RevolutionRace – Nature is our playground

Virallinen nimi: RVRC Holding Ab

Kotipaikka ja -pörssi: Borås, Ruotsi ja NASDAQ Tukholma (mid-cap). Listautui heinäkuussa 2021. Yhtiö on perustettu 2013.

Kaupankäyntitunnus: RVRC

Mitä tekee: Ulkoiluvaatteiden verkkokauppa, Direct-To-Consumer. www.revolutionrace.fi corporate.revolutionrace.com

Nopeasti kasvava, kevyesti skaalautuva, kannattava, perustajilla tuntuva omistus ja toimivat yhtiön johdossa.

Toimitusjohtaja: Pernilla Nyrensten

Erikoista: Nyrensten on ensimmäinen naispuolinen perustaja ja toimitusjohtaja, joka vei yrityksensä Tukholman pörssiin koko sen 160-vuotisen historian aikana. Tilikausi 1.7. - 30.6.

Pörssikurssi avausviestin kirjoitushetkellä 14.6.2022 55.00 kruunua. Yhtiön markkina-arvo on päivän kurssilla 7,2 miljardia kruunua. Liikevaihto kalenterivuodelta 2021 on 1 164 miljonaa kruunua ja oikaistu EBIT 28.7 prosenttia. Pörssiannin merkintähinta oli 75 SEK osakkeelta heinäkuussa 2021.

Avaan ketjun ruotsalaiselle outdoor-brändille RevolutionRace. Yhtiöllä on mielenkiintoinen tarina, omat kokemukset verkkokaupasta ovat hyviä, sillä on kovat tavoitteet ja firma on kannattava. Näen yhtiöllä paljon kasvun mahdollisuuksia. Sen perustajat Pernilla Nyresten ja Niclas Nyresten ovat olleet ulkoilmaihmisiä, jotka ovat huomanneet markkinoilta puuttuvan kohtuuhintaisia, toimivia ja hyvännäköisiä ulkoiluvaatteita. He perustivat yhtiön 2013 autotalliyrityksenä paikkaamaan aukkoa markkinoilla. Alusta asti he ovat hyödyntäneet asiakaspalautteita tuotekehittelyssään ja tänä päivänä brändin ympärille onkin kehittynyt lähes inderesmäinen yhteisö, jonka tuotearvioita on julkaistu yhtiön sivuilla yli 340 000. Brändillä tuntuu olevan kovasti faneja, josta kertoo se, että joulukuussa 2021 RR lanseerasi ensimmäisen vaelluskenkämallistonsa ja ne myytiin kahdessa päivässä loppuun. Yhtiöllä on verkkokauppa 18 maassa ja lisäksi sillä on yhtiösivut Saksan ja Iso-Britannian Amazonissa. Tärkeimmät markkina-alueet ovat saksankielinen Eurooppa ja Pohjola.

Liiketoimintamalli

RevolutionRace ei itse valmista vaatteita vaan tuotteet valmistetaan alihankintana Kiinassa ja Vietnamissa. Tuotteet myydään kuluttajille suoraan verkkokaupasta ilman välikäsiä eli direct-to-consumer. Yhtiön mukaan: ”Liiketoimintamallimme on oikeastaan melko yksinkertainen. Myymme ulkoiluvaatteita ainoastaan verkossa, suoraan asiakkaillemme. Poistamalla pakasta jälleenmyyjät ja muut ylimääräiset välikädet, saamme uudet tuotteemme markkinoille nopeammin. Vaikka muilla tuotemerkeillä uuden tuotteen kehittämiseen kuluu yleensä vuosi, meillä siihen menee vain kuusi kuukautta. Nopeampi, suoraviivaisempi prosessi ilman välikäsiä tarkoittaa sitä, että voimme tarjota laadukkaita vaatteita kohtuulliseen hintaan.”

Toinen mieleen tuleva onnistunut D2C verkkokauppa on saksalainen polkupyörävalmistaja Canyon. Polkupyörät netistä | CANYON FI

Molemmat ovat onnistuneet vakiinnuttamaan paikkansa toimialaoilla, joilla on ehkä totuttu erikoisliikkeiden henkilökohtaiseen palveluun. Molemmilla toimijoilla on etunaan hyvä hinta-laatusuhde ja hyvä tuotevalikoima. D2C tuo selvästi hinnoitteluvoimaa markkinaan perinteisiin toimijoihin nähden. Polkupyöräpuolella Canyon on saanut useampia valmistajia seuraamaan samalla liiketoimintamallilla erityisesti harrastajapyörissä.

Kasvu

Kauppa käy kuin sima vatsassa. Liikevaihto on kasvanut tilikauden 1.7.2018 – 30.6.2019 284 miljoonasta kruunusta kalenterivuoden 2021 1,1 miljardiin. Tavoitteena on edelleen kasvaa tilikaudelle 1.7.2023 – 30.6.2024 vähintään 2 miljardiin Ruotsin kruunuun. Kasvu on tapahtunut pitkälti olemassa olevilla markkinoilla mutta myös uusia verkkokauppoja (maita) on avattu. Nyt viimeksi Sveitsiin syksyllä ja Viroon keväällä. Lanseeraukset ovat olleet menestyksiä. On helppo nähdä kasvun mahdollisuuksia myös uusiin kohde- ja tuoteryhmiin laajentumalla. Joulukuussa 2021 lanseerattiin vaelluskengät ja ne myivät kahdessa päivässä loppuun. Keväällä lanseerattiin reppumallisto, joka on myös käynyt kaupaksi ja saanut hyvät arviot. Maantieteellisesti uusia markkinoita on tarjolla. Helpoin markkina-alue on varmasti Eurooppa. Yrityskauppoja ei ole historiassa tehty eli kaikki kasvu on orgaanista.

Vuoden 22 ensimmäisellä kvartaalilla kasvua ei enää tullut pohjoismaissa. Koronakrapulassa koko markkina laski noin 14 prosenttia eli myyntinsä säilyttänyt RR kasvatti markkinaosuutta. Revolutionin markkinaosuus pohjoismaissa on noin 2,5 prosenttia ja Saksassa 1 prosentti. Saksankielisen Euroopan myynti kasvoi edelleen.

Kasvun mahdollisuuksia on avata uusia verkkokauppoja (maita) hiukan Evolution-maisesti. Laajeta uusiin tuoteryhmiin ja kasvattamalla markkinaosuutta. On helppo nähdä mahdollisuuksia, kun vain kokonaismarkkina ei laskisi merkittävästi.

Kannattavuus

Kalenterivuoden 2022 28,7 prosentiin. 31.12.21 päättyneellä kvartaalilla oikaistu ebit oli 28,9 prosenttia. Osavuosikatsauksessa RevolutionRace varoitti että kuljetusten saatavuus nostaa kuluja ja hidastaa toimituksia jolla on vaikutuksia kannattavuuteen. RR uskoo tilanteen jatkuvan tämän kvartaalin. Yhtiö tavoittelee jatkossa yli 25 prosentin ebit-marginaalia. Yhtiön tulos on ollut seurantajakson ajan positiivinen.

Voitonjako

Osingonjako 40-60 prosenttia voitonjakokelpoisesta tuloksesta. Tilikaudelta 1.7.2020 – 30.6.2021 0,67 kruunua osakkeelta.

Riskit

RevolutionRace on hyötynyt koronapandemiasta. Lemmikkikoiria on ostettu ennätysmäärä ja kansallispuistot ovat pullollaan Revolution Racen ulkoiluvermeitä. Kauppakeskuksiin ei ole huvittanut mennä niin ostokset on ollut helppo suorittaa netissä. Koronakrapula on näkynyt jo pohjoismaisilla markkinoilla jossa kokonaismarkkina on kutistunut lähes 12 prosenttia RR:n myynnin pysyessä ennallaan. Uskon, että ulkoiluvaatteet ovat listan alkupäässä, mistä karsitaan ostoja kuluttajien ostovoiman heikentyessä mutta toisaalta tapahtuu siirtymää kalliimmista brandeistä paremman hinta-laatusuhteen tuotteisiin. Dagens Industri otti IPOn yhteydessä selkeästi kantaa brändin loppuunpalamisriskistä. Arvioi, että on usein nähty esimerkkejä muotimerkkien nopeasta noususta ja laskusta. Tässä kohtaa täytyy arvioida, onko retkeilyvaatemerkki erilainen.

Analyytikkoseuranta

Garnegie: Osta tavoitehinnalla 95 SEK 11.5.22

Nordea: Osta tavoitehinnalla 105 SEK 9.2.22

Verrokkeja

USWE P/E 32

MIPS P/E 55

Musti Group P/ E 26

Boozt P / E 32

RVRC P / E 23

Omat kokemukset

Törmäsin Revolutionin verkkosivuihin ensimmäistä kertaa Facebook-markkinoinnin kautta muutama vuosi sitten. Ihmettelin asiakasarvioita, että kuinka hyvät voi yhdet housut olla. Pian vaellushousut käyttöönotettuani kirjoitin samansuuntaisen arvion. Sittemmin olen ostanut kaikki ulkoiluvaatteeni täältä. Kaupantekoa on joskus rajoittanut sopivien kokojen loppuminen.

Osa materiaalista käännetty ruotsista joten kaikkien muiden virheiden lisäksi myös käännösvirheet mahdollisia.

29 tykkäystä

Hyvä nosto! Et ole viime aikoina tätä seurannut, mutta en osallistunut aikanaan IPO:on koska se oli mielestäni aivan törkeän ylihintainen. Nyt kun hinta on laskussa ja bisnes on edennyt ilmeisesti suht hyvin niin tämä voisi olla kiinnostava lisäys, joskin nopealla tarkastelulla tämä on edelleen mielestäni kallis verrokkeihin nähden. Pitääpä tutkia tarkemmin! :slight_smile:

Tässä muutamia omia alustavia havaintoja:

  • Tuotteet ovat käsittääkseni laadukkaita. Omakohtaista kokemusta ei vielä ole, mutta ainakin nettiarvostelut, vaellusblogit, ym. ovat näitä pääosin kehuneet positiivisesti. Asiakkaita luulisi siis jatkossakin riittävän.
  • Hintapiste on aika hyvä: jos verrataan vaikka toiseen ruotsalaiseen valmistajaan Fjällräveniin, vaelluskampe ovat suurinpirtein puolet (tai vielä enemmän) halvempaa. Toki materiaalit eivät ole ihan samaa tasoa (ainakaan paperilla) ja ympäristönäkökulmaa ei huomioida yhtä tarkoin.

Sitten ne verrokit. En itse vertaisi tätä suoraan muihin nettikauppoihin, enemmänki ehkä ulkoilubrändeihin, sillä asiakaskunta on enemmän samanlainen ja näiden myynnin kehitys heijastelee ehkä tarkemmin myös RR:n potentiaalia (näillä voi toki voi olla hyvin erilainen kulurakenne vs. RR koska monet ovat vanhempia firmoja ja ehkä riippuvaisempia kivijalasta jne).

Jos vertaa vaikka tuohon yllä mainittuun Fjällräveniin - tai tarkemmin siis Fenix Outdoor Internationaliin, on tunnusluvuissa kuitenkin vielä huomattavasti eroa jos katsotaan vaikka P/S tai P/B lukuja:

Muita potentiaalisia verrokkeja - näilläkin tunnusluvut maltillisempia.

8 tykkäystä

Osa yhtiön johdosta ilmeisesti jakaa käsityksen osakkeen kalleudesta, kun myivät heti ensimmäisenä päivänä ostorajoitusten rauettua tai sitten on käteiselle tarvetta.

Tulospohjaisesti RR on jo selvästi alle Fenixin arvostuksen.

2 tykkäystä