovat näitä pääosin kehuneet positiivisesti. Asiakkaita luulisi siis jatkossakin riittävän.
  • Hintapiste on aika hyvä: jos verrataan vaikka toiseen ruotsalaiseen valmistajaan Fjällräveniin, vaelluskampe ovat suurinpirtein puolet (tai vielä enemmän) halvempaa. Toki materiaalit eivät ole ihan samaa tasoa (ainakaan paperilla) ja ympäristönäkökulmaa ei huomioida yhtä tarkoin.

Sitten ne verrokit. En itse vertaisi tätä suoraan muihin nettikauppoihin, enemmänki ehkä ulkoilubrändeihin, sillä asiakaskunta on enemmän samanlainen ja näiden myynnin kehitys heijastelee ehkä tarkemmin myös RR:n potentiaalia (näillä voi toki voi olla hyvin erilainen kulurakenne vs. RR koska monet ovat vanhempia firmoja ja ehkä riippuvaisempia kivijalasta jne).

Jos vertaa vaikka tuohon yllä mainittuun Fjällräveniin - tai tarkemmin siis Fenix Outdoor Internationaliin, on tunnusluvuissa kuitenkin vielä huomattavasti eroa jos katsotaan vaikka P/S tai P/B lukuja:

Muita potentiaalisia verrokkeja - näilläkin tunnusluvut maltillisempia.

12 tykkäystä

Osa yhtiön johdosta ilmeisesti jakaa käsityksen osakkeen kalleudesta, kun myivät heti ensimmäisenä päivänä ostorajoitusten rauettua tai sitten on käteiselle tarvetta.

Tulospohjaisesti RR on jo selvästi alle Fenixin arvostuksen.

3 tykkäystä

Huhhuh, kun kulkee, niin miksi ei siitä sitten nauttisi. Toimitusjohtaja Pernilla varasi itselleen yhden Tukholman kalleimmista hotellihuoneista loppuvuodeksi.
https://www.expressen.se/ekonomi/pernilla-nyrensten-har-bokat-sviten-pa-grand-hotel-resten-av-aret/

Aika voimakkaana tulee tunne, että tämä on nähty ennenkin mutta mukana roikutaan rystyset valkoisina kauhukahvasta kiinni pitäen.

Analyytikkopäivityksenä muutaman viikon takaa

CEO astuu alas omasta halustaan ja uuden haku alkaa.

3 tykkäystä

Vuosiraportti julkaistu tänään
https://corporate.revolutionrace.com/en/press-releases/strong-year-of-global-growth-–-revolutionrace’s-net-sales-grew-by-48%25-to-sek-1,331.5-million,-while-ebit-grew-by-59%25-to-sek-366.8-million-over-the-financial-year-2021--22/
Full year (Jul 2021 – Jun 2022)

  • Net sales in the financial year 2021/2022 increased by 48 percent to SEK 1,331.5 (897.1) million.
  • Operating profit (EBIT) increased by 59 percent and amounted to SEK 366.8 (230.4) million, corresponding to an EBIT margin of 26.3 (25.2) percent. Adjusted operating profit (EBIT) amounted to SEK 366.8 (252.2) million, corresponding to an adjusted EBIT margin of 26.3 (27.6) percent.
  • Average net order value (AOV) was SEK 803 (763).
  • The Board of Directors proposes a dividend of SEK 0.77 (0.64) per share.

Fourth quarter (Apr 2022 – Jun 2022)

  • Net sales in the fourth quarter increased by 16 percent to SEK 318.2 (273.7) million.
  • Operating profit (EBIT) increased by 9 percent and amounted to SEK 73.0 (66.7) million, corresponding to an EBIT margin of 21.3 (23.9) percent. Adjusted operating profit (EBIT) amounted to SEK 73.0 (79.0) million, corresponding to an adjusted EBIT margin of 21.3 (28.3) percent.
  • Average net order value (AOV) was SEK 774 (740). The increase is primarily explained by a favourable market mix.
  • Earnings per share before dilution amounted to SEK 0.52 (0.44) and after dilution SEK 0.52 (0.44).

Webcast 11:00 Suomen aikaa;
https://financialhearings.com/event/43325

3 tykkäystä

Hieno tilivuosi RevolutionRacelta mutta viimeisellä kvartaalilla kannattavuus heikkeni ja varasto kasvoi. Myös heinäkuulta annettiin tilannekatsausta, että kasvu on hidastunut. Muotoilu oli, että kasvu oli hitaampaa kuin Q4:llä. Q4 myynti kasvoi 16 pinnaa, kun koko vuoden myynti kasvoi 48 prosenttia, joka oli yli yhtiön omien odotusten. Tulos kasvoi heikentyneestä kannattavuudesta johtuen viimeisellä kvartaalilla yhdeksän prosenttia kun koko vuoden kasvu on 59 prossaa. Varaston tilannetta yhtiö ei itse pitänyt huolestuttavana vaan päinvastoin tuotteiden saatavuus on nyt parempi ja on varauduttu kuljetusketjuongelmiin.

Nopeasti luvut kääntyy ja vaaran merkkejä on olemassa. Yhtiö on luottavaisena, että saavuttaa tilikaudelle 23/24 asettamansa tavoitteen 2 miljardin kruunun liikevaihdosta, joka tarkoittaisi hiukan yli 23 prosentin vuosittaista kasvua. Kasvuun siivittää uusien markkinapaikkojen avaaminen, jo avattujen tuoreiden markkinapaikkojen kasvu, uudet tuotekategoriat ja tuotteet sekä kertaostoksen kasvu.

Pernilla jatkaa aktiivisena hallituksen jäsenenä, vastaten myynnistä ja markkinoinnista. Tähän muutokseen oli ehkä merkkejä näkyvissä ja näen tämän positiivisena.

Tämän päivän tukkapöllyn jälkeen tätä saa nyt 15-16 p/e arvostuksella.

Tuloslähetys oli aiempaa laadukkaammin toteutettu ja oli miellyttävä seurata. @ammattiukko viestissä linkki.

Hallitus esittää 77 äyrin osinkoa päättyneeltä tilikaudelta.

5 tykkäystä

Hienoa analyysia! Odotan että Q3/22 tulee näyttämään kysynnän kestävyyden, ennenkuin lähden kyytiin.
Tuotteet saattavat olla hieman liian kestäviä, omani lähinnä kauhtuvat pesussa vaikka päivittäisessä käytössä. Siksi voin huoletta lykätä uusien ostoa vuodella, vaikken edes harkitse muita merkkejä.

2 tykkäystä

1-7/2022 käynnit kansallispuistoissa -12 % vs 2021, vielä +11% vs 2019.

Retkeilykaman kysynnän luulisi menneen vähintään saman verran alas.

1 tykkäys

Toki retkeilijät varmasti iso markkina mutta itse ainakin koen tämän ihan yleisesti sellaisiksi vaatteiksi mitä voi pitää ihan joka päivä. Ainakin näitä näkyy kaupungeissa minun silmääni aika paljonkin. Toki tämä asia on sellainen mikä luulisi markkinoinnissakin jossain vaiheessa näkyvän enemmän. Itse olen ajatellut hypätä kyytiin kun hinta alkaa mielestäni olemaan suotuisa.

Pe 10 tämän päivän hinnalla ja viime vuoden piikkituloksella. Ei enää paha.

2 tykkäystä

Tämä muutos pois pelkästään retkeilymaailmasta saikin nopeammin vahvistusta kuin uskoinkaan :slight_smile:

https://www.revolutionrace.fi/collections/descent?sc_src=email_831451&sc_lid=102676006&sc_uid=ZCRl06GMyt&sc_llid=49603&sc_customer=2051185&utm_source=newsletter&utm_medium=email&utm_campaign=em-fi-newsl-20220906-descent-seamless

2 tykkäystä

Kuvauksen mukaan soveltuvat kesävaelluksille ja on toki aiemminkin ollut olohousuja ja muuta ulkoilun laajempaan viitekehykseen. Samaa mieltä kuitenkin näistä kasvumahdollisuuksista. Maantieteellisen kasvun lisäksi ulkoiluskenen sisällä on mahdollisuus laajentua tekemällä metsästäjille, pyöräilijöille, kiipeilijöille tai vaikkapa melojille räätälöityjä mallistoja. Joskus myöhemmin, ehkä toisen brändin kautta, on mahdollisuuksia laajentua esimerkiksi liikkuvien ihmisten verkkokaupaksi.

