Salkkujen tuotto-%

Jatkan muuten vähän aiheen vierestä.

Olen joskus miettinyt hypoteettista tilannetta, että jos minulla olisi lapsi ja valtion takaamia lapsilisiä olisi tulossa 18v ajan, niin ainut järkevä ja vastuullinen teko olisi ottaa koko 18v lapsilisien verran lainaa ja sijoittaa se kerralla SCV etf:iin

Se olisi Human capital tehokkaimassa mahdollisessa käytössä :rocket:

2 tykkäystä

Laitellaas tänne talteen osakesäästötilin kulku, niin voi sitten joskus muistella, jos ja kun tämä tästä parempaan suuntaan kääntyy. Otetaan opiks ja yritetään jatkossa toimia fiksummin.

30 tykkäystä

Ost näyttää tältä. Lisääkään ei voi laittaa, onneksi. Viime vuoden heinäkuu oli jälkikäteen arvioituna vähän huono aika ottaa Ost käyttöön :smiling_face_with_tear:

Siihen nähden hyvä suoritus, että seikkailin Ostin alkutaipaleella uusiutuvassa energiassa ja jenkkiosakkeissa, kunnes vuodenvaihteessa fokusoiduin helsingin pörssiin ja sielläkin olen härvännyt ympäriinsä koko kevään. Kun Buffet on sanonut että suurimman osan kannattaa tyytyä dca indeksisäästämiseen, niin on ilmeistä että kuulun tuohon suurimpaan osaan :grinning:
Mutta hurjan hauskaa tämä osakepoiminta on ja hyvä fiilis sen suhteen että pitkässä juoksussa Ost tulee tuottamaan ihan hyvin, jopa indeksin yli ajoittain!

Indeksisalkkua on turha esitellä, koska se myötäilee, yllättävää kyllä, indeksiä (tosin kiitos timanttisten ajoituskykyjeni se on vain 10% turskalla ytd.).

17 tykkäystä

Koko salkku YTD -14%. Ei vaikuta edes kovin pahalta, varsinkin kun viime vuosi oli +33%

Salkun sisällä tosin (pääosin kasvuyhtiöitä sisältävä) osakesäästötili -29%

Kansainvälisesti hajautetut rahastot, joita mulla on isoin paino koko salkussa, ovat tuottaneet vain vähän miinusta.

Hyvä muistutus hajautuksesta, joka hetkellisesti tahtoi unohtua 2020-2021 kasvuosakkeiden euforiassa, jolloin samat rahastot lähinnä hidastivat nousua. Silloin täällä tuli katseltua monen huikeita päälle sadan prosentin tuottoja. Toki varmaan joku onnistui oikeaan aikaan vaihtaa osakkeensa kasvusta arvoon, onnea heille.

7 tykkäystä

Mulla ytd valunut +15,7 prossasta +1,6 prossaan eli vielä niukasti plussalla. Tuli aloitettua ostot pikkasen liian aikaisin. Tänään voi olla taas laskettelua tiedossa, jos jenkkilän CPI menee yli konsensuksen (8,1%). Veikkaan, että yli menee (8,5-8.7%). Tuottaja- sekä asuntojen hinnat on ollut sen verran reippaassa nousussa vuoden aikana.

4 tykkäystä

Noin +70% vuoden 2021 jälkeen tämän vuoden YTD -26% mutta olen silti tämän vuoden liikuilla sattunut “säästämään” paljon rahaa :slight_smile: Antaa tunteen että olenpa hyvä kun väistin pahimman luotisateen.

Tässä kooste mitä olen osto&myynti ketjuun päivittänyt.

Kurssit sillon kun myin vs kurssit nyt

Omistukset silloisessa koko järjestyksessä

  • Harvia 37,65 vs 31,04e
  • Orthex 7,86e vs 6,5e
  • Puuilo 6,94e vs 6,17e
  • Administer 3,53e vs 3,7
  • Nightningale 2,04 vs 1,736e

Ostellut Lamoria keskihinnalla 4,7€.

Eli kerrankin voi sanoa että myynnit osui itse asiassa aika hyvään aikaan. Kaikki paitsi Admi tullut roimasti alas mutta Lamor nyt nollilla / pikkuplussalla.

Lähes kaiken laitoin Lamoriin, osalla Stockkaa joka pari-kolme prossaa miinuksella.

(In topic osio: Tänään myin riskienhallinta mielessä osan isosta possasta Lamoria pois 4,73€ ja samalla siirsin myydyn summan pois osakkeista kokonaan)

2 tykkäystä

Vuosi noin -12%, viime vuoden marraskuulta -20%. Miltei -600 000€ miinusta, muttei ole hirveesti stressannut, kun tietää että tätä sijoittaminen joskus on → ajat paranevat lopulta. On onneksi pystynyt vähän myynneillä ja treidaamisella pienentämään tappiota, muuten olisi tullut vielä merkittävästi enemmän pataan.

32 tykkäystä

Pääsalkku YTD +5.6% (puolet energiaosakkeita), ja hupisalkku YTD -15%. Voisin jopa sanoa että ihan hieno torjuntavoitto. Käteistä 45%.

8 tykkäystä

Saako kysyä mistä on päässy kertymään 3,5 miltsin osakesalkku?

14 tykkäystä

:joy: :ok_hand: Samastuin kyllä, varsinkin tuo stoplossien puute… Nyt sitten vaan holdaillaan kun muuten varmaan tulisi myytyä pohjat. Ihan taatusti lähtee kurssit heti ylös sillä sekunnilla kun sitä nappia painaa. :smiley:

Tämä ketju on täyttä ryhmäterapiaa.

5 tykkäystä
14 tykkäystä

Kun zoomaa ulos, niin homma hanskassa. Toisaalta tätä touhua ei ole voinut kutsua edes sijoittamiseksi viime syksystä alkaen, vaan nappikaupaksi. Käteistä on ja reilusti. Saa nähdä onko ostokohteet jossain muualla kuin pörssissä.

22 tykkäystä

Salkussa ollut jo jonkin aikaa melkein pelkkiä jenkki- ja kanadaosakkeita. Eilisen YTD -32 %, vajaa kuukausi sitten käytiin juuri ja juuri plussalla, sittemmin yleiskunto heikentynyt nopeasti. Olisi varmaan 10 % enemmän pakkasella jos eivät US dollari ja Kanadan dollari olisi vahvistuneet viimeaikoina niin voimakkaasti. Joka kuussa laitan lisää vettä myllyyn ja toistaiseksi mieli melko tyyni. Toivotaan että salkun optimistinen nimi on enne.

image

8 tykkäystä

Tällä mennään…

11 tykkäystä

Varovaisella nössöstrategialla menty rahastoja hiljalleen ostellen, vähän viputuotetreideillä pienennetty tappiota. Sijoitusaste tällä hetkellä vain 35%. Sitten romahduksen pohjilta salkku täyteen rahastoja ja viputuotteita, kunhan joku vaan kertoo millä indikaattorilla sen pohjan havaitsee…

13 tykkäystä

Olipas aika villi viikko. Edit: Näillä mentiin, Electrolux callit, Evolution, Stocka, Sampo ja turboahdetut Daxit. Viikonlopun yli Evo, Sampo ja Stockmann forever.

9 tykkäystä

Uijui, vielä perjantain kunniaksi :smiley:

Bumtsibumit etukenossa

image

25 tykkäystä

Laitetaanpas päivitystä, salkun tuotto on laskenut Harvian takia selkeästi. Olen ollut nyt Nordnetin asiakas 14 vuotta ja koko ajalta tuotto on n. +592% (eli vajaa +15% vuodessa).

Matkan varrelle mahtuu niin onnistumisia, mörnimisiä kuin romahduksiakin. Laitoin tuohon vertailuksi S&P500-indeksin, kun suurimman osan ajasta sijoitusten pääpaino on ollut Yhdysvalloissa.

60 tykkäystä

Mä oon ollut Nordnetin asiakas vuoden 2007 alusta asti, eli siitä lähtien kun aloitin suorat osakesijoitukset. Nykyään niitä on muuallakin, mutta alla oleva graafi kertoo jotain kuitenkin. Valitettavasti Nordnetin graafi ei kata vuotta 2007, mutta kehitys näkyy 1.1.2008 alkaen.

Tähänkin matkaan mahtuu romahduksia, onnistumisia, mörnimästä ja raketointia.


Vuoden 2007 kehitystä ei siis ole saatavilla Nordnetistä, mutta finanssikriisin romahduksessa 1.1.2008-9.3.2009 salkku laski -51,65 %. Kuten tuostakin näkyy, välillä tuli pidempiä nousupätkiä kesken laskumarkkinan, mutta siitä huolimatta kurssit vain laskivat ja laskivat tasoille, joita en ikinä olisi uskonut nähtävän. Toki olin aloittanut sijottamisen osakkeisiin vasta hieman aiemmin. Hämmästyttävää kyllä, lasku ei tuntunut pahalta, vaan enemmän sitä “riemuitsi” kun osakkeet olivat 7 % laskussa.

Otin tuon finanssikrsin kuopan “suurennettuna”, sillä se on mielestäni mielenkiintoinen.

24 tykkäystä

Tuosta tuoton laskemisesta kyselisin kuinka kukakin se ilmoittaa,kumpi on oikeampi tapa ilmoittaa,teoreettinen vai realisoitu tuotto.Samoinhan se lienee tappioiden kanssa,väliin ei ilmene puhutaanko oikeasta tuotosta vai siitä mitä luvut näyttää sillä hetkellä.