Rush Factory - Tuplaako uusi tapahtumakonsepti tuloksen?

Pääomistaja kuuluu edelleen johtoryhmään, joten kyllä siitä pitäisi tiedottaa, jos lainajärjestelyä hyödynnetään.

Haastava sanoa ovatko vuoden lopulla sitten nostaneet lisää pankkilainaa liiketoiminnan rahoittamiseksi, vai olisiko tiukka kulukuri ja kuluvan vuoden ennakkomyynnit riittäneet kulujen kattamiseen.

Se tässä on kuitenkin lohduttavaa, että rahavirran generoinnin näkökulmasta H1 on Rushille huomattavasti vahvempi tapahtumien ennakkomyynnin vuoksi, mikä laskee taseeseen liittyvää riskiä.

Alalla yleisesti laajan tapahtumaportfolion ja suuremman kokoluokan saavuttaminen olisi varmasti arvokasta, kun tapahtumien välisiä synergioita on tarjolla ja se hajauttaisi tapahtumakohtaista riskiä. Kaikilla tapahtumilla on kuitenkin oma elinkaarensa, joten näkisin houkuttelevana, että tarjoomaan kuuluu useita tapahtumia elinkaaren eri vaiheissa. Tähän Rush itse pyrkii, mutta valitettavasti erittäin hankala liiketoimintaympäristö on hidastanut sitä.

Hyvä postaus!

Voin kuvitella että etenkin Saksassa ja Belgiassa myynti on osoittautunut odotettua hankalammaksi energiakriisin vuoksi.

UNF:ään liittyen tämä on valitettavasti erittäin hankala vuosi uuden tapahtumakonseptin lanseeraamiseen. En itse lainkaan pahastuisi, jos laittaisivat kaikki panokset COR:iin ja toimivaksi todettuihin tapahtumapaikkoihin ja vetäisivät liinat kiinni kulujen osalta.

Pienellä kikkailulla uskon, että lipunmyyntiin voi edelleen kerätä näkyvyyttä.

9 tykkäystä

Samaa mieltä. Viime vuonna nämä markkina-alueet kärsivät sodan aiheuttamasta markkinashokista myös pahimmin. Useat Belgian ja Alankomaiden tapahtumat vaikuttivat myös murheenkryyniltä yhtiön saaman palautteen perusteella. Hyvä, että näitä on karsittu.

Minun mielestäni olisi optimiratkaisu, jos Rush Factory keskittyisi noihin Englannin kolmeen UNF-tapahtumaan täydellä höngällä. Tapahtumien markkinointiin voisi käyttää vaikka vähän tavallista enemmän rahaa, kunhan saadaan paikat täyteen ja hyvä meno päälle.

Näistä kolmesta tapahtumasta saisi sitten hyvää materiaalia vuoden 2024 UNF-tapahtumien markkinointiin. Vielä arvokkaampaa on asiakkaiden someen jakama oma sisältö. Kun vuonna 2024 joku pohtii UNF-lipun ostamista, hän menee instaan ja löytää sieltä innostavia videoita ja kuvia.

Nyt vuonna 2023 täysi kiertue olisikin ollut iso riski, vaikka markkinatilanne olisikin täysi normaali. Täyden uuden tapahtumakonseptin myyminen ilman mitään kunnon materiaalia somessa on iso haaste, enkä ollut yhtiön markkinointimateriaalista (hienoa videota lukuunottamatta) oikein vakuuttunut.

COR on tietysti siinä mielessä olennaisempi vuonn 2023, että se tuo eurot kassaan ja helpottaa yhtiön nihkeän rahatilanteen kanssa.

Haluatko jakaa, mitä kikkoja käytät? Muistaakseni viime vuonna olit aika hyvin kartalla, että lipunmyynti jää selvästi odotuksista.

Btw, iso hatunnosto siitä, että jaksat näin kattavasti vastailla täällä näinkin pienen yhtiön ketjussa minun jatkuviin spekulointeihin ja arvailuihin. Siitä huolimatta, että seurannassa on esimerkiksi Kamux, jonka voisin kuvitella vievän tällä hetkellä kaikki mehut.

Kova äijä :muscle:

13 tykkäystä

Juuri näin. Pieni määrä onnistuneita tapahtumia olisi minunkin mielestäni huomattavasti parempi kuin suuri määrä vaihtelevalla menestyksellä toteutettuja. Hieman pohdituttaa UNF:n kohdalla, että ovatko kuluttajat valmiita sitoutumaan kyseiseen tapahtumaan hyvissä ajoin (kuten COR:in kohdalla) vai tuleeko tapahtuman myynti painottumaan huomattavasti lähemmäs tapahtuma-ajankohtaa, mikä tekisi sen menestyksestä huomattavasti heikommin ennakoitavan.

Kiitos, arvostan kovasti! :muscle: Ja tietenkin jaksan. Luot arvokasta keskustelua yhtiön ympärillä, joka voisi pienen koon ja haastavan kehitysvaiheen vuoksi jäädä yhteisön keskuudessa uinumaan.

Tapahtumamäärien lisäksi kannattaa seurata myös lähtöjen määrää yksittäisessä tapahtumassa ja kuinka nopeasti ne myyvät loppuun. Esim. Pariisin COR-tapahtumassa on yhteensä 10 lähtöä, mutta korkean suosion vuoksi lippuja on enää saatavilla 14.30-15.30 lähtöihin. Jönköpingissä on puolestaan huomattavasti matalammat odotukset, kun tapahtumaan on merkitty vain 3 lähtöä, josta jokaiseen voi vielä ostaa lippuja.

14 tykkäystä

UNF näyttäisi olevan kunnolla jäähyllä. Kolmen Englannin tapahtuman lisäksi uusia tapahtumia ei varmasti tule, mutta kyseenalaiselta näyttää Englannin tapahtumienkin osalta.

Ensimmäiseen UNF-tapahtumaan Lontoossa on tasan kolme kuukautta. Markkinointia ei ole vielä edes aloitettu. FB:ssä ei ole luotu tapahtumaa, eikä edes hinnastoa ole päivitetty kotisivuille.

27.1. saakka sai lipun ostettua vielä 49 punnalla, joten tarkoitus oli varmasti aloittaa markkinointia jo ennen sitä. Tuon aikarajan umpeuduttua lippujen hinnasto näyttää hölmöltä.

CORin osalta tapahtumakoneisto toimii tuttuun tapaan.

Esimerkiksi toukokuussa järjestettävien Englannin COR-tapahtumien mainostaminen on jo aloitettu. Kiinnostustanäyttäisi olevan jo ihan mukavasti tässä vaiheessa.

image

Veikkaan, ettei vuonna 2023 järjestetä yhtään UNF-tapahtumaa. Syitä keksin kaksi:
1.) kassatilanne
2.) halutaan vielä varmistua kysyntätilanteesta.

Voi itku…

11 tykkäystä

@JHeiskanen ei huonosti eilen Utopia Nationista aprikoinut… 2024 kauteen…
Ennakkomyynti per tapahtuma noussut, osittain kalenterikarsinnan ansiosta

Tammikuu on perinteisesti aina ollut paras myyntikuukausi. Vuoden 2023 tammikuun myynti oli 0,643 miljoonaa euroa joka nostaa kokonaisennakkomyynnin kaudelle 2023 1,460 miljoonaan euroon. Edellisen normaalin toimintavuoden 2019 ennakkomyynti tammikuun kampanjan jälkeen oli 1,945 miljoonaa euroa 39 tapahtumalla. Tapahtumakohtainen ennakkomyynti on kuitenkin kivunnut aiempien vuosien tasolle ollen nyt 0,0521 miljoonaa euroa (2019: 0,0498 miljoonaa euroa). Tarkoituksena tapahtumakalenterin keventämisellä on ollut karsia huonommin kannattavia tapahtumia ja näin parantaa kannattavuutta.

Utopia Nation Festival -konseptin ensimmäisiä tapahtumia joudutaan odottamaan vielä suunniteltua pidempään. Tässä epävarmassa tilanteessa korkeiden energiakustannusten, korkealla juoksevan inflaation sekä korkojen ja muiden epävarmuuksien edessä uuden tapahtumakonseptin tuominen markkinoille olisi liian suuri riski. 2020 talvella alkanut pandemia-aika on verottanut riskinottokykyä merkittävästi joten yhtiö on päättänyt siirtää Utopia Nation Festival -konseptin ensimmäiset tapahtumat kaudelle 2024.

4 tykkäystä

Tietäjät tietää :nerd_face:

Vuodesta 2023 on tulossa Rush Factorylle välivuosi. Kerätään rahaa kassaan ja katsotaan sitten ensi vuotta. Sijoittajalta kysytään kärsivällisyyttä, ja kyllähän tässä yhtiön johtoakin käy jo sääliksi.

UNF:n viivyttäminen on hyvä ratkaisu, mutta mielestäni nuo kolme tapahtumaa olisi ollut hyvä järjestää kokeeksi ja pelkästään markkinointitarkoituksia varten. Ehkä niistä olisi sitten koitunut kohtuuttomasti joitan kustannuksia noin pienelle kiertueelle. Luotan johdon viisauteen tässä asiassa.

Tämän tiedotteen jälkeen veikkaan, että @Thomas_Westerholm saa tiputtaa jonkin verran LV-ennustetta ja nostaa kannattavuutta. Mietin tätä jo aiemminkin, mutta en uskaltanut sanoa mitään, koska ajattelin, että UNF-tapahtumat saatetaan tehdä 0-katteella.

Teemme tällä kaudella pienimmän COR-kiertueen moneen vuoteen, mutta selkeästä syystä. Keskitämme kaiken energian suurempiin kaupunkeihin kannattavuus edellä. Pelikirjassa on vielä temppuja, nyt vain käytetään tämä vuosi maksimaalisesti hyödyksi ja hiotaan ne ensi kautta varten huippukuntoon.

Yhtiö on aiemmin kertonut, että tapahtumiin on tarkoitus järjestää lisämyyntiä. Näin saadaan toivottavasti käyttäjäkohtainen kulutus nousuun hyvin pienillä lisäkuluilla. Siiderimyyntiä, painia sumopuvuissa yms. hauskaa kesäistä tekemistä.

Toivottavasti pieniä ohjelmanumeroita markkinoidaan jo etukäteen, sillä COR-tapahtumissa käy paljon työporukoita ja he varmasti ostavat mielellään lisäkivaa, kunhan osaavat aikatauluttaa sen etukäteen. Nämä työporukat ovat oikein hyviä lypsylehmiä.

Olen sanonut tämän ennenkin, mutta tykkään paljon yhtiön avoimesta viestintätavasta. Pieni tekstin hiominen olisi kuitenkin tarpeen :wink: En tykkää, kun joudun lukemaan kaksi lausetta kolmeen kertaan, ennen kuin ymmärrän pointin.

9 tykkäystä
1 tykkäys

Viime vuosi oli tiedetysti kamala, mutta vuosi 2023 näyttää erinomaiselta :heart_eyes:

Lipunmyynti on vetänyt hyvin. Ennakkomyyntiä on tullut jo 1,923 miljoonaa euroa. Viime vuoden koko liikevaihto oli 2,94 miljoonaa. Tapahtumia on vähemmän, mutta myynti per tapahtuma on paremmalla tasolla kuin aiempina vuosina - kuten kuuluukin.

Ainoa asia, jota olen tämän vuoden osalta stressannut, on markkinointikustannukset. Vuonna 2022 ne olivat iso rasite ja nousivat huimasti. Nyt niistä saatiin paljon parempaa tietoa kuin olisin uskaltanut edes toivoa.

Kulutusjuhla on markkinoilla päättynyt.

Tapahtumamäärien karsiminen näyttää oikealta ratkaisulta:

Pitääpä päivitellä omaa skenaarioanalyysiä tällä viikolla. Osakkeen hinta on valahtanut, ja näkymät ovat hieman parantuneet. UNF on tietysti edelleen iso kysymysmerkki.

Thomasin odotan pysyvän edelleen vähennä-puolella. Lisää-puolelle kääntyminen on varmasti todella vaikeaa tehdä, ennen kuin UNF:stä saadaan jotain dataa. Vaikka nykyinen liiketoiminta on laadukasta ja sitä saa halvalla kertoimella, niin on vaikeaa suositella muita ihmisiä ostamaan sikaa säkissä :smiley:

8 tykkäystä

En kyllä ymmärrä, mitä tuolla UNF:n siirtämisellä haetaan. Jos konsepti ei toimi eikä kiinnosta ihmisiä, niin tuskin se toimii ja kiinnostaa ihmisiä vuodenkaan päästä. Mielestäni tuota konseptia pitäisi myllätä reilusti joko uusiksi tai sitten kehittää kokonaan uusi konsepti.

1 tykkäys

Ongelmana oli kai se, että ei ollut vielä varmaa dataa kuluttajien käyttäytymisestä. Konsepti halutaan julkaista, kun olosuhteet ovat normaalit.

Noh, nyt näyttää siltä, että vuonna 2023 olosuhteet olisivat olleet hyvät. Tätä ei voinut aiemmin tietää, kun markinnointipanostuksia ja muita sitoumuksia olisi pitänyt tehdä.

Voi myös olla, että yhtiön heikko taseasemakin vähän jarrutti konseptin lanseeraamisessa. Niin kuin yhtiön johto aiemmin sanoikin, nyt ei ole ollut sopiva tilanne ottaa riskiä.

3 tykkäystä

Kyse on ihan puhtaasti taseesta. Tase ei kestä pienentämään riskinottoa. UNF on lähes pakko onnistua heti, koska uudelle yritykselle ei ole varaa.

Tällä taseella UNF epäonnistuninen voisi kaataa koko yhtiön.

Myös tilintarkastajat huomioineet tämän arvioidessaan yhtiön jatkuvuutta.

Täytyy myös sanoa, että yhtiö on yli-investoinut muutamat vuodet mm uuteen toimitilaan taidettiin käyttää yli 1M.

Nyt tätä tilaa ollaan liisamassa, käteisen puutteen takia.

2 tykkäystä

@Thomas_Westerholm on tehnyt uuden yhtiöraportin yhtiöstä.

Rush Factoryn H2-raportti jäi ennusteistamme odotuksiamme heikomman suhteellisen kannattavuuden vuoksi. Heikon taseen vuoksi rahavirran kääntäminen voitolliseksi on kriittistä rahoitusriskin vähentämiseksi. Yhtiöllä on edellytykset vahvaan tuloskasvuun, mikäli UNF-kiertue lyö läpi, mutta heikkenevässä talousympäristössä yhtiön hinnoitteleminen EV/EBITDA-kertoimella 7x ensi vuoden ennusteillamme vaikuttaa konkreettinen rahoitusriski huomioiden ennenaikaiselta.

Raportilta lainattua:
Pandemia on viime vuosina vaikeuttanut Rush Factoryn myyntiä kuluttajien kasvaneen epävarmuuden myötä, mutta yhtiön mukaan kuluvan vuoden myynti on muistuttanut enemmän pandemiaa edeltävää aikaa. Yhtiö odottaa käsityksemme mukaan 2023 lipunmyynnin ylittävän edellisvuoden tason ja 2023 ennakkomyynti onkin
rohkaisevalla 1,9 MEUR:n tasolla.

https://www.inderes.fi/fi/huomio-taseen-tervehdyttamisessa

2 tykkäystä

1Q2023 liiketoimintakatsaus:

Rush Factory Oyj - Liiketoimintakatsaus 1.1.-31.3.2023

Rush Factoryn ensimmäisen kvartaalin liikevaihto oli 0,304 miljoonaa euroa (2022: 0,355 miljoonaa euroa). Lipunmyynti ensimmäisen kvartaalin aikana oli yhteensä 1,492 miljoonaa euroa (2022: 1,607) ja ennakkomyynti loppuvuodelle on 2,013 miljoonaa euroa. Ensimmäisen kvartaalin liikevaihto koostuu viime vuoden tapaan Marseillen ja Pariisin tapahtumista. Kaudella 2023 järjestetään yhteensä 26 Color Obstacle Rush -tapahtumaa kun viime vuonna niitä järjestettiin 36.

Toimitusjohtaja Mika Metsämäki:

“Kokonaislipunmyynti on pysynyt hyvin lähellä viime vuoden tasoa johon voidaan olla ihan tyytyväisiä ottaen huomioon sen, että kalenterissa on 10 tapahtumaa vähemmän kuin viime vuonna. Halusimme keskittyä ns. varmoihin tapahtumiin tänä vuonna, ilman suurempia riskejä. Tammikuu sujui pitkälti suunnitelmien mukaan ja samoin sen jälkeiset hintaporraskampanjat. Olemmekin jo tässä vaiheessa kautta ohittaneet viime vuoden keskimääräisen tapahtumamyynnin tämän vuoden keskiarvon ollessa 0,089 miljoonaa euroa (2022 koko vuoden keskiarvo: 0,081 miljoonaa euroa). Lisäksi teemme tänä vuonna toisella kalustolla täyden kiertueen 21 kaupungilla, mutta toisella vain viisi tapahtumaa. Tämä luonnollisesti vaikuttaa myös jälkimmäisen kiertueen valmistelukustannuksiin alentamalla niitä.

Maiden välillä on joka vuosi eroja, yhtenä vuonna joku maa myy hyvin ja seuraavana joku toinen maa saattaakin myydä paremmin. Selkeää syytä ilmiölle ei varsinaisesti pysty datan avulla löytämään. Tänä vuonna parhaan maan titteliä kantaa Saksa, jossa järjestämme kahdeksan tapahtumaa ja joista osa vasta syksyllä jolloin myyntiaikaakin on vielä hyvin jäljellä. Yksi merkittävä asia lähivuosina on ollut markkinoinnin kustannus, joka onneksi on päivä päivältä mennyt parempaan suuntaan. Ero viime vuoden tapahtumakohtaisen markkinoinnin (eli myynnin) kustannuksen keskiarvon ja tämän vuoden keskiarvon välillä on merkittävä.

Takana on nyt neljä tapahtumaa, kaksi Ranskassa ja kaksi Saksassa (Saksan tapahtumat huhtikuun puolella). Olemme tehneet hienoisia muutoksia Color Obstacle Rush -konseptiin mahdollistaen asiakkaiden viipymisen pidempään tapahtumassa ja kokemukset tähän asti ovat rohkaisevia. Suurempien muutosten läpivieminen saattaa vaatia joidenkin tapahtumapaikkojen vaihtoa joka ei luonnollisesti onnistu hetkessä. Kokeilemme siis tänä vuonna erilaisia muutoksia konseptin ns. festivaaliosuuteen jotta voimme maksimoida asiakkaan viihtymisen, sekä paikanpäällä käyttämän rahamäärän tapahtumassa. Testien onnistuessa odotukset tällekin konseptille ovat hyvin mielenkiintoisia tulevina vuosina.”

https://view.news.eu.nasdaq.com/view?id=b1cacdce83e65f21fa3635e0eac55f93f&lang=fi&src=listed

2 tykkäystä

Olemme tehneet hienoisia muutoksia Color Obstacle Rush -konseptiin mahdollistaen asiakkaiden viipymisen pidempään tapahtumassa ja kokemukset tähän asti ovat rohkaisevia. Suurempien muutosten läpivieminen saattaa vaatia joidenkin tapahtumapaikkojen vaihtoa joka ei luonnollisesti onnistu hetkessä. Kokeilemme siis tänä vuonna erilaisia muutoksia konseptin ns. festivaaliosuuteen jotta voimme maksimoida asiakkaan viihtymisen, sekä paikanpäällä käyttämän rahamäärän tapahtumassa. Testien onnistuessa odotukset tällekin konseptille ovat hyvin mielenkiintoisia tulevina vuosina.

Tämä oli mielestäni mielenkiintoisin anti. Valitettavasti lisämyynnin järjestäminen ei ole ihan niin yksinkertaista kuin ajattelin. Silti tässä piilee paljon potentiaalia. Jos asiakas käyttäisi keskimäärin edes 5 euroa tapahtumassa lisää rahaa, olisi sillä iso noste liikevaihtoon.

Ennakkomyynnistä en ihan ymmärtänyt, että onko se:
a) alkuvuoden 1,492 milj. + loppuvuoden 2,013 milj.
b) yhteensä 2,013 milj. josta alkuvuoden on 1,492 milj.

Jos kyseessä on a, mentäisiin Thomasin 3,1 miljoonan liikevaihtoennusteesta selvästi yli.

Kannattavuus tulee olemaan mielenkiintoinen kysymys. Yhtiö mainosti jälleen markkinointikustannusten tippuneen ja aiemminkin niiden normalisoitumisesta on ollut puhetta. Tähän lisättynä pienemmän kiertueen matalammat valmistelukustannukset ja pieni lisämyynti, niin voitaisiinko rikkoa jopa 10%:n raja? Olen ainakin luottavaisilla mielillä, että tuo Inderesin ennustama 8,1 EBIT-% saavutetaan.

4 tykkäystä

Jos kävijöitä tapahtumissa on vaikkapa 100.000 vuodessa, joka taitaa olla alakanttiin niin;
5€ x100k= 0,5 meur
10€ x 100k= 1,0 meur
Jne

En tosin tiedä mitä nykyisellä lipulla saa, mutta tosiaan pienelläkin lisämyynnillä voi liikevaihtoa ja katetta kasvattaa.
Vaikka olut 5€-10€ riippuen maasta, ja sivistysmaissa anniskelukaan ei ole erityisen hankalaa.

3 tykkäystä

Nostaisin itse myös tämän esille, koska kohonneet asiakashankinnan ja materiaalikulut vesittivät viime vuoden tuloksen ”Yksi merkittävä asia lähivuosina on ollut markkinoinnin kustannus, joka onneksi on päivä päivältä mennyt parempaan suuntaan.”

Tulkitsen itse tuon niin, että Q1:n aikana lippuja myytiin 1,492 MEUR:n edestä. Q1:n liikevaihto oli 0,30 MEUR ja ennakkomyynti loppuvuodelle 2,0 MEUR = 2,3 MEUR. Kokonaislipunmyyntihän on pysynyt lähellä viime vuoden tasoa, mutta mainitsemasi A-vaihtoehto ylittäisi jo koko edellisvuoden liikevaihdon.

Tämä ja heikon taseaseman vuoksi myös rahavirta. Hieman ihmettelen, ettei yhtiö ole vielä julkistanut Pariisin tapahtumaa syksylle. Toinen kalusto tekee vain 5 kaupungin kiertueen, joten luulisi, tapahtuman saisi todella kannattavasti toteutettua. Toki lipunmyynnin aloittaminen hyvissä ajoin ensi vuoden tapahtumiin houkuttelee varmasti myös

Tämä on ihan oikealla pallokentällä.

4 tykkäystä

Inderesin arvio:

2 tykkäystä

Rush Factoryn perustaja ja pääomistaja Markus Niemelä nousee hallituksen puheenjohtajaksi.

Entinen puheenjohtaja Juho Ylimäki jää sivuun tehtävästä. Alla kommentit.

“Kuluneet vuodet ovat olleet erilaiset mitä itse tai varmasti kukaan muukaan odotti listautumista suunniteltaessa 2018. Tapahtuma alan dynamiikka ja herkkyys toimintaympäristön muutoksille pandemiasta sodan kautta korkotason muutoksiin ja it-jättien nokitteluun on tullut harmillisenkin tutuksi. Tämä toisaalta korostaa ketterän liiketoimintamallin ja joustavan kustannusrakenteen merkitystä alan toimijoiden elinvoimaisuuden kannalta. Uskon että Rushilla on mahdollisuus löytää uudelleen kasvu-uralle koronakuopan jäädessä taakse. Kaiken kaikkiaan yhtiö omistajineen on jatkuvasti osoittanut uskomatonta venymistä ja selviytymistä ulkoisista ennakoimattomista markkinaympäristön vakavista kriiseistä sekä strategisella että operatiiviselta tasolla. Hymy on edelleen hyvää businesta kuten ydinliiketoiminnan kannattavuus näyttää ja siitä on mahdollista ponnistaa uuteen kasvuun. Tähän asti on selvitty ja seuraavaksi on aika alkaa menestyä. Toimikauteni päättyessä toivotan yhtiölle ja uudelle hallitukselle voittoja nykyisten ja tulevien myllerrysten kanssa!”

Mieluusti olisin nähnyt hallituksen puheenjohtajana uutta verta, joka toisi yhtiöön oman panoksensa myötä uutta osaamista.

4 tykkäystä

Color Obstacle Rushin vuodesta 2023 on tulossa kelpo suoritus, joten on aika päivittää aiemmin tekemääni skenaariolaskelmaa. Miltä Rush Factoryn arvo näyttää nyt, kun COR:in liiketoiminnan romahtamisen riski on pienentynyt ja samalla UNF:ää on potkittu eteenpäin vuodelle 2024?

Tein laskelmiin tällä kertaa olennaisia parannuksia. Tein yksittäiset skenaariot kummallekin tapahtumaliiketoiminnalle enkä niputtanut niitä yhteen (UNF ja COR onnistuvat tai epäonnistuvat samaan aikaan). Näin sain laskettua kummallekin liiketoiminnalle itsenäisen arvon ja arvioitua eri todennäköisyydet.

Tämä voi kuulostaa monimutkaiselta, mutta se johtuu vain siitä, että olen huono selittämään :smiley:

Color Obstacle Rush

Laskin neljä eri skenaariota:

  • katastrofi (10%) - konsepti menettää kiinnostavuutensa, katteet ja liikevaihto laskevat ja yritys tekee tappiota
  • pettymys (15%) - kannattavuus jää alhaiselle tasolle, lisämyynti ei onnistu, kävijämäärät laskevat
  • neutraali (45%) - nykyinen suoritus, lisämyynti ei onnistu
  • onnistuminen (30%) - nykyinen suoritus, lisämyynti onnistuu

Näillä oletuksilla sain COR:in arvoksi 1 928 640 euroa. Tällä hetkellä COR selittää siis lähes yksistään koko yhtiön arvon.

Tarkemmat oletukset alla.

image

Utopia Nation Festival

UNF:ää ei ole vielä kunnolla edes testattu, joten todennäköisyyksissä on enemmän hajontaa ja katastrofin mahdollisuus on suurempi. Pudotin myös tapahtumien oletettua määrää ja kannattavuutta.

  • katastrofi (25%) - uusi tapahtumakonsepti ei kiinnosta yleisöä
  • pettymys (30%) - kiertua jää suppeaksi ja kannattavuus matalaksi
  • neutraali (30%) - kävijämäärä osuu yhtiön tavoitehaarukan alalaitaan
  • onnistuminen (15%) - tapahtumia 25, kävijämäärä 3200 per tapahtuma ja keskikulutus 60e, kannattavuus kelpo 9%

Näillä odotuksilla sain UNF:n arvoksi 1 130 760 euroa. Olin konservatiivinen todennäköisyyksien sekä eri skenaarioiden arvostuksissa. Jos UNF yltäisi Rush Factoryn tavoitteisiin, olisi sen arvo paljon parasta skenaariotanikin suurempi.

image

Rush Factory

Kun nämä kaksi liiketoimintaa saadaan yhteen, tulee Rush Factoryn arvoksi 3 059 400 euroa. Nykyinen markkina-arvo on 2,06 miljoonaa euroa, joten upsidea on minun laskelmiini nähden melkoisesti, 48,50 %:ia.

Riskitasot ovat tietysti taivaissa. Jos UNF epäonnistuu, on yhtiön taseasema laakia vaille vainaa. Vuonna 2023 sitä saadaan oletettavasti hieman tervehdytettyä sentään.

Loppujen lopuksi oleellinen kysymys on, mikä on sopiva tuottotavoite tässä asemassa olevalle yhtiölle. Onko sellaista edes olemassa?

Arvostus

@Thomas_Westerholm :n ennusteet vuodelle 2024 näyttävät povaavan comboa, jossa COR suoriutuu neutraalisti ja UNF on pettymys. Yhteinen liikevaihto on näin 4,2 miljoonaa euroa ja EBIT-% 8,7. Tällä suorituksella Rush Factoryn P/E olisi 10,1 ja EV/EBIT 7,8.

Jos katsoo minun arvioimiani todennäköisyyksiä, tämä on myös minun mielestäni todennäköisin skenaario yhdessä COR neutraali + UNF neutraali -combon kanssa.

Miltä P/E sitten näyttäisi eri yhdistelmillä?

  • kumpikin onnistuu P/E 3,4
  • COR onnistuu, UNF pettymys P/E 6,2
  • kumpikin on neutraali, P/E 5,3
  • kumpikin on pettymys, P/E 9,8

Nämä kertoimet ovat tietysti vain suuntaa antavia. Yhtiön markkina-arvokin heiluu pienen likviditeetin myötä paljon päivän sisällä.

9 tykkäystä

Hyvä laskelma. Ja muuten hyvin lähelle omiani poislukien UNF jossa pettymyksessä olen merkannut arvoksi negatiivisen. En näin töissä muista paljonko, mutta keskimääräisen kävijämäärän laitoin muistaakseni reilusti pienemmäksi ja näin ollen pahimmassa tapauksessa konseptin alaskirjattavaksi. Ja näilläkin oletusarvoilla vaikuttaa ihan ok:lta mikäli todennäköisyydet on lapuissa edes sinne päin :slight_smile:

Rahoitusasema pessimistisessä skenaariossa ja tuottovaade lienee määrittää mitä mieltä tästä kannattaa olla.

Edit 1. Ja tosiaan UNF negatiivinen arvo / pettymys taisi olla hieman pienemmällä painolla mulla

4 tykkäystä