Lisäksi on vielä vaatettamatta ulkoilmaihmisten lapset ja partionuoret. Toivottavasti näillä pystytään reakoimaan ja saadaan jatkettua kasvua, vaikka ihmisten ostovoima kärsiikin inflaation myötä.

Heinäkuulta oli tieto, että kasvuvauhti on hidastunut. Sisäpiiriläiset ovat kuitenkin olleet vaihteeksi ostolaidalla ja elokuussa joku twiittasi:

Toisaalta alennusmyynnit ovat jatkuneet huolestuttavan pitkään.

2 tykkäystä

Onhan tässä se mahdollisuus, että inflaatio syö ostovoimaa niin paljon, ettei oo varaa isoihin hankintoihin jolloin palataan taas pikku retkeilyyn ja uusiin verkkareihin…

2 tykkäystä

Nyt tulee vaatteita nuorisolle.

3 tykkäystä

Noniin, tein lähipiirissä markkinatutkimusta.
Käyttäjät ovat tosi tyytyväisiä tuotteisiin, ja useimmilla on enemmän kuin 1 vaatekappale. Tästä syystä en usko brändin kulumiseen kunhan laadusta ei aleta tinkiä. Mallisto pidetään tuoreena ja uusia tuorekagorioita lisätään hyvin.

Ongelmaksi voi muodostua Crocs-tyyppisesti, että vaatteet ovat liiankin kestäviä: erityisesti takit ovat 2 vuoden jälkeen vielä kuin uusia. Siksi korvausosto lienee vuoden periodilla consumer discretionary, harkinnanvarainen hankinta, jota voidaan helposti siirtää. Ehkäpä halvempia, nopeasti kuluvia osia kuten kerrastot, fleecet ja jossain määrin housut, ei välttämättä koeta siirtämisen kohteiksi.

Yleisesti kysyntää laskenee lähikuukausina

  • Koronan aiheuttaman retkeilybuumin laantuminen kaukomatkailun lisääntyessä
  • osittainen toimistolle paluu joka syö vapaa-aikaa
  • kuluttajien inflaatio/energia/lama-ahdinko.

Vasta-argumentti näihin: aina pikku retkeen on varaa ja aikaa jos ei mihinkään muuhun.

Odotan q3 julkkaria todella mielenkiinnolla!

3 tykkäystä

Bear Grylls näyttäisi olevan kova RevolutionRace fani, lie millainen sponsoridiili herralla.

2 tykkäystä

Väliaikainen CEO valittu pysyväksi.

2 tykkäystä

Publication of RevolutionRace Annual Report and Sustainability Report 2021/22

https://corporate.revolutionrace.com/en/press-releases/publication-of-revolutionrace-annual-report-and-sustainability-report-2021-22/

Net sales +48%

1 tykkäys

On kyllä kovin mielenkiintoista nähdä kuinka kauppa on käynyt päättyneellä kvartterilla. Saatavilla olevat signaalit on kovin ristiriitaisia. Tilanneille ilmoitellaan, että kiireestä johtuen toimitukset viivästyvät, mutta toisaalta alennusmyynnit ovat jatkuneet kesästä syksyyn ja uutustuotteita ei ole myyty loppuun hetkessä, kuten aiemmin on ollut tapana. Toisaalta yhtiö on kommentoinut, että fyysinen varastokapasiteetti on parantunut eli se on mahdollistanut myös suuremmat erät. Väliaikainen toimari sai jatkaa tehtävässään, kai sekin on luettava positiiviseksi signaaliksi. Ainakin markkina reagoi tähän positiivisesti.

RevolutionRace vaatettaa nyt myös koirat

Näppituntumalla sanoisin, että hintojen korotuksia on saatu vietyä mallistoon aika hyvin poislukien alennustuotteet.

Itse en osaa nyt nähdä. Tuleeko siirtymää huippubrändeiltä RevolutionRaceen, siirrytäänkö enemmän halpakauppatuotteisiin vai pidättäydytäänkö kokonaan ostamasta?

4 tykkäystä