Rush Factory - Tuplaako uusi tapahtumakonsepti tuloksen?

Hyvä, että tämä surullisenkuuluisa projekti saatiin vihdoin julkaistua.

Ensi fiilikset tästä itse tapahtumatuotteesta on ristiriitaiset. Ehdottomasti positiivista on, että tässä konseptissa on nähtävästi selvästi enemmän kaupallista potentiaalia kuin COR:ssa. Jos tämä lyö läpi, niin tämä voi olla todella iso juttu yhtiölle.

Tämän konseptin menestyminen on kuitenkin vielä iso kysymysmerkki. Kuulun itse ikäni ja taustojeni puolesta varmasti konseptin kohderyhmään, mutta itse en saanut kyllä tuosta tapahtumasta vielä kunnolla kiinni. Okei, valoilla ja efekteillä on luotu ainakin lupausten mukaan hieno ja kiehtova maailma, jossa musa soi ja elämys vetää mukanaan. Mutta mitä tuo tapahtuma käytännössä tuo lisää verrattuna isoihin yökerhoihin? Festareihin tämä ei mielestäni niin hyvin vertaudu, sillä ne kilpailevat yleensä enemmän artisteilla kuin tämä konsepti ja yökerhot.

Minulle tuo tapahtuma näyttäytyy toistaiseksi vain tavanomaista elämyksellisempänä yökerhona, joka on pystytetty jonnekin urheilukentälle. Olisinko valmis maksamaan pelkästä pääsylipusta 40-80 euroa? En ainakaan toistaiseksi vielä näillä mainospuheilla. Juomineen ilta kustaantaakin sitten helposti jo toista sataa euroa.

Onhan tässä yhtiössä silti arvostettava sitä, kuinka lapsenomaisella innolla ja uskolla lähtevät toteuttamaan visioitaan. Se on sekä vahvuus että riski. Valitettavasti maailmalta löytyy myös surullisia tarinoita tapahtuma-alalta, kun on lähdetty luomaan vähän liiankin suurella uhkarohkeudella jotain uniikkia ja ainutlaatuista. Ensimmäisenä tulee nyt mieleen tietty Fyre Festival, mutta siihen tätä ei pidä tietenkään missään nimessä suoraan verrata.

Hienoa siis, että konsepti on nyt julkistettu ja yhtiössä näyttää olevan taas tekemisen meininkiä! Mielenkiinnolla, mutta vähän varauksella jään odottamaan vielä lisätietoja tapahtumasta.

3 tykkäystä

Analyytikon kommentit uudesta konseptista.

Joonaksen luvut olivat laskettu annettujen haitarien avulla aika kohtuullisiksi. Noihinkin lukuihin pääseminen ensimmäisenä vuonna voi olla vaikeaa, mutta toisaalta laskuissa ei ollut ruokia ja juomia. Jos keskimääräinen asiakas kuluttaa tapahtumassa 10 euroa syömiseen, on se liikevaihtoon noin miljoona lisää.

Kirjoittelen omia ajatuksiani myöhemmin auki.

5 tykkäystä

Omien ajatusten kirjoittamisessa on hieman kestänyt, sillä pistin toimitusjohtaja Mika Metsämäelle pari kysymystä uudesta konseptista. Utelin kaikkea, mikä mieleen juolahti, mutta hän ei ymmärrettävästi kaikkea voinut kommentoida.

Puran ensin saamani vastaukset, ennen kuin menen omiin fiiliksiin. En sanonut erikseen välittäväni vastaukset tänne eteenpäin, mutta on parempi mennä toimitusjohtajan omin sanoin kuin että minä alan referoimaan ja tulkitsemaan väärin. Omat kiteytykset on sitten kommenttien perässä.

Miten Utopian Nation Festival eroaa yökerhosta?

Siihen miten konsepti eroaa yökerhosta voin sanoa että liikkuvana tapahtumana meillä on mahdollisuus tehdä käytännössä yökerhon kannattavat ajat (pe-la) ja pitää ns. ovet kiinni muu aika (eli meidän tapauksessa siirtymät seuraavaan kaupunkiin). Sisällöllisesti meidän on mahdollista tarjota enemmän kuin yökerholla koska koko kalusto suunnitellaan meidän omaan käyttöön, eli olemassa olevan infran päälle (kuten yökerho yleensä muodostuu olemassa olevaan kiinteistöön).

Yökerhoissahan on se ongelma, että myynti tehdään välillä 00-03, jonka ulkopuolella ne seisovat tyhjillään. Utopian Nation Festivalissa tuokaan aika ei siis mene hukkaan, vaan silloin kalustoa voidaan viedä uusiin kaupunkeihin. Tila on myös räätälöity tapahtumaa nimenomaan tapahtumaa varten, minkä avulla kokemuksesta saadaan erityinen.

Festarityylisessä tapahtumassa ihmispaljous luo tunnelmaa. Mikä on minimimäärä osallistujia, jolla tapahtuma voidaan järjestää?

Ihmispaljous luo aina tunnelmaa, “paljous” -termin ollessa siinä olennaisin sana. Yökerhossa jo tuhat ihmistä on todella paljon, joten paljous on kiinni eniten tilan koosta. Meillä kapasiteetti on tuo mainittu 4000 ihmistä, mutta vähemmälläkin saadaan varmasti loistava tunnelma aikaan, tila ei tunnu tyhjältä kolmellakaan tuhannella ihmisellä.

On ihan sama, millaiset tilat on rakennettu, jos ihmisiä ei ole paikalla. Tyhjässä hallissa on kurjaa soi sitten mikä musiikki tahansa. Ainakin 75% kapasiteetilla saadaan hyvä pöhinä. Puolella tuskin?

Miten tapahtumien järjestyksestä vastataan? Kun tarjolla on alkoholia, häiriökäyttäytymistä esiintyy varmasti enemmän kuin esimerkiksi Color Obstacle Rushissa.

Tapahtuman järjestyksestä huolehtivat aina sen alan ammattilaiset, järjestyshenkilöitä on paikalla aina COR-tapahtumissakin, maasta riippuen muutamasta henkilöstö jopa kahteen kymmeneen. Varmasti UNF tulee eroamaan CORsta tässä mielessä, mutta en odota eron olevan nykyaikana enää kovinkaan suuri Euroopassa.

Sitten omiin mietteisiin!

Ensimmäinen fiilis konseptin julkistamisen jälkeen oli pettymys. Lähinnä siksi, että en ole itse oikein kohdeyleisöä tapahtumalle, ja olin kuvitellut sen olevan jotain ihan muuta.

Liiketoimintana UNF tuntuu paremmalta, mitä enemmän sitä makustelee. Yritys on helpostikin tuplaamassa liikevaihtonsa, vaikka lisätuotteiden myynti (ruoka, juoma, palvelut) olisi tosi maltillista.

Yritin udella kaikenlaista itse tapahtumasta, mutta näihin kysymyksiin en tietysti saanut vastausta. En siis lähde spekuloimaan vetovoimalla tässä vaiheessa sen enempää, mutta kyllähän UNF tietenkin tarvitsee muutakin kuin hyvää musiikkia ja välkkyviä valoja. Puheiden perusteella konsepti myös sisältää extra maustetta.

Mielenkiinnolla odotan uuden konseptin käynnistymistä!

image

19 tykkäystä

Mietiskelin tässä Rush Factoryn arvostusta ja uutta konseptia. Onko osakkeessa nousuvaraa, onko se nyt halpa ja millaista liikevaihtoa Utopian Nation Festival voisi konservatiivisilla oletuksilla tehdä?

Aloitetaan nykyisestä CORista. Vuosi 2021 oli johdon mukaan ennätyksellinen COR-vuosi ja yhtiön liikevaihto oli 4,2 miljoonaa euroa. EBIT% oli 10,7. Sanotaan nyt hyvin konservatiivisesti, että kyseessä oli kaikkien aikojen ennätysvuosi ja jatkossa konseptin liikevaihto olisi 25% pienempi ja kannattavuus hieman pienempi. Yhtiön tulos olisi 315 000 euroa CORista.

UNF:n on kerrottu vetävän enimmillään 4000 ihmistä, mutta 3000 ihmiselläkin tapahtumassa on hyvä pöhinä. Lippujen hinnat ovat 40-80 euroa, minkä lisäksi tapahtumissa voi ostaa alkoholia, ruokaa sekä extra palveluita. Tapahtumia olisi vuodessa alustavasti 30-40 kappaletta.

Lasken taas hyvin konservatiivisilla numeroilla. Yhteen tapahtumaan tulisi 2800 ihmistä, keskimääräinen lipun hinta olisi 45 euroa ja tapahtumia olisi vuodessa 28 kappaletta. Tämän lisäksi keskimääräinen asiakas käyttäisi 10 euroa juomaan, ruokaan ja palveluihin.

Näillä ennusteilla tapahtumat toisivat liikevaihtoa reilut 4,3 miljoonaa euroa. Mikä on kannattavuus? Ravintola-alalla EBIT% 10 on vahva suoritus, joten otetaan sama. Lippumyynnin vuoksi luku voisi olla suurempikin, mutta bensanhinnan ja muiden kustannuspaiden vuoksi sanotaan tasan kymmenen. Näin ollen UNF tekisi tulosta 431 200 euroa.

Yhteensä COR + UNF tekisivät tulosta 746 200 euroa. Näillä luvuilla Rushin EV/EBIT olisi 8,04.

Kyllähän yhtiö on näin konservatiivisillakin ennusteilla halpaa kuin saippua. Joonaksen vuoden 2023 ennusteilla EV/EBIT on 3,1. P/E on 5,2.

18 tykkäystä

Itse nostaisin keskimääräistä tapahtuman aikana käytettävää summaa ylöspäin. Näitä tapahtumia tullaan luultavasti järjestämään maissa joissa on suunnilleen sama hintataso kuin Suomessa. Omissa laskelmissani olen käyttänyt bear casessa 20 euroa. Katteita näissä on toki vaikeata arvioida.

2 tykkäystä

20 euroa on varmasti järkevämpi luku. Omassa laskuharjoituksessa otin kaikki lukemat tarkoituksella alakanttiin. Noilla minunkin karhunumeroilla näkyy, että turvamarginaalia löytyy.

5 tykkäystä

Hienoa työtä arvioinnin kanssa. Itse pidän RF:ää tällä hetkellä yhtenä pörssin houkuttelevimmista osakkeista. Lynchimäiseen tyyliin olen myös havainnoinut tuttavapiiriäni ja tuntuu että todella kova paine päästä tapahtumiin ja ihmisten ilmoille. Painetta on paljon enemmän kuin uuden tavaran hankkimiseen. Kun RF suoriutui korona-ajasta näin poikkeuksellisen hyvin niin olen täysin luottavainen että tämän osakkeen kanssa tullaan näkemään vielä melkoista kyytiä nyt kun mennään monella tapaa kohti normaalia. Ja nimenomaan ylöspäin.

3 tykkäystä

Samaa mieltä.

Monen yrityksen kohdalla on nähty liikevaihdon laskua. Ihmiset eivät enää tarvitse sohvia ja telkkareita, kun ne on ostettu. Palveluiden kulutus normalisoituu ja hetkellisesti saatetaan nähdä jopa kysynnän nousevan suuremmaksi suhteessa tavaroihin.

Rush Factorylla on tietysti omat isot riskinsä. Henkilöriski, uusien konseptien onnistuminen ja todella matala likviditeetti. Kasvulla on myös olemassa jokin raja, sillä Rush Factorylla ei ole yhtiönä mitään isoa kilpailuetua.

Mutta. Voiko yhtiö kasvaa 6 miljoonan yrityksestä 12 miljoonan yritykseksi? Helposti. Entä 24 miljoonan?

Kyllä tässä on vielä paljon mahdollisuuksia, ennen kuin kasvun rajat alkavat tulla vastaan.

Likviditeettiriski on suurin syy, miksi en ole itse tankannut enempää osakkeita. Jos jotain pahaa tapahtuu, on vaikea saada isompaa osakemäärää kaupaksi saati sitten järkevään hintaan.

4 tykkäystä

Ihan pätevää analyysiä pääpirteittäin mielestäni. Sen verran kuitenkin voin jo sanoa, että syön hattuni jos Rush Factory pystyy ravintola/juomamyynnissä 10 prossan Ebittiin. Siihen ei edes pysty ravintola-alan jätti NoHo, jolla on huomattavia mittakaavaetuja Rush Factoryyn nähden. Lisäksi luulen, että noiden tapahtumien ravintolatoiminta ulkoistetaan jollekin alihankkijalle, mikä syö kannattavuutta entisestäänkin. Vai aikooko Rush Factory rönsyillä vielä ravintolayhtiöksikin? Sopisi kyllä sinänsä yhtiön ”teemme kaiken itse”-mentaliteettiin. Itse en toivo silti näkeväni, että yhtiö lähtee tätäkin puolta itse operoimaan.

1 tykkäys

10% EBIT-marginaalia helpottaa se, että tapahtumaan myydään pääsylippuja. Ravintolaan verrattuna saadaan siis aika paljon helppoa lisätuloa. Tästä syystä pidän 10 prosenttia ihan realistisena ja helposti ylitettävänäkin.

3 tykkäystä

Itseä ei niinkään tuo ruokapuolen katteet kiinnosta/huoleta, vaan enemmänkin tuo vierailijamäärä. Kolme tuhatta kävijää (puhumattakaan neljästä) vaikuttaa hyvin optimistiseltä arviolta 40-80€ lipuilla, tää ei kuitenkaan ole mikään festari täynnä kuuluisia esiintyjiä.

9 tykkäystä

Tämä on täysin totta ja sehän se suurin huoli minullakin on noiden tapahtumien suhteen. Pidän silti realistisempana noita oletuksia yleisömääristä kuin lähes täysin mahdotonta 10 prossan Ebittiä ravintolamyynnille. Itse tapahtumanhan Ebit voi silti yltää tuohon 10 prossaan, mutta oheismyynti rokottaa joka tapauksessa tapahtumien katteita.

Mutta tosiaan ne yleisömäärät. Konseptin vetovoima kun on vielä täysin todistamatta. 40-80 euroa on kuitenkin mielestäni aika tyyris hinta vähän paremmasta ”yökerhosta”. Parhaimmillaan tuo tapahtuma vetää hallit täyteen, mutta sekin riski on olemassa, ettei tapahtuma kiinnosta tuolla hinnalla oikein ketään vaikka kuinka raivoisasti markkinoisi. Täytyy yrittää seurata lipunmyynnin edistymistä sitten, kun se aukeaa. Se antaa jo osviittaa konseptin onnistumisesta. Sitä ennen ollaan kyllä aika pahasti pimennossa.

1 tykkäys

Jos luet tuon esimerkin uudelleen, niin siinä on nimenomaan koko tapahtuman EBIT% 10 :slight_smile:

Juu, mutta minkä olet olettanut siis itse ravintolamyynnin katteeksi? Mainitset ”Ravintola-alalla EBIT% 10 on vahva suoritus, joten otetaan sama.”, joten käsitin tämän olevan oletuksesi myös ravintolamyynnin katteeksi. Mielestäni oheismyynnin osalta 5-8 prossan Ebit olisi jo oikein hyvä suoritus. Hyvin mahdollisesti tuohon ei kuitenkaan ylletä, vaan ollaan 2-3 prossan tasoilla tai jopa melkein nollilla.

2 tykkäystä

En miettinyt tarkkaa jakoa, mutta mietitäänpä se näin jälkikäteen. Joka tapauksessa ajattelin ravintolaliiketoiminnan alle 10 ja lipunmyynnin nostavan koko lukeman kymppiin.

  • Lipunmyynti 3 528 000 euroa
  • Oheismyynti 784 000 euroa

Jos lipunmyynnin EBIT olisi 12% niin silloin lisämyynnin katteen pitäisi olla 1% jotta päästäisiin noihin minun lukemiini ja koko tapahtuman ebit% olisi 10.

UNF:n ravintolatoimen kannattavuuden voi myös olettaa olevan suurempi kuin tavallisilla ravintoloilla tai yökerhoilla. Voisin tehdä huomenna vielä laskelmat järkevämmillä numeroilla. Näillä minun lukemilla povattiin, että uusi konsepti olisi pettymys.

4 tykkäystä

Hyvä että teet arvioita ja pureksit tätä lupaavaa mörnijää !

Olisi mukava nähdä vaikka muutama muu skenaario tuolle uudelle konseptille, vaikka tuon 45 EUR/ 10 EUR rinnalle mitä jos:
-liput 40 EUR ja myynti/ asiakas 50 EUR
-liput 20 EUR ja myynti/ asiakas 50 EUR

Itseä mietityttää että millä sisään saadaan noin paljon ihmisiä tuohon 40-80 EUR lipun hintaan?
Vai kuuluuko siihen jo jotain tarjoiluita
Tai sitten pitäisi olla joku artisti?

Toisaalta, 10 EUR / asiakas on hyvin pikkusumma ravintolassa, 5 EUR narikka ja 10 EUR pieni olut ainakin Hesassa taitaa käypä hinta yökerhomaisissa olosuhteissa. 12 EUR+ Mojito. Jne. MM lätkässä olut 4dl 8 EUR, kebab pita/ranskalaiset/salaatti 11 EUR. Salmari 7 EUR. Eli tarjoiluihin “pakko” mennä aika hyvin rahaa.

Jos tapahtuma olisi jotenkin ainakin osin firmatiimeille tarkoitettu, lipun hinta voi olla kalliimpikin kuin muutamakymppi, ja ruoka/juoma

4 tykkäystä

Tämä on nyt viimeinen hetkeen kirjoittamani viesti tähän ketjuun. Foorumisoftakin jo koitti vihjailla, että anna muillekin puheenvuoro :smiley:

40-80 euroa on tietysti suolainen lipunhinta, jos tapahtumassa saa vain kuunnella musiikkia ja tintata kaljaa. Itse odotan, että valoshow on jutun juoni ja poikkeuksellinen elämys. Tämän suhteen yhtiö on mielestäni ollut turhan vähäsanainen. Varmasti yhtiöltä saadaan pöhinävideoita sitten, kun konsepti on kunnolla vauhdissa.

Lisäpalveluina tapahtumassa voi myös kokea erilaisia elämyksiä. Esimerkki oli, että kiidetään vaijerilla ilmojen halki valojen loisteessa. Toivottavasti tämä vaijerirata ei ole ainoa pikkupalvelu.

Sanotaan, että tuo aiemmin näpertelemäni olisi lievä bear -skenaario. Otetaas sitten perusskenaario:

  • CORin liikevaihto laskee 5% ja kannattavuus laskee hieman 10%:iin
  • UNF lippujen keskihinta 50e, tapahtumia 30 vuodessa ja asiakkaita niissä 2800. Kannattavuus 12% ja keskimääräinen kulutus tapahtumassa 20e.

UNF EBIT 705 600e + COR 399 000 euroa = 1,1 miljoonaa. EV/EBIT olisi 5,4.

Härkäskenaario:

  • COR jatkaa samaan tapaan
  • UNF lippujen keskihinta 55 euroa, tapahtumia 32 vuodessa ja asiakkaita 3000 per tapahtuma. Keskikulutus 30 euroa per asiakas ja kannattavuus 15%.

COR 500 000 euroa + UNF 1,2 miljoonaa euroa = 1,7 miljoonaa. EV/EBIT olisi 3,5.

Inderesin ennusteissa odotetaan EBITiä vuodelle 2023 1,4 miljoonaa euroa. 2024 EBIT olisi jo 1,8 miljoonaa. Eli kyllä näissä ennusteissa odotetaan konseptin onnistuvan hyvin.

En viitsi laskea lukemia alemmilla lippujen hinnoilla. Yhtiö on itse ilmoittanut, että hintahaitari on 40-80 euroa. Tietysti jos liput eivät mene kaupaksi niin hinnoittelua voidaan laskea. Voi myös olla, että lipun hintaan sisältyy yksi juoma tai muuta vastaavaa.

5 tykkäystä

Noo jos alkoholinmyynnin gross margin on melko tavallinen 70% ja myyntiä tapahtuu vain “ravintolan huipputuntien” ajan jolloin tarjoilijat ei pyörittele peukaloita kuten ravintolassa osan ajasta niin veikkaisin että saat alkaa jo marinoimaan hattua paremmin haukattavaksi (vaikka olisi ulkoistettu).

Toisaalta tuo uuden konseptin myynti tuolla hinnalla voi osoittautua hankalaksi, joka myös huonontaa siten alkoholin myynnin ebittiä jos kalja ei virtaa sitä tahtia kuin tarjoilu on mitoitettu. Mutta ei tuo 10% ebit itsessään hankala ole, hankala on saada tupa täyteen.

Edit. Sanottakoon vielä että NOHO tekee kyllä erinomaisesti omat juttunsa, mutta tämä projekti vertautuu lähemmäs festaria kuin ravintolaa. Tästä syystä tuo tapahtuman ebit on hieman eri (oletettavasti isompi), mutta kokonaismyynti toki pienempi (liikevaihto pienempi kun myyntiaikakin on pienempi). Niissä osanottajalle myytävissä 10-15e makkaraperunoissa jonka päälle vetää kuus kaliaa kyytipoikana on hieman eri EBIT kuin puolityhjässä ravintolassa myyty hampurilainen kello 15.00.

5 tykkäystä

Niin ravintolamyynnissähän suurin kuluerä on henkilöstö. NoHolla tämä on kuitenkin erittäin hyvin optimoitu mm. Smilen ja kattavan ravintolaportfolion ansiosta (työntekijät voivat tehdä vuoroja moneen eri ravintolaan). Homma on viety käsittääkseni niin pitkälle, että henkilöstöä voidaan vaihdella jopa saman päivän aikana eri ravintoloiden kesken.

Olen samaa mieltä, että Rush Factoryn tapahtumien ravintolamyynnin pitäisi olla ehdottomasti kannattavampaa kuin perus a’la carte-ravintolan. En kuitenkaan usko, että RF:n ravintolamyynti yltää mitenkään esim. NoHon yökerhojen kannattavuuden tasolle. RF:lta puuttuvat mittakaavaedut niin henkilöstön kuin ostojenkin osalta.

Mielestäni johdon puheet siitä, kuinka ”voivat tehdä yökerhojen kannattavimmat tunnit” on vähän ehkä kysymyksiä herättäviä, sillä ihan samalla tavalla yökerhotkin pitävät nykyisin itsensä auki lähinnä vain niinä kannattavimpina tunteina.

Ravintola-alan työvoimapula on myös euroopanlaajuisesti sellainen, että RF:lla tulee olemaan kyllä luultavasti hankaluuksia osaavan ja kohtuuhintaisen työvoiman löytämisessä koko Euroopan laajuiselle kiertueelle. Tämä syö myös huomattavan paljon resursseja, kun joka paikkaan pitää buukata erikseen ravintolahenkilöstöä. Luultavasti Euroopasta ei löydy myöskään yhtä isoa ravintolatoimijaa, joka kovin mielellään ottaisi näin ison kirtueen pyöritettäväkseen. Vaikka koko ravintolatoiminta siis ulkoistettaisiin, niin todennäköisesti se pitäisi tehdä lähes maakohtaisesti. Yksi vaihtoehto olisi toki hommata RF:n toimesta sama henkilöstö koko kiertueelle, mutta tämä vasta kalliiksi tulisikin, kun pitäisi alkaa näin isoa crew:ta liikuttelemaan paikasta toiseen.

Veikkaan tämän henkilöstökysymyksen osoittautuvan vielä siis haastavaksi RF:lle. Yksi kannattavuutta laskevista tekijöistä voi olla myös se, että henkilöstöä ei yksinkertaisesti saada tarpeeksi töihin. Kuulemma myös NoHo on tästä kärsinyt ajoittain Nokia Areenan suhteen. Kysyntää olisi ollut vaikka kuinka paljon, kun Tappara ja Ilves ovat vetäneet hallia täyteen kerta toisensa jälkeen, mutta aina ei olla saatu tarpeeksi henkilöstöä paikalle edes koirien ja kissojen kanssa. Jopa kokonaisia myyntipisteitä on ollut joissain peleissä kiinni.

Luulisi toki johdon olevan minua paremmin kartalla, mutta itse en ainakaan tämän esitellyn konseptin pohjalta vielä saa kiinni, mikä tästä nyt tekee kaikin tavoin yökerhoja niin paljon mahtavamman myös liiketoiminnallisessa mielessä.

Overall, en edelleenkään usko RF:n ravintolamyynnin yltävän 10 prossan Ebitin tasolle. Onko se olennaista RF:n sijoittajatarinan kannalta? Luultavasti ei oikein missään mielessä, ellei ravintolamyyntiä vedetä ihan huolella vihkoon. Annanko tälle asialle liikaa palstatilaa? Ehkä, mutta mielestäni on tärkeää korjata mahdolliset epäluulot tämän ravintolamyynnin suhteen. Mielestäni mistään ”kultakaivoksesta” ei siis ole kyse yhtiölle.

Mielestäni tapahtumien kannattavuuden täytyy lähinnä siis perustua lipunmyynnille. Oheismyynnistä saadaan sitten pientä extra-tuottoa päälle, mutta rahoiksi sillä ei varsinaisesti lyödä. Hienoa olisi toki olla väärässä ja nähdä kuinka RF:sta kuorituu myös pätevä ravintolayhtiö kaiken tapahtumatoimen sivussa.

6 tykkäystä

Toivotaan tosiaan että lisäinfoa konseptista tulisi eikä mikään vaijerirata ole ainoa elämys. Siihen jos laskee että yhden radan kanssa menee yksi työntekijä kumpaankin päähän, ja vaijereiden / valjaiden kanssa menee aikaa vähintään 1 minuutti per asiakas, niin 3000 hengellä aikaa kuluu 50 tuntia :sweat_smile: vaikka niitä ratoja olisi 5 vierekkäin niin kaikki eivät illan aikana edes ehdi liitelemään.

1 tykkäys