Joby voi olla vahvoilla, koska heillä on agressiivinen aikataulu sekä useita yrityksiä tukena. Uber tulee tuomaan alustan kehittäjänä Jobylle liiketoimintaa, jolloin Joby voi keskittyä koneen rakennukseen.
Joby Aviation on saanut rahoitusta viime aikoina, kun Uber ja ennen kaikkea Toyota rahoittavat sitä.
Kuukauden sisällä on julkaistu 3 isoa usean toimijan eVTOL-hanketta.
Euroopan (EU) AMU-LED (Air mobility urban - Large experimental demonstrations) projekti
Pariisin alueen urban air mobility ecosystem projekti
Lontoon alueen eVTOL-projekti
Kaikki melko isoja kokonaisvaltaisia (eVTOL-laitteet, infra, palvelut…) hankkeita. Alueen kehitystä ja taloudellista panostamista tullaan selkeästi kiihdyttämään.
Itse seuraan myös autonomisten autojen kehitystä ja tämä eVTOL-alue voi edetä nopeammin (ensin rajatuilla alueilla).
Uber julkaisi kehittämänsä eVTOL-laitteen open source konseptilla, joten sekä Hyundai että Joby kehittävät ilmeisesti sen pohjalta eVTOL-konetta. Tuo konseptihan mahdollistaa paikalta nousun ja laskun, pienen energian kulutuksen sekä nopean ja hiljaisen lentämisen ja on siten paljon monipuolisempi kuin vaikka EHang tai Volocopter.
Yahoo Financen foorumin mukaan
ZNTE = 1 Class A Share
ZNTEW = 1 Warrent allowing holder option to buy 1 Class A Share at $11.50
ZNTEU = 1 Unit which includes 1 class A Share and 1/2 a warrent
Tuon artikkelin lopussa on hyvä muistutus siitä, että varsinainen ihmisten AirTaxi toiminta voi viivästyä erilaisten säädösten ja toiminnan skaalamisen vaatiman keston vuoksi. Eli nämä osakkeet lienevät hyvin spekulatiivisia sekä kurssit heittelevät paljon.
Siksi logistiikka lienee alue, jolla voi saada tuottavaa toimintaa jo aikaisemmin. Näin EHang saattaa tehdä.
Toki kiinnostavaa katsoa, jaksaako EHangin kurssi pysyä ja jopa nousta vaikka TP on noussut kuukausi sitten $13->$24
Näitä listautumisia tulee, jossa tietokoneen ruudulla on lennetty, mutta yhtään varsinaista testilentoa ei ole tehty.
On esiintynyt kritiikkiä Liliumin mahdollisesta listautumisesta ZNTE:n kautta, koska Lilium ei ole lentänyt vuosi sitten tapahtuneen eVTOL-laitteen tulipalon jälkeen.
Perinteisesti startup on riskirahoituksella päässyt tilanteeseen, jossa se voi aloittaa liiketoiminnan ja hakee siihen listautumisella rahoitusta. Näillä uusilla SPAC:n kautta listautujilla ei ole tietoakaan liiketoiminnasta.
Itsellä sijoituksia tältä alueelta EHangissä ja pieni positio ZNTE:ssä. Seuraavan sijoituksen teen yritykseen, jolla on takana edes jonkin verran testilentoja ja realistinen polku liiketoimintaan.
2021-2022 Pariisin, EU:n AMU-LED tai Lontoon testilentojen etenemisestä saa paljon tietoa. Yksi mielenkiintoisimmista eVTOL-valmistajista on Vertical Aerospace jolla on testilentoja erilaisilla eVTOL-laitteilla ja on mukana Pariisin ja Lontoon testeissä
En muista, kun luen eVTOL-uutisia sieltä täältä. Mutta tuon uutisen jälkeen kävin tarkistamassa, että eivät ole lentäneet koneen tulipalon jälkeen.
Pikaisella googlauksella löytyi artikkeli jossa kritiikkiä rakenteesta ja tuo tulipalo mainitaan Lilium reportedly seeking public
Eikä tosiaan Lilium ole päivittänyt Youtubeen lentojaan enää vuoteen.
Mutta kritiikkiä saattaa esiintyä mahdollisia listautujia kohtaan, joilla ei olisi vielä edes konetta puhumattakaan testilentoja
Tuossa hieman ylempänä on postaukseni jossa linkki “SPAC Chaired former boeing CEO Dennis Muilenburg…”.
Tuossa artikkelissa kirjoitetaan “Numerous eVTOL investors and executives have expressed concern to eVTOL.com about Lilium’s pursuit of a blank-check merger, as the company hasn’t flown its five-seat eVTOL prototype since a fire in February 2020 jne.”
Ehkä laajamittaisempaa AirTaxi-liiketoimintaa tapahtuu aikaisintaan 2024-2025. Tuonne asti usean eVTOL-listautujan osakkeen arvo on spekulaatiota ja tuohon mennessä voi tapahtua mitä vain.
Liiketoimintaa voi käynnistää aikaisemmin kuten EHang tekee
Pistetään tännekin tämä uutinen joka on tuolla SPAC-ketjussa. Archer to go public
Eli yllä 5 päivää sitten linkattu uutinen toteutui. SPAC on Atlas Crest Investment Corp (ACIC)
Kiinnostusta Archeriin lisää se, että United Airlines investoi heihin ja ostaa Archerin eVTOL-koneita
Kurssi hieman laskussa alun nousun jälkeen.
Varsinaisia AirTaxi-lentoja taidetaan tehdä näillä siivellisillä eVTOL-koneilla kuten Joby, Vertical Aerospace tai Lilium.
EHang on edellä hieman yksinkertaisemmalla rakenteella. Vaikea kuvitella, että EHang:n 2-matkustajan täysin autonomiset AirTaxi-lennot ovat arkipäivää moneen vuoteen. Siksi EHang taitaa hakea liiketoimintaa muilta alueilta ?
Ehkä EHang rakentaa isomman eVTOL-laitteen ?
Siivelliset eVTOL-koneet, joissa on lentäjät lienevät realistisempia jo lähivuosina.
Tutkiskelin tässä vielä näitä listautumishuhuja. Jos nyt sivuutetaan nuo juorupalstat ja uskotaan viralliseen eVTOL sivustoon. Huomasin, että huhut kääntyis nyt sit näin,
Archer meni siis ACIC
Lilium most notably Qell Acquisition Corp QELL
Joby Aviation is close to a deal to go public via a merger RTP
€ntäs sit Zanite? Jäis taas mustapekka käteen eli todennäköinen Voloc.
Aika moni eVTOL- ja SPAC ovat pyrkineet käyttämään tämän eVTOL huuman ja listautuvat nopeasti.
Luulen, että Zanite saattaat toimia harkitusti. He saattavat etsiä yrityksen, jolla on jo testattu sähköisen lentämisen konsepti, eVTOL tai eSTOL (short take-off and landing) .
Yksi vaihtoehto on Skyworks Aeronautics go public. Heillä on toimiva ja testattu gyrokopteri.
Sijoittajana itse suosin sitä, että yrityksellä on realistiset mahdollisuudet tehdä liikevaihtoa jo parin vuoden sisällä (kuten EHang:llä). Jos Archer saisi proton lentämään 2023 ja tekisivät liikevaihtoa ehkä 2026 niin paljon ehtii tuohon mennessä tapahtua. Jaksaako osakekurssi odotella ja jopa nousta 5 vuoden ajan ?
Kiitos Jukka toiveikkaista kommenteista Zanitesta. Erityisesti lämmitti ajatus, että ei poimittaisi nyt prototyyppivaiheen ilmailua vaan sarjatuotannon kynnyksellä kypsemmässä vaiheessa oleva kumppanuus.
Jottei kokonaan menisi offtopiciksi, olen luullut et Skyworks menis DFNS:lle? Eikös Skyworksilla ole militariasarjan koneita, joten isänmaallinen LGL Systems Acquisition Corp olisi luonnollinen valinta.
En tuosta DFNS:stä tiennytkään. Kuulostaisi loogiselta. Skyworksin tuotevalikoimassa on eGyro, jota ajattelin tähän eVTOL-huumaan sopivaksi. Heillä on Hawk-5 mallista käytännön kokemusta samankaltaisesta laitteesta. Tuon saisivat melko nopeasti toimivaksi ja sillä on paljon etuja vaikka EHang:n drone-tyyppiseen.
Mutta jos haluavat fokusoida jatkossakin militarisektorille ?
Edit: eGyro eGyro tuntuisi olevan suunnattu enemmän AirTaxi-konseptiksi kuin militarilaitteeksi.
Toisaalta minusta Volocopterin lennot ovat olleet teknisesti ehkä vakuuttavamman näköisiä. Noi Ehangit esim. näyttäneet tosi huterilta ja hitailta, vaikka niitä hehkutettukin. Jobyn testilennot toki asiallisia myös, vähän erilaiseen liikenteeseen tarkoitettu toistaiseksi.
Jobyyn laittaisin omat rahani kiinni siitä huolimatta. Nämä huhut on kyllä eläneet aika villisti viime aikoina.
Onko kenelläkään selkeää käsitystä missä vaiheessa eri yritykset ovat lentolaitteidensa sertifioinnin kanssa? Entä mahdollistaako nykyinen FAA ja EASA regulaatio kaupallisen toiminnan yritysten visioimalla tavalla vai vaaditaanko sääntelyyn muutoksia?
Pienen eVTOL koneen rakentaminen on se helppo osuus. Vaikeudet alkavat siinä vaiheessa kun niillä yritetään harjoittaa mitään kaupallista ja säännöllistä liikennettä, varsinkin jos kuljetetaan ihmisiä.
Kiinan ja EU välillä julkaistiin syksyllä sopimus EU-China Bilateral Aviation Safety Agreement (BASA)
EHang 216:n kaltainen autonominen laite taitaa vaatia enemmän säädöksiä, kuin normaali sähköinen lentokone.
Jos EHang 216 lentäisi joskus Helsingistä Hyvinkäälle ilman lentäjää matkustajat kyydissä, luulisi että vaaditaan standardeja paitsi lentolaitteelle myös ilmaliikenteelle. Vastaava globaali standardisointi on tieliikenteen autonomisissa ajoneuvoissa vasta työn alla ja lentoliikenteessä varmaan vielä aluillaan (eli Tesla ei voi edes teoriassa liikkua autonomisella tasolla 5 vielä vuosiin).
eVTOL-lentokoneen jossa on lentäjä, luulisi vaativan kevyemmät säädökset, koska periaatteessa kyseessä on tavallinen lentokone, joka toimii sähköllä.
Tämän vuoksi EHang 216 taitaa tulla käyttöön aluksi lähinnä ennalta määrätyillä alueilla.
Skyworks eGyro, Archer, Lilium, Joby, Hyundai, Vertical Aerospace jne. saattavat siksi aloittaa laajan AirTaxi-toiminnan EHangiä aikaisemmin ?
EASA muuttaa lainsäädäntöä kyllä siihen suuntaan että kaupallinen toiminta helpottuisi. Valitettavasti lainsäädäntö ei pysy yritysten kehityksen perässä, painostus EASAn suuntaan on vahvaa. En ole reiluun vuoteen sen tarkemmin seurannut mikä nyt on tilanne, mutta voisihan tätä vähän selvitellä.
Tässä jotain pientä certified -luokasta jossa em. kaltainen lentotoiminta tapahtuisi: Certified Category - Civil Drones | EASA
“The first proposal for amendment will be published on the EASA website in 2021.” Saatan olla hiukan skeptinen tämän aikataulun suhteen…