Salkkujen tuotto-%

Oma salkku vuotaa kuin haulikolla ammuttu kumivene.

14 tykkäystä

Kalman vuonna 2022 myös meikän YTD meni viimein pakkaselle :stuck_out_tongue:

14 tykkäystä

Nasdaqin 5 vuoden tuotto

Helsingin 5 vuotta

Siinä.voi miettiä paljonko pölhölään sijoittamisesta mahtaa jäädä käteen

14 tykkäystä

Olisko tässä asiallisempi käyttää hintaindeksin sijaan gi:tä?

6 tykkäystä

Ennen kuin joku muu ehtii niin kannattaa käyttää vertailuissa aina osingot sisältävää GI indeksiä eikä PI.

6 tykkäystä

Koko salkun tuotto -5,25% josta osakesalkun tuotto -15%. Tässä aletaan olla 2kk nettopalkan verran tappiolla eli suunta ehdottomasti väärä. Sijoitussuunnitelmassa on pysytty ja helmikuun alusta on tasaisesti tehty ostoja joka kuukausi. Punaisellahan nekin kaikki ovat.

5 tykkäystä

2 kuukauden palkan verran tappiolla. Oikeastaan koko syöksy tapahtunut tämän vuoden puolella. No ei tuu äkkirikasta minusta, kuten tietysti haaveilin. Grindataan sitten hitaasti tuolta ylös joku vuosi.

3 tykkäystä

En uskalla katsoa, mutta veikkaisin että salkkujen YTD -40% tai -50%. Olin pitkälle kevääseen 50% käteisenä mutta lähdin twitter-gurujen johdattelemana seikkailemaan us-teknomarkkinoille turhan aikaisin - 70-80% droppien jälkeen - “koska eihän nää nyt enää voi tippua!”. No, sieltä ollaan tultu vielä 40% - 50% lisää tonttiin. Jeesus sentään. Kuvittelin jo tottuneeni markkinan syöksyihin viime keväänä, mutta nyt kurssit alkavat taas tulemaan uniin. Mihin jäi stoplossit, mihin käteisvarat? Holdata vai eikö holdata, kas siinä pulma! No, foorumin viestien perusteella en ole ainoa, joten voimia vaan kaikille, kai se tästä taas joskus! :cold_sweat:

42 tykkäystä


Tässä on hyvä esimerkki kuinka nousukaudella säännöllisesti säästäminen voi olla turmiollista. Koko ajan ostaa nouseviin kursseihin kunnes vääjäämättä tulee pudotus.
Tässä on poikani lapsilisistä ja synttärilahjoista säästetty laajasti hajautettu rahastosalkku. Huiput oli viime Marraskuun lopulla +55%.

18 tykkäystä

Kai niitä ostoja jatketaan myös kun kaupassa lukee ALE?

5 tykkäystä

Ei tietenkään. Selkeästi on todistettu että osakkeilla häviää vain rahat ja terveys. Tästä lähdin lottoamme kerran kuussa.

59 tykkäystä

Jatkan muuten vähän aiheen vierestä.

Olen joskus miettinyt hypoteettista tilannetta, että jos minulla olisi lapsi ja valtion takaamia lapsilisiä olisi tulossa 18v ajan, niin ainut järkevä ja vastuullinen teko olisi ottaa koko 18v lapsilisien verran lainaa ja sijoittaa se kerralla SCV etf:iin

Se olisi Human capital tehokkaimassa mahdollisessa käytössä :rocket:

2 tykkäystä

Laitellaas tänne talteen osakesäästötilin kulku, niin voi sitten joskus muistella, jos ja kun tämä tästä parempaan suuntaan kääntyy. Otetaan opiks ja yritetään jatkossa toimia fiksummin.

30 tykkäystä

Ost näyttää tältä. Lisääkään ei voi laittaa, onneksi. Viime vuoden heinäkuu oli jälkikäteen arvioituna vähän huono aika ottaa Ost käyttöön :smiling_face_with_tear:

Siihen nähden hyvä suoritus, että seikkailin Ostin alkutaipaleella uusiutuvassa energiassa ja jenkkiosakkeissa, kunnes vuodenvaihteessa fokusoiduin helsingin pörssiin ja sielläkin olen härvännyt ympäriinsä koko kevään. Kun Buffet on sanonut että suurimman osan kannattaa tyytyä dca indeksisäästämiseen, niin on ilmeistä että kuulun tuohon suurimpaan osaan :grinning:
Mutta hurjan hauskaa tämä osakepoiminta on ja hyvä fiilis sen suhteen että pitkässä juoksussa Ost tulee tuottamaan ihan hyvin, jopa indeksin yli ajoittain!

Indeksisalkkua on turha esitellä, koska se myötäilee, yllättävää kyllä, indeksiä (tosin kiitos timanttisten ajoituskykyjeni se on vain 10% turskalla ytd.).

17 tykkäystä

Koko salkku YTD -14%. Ei vaikuta edes kovin pahalta, varsinkin kun viime vuosi oli +33%

Salkun sisällä tosin (pääosin kasvuyhtiöitä sisältävä) osakesäästötili -29%

Kansainvälisesti hajautetut rahastot, joita mulla on isoin paino koko salkussa, ovat tuottaneet vain vähän miinusta.

Hyvä muistutus hajautuksesta, joka hetkellisesti tahtoi unohtua 2020-2021 kasvuosakkeiden euforiassa, jolloin samat rahastot lähinnä hidastivat nousua. Silloin täällä tuli katseltua monen huikeita päälle sadan prosentin tuottoja. Toki varmaan joku onnistui oikeaan aikaan vaihtaa osakkeensa kasvusta arvoon, onnea heille.

7 tykkäystä

Mulla ytd valunut +15,7 prossasta +1,6 prossaan eli vielä niukasti plussalla. Tuli aloitettua ostot pikkasen liian aikaisin. Tänään voi olla taas laskettelua tiedossa, jos jenkkilän CPI menee yli konsensuksen (8,1%). Veikkaan, että yli menee (8,5-8.7%). Tuottaja- sekä asuntojen hinnat on ollut sen verran reippaassa nousussa vuoden aikana.

4 tykkäystä

Noin +70% vuoden 2021 jälkeen tämän vuoden YTD -26% mutta olen silti tämän vuoden liikuilla sattunut “säästämään” paljon rahaa :slight_smile: Antaa tunteen että olenpa hyvä kun väistin pahimman luotisateen.

Tässä kooste mitä olen osto&myynti ketjuun päivittänyt.

Kurssit sillon kun myin vs kurssit nyt

Omistukset silloisessa koko järjestyksessä

  • Harvia 37,65 vs 31,04e
  • Orthex 7,86e vs 6,5e
  • Puuilo 6,94e vs 6,17e
  • Administer 3,53e vs 3,7
  • Nightningale 2,04 vs 1,736e

Ostellut Lamoria keskihinnalla 4,7€.

Eli kerrankin voi sanoa että myynnit osui itse asiassa aika hyvään aikaan. Kaikki paitsi Admi tullut roimasti alas mutta Lamor nyt nollilla / pikkuplussalla.

Lähes kaiken laitoin Lamoriin, osalla Stockkaa joka pari-kolme prossaa miinuksella.

(In topic osio: Tänään myin riskienhallinta mielessä osan isosta possasta Lamoria pois 4,73€ ja samalla siirsin myydyn summan pois osakkeista kokonaan)

2 tykkäystä

Vuosi noin -12%, viime vuoden marraskuulta -20%. Miltei -600 000€ miinusta, muttei ole hirveesti stressannut, kun tietää että tätä sijoittaminen joskus on → ajat paranevat lopulta. On onneksi pystynyt vähän myynneillä ja treidaamisella pienentämään tappiota, muuten olisi tullut vielä merkittävästi enemmän pataan.

32 tykkäystä

Pääsalkku YTD +5.6% (puolet energiaosakkeita), ja hupisalkku YTD -15%. Voisin jopa sanoa että ihan hieno torjuntavoitto. Käteistä 45%.

8 tykkäystä

Saako kysyä mistä on päässy kertymään 3,5 miltsin osakesalkku?

14 tykkäystä