Rivian - Uuteen nousuun?

Huomio ensi alkuun: Tämä ei ole sijoitusneuvoketju, vaan ketjun tarkoituksena aikomus koota Rivian-tietäjät ja uutiset samaan paikkaan ilman jatkuvaa vertailua muihin vastaaviin firmoihin.

Marraskuun kymmenes päivä 2021 elettiin jänniä aikoja kun Rivian “RIVN” listautui pörssiin yhdessä kaikkien aikojen suurimmissa listautumisissa. Taskussa oli huikea taustatuki sekä Fordilta että Amazonilta mukaanlukien 100 000:n ajoneuvon tilaus ja Rivian keräsikin 12-14 miljardia (tämä summa tuntuu muuttuvan aina riippuen mistä katselee) itselleen kassavaraa suoraan. Firma arvotettiin jopa 127 miljardin arvoiseksi singoten Rivianin suoraan arvokkaimpien sähköautofirmojen joukkoon ja Teslan haastajaksi.

Arvotus oli marraskuussa 2021 alussa jopa näinkin absurdi:

Osakkeen arvoksi muodostui 78$ listautuessa ja pian alkuhypen - sekä överianteliaan markkinatilanteen puolesta kurssi kävi jopa (tämän hetken ATH) 172$ tienoilla jo 16. marraskuuta. Kuuhun mentiin.

Sittemmin 2021 ilottelun markkinatilanne on muuttunut realistisemmaksi. Rivianin vielä tehtyä muutaman PR-mokan (koitti ensin nostaa jo tilattujen autojen autojen hintaa asiakkaille vedoten kustannusten nousuun ja taisteli penkintekijä-alihankkijan kanssa hinnoittelusta myös) ja siihen päälle Rivianin ilmoittaessa tuotantoketjuongelmista, kurssi romahti rajusti käyden jopa 20,60$ hinnoissa toukokuun 11:s päivä 2022.

15.8. markkinoiden lopuksi Rivianin kurssi on vähän palautunut ollen 37,28$ pinnassa.

Suurin tekijä Rivianin laskussa on ehken kuitenkin ollut notta alunperin firma ilmoitti valmistavansa vuonna 2022 jopa 50 000 autoa. Myöhemmin alkuvuodesta 2022 firma ilmoitti ettei tähän pysty ja puolitti tavoitteensa 25 000 autoon ja tämä aiheutti kriittisen reaktion luonnollisesti. Sittemmin Ford ja Amazon onkin kirjannut kovat tappiot toistaiseksi Rivianin alkutaipaleella.

image

Rivian kuitenkin hyötyy överistä alkuhinnoittelusta edelleen. Monen startup- ja kasvufirman etsiessä rahoitusta kiivaasti, on Rivianilla taskussaan muikeasti 15,5 miljardia omaa varallisuutta (tilanne Q2 jälkeen 2022). Varallisuutta tarvitaan, sillä Rivian teki Q2 2022 1,71 miljardin tappion ja uuteen tehtaaseen on siitä varattu 5 miljardia.

Kuitenkin Rivianilla on varallisuutta niin paljon taskussa, että firma suunnittelee toistaiseksi rauhassa tulevaisuuden suunnitelmia, uusia malleja, latausverkon kehittämistä sekä sitä uutta tehdasta. Sijoittajia ja tulevaisuutta rauhoittaakseen firma kuitenkin irtisanoi 6% työvoimastaan heinäkuussa 2022. Tämä tarkoitti noin 800 työntekijän irtisanomista yhteensä 14 000:n kokonaismäärästä.

Q2 2022 oli firmalle ensimmäinen jolloin autoja tehtiin merkittävä määrä (4 401 kappaletta) ja saatiin liikevaihtoa sukanpohjalle (364 miljoonaa dollaria). Rivianin 2022 loppuvuoden onnistuminen kuitenkin pitkälti linkittyy siihen pääseekö firma 25 000 tehdyn auton tavoitteeseen. Q2 katsauksessa Rivian itse vahvisti - jo toisen kerran - että tavoitteeseen päästään. Tämä vaatii kuitenkin 18 000:n auton valmistamisen 2022 toisella puoliskolla ja tuotannon tehokkuuden on lisäännyttävä merkittävästi että siihen päästään. Irvinen tehtaan pitäisi lopulta tuottaa 150K autoa vuodessa, joten kapasiteettia tulee olemaan. Kysymys on vain saadaanko tuotantoa tehostettua jo tänä vuonna ja riittääkö materiaali markkinoilla.

Tilauksista homma ei tunnu jäävän kiinni, Rivianilla on 90 000 varausta R1T ja R1S malleista. Rivian sai myös 8000 uutta autotilausta Q2 `22 aikana, joten huonommastakin markkinatilanteesta huolimatta kalliimpia Rivianin autoja tuntuisi menevän hyvin kaupaksi. Myöskin Rivianin asiakkaiden kommentteja lukiessa nämä seikkailuautot ovat varsin pidettyjä.

Rivian erottuukin markkinoilla siinä että se tarjoaa kalliimpia autoja (alkaen 80K dollarista) ja brändää itseään seikkailubrändiksi alkuvaiheessa. Tämä on rohkea strategia, mutta erottaa Rivianin siinä ettei se suoraan kilpaile hinnalla esimerkiksi Teslaa vastaan. Rivianilla on suunnitelmana aikaisintaan 2025 aikana tuoda markkinoille huokeampaakin vaihtoehtoa ja siten Rivian muistuttaa Teslaa alkuvuosina. Rivianin brändi on tällä hetkellä seikkailussa ja Rivianin sähköautomallit on suunniteltu erämaaoloja silmällä pitäen.

Rivianilla on oma tehdas Irvinessä Kaliforniassa ja tarkoituksena on tehdä toinen tehdas Georgiaan. Rivian huoltaa autonsa itse ja jatkuvaa lisätiliä on tarkoitus tehdä myös Rivianin sähköautojen latausverkosta Pohjois-Amerikassa (siis myös Kanadassa). Oma tuotanto, oma huolto ja latausverkosto on erilaisia valintoja, sillä yleensä niitä ei tuoreilla startup-sähköautofirmoilla taida olla.

Kehitystä on tapahtunut, mutta Rivian on silti tällä hetkellä verrattain arvokas tekemiseen nähden vaikka markkina-arvo onkin tippunut 33 miljardin lukemiin. Kyseessä sitä myöten ehdottomasti kasvufirmasta, joille markkinatilanne ei ole armollinen.

Kiehtova matka firmalla on ollut, on nyt ja on oleva joten Riviania on hyvä syy pitää silmällä.

Uutisia/artikkeleita:

Listautumisesta:
Rivian IPO: RIVN went public at $78.00 on Nov. 10, 2021.

Alkuvaiheiden ongelmia:

Tuoreimpia lukuja Q2 2022:

Rivian osaltaan mahdollistaa amazonin sähköautoarmadaa pakettiautoillaan (tavoitteena on että näitä Rivianin pakuja on liikenteessä 100 000 2030 vuoteen mennessä):

Amazon rolls out all-electric delivery trucks from Rivian in Bloomington, IL as part of company's zero-carbon pledge by 2040 - ABC7 Chicago.

Tältä ne amazonille menevät pakut näyttää (niissä on mukana myös omaa softaa):

Amazonin työntekijä kommentoi Rivianin sähköautopakuista:

16 tykkäystä

Teksti sisältää varmasti virheitä laidasta laitaan ja sieltä puuttuu tärkeitä juttuja, pahoittelut! :smiley: Korjataan aloitusta ajanmittaan.

Tuntui että Yleinen sähköautoketju ei enää palvele tarkoitusperää firmojen matkan edetessä, joten hyvä alkaa eriyttää firmoja sieltä yksi kerrallaan.

11 tykkäystä

Hyvä artikkeli joka summaa näppärästi Rivianin tilannetta, sekä potentiaalia että riskiä.

Itseä vähän ihmetyttää että lähinnä Rivianin 1,7 miljardin kvartaalitappiosta tehdään iso juttu “kassa voi tyhjetä tällä tahdilla jo kuuden kvartaalin päästä”. Noissa ei viitsitä sitten toisaalta laskea että Rivianin tuototkin kasvaa varmasti kuuden kvartaalin aikana (oli jo 364 miljoonaa ja pelkästään se x6 tekisi 2,1 miljardia ja skaalautunee).

Kassavarat tosiaan 15 miljardia ja siitä 5 miljardia arvioitu menevän uuteen tehtaaseen joka toiminnassa 2025 aikana. Se on aika hyvin tähän markkinatilanteeseen.

2 tykkäystä

Linkkaan tännekkin. :+1:

Rivian on jatkuvasti uutisissa isolla mantereella, ajattelin viimeisimpien uutisten linkit laitella tähän, jos ei muuta niin ainakin itse löydän näppärästi myöhemmin. :smiley:

Rivianin TJ CNN:n uutisissa liittyen halvempien mallien ennakkotilausten peruuttamiseen.

  • Focus tuotannon kasvattamisessa
  • Halvimpia malleja tilattiin vähäisesti
  • (Oma mielipide: Vaikkei sitä sanota, niin noissa varmasti kate ei ollut enää kovin suuri kustannusten nousun myötä):

Rivianin tehtaalle Illinoisiin tulee uusi julkinen bussireitti:

Imeisesti Illinoisissa Rivianin tehtaan rakentamisessa työskennelleet meksikolaiset työntekijät eivät olleet saaneet ylityökorvauksia, mutta nyt saavat.

Oikeuden päätöksen mukaan Rivian ei kuitenkaan liittynyt asiaan mitenkään, vaan välikädet:

Seeking Alpha on alkanut raakata Riviania positiivisemmin hiljattain:

Motley Fool kommentoi Q2 tulosta:

Pari potentiaalista lapsusta uusissa Rivianeissa:

3 tykkäystä

Voi niitä sijoituksia tehdä näinkin. Uusia Rivianin R1S autoja on alettu hiljalleen tuoda myös asiakkaille ja yksi niistä on keksinyt laittaa uuden autonsa heti huutokauppamyyntiin.

Ennakkotilauksessa auto maksoi $80,950 ja huutokaupassa ilmeisesti on jo huudettu jopa $119,000 hintaa aikoja sitten.

Ei hassumpi diili auton tilanneelle. :mage:

Rivian on muutenkin ollut otsikoissa:

2 tykkäystä

Rivian ja Mercedes ilmoitti aikomuksesta tehdä yhteistyötä sähköpakujen teossa.

RJ Scaringe, Chief Executive Officer of Rivian:

“Rivian was created to encourage the world to transition away from fossil fuel consumption by creating compelling products and services. We’re delighted to be partnering with Mercedes‑Benz on this project. Mercedes‑Benz is one of the world’s best known and respected automotive companies, and we believe that together we will produce truly remarkable electric vans which will not only benefit our customers, but the planet.”

Mathias Geisen, Head of Mercedes-Benz Vans:

“As a pioneer in the field of locally emission-free transportation Mercedes‑Benz Vans has gained broad experience in producing and launching eVans since 2010. Now we are accelerating the transformation to a fully electric product portfolio. From 2025 onwards, all vans based on our new architecture VAN.EA will be electric-only. I am delighted that as part of this transformation we are now joining forces with Rivian - a highly dynamic and inspiring partner with a strong technology position. We are sharing investments and technology because we also share the same strategic ambition: accelerating the electrification of the van market with sustainable and superior products for our customers.”

Tämä kelpasi sijoittajille pörssin auetessa, joskin katoavaista on ollut nousut markkinoilla. Silti, iso juttu!

image

Viime aikojen suurimmat uutiset niputettuna

Hyvät:

Huonot:

Analyysia:

2 tykkäystä

Rivianilta kova näyttö lokakuulle: 8.10. tuli ilmoitus että noin 13 000 autoa vaatii pikaisen fixin ja 20.10. he jo ilmoittivat että lähes kaikki autot on korjattu. Ulkopuolisten osapuolien sijaan Rivian mobilisoi omat teknikkonsa ja sopi korjaukset miten vain asiakkaille sopi. Asiakkaiden raportit “operaatiosta” ovat olleetkin mallia, että soitto tuli, sopivat ajasta ja paikasta, tulivat paikan päälle ja varsinaisessa korjauksessa meni noin 10 minuuttia.

Rivianin ajatushan on ollutkin huoltaa autonsa itse.

1 tykkäys

Rivian Q3 osavuotiskatsaus 2022 on tulevana keskiviikkona Amerikan markkinoiden sulkeutuessa. Jännittää ja hirvittää niinku pientä oravaa kun tietää että markkinat rankaisee surutta pienestäkin rätinästä.

Q2 liikevaihto oli 364 miljoonaa, Q3 veikkaillaan reilun 500:n miljoonan liikevaihtoa.

Tappiota tehtäneen jälleen noin 1,5-1,7 miljardin verran, mutta keskiössä onkin vahvistaako Rivian edelleen että 25 000:n auton tavoitteeseen päästään tänä vuonna (Rivian vahvisteli jo hiljattain että hyvältä näyttää) ja mitä Rivian kertoo lähitulevaisuudesta eritoten komponenttien suhteen.

Rivianilla on edelleen tarpeeksi pääomaa että se riittää 2025 ja uuden Georgian tehtaaseen on siitä varattu vielä 5 miljardia.

Tämä tehdas rakentuu suunnitellun mukaisesti (2025), vaikka Georgian lupaamat verohelpotukset ja bondit ovatkin vielä oikeudessa syynissä kun tuomari hylkäsi ehdotuksen. Kuulostaa kuitenkin sekä osavaltiolla että Rivianilla olevan konsensus että tämä on hidaste, ei este:

Positiivinen analyysi Rivianista firmana jossa povataan hyvää tulevaisuutta:

Autot niittää edelleen kiitosta:

Sitten negatiivista loppuun ovelasti piilotettuna (heh):

Rivian ilmoitti ennakotilaajille tiettyjen ominaisuuksien poistosta ja muutoinkin osa ennakkovarausten tehneistä (jotka olivat tilannet isoimman pattterioption) ovat saamassa auton vasta 2024. Tämä on aiheuttanut luonnollisesti bolemiikkia (Rivianhan koitti vuoden alussa perua ennakkovarauksia ja nostaa hintoja, mutta joutui ankaran palautevyöryn takia luovuttamaan suunnitelman). Mitä tosin olen foorumeja seurannut, aiheesta pillastuneille on toiset kommentoijat muistuttanut, että terve menoa vaan tilaamaan muualta vastaavaa niin (sen lisäksi että saavat oman tilauksensa aiemmin) hinta on isompi & viiveet on kovia muuallakin.

Rivianilta veto on valitettava asiakkaan kannalta, joskin helppo ymmärtää strategiaa sen takana: RJ Scaringe on sitoutunut täysin siihen että tuotantomäärät kasvavat ja autojen läpimenoprosessi tehostuu. Jokainen liikkuva osa aiheuttaa lisäkommervenkkejä ja hidasteita.

Vielä loppuun omia ajatuksia nimenomaan Scaringesta (toimitusjohtajasta): Kesällä luin muutamankin analyysin missä toivottiin että Scaringe olisi yhtä räväkkä mitä Musk tai Bezos tai Zuckerberg. Että Scaringe on liian “normaali” ja tylsä ja ei erotu muista. Mitä nyt on Muskin sekoiluja lukenu ja Zuckerbergin rahanhaaskausta opiskellut niin mieluummin valitsisin kuitenkin Scaringen tyylisen johtajan jota voi ennakoida ja päätöksiä ymmärtää paremmin. Tietää mitä saa ja se on hyvä juuri niin.

Rivianin Q3 tuli uunista ulos ja oli varsin odotusten mukainen. Liikevaihto nousi 536$:n lukemiin Autoja tehtiin 7,363 ja vietiin perille 6,584 Q3 aikana.

Tarkemmat datat täältä:

Suuret tappiot tuli odotetusti, mutta niidenkin jälkeen kassassa on vielä 14 miljardia. Nämä riittää 2025 asti.

1 tykkäys

Tästä olen ehkä eniten innoissani mitä nyt hutkin vähän tarkemmin. Kysyntä on erittäin vahvaa, vaikka kunnolla ei ole omaa markkinointia ees tehty ja bäklogissa riittää työstämistä. Autot on ollu sen verran pidettyjä, että suuri hintalappu ei ole ollut ongelma ja ne tyypit joilla on varaa ostaa lähemmäs 100K:n auto eivät näytä olevan isommista koroista vielä huolissaan.

Kassaa :white_check_mark:
Tilauksia :white_check_mark:
Selkeä suunnitelma seuraavalle viidelle vuodelle :white_check_mark:

Olkoonkin että jos Mercedez-Benzin kanssa oleva ajatus tehdä Eurooppaan yhteistehdas aikaistuisikin, silloin tarvittaisiin kassaan lisää rahaa ennen 24-25 vuosina.

Ja ilmeisesti Georgian tehtaan tuotanto alkaisikin näillä näkymin 2026.

image

En usko että kurssi liikaa lähtee hypylle näiden tulosten perusteella, mutta hyvä saada vahvistusta että suunta on oikeanlainen.

Mihin mahtaa perustua tuo “Deliveries” -käyrän ekstrapolointi eksponentiaalisena kasvuna? Onko firmalla tosiaan käytössä noin pieni osa kapasiteetista, että kykenee 7-kertaistamaan tuotannon käytännössä vuodessa? Osa parannuksesta tulee toki varmasti myös prosessien kehittyessä, mutta kuulostaa aika rajulta kasvulta.

Käytännössä jo tuotannon tuplaaminen vaatii aika paljon resursseja työntekijöiden perehdyttämisestä ja sopeutumisesta lähtien. Rivian aikoo tuplata tuotannon noin 4-5kk välein. En sano, että se on mahdotonta, mutta kuulostaa kyllä hyvin optimistiselta omaan korvaan.

Tämä 25 000 vuositavoitehan on puolet siitä mitä IPO:ssa viime vuonna hehkutettiin, alunperin lupailivat 50 000 autoa jo tänä vuonna. Se ohjeistus otettiin pois alkuvuonna (komponenttipulaan vedoten) ja kurssi droppasi syystäkin. Ei siis hehkutuksen arvoinen tämä 25K tavoitekkaan jos siihen päästään, mutta ehdoton minimi nyt tähän hätään.

Nykyisen tehtaan kapasiteetiksi oli hehkutettu muutaman vuoden ajan että maksimissaan voi tehdä 150 000 autoa vuositasolla. Tuosta jäisi qvartaalitasolle 37 500 kappaletta eli tuon graafin mukaan tehtaasta saataisiin kaikki irti ensi vuoden lopulla. Komponenttipulan takia sinne tuskin päästään, se lie selvä.

Muutoin siellähän on vasta otettu toista vuoroa käyttöön ylipäätään, niin tehtaan potentiaalia on käytetty suhteellisen vähän. Rivianin omat arviot ensi vuodelle on vielä kaiketi kertomatta (toi kuva ny oli vaan jostain noista seeking alphan uutisesta).

Korjaus, ensi vuodelle oli arvio:

  • Initial projections for 2023 based on relatively stable chip/parts supply and streamlined production under a second shift points to deliveries between 61,500 to 82,000.
1 tykkäys

Rivianilta tuli ilmoitus etteivät olekkaan tällä hetkellä tulossa Eurooppaan Mercedesin kanssa. Rahoitustilanne on haastava ja Rivian haluaa keskittyä sekä nykyisen, että tulevan Georgian tehtaansa ylösajaan ja kannattavuuteen ensin.

Varmasti osake ottaa hittiä ainakin aluksi, mutta itse lähinnä huojennun tästä sen takia että Rivianin 14 miljardin kassavarat ei riitä loputtomiin. Niistä viisi miljardia on kuitenkin varattu uuden tehtaan ylösajoon.

Nyt on helpompi nähdä firman kassavarantojen riittävän pariksi vuodeksi helposti, eikä lisärahoitusta tarvita.

Ai niin ja Rivian nousee Nasdaq 100 -listalle ennen 19.12. treidipäivää.

https://www.investors.com/news/rivian-globalfoundries-joining-nasdaq-100-index-apple-chipmaker-china-stocks-falling-off/

Vuosi 2022 on paketissa. Rivianin Q4 2022 katsaus on lie vasta helmi-maaliskuussa, vielä ei ole tietoa.

Mutta tältä se vuosi näytti:

Rivianilla on sen 13-14 miljardia käteistä ja firma arvotetaan nyt noin 17 milljardin arvoiseksi. EV-hype hyytyi täysin joulukuussa ja Teslan mukana lasketeltiin.

Summa summarum karhut ja härät:

Karhut:

  • Mercedesin yhteistyötehdasprojekti loppui (joskin tämä voi olla myös bulli-skenaario, hyvä vaan säästää rahoja nyt ja tehdä toiminnasta kannattavaa ensin)
  • Tehtaalla oli luteita, mistä uutisoitiin isosti
  • EV-hype laantui
  • Q3:sen iso 1,7 miljardin tappio pelotti markkinoita parin kuukauden viiveellä

Härät:

  • Rivian ilmoitti panostavansa vihreään energiaan tehtaillaan (aurinkopaneeleita asennetaan paljon)
  • Rivian pääsi Nasdaq 100-listalle joulukuussa
  • 25 000:n auton tavoite ilmeisesti rikottiin (tästä oli raportteja uutena vuonna että Rivian piti työntekijöilleen 25k bileet. Virallinen vahvistus tullee lähiviikkoina).
  • Rivianin R1T äänestettiin vuoden toiseksi parhaimmaksi “kuorma-autoksi” (truck) F150 Lightningin jälkeen
  • R1T sai erinomaiset tulokset turvallisuustesteistä
  • Tulevan tehtaan lupa-asiat selvisi
  • Sekä R1T ja R1S lukeutuu Bidenin tulevaan ev-siirtymä-helpotus-lakiin (7500 dollarin verohelpotukset)

Poimintoja erilaisesta artikkeleista loppuvuodelta:

https://www.bizjournals.com/sacramento/inno/stories/news/2022/12/14/rivian-expands-service-center-operations-west-sac.html

2 tykkäystä

Rivian julkaisi Q4’22 tuotantoluvut:
Valmistettuja autoja: 10 020
Koko vuoden luvut: 24 337 (tavoite 25 000)

Tavoitteisiin ei päästy. RJ Scaringe ilmoitti että noin 700 autoa oli tehtaalla odottamassa vielä viimeisiä osia joten kauaksi ei kuitenkaan jääny.

Kuten moni muukin EV-firma, Rivian kärsi vuoden 2022 aikana pahoin toimitusketjuongelmista. Scaringe ilmoitti että Normalin tehdas oli ollut poissa pelistä niiden vuoksi viime vuonna jopa 20 kokonaista päivää ja 50:nä eri päivänä hommat jouduttiin lopettelemaan jo keskellä päivää.

Joten jos, jos ja jos niin… Kunnioitetaan tulosta eikä jossitella. :smiling_face_with_tear:

https://www.bloomberg.com/news/articles/2023-01-03/rivian-misses-goal-to-build-25-000-evs-despite-late-year-surge

1 tykkäys

Artikkelia jossa käydään läpite Rivianin Amazonille tekemiä pakuja, niiden vaikutusta Amazonin jakeluun ja yleisemmin Amazonista muutoinkin.

Ilmeisesti vasta tuhatkunta pakua on Amazonilla käytössä, joten 99 000 on vielä tekemättä. Tämähän tarkoittaa että valtaosa viime vuonna tehdyistä autoista oli Rivianin asiakkaille tekemiä autoja. Itse epäilin että Rivian olisi tehnyt pakuja enemmän että pääsisi tuotantotavoitteisiin helpommin. Mukava huomata, ettei sitä tietä sitten otettukaan.