Huomio ensi alkuun: Tämä ei ole sijoitusneuvoketju, vaan ketjun tarkoituksena aikomus koota Rivian-tietäjät ja uutiset samaan paikkaan ilman jatkuvaa vertailua muihin vastaaviin firmoihin.
Marraskuun kymmenes päivä 2021 elettiin jänniä aikoja kun Rivian “RIVN” listautui pörssiin yhdessä kaikkien aikojen suurimmissa listautumisissa. Taskussa oli huikea taustatuki sekä Fordilta että Amazonilta mukaanlukien 100 000:n ajoneuvon tilaus ja Rivian keräsikin 12-14 miljardia (tämä summa tuntuu muuttuvan aina riippuen mistä katselee) itselleen kassavaraa suoraan. Firma arvotettiin jopa 127 miljardin arvoiseksi singoten Rivianin suoraan arvokkaimpien sähköautofirmojen joukkoon ja Teslan haastajaksi.
Arvotus oli marraskuussa 2021 alussa jopa näinkin absurdi:
Osakkeen arvoksi muodostui 78$ listautuessa ja pian alkuhypen - sekä överianteliaan markkinatilanteen puolesta kurssi kävi jopa (tämän hetken ATH) 172$ tienoilla jo 16. marraskuuta. Kuuhun mentiin.
Sittemmin 2021 ilottelun markkinatilanne on muuttunut realistisemmaksi. Rivianin vielä tehtyä muutaman PR-mokan (koitti ensin nostaa jo tilattujen autojen autojen hintaa asiakkaille vedoten kustannusten nousuun ja taisteli penkintekijä-alihankkijan kanssa hinnoittelusta myös) ja siihen päälle Rivianin ilmoittaessa tuotantoketjuongelmista, kurssi romahti rajusti käyden jopa 20,60$ hinnoissa toukokuun 11:s päivä 2022.
15.8. markkinoiden lopuksi Rivianin kurssi on vähän palautunut ollen 37,28$ pinnassa.
Suurin tekijä Rivianin laskussa on ehken kuitenkin ollut notta alunperin firma ilmoitti valmistavansa vuonna 2022 jopa 50 000 autoa. Myöhemmin alkuvuodesta 2022 firma ilmoitti ettei tähän pysty ja puolitti tavoitteensa 25 000 autoon ja tämä aiheutti kriittisen reaktion luonnollisesti. Sittemmin Ford ja Amazon onkin kirjannut kovat tappiot toistaiseksi Rivianin alkutaipaleella.
Rivian kuitenkin hyötyy överistä alkuhinnoittelusta edelleen. Monen startup- ja kasvufirman etsiessä rahoitusta kiivaasti, on Rivianilla taskussaan muikeasti 15,5 miljardia omaa varallisuutta (tilanne Q2 jälkeen 2022). Varallisuutta tarvitaan, sillä Rivian teki Q2 2022 1,71 miljardin tappion ja uuteen tehtaaseen on siitä varattu 5 miljardia.
Kuitenkin Rivianilla on varallisuutta niin paljon taskussa, että firma suunnittelee toistaiseksi rauhassa tulevaisuuden suunnitelmia, uusia malleja, latausverkon kehittämistä sekä sitä uutta tehdasta. Sijoittajia ja tulevaisuutta rauhoittaakseen firma kuitenkin irtisanoi 6% työvoimastaan heinäkuussa 2022. Tämä tarkoitti noin 800 työntekijän irtisanomista yhteensä 14 000:n kokonaismäärästä.
Q2 2022 oli firmalle ensimmäinen jolloin autoja tehtiin merkittävä määrä (4 401 kappaletta) ja saatiin liikevaihtoa sukanpohjalle (364 miljoonaa dollaria). Rivianin 2022 loppuvuoden onnistuminen kuitenkin pitkälti linkittyy siihen pääseekö firma 25 000 tehdyn auton tavoitteeseen. Q2 katsauksessa Rivian itse vahvisti - jo toisen kerran - että tavoitteeseen päästään. Tämä vaatii kuitenkin 18 000:n auton valmistamisen 2022 toisella puoliskolla ja tuotannon tehokkuuden on lisäännyttävä merkittävästi että siihen päästään. Irvinen tehtaan pitäisi lopulta tuottaa 150K autoa vuodessa, joten kapasiteettia tulee olemaan. Kysymys on vain saadaanko tuotantoa tehostettua jo tänä vuonna ja riittääkö materiaali markkinoilla.
Tilauksista homma ei tunnu jäävän kiinni, Rivianilla on 90 000 varausta R1T ja R1S malleista. Rivian sai myös 8000 uutta autotilausta Q2 `22 aikana, joten huonommastakin markkinatilanteesta huolimatta kalliimpia Rivianin autoja tuntuisi menevän hyvin kaupaksi. Myöskin Rivianin asiakkaiden kommentteja lukiessa nämä seikkailuautot ovat varsin pidettyjä.
Rivian erottuukin markkinoilla siinä että se tarjoaa kalliimpia autoja (alkaen 80K dollarista) ja brändää itseään seikkailubrändiksi alkuvaiheessa. Tämä on rohkea strategia, mutta erottaa Rivianin siinä ettei se suoraan kilpaile hinnalla esimerkiksi Teslaa vastaan. Rivianilla on suunnitelmana aikaisintaan 2025 aikana tuoda markkinoille huokeampaakin vaihtoehtoa ja siten Rivian muistuttaa Teslaa alkuvuosina. Rivianin brändi on tällä hetkellä seikkailussa ja Rivianin sähköautomallit on suunniteltu erämaaoloja silmällä pitäen.
Rivianilla on oma tehdas Irvinessä Kaliforniassa ja tarkoituksena on tehdä toinen tehdas Georgiaan. Rivian huoltaa autonsa itse ja jatkuvaa lisätiliä on tarkoitus tehdä myös Rivianin sähköautojen latausverkosta Pohjois-Amerikassa (siis myös Kanadassa). Oma tuotanto, oma huolto ja latausverkosto on erilaisia valintoja, sillä yleensä niitä ei tuoreilla startup-sähköautofirmoilla taida olla.
Kehitystä on tapahtunut, mutta Rivian on silti tällä hetkellä verrattain arvokas tekemiseen nähden vaikka markkina-arvo onkin tippunut 33 miljardin lukemiin. Kyseessä sitä myöten ehdottomasti kasvufirmasta, joille markkinatilanne ei ole armollinen.
Kiehtova matka firmalla on ollut, on nyt ja on oleva joten Riviania on hyvä syy pitää silmällä.
Uutisia/artikkeleita:
Listautumisesta:
Rivian IPO: RIVN went public at $78.00 on Nov. 10, 2021.
Alkuvaiheiden ongelmia:
Tuoreimpia lukuja Q2 2022:
Rivian osaltaan mahdollistaa amazonin sähköautoarmadaa pakettiautoillaan (tavoitteena on että näitä Rivianin pakuja on liikenteessä 100 000 2030 vuoteen mennessä):
Tältä ne amazonille menevät pakut näyttää (niissä on mukana myös omaa softaa):
Amazonin työntekijä kommentoi Rivianin sähköautopakuista